تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۲
کد مطلب : ۴۷۷۰۱۱
طلیعه نسل جدیدی از مدیران در کهگیلویه و بویراحمد؛

شیفت شب

۱۸
۰
شیفت شب
کبنا ؛در حالی که در گذشته، بخشی از نیروهای دولت، وظیفه خود را تمام و کمال انجام نمی‌دادند، نسل جدیدی از مدیران در کهگیلویه و بویراحمد سر کار آمده‌اند که شب و روز نمی‌شناسند و شبانه نیز کار می‌کنند.
به گزارش کبنا، در ماده 51 قانون کار میزان مجاز ساعت کار روزانه افراد در بنگاه ها و واحدهای مشمول قانون کار کشور 8 ساعت اعلام شده است. اما به صورت کلی ساعت کار نمی تواند از 44 ساعت بیشتر باشد. اما این ساعت کار رسمی است. ساعت کار مفید گاهی اوقات تفاوتی فاحش با ساعت کار رسمی دارد. البته در برخی کشورها این پدیده مشاهده نمی‌شود. به عنوان مثال آمارها نشان می‌دهد ساعت کار در کره جنوبی 40 ساعت است که تماما مفید است. ژاپن 40 رسمی و 32 مفید؛ ترکیه 45 رسمی و 35 مفید؛ آمریکا 40 رسمی و 34 مفید است. اما ایران 44 رسمی و 15 مفید است. اختلاف فاحش 29 ساعتی می‌تواند بسیار مسأله‌ساز باشد.
نگاهی به سفرنامه‌های فرنگیانی که از ایران بازدید کرده‌اند نشان می‌دهد این پدیده، وجهه‌ای تاریخی دارد. اخلاق کار ایرانیان در سده‌های گذشته نیز مسأله‌مند بوده است. عبدالله مستوفی دولتمرد و دیپلمات عصر قاجار و پهلوی در کتاب «شرح زندگانی من» به طعنه می‌نویسد در ایران، برای یک قوری 14 نفر استخدام می‌شوند. حتی اگر این‌جا اغراق هم صورت گرفته باشد، باز نشان از آن دارد اخلاق کاری برای ایرانیان یک مسأله بوده است. در آثاری که در مورد اخلاق کار در بین ایرانیان نوشته شده، امروز نیز شاهد این پدیده هستیم. اما اتفاق جالبی افتاده که با نگاهی به آمارها می‌توان به آن پی برد.
تا پیش از دهه 90 گفته می‌شد ساعت کاری مفید یک ایرانی در طول روز حدود 40 دقیقه است. با احتساب 6 روز درهفته می‌توان گفت تا دو دهه پیش ایرانیان تنها 4 ساعت در طول هفته کار می‌کردند؛ این در حالی است که ساعت کار رسمی در همان دوره 8 ساعت در روز بوده است.
کمی جلوتر می‌آییم و به دهه 90 می‌رسیم؛ تحقیقی که مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 1391 انجام داده بود نشان از آن داشت ایرانیان هفته‌ای 11 ساعت کار می‌کردند؛ یعنی روزی کمتر از 2 ساعت. هر چند باز هم اختلاف فاحشی با ساعت کار رسمی مشاهده می‌شود، اما شاهد این هستیم که بعد از یک دهه، ساعت کاری مفید ایرانیان افزایش داشته است.
اما جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهند ایرانیان بین 15 تا 18 ساعت کار مفید انجام می‌دهند؛ حتی برخی تحقیقات از 20 ساعت در هفته نام می‌برند. این افزایش ساعت مفید کار اداری همزمان شده با روی کار آمدن تفکری که خود را ارزشی و انقلابی می‌نامد و از کار جهادی نام می‌برد.
شاید در کل کشور نتوان تحقیقی در مورد ارتباط تفکر برآمده از دولت سیزدهم و افزایش ساعات کار مفید پیدا کرد. اما تجربه زیسته ما در کهگیلویه و بویراحمد به وضوح این ارتباط را تأیید می‌کند. برای نمونه به برخی از شواهد اشاره می‌کنیم.
زمان زیادی از دولت سیزدهم نگذشته بود که پدیده منسون در کل کشور اتفاق افتاد و به تبع آن در کهگیلویه و بویراحمد نیز شاهد آن بودیم. در همان موقع، شبانه فرماندار مارگون نیروهای خود را جمع کرده و برای جلوگیری از آسیب‌های متعدد فعالیت می‌کرد. زمانی که ما از او علت را جویا شدیم؛ گفت کار جهادی روز و شب نمی‌شناسد. شاید یکی از دلایل موفقیت کهگیلویه و بویراحمد در پدیده منسون همین اعتقاد به کار جهادی بود.
نمونه‌های زیادی را می‌توان در تأیید این ادعا بیان کرد، اما مثال‌های نقض آن نیز زیاد است. سال 1401 با بارش برف یاسوج وارد بحران شد. اما این مثال‌های نقض چندان زیاد نیست که بتوان از آن با عنوان قاعده یاد کرد؛ به احتمال زیاد می‌توان آنها را استثنا دانست.
در جشنواره رسانه‌ای امید که مدیران کهگیلویه و بویراحمد به ارائه گزارش عملکرد خود پرداختنند، جوانب مختلفی از چنین کاری روشن شد. در حالی که بسیاری از مدیران گذشته، ساعت کاری مفید آنها کمتر از دو ساعت بود، نسل جدید مدیران کهگیلویه و بویراحمد، با اعتقادی که به کار جهادی دارند، شبانه نیز فعالیت می‌کنند. گاهی آنها علاوه بر شیفت روز، شیفت شب نیز سر کار هستند.
بسیاری از پروژه‌های آب که سال‌ها تعطیل بودند، حالا دو شیفت در حال پیشرفت هستند تا هر چه زودتر به اتمام برسند. یکی از این پروژه‌ها طرح آبرسانی از سد کوثر به لیکک بود که در سال 1390 کلنگ‌زنی شد. به گفته آرش مصلح مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در جام رسانه‌ای امید گفت: این پروژه در مدت ۱۱ سال ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. اما در کمتر از سه سال در دولت سیزدهم به ۸۷ درصد رسیده است و پیشرفت فیزیکی این طرح در ۲ و نیم‌سال حدود ۲ برابر ۱۰ سال قبل است.
پروژه‌های عمرانی به‌ویژه پروژه‌های راه در کهگیلویه و بویراحمد با مدیریت مطلوب معاون مقتدر عمرانی استاندار نیز چنین سرنوشتی دارند. در حالی که برخی از آنها سال‌ها تجدید مناقصه می‌شدند و پیشرفت فیزیکی آنها زیر 10 درصد بود حالا در مراحل آخر خود قرار دارند؛ ما نیز به عنوان خبرنگار شاهد فعالیت‌های شبانه‌روزی به ویژه در تونل‌های سیسخت بوده‌ایم.
دولت سیزدهم از نیروهایی برخوردار است که معتقدند کار، شب و روز نمی‌شناسد و هر زمان که نیاز باشد باید حضور پیدا کرد. این نسل جدید از مدیران البته زمانی می‌توانند توسعه را به بار بیاورند که سایر شرایط نیز فراهم باشد. البته نتیجه اقدامات دو شیفت مدیران دولت سیزدهم، در سال‌های آینده خود را بیشتر نشان می‌دهد؛ محصولات این کارگاه عمرانی بزرگ، یک یا دو سال آینده به نتیجه خواهند رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
ها بله ها درست ایفرمایی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا من که در بدنه وزارت کشور هستم و طرفدار حق . در دوره های ‌‌‌‌دسته مدیران خیلی وظیفه شناس و پیگیر بودن الان مدیران همزمان با پایان ساعت. کاری می روند. مکر در مواقع ضروری
Iran, Islamic Republic of
پ کو چه بی ک ایما نی بینیم
احسان
Iran, Islamic Republic of
تبریک عرض میکنم خدمت مسئولان عزیز استان های فارس و خوزستان و ... که چنین مسئولان دلسوزی در استان کهگیلویه و بویراحمد دارند که شبانه روز برای انتقال آب از این استان برای استان هایشان جان فشانی می کنند
اهل چین لوداب
India
پروژه هم داریم که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قریب به ۵ سال هست در این منطقه تعطیل هستش و عین ظلم است به بیت المال و مردم این روستاهای تابعه که در این فصل از سال از تشنگی دارند رنج می‌برند.
United States
جوک خوبی بود 😃😃😃😃
Iran, Islamic Republic of
برو یه سر به طرحهای عمرانی بزن که همشون تعطیل شدن و ماشین آلاتشون بارگیری شدن بعد بیا مطلب بنویس.همون تونلهای سیسخت که نوشتی الان چند ماهه تعطیل شده.ظاهرا نویسنده در دنیای دیگری زندگی میکنه
راه و شهرسازی
United Arab Emirates
تونلهای سی سخت در سال ۱۴۰۲ به اندازه ۱۰ برابر چند سال گذشته از شروع کار پیشرفت فیزیکی داشتند
علی
Iran, Islamic Republic of
چه تفسیر حال بهن زنی
محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
کیفیت کار مهمه قبلا اگه کم کارمی شد دنبالش وتعریف خشک نبود::: شما درکجا بدون اشنا کارت انجام میشود؟؟؟ جرم تعریف دروغ پیش خدا گرانتره::: فاتحه خوانی درشبها را:::!!!!!! گاهی بعضی از ترس ولرز وبیشتر از سر اعتراض تعریف وتعریف از دیگران میکنند::: رسانه انقدر بلوغ دارد که نکته سنج مردمه مردم علم رسانه را تحلیل میکنند::::
Ali
Iran, Islamic Republic of
بله کاملا از توسعه بس ستودنی استان معلومه که مدیران دولت ۱۳ بیشتر از ۲۴ سالت در شبانه روز کار میکنن.خدا کمکتون کنه
Iran, Islamic Republic of
چه کارگاه عمرانی که هنوز تابستان نرسیده داد مردم از تشنگی و بی ابی در آمده، آب و فاضلاب هم عادت کرده به مصاحبه های تکراری و گذشته
کدخدا
Iran, Islamic Republic of
راست می گویند
فعالیت جهادی و تشکیلاتی شبانه روزی برای خودشان و منافع گروهی خودشان

منظورشان مردم نیستند

از قدیم گفته اند دو صد گفتا را چون نیم کردار نیست!
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
خبر و تحلیل تهوع آور
کمالی
Iran, Islamic Republic of
همه این داستانهارو بهم بافتی که بگی فرماندار مارگون شب و روز نمیشناسه؟! خدایا بخندیم یا ناله کنیم از این نوع قلم زدن بی مایه و مسخره و جهت دار سیاسی...!!!
بنده خدا، فرماندار بویراحمد پاش روی گوست موزه تو برای ماندن فرماندار مارگون دست و پا میزنی؟ تو دیگه از کدوم بیسواد آبادی اومدی؟ حیف قلم که تو روی کاغذ بکشی..
مهندس
Iran, Islamic Republic of
بله اتفاقا از این دست مدیران که میشود اثر عمل ایشون رو دید مهندس عزیزی معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی هستن. تقریبا ۲۴ ساعته پای کار. پیگیر و بشدت دلسوز و کار بلد و پاک دست.دنبال عدالت و اسیفای حق مردم. نهضت ملی مسکن رو با مجموعه همکارانشون واقعا دارن با توان بالایی به پیش میبرن. نمونه ش هم اولین افتتاح در این هفته در گچسارانه. خداقوت به ایشون و همکارانشون. خداوند یاریشون بده
Iran, Islamic Republic of
مسخره
Iran, Islamic Republic of
اینگونه نیست
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1