تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب : ۴۷۰۰۱۱
دستیار رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد؛

بجای پرداخت تسهیلات باید بصورت غیرمستقیم شرکت‌های فناور را حمایت کنیم / باید به قطب فناوری و نوآوری طبیعت محور در جنوب و جنوب غرب کشور تبدیل شویم

۱
۰
بجای پرداخت تسهیلات باید بصورت غیرمستقیم شرکت‌های فناور را حمایت کنیم / باید به قطب فناوری و نوآوری طبیعت محور در جنوب و جنوب غرب کشور تبدیل شویم
کبنا ؛
دستیار رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ارائه تسهیلات به تنهایی فایده‌ای ندارد، و بجای پرداخت تسهیلات باید بصورت غیرمستقیم فناور را حمایت کنیم، به این صورت که زیرساخت‌ها فراهم شوند و تجاری‌سازی صورت بگیرد.
به گزارش کبنا نیوز، حسین خلیلی در حاشیه برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حوزه فناوری و نوآوری از زیربنا‌های توسعه اقتصاد صنعتی در جوامع است، افزود: در کشور ما حدود ۱۰ سالی است که حوزه فناوری و نوآوری در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور و رویکرد مدیریتی مورد توجه قرار گرفته است.
حسین خلیلی اظهار کرد: پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۶ به عنوان آخرین پارک کشور افتتاح شد و با مدیریت جدید پارک در سال ۱۴۰۱ گام‌های استوارتری در این رابطه برداشته شد.
برای اینکه بتوانیم زیست بوم فناوری و نوآوری را ایجاد کنیم باید زیرساخت‌های مکانی، آموزش توانمند، را داشته باشد.
خلیلی افزود: اهمیت کارکردی نمایشگاه هفته پژوهش این است که جدیدترین محصولات و دستاورد‌های فناوری در آن عرضه می‌شود، میان فناوران ارتباط ایجاد می‌کند، و فناوران را به جامعه معرفی می‌کند.
وی بیان کرد: هر چقدر حضور مردم و مسئولین در این رویداد پررنگ باشد نشاندهنده شکوفایی و بالندگی بیشتر فناوری در جامعه است، ما‌امیدوار هستیم که امسال نسبت به سال‌های قبل نمایشگاه باشکوه‌تر برگزار شود و قدمی بهتری به سمت توسعه فناوری و دانش بنیان برداریم.

دستیار رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته تغییراتی ایجاد کردیم، پارسال ۳۰ غرفه فناور و ۳۰ نهاد داشتیم، امسال حدود ۱۰۰ فناور و ۲۰ نهاد را در نمایشگاه مستقر کردیم. این اتفاق خوبی است، در یکسال گذشته تعداد فناوران ما ۳ برابر شده و از ۵۰ واحد به ۱۵۰ واحد رسیدیم، همچنین تعداد شرکت‌های دانش بنیان ما از ۸ واحد به ۱۸ واحد رسیده است.
خلیلی خاطرنشان کرد: میزان اشتغال زایی واحد‌های فناور ما از ۲۰۰ شغل به بیش از یک هزار شغل افزایش پیدا کرد، به همین میزان هم درآمد‌ها افزایش پیدا کرده‌اند.
وی تأکید کرد: برنامه راهبردی پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد این است در سال آینده بتوانیم  به یکی از قطب‌های اصلی حوزه تولیدات دانش بنیان با چشم انداز قطب فناوری و نوآوری طبیعت محور در جنوب و جنوب غرب کشور تبدیل شویم.
خلیلی با اشاره به اهمیت توسعه فرهنگ فناوری و نوآوری اظهار کرد: در جوامعی که سطح فرهنگی بالاتری وجود دارد، وضعیت اقتصادی و اجتماعی نیز بهتر است، ارتباط مستقیمی میان فرهنگ سازمانی، فرهنگ اداری، فرهنگ اجتماعی و توسعه وجود دارد، در کشور ما فرهنگ فناوری هنوز در سطوح بالایی قرار ندارد، چون مؤلفه‌های فرهنگ ساز به خوبی شکل نگرفته است، به تبع در کهگیلویه و بویراحمد هم همین وضعیت حاکم است و حتی بدتر.
وی گفت: نیاز هست مسئولان ما با این حوزه بیشتر آشنا شوند، چندین سال زمان می‌برد تا با استفاده از رسانه‌ها این آگاهی به جامعه تزریق شود. وقتی این موضوع در مسئولان نهادینه شد، دغدغه نیز ایجاد می‌شود. از سال گذشته تاکنون دغدغه مسئولان در خصوص موضوعات فناوری و نوآوری بیشتر شده است، ولی باز هم زمان می‌برد که بتوانیم به حد‌ایده‌آل برسیم.

خلیلی اظهار کرد: بیشترین مسأله شرکت‌های فناور زیرساخت جا و مکان است، در خصوص محل برگزاری نمایشگاه نیز هنوز نمایشگاه دائمی در حوزه فناوری نداریم که شرکت‌های ما بتوانند در آن فعالیت کنند. مصلی یاسوج محل اختصاصی نمایشگاه نیست، و شرکت‌ها برای تولید و فروش محصول خود با مشکلاتی مواجه هستند، خیلی از این شرکت‌ها به شدت به کارگاه و سوله و امکانات اولیه نیاز دارند. مسئولان پارک تلاش می‌کنند ولی منابع مالی از سوی مسئولان استان و مسئولان ملی به این افراد نرسیده که بتوانیم زیرساخت را برای شرکت‌ها فراهم کنیم.
وی گفت: نهاد‌های مختلف از شهرداری گرفته تا همه نهاد‌های علمی و صنعتی و دستگاه‌های اجرایی باید در زمینه خرید و فروش محصولات شرکت‌ها همیاری کنند. بعضی از محصولات شرکت‌های فناور ما توان رقابت با محصول خارجی را دارند ولی هنوز فرهنگ فناوری به گونه‌ای جا نیفتاده که نسبت به کار‌های بومی اعتمادسازی شود.
دستیار رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: اگر چرخه فروش و سفارش‌گیری انجام داده شود، شرکت‌ها به درآمد خواهند رسید و می‌توانند تولیدات خود را افزایش دهند. ارائه تسهیلات به تنهایی فایده‌ای ندارد، و بجای پرداخت تسهیلات باید بصورت غیرمستقیم فناور را حمایت کنیم، به این صورت که زیرساخت‌ها فراهم شوند و تجاری‌سازی صورت بگیرد.
از همه رسانه‌ها به ویژه سایت کبنا نیوز که همیشه حامی فناوری در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده تشکر می‌کنم، از همه رسانه‌های دیداری و نوشتاری تقاضا می‌کنم که اهمیت و نقش حوزه فناوری و شرکت‌های فناور را به مردم و مسئولان معرفی کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود بر دایی عزیزم آقای خلیلی
مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
1