تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۴۷۷۰۰۵
کبنا بررسی کرد؛

دولت سیزدهم در قاب امید؛ گزارشی از عملکرد نمایندگان دولت در کهگیلویه و بویراحمد

۲
۰
دولت سیزدهم در قاب امید؛ گزارشی از عملکرد نمایندگان دولت در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
بسیاری از پروژه‌های اقتصادی و عمرانی که در دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده‌اند، هنوز به ثمر ننشسته‌اند، با بهره‌برداری از آن‌ها در سال جاری و سال‌های آینده شاهد جهش اقتصادی استان خواهیم بود. 
به گزارش کبنا، بیش از 45 سال از انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه 1357 می‌گذرد. در حالی که در آن زمان، ایران با همین وسعت تنها 37 میلیون جمعیت را در خود جای داده بود، هم‌اکنون بیش از دو برابر شده و دور نیست روزی که شاهد سه برابر شدن جمعیت ساکنان این قسمت از زمین باشیم. اما در قسمتی از جنوب کشور، کمی به سمت غرب، منطقه‌ای مشتمل بر شش ایل که بخشی از آن در فارس و بخش دیگرش در خوزستان قرار داشت، تشکیل شهر یاسوج داده و تنها دو سال پیش از انقلاب تبدیل به استان شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 46 سال سابقه یکی از استان‌های جوان است که یک درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است. زمانی که هنوز نامی از این استان وجود نداشت و کسی نیز تصور نمی‌کرد در آینده ممکن است چنین استان شکل بگیرد، برخی از مناطق کشور، همچون اصفهان، شیراز، خراسان، ایلام، کرمانشاه و ... صدها و بعضاً بیش از هزار سال سابقه تمدنی داشتند. حتی اصفهان در دوره صفویه یکی از قطب‌های تجارت نه‌تنها ایران بلکه جهان محسوب می‌شد؛ در آن دوران که اصفهان پایتخت بود، ایرانِ صفوی، از نظر تجارت همتراز با بریتانیا بود. حال کهگیلویه و بویراحمد در مقایسه با چنین استان‌هایی که همسایه آنها نیز هست، از نیم قرن سابقه نیز برخوردار نیست. اما این تمام ماجرا نیست؛ این استان نه‌تنها از نظر زمانی محدودیت دارد، بلکه شکل خاص جغرافیای آن نیز محدودیت‌های بسیاری پیش رویش قرار داده است. همان‌طور که فرماندار بویراحمد بارها اظهار کرده، هزینه ساخت یک کیلومتر راه در کهگیلویه و بویراحمد، بعضاً ده برابر همین مساحت در استان‌هایی همچون فارس و اصفهان است.
بر اساس دسته‌بندی‌های استان‌ها از نظر سطح توسعه، کهگیلویه و بویراحمد در رده استان‌های بسیار توسعه‌نیافته قرار دارد. قدمت کم آن در ترکیب با توپوگرافی خاصی که دارد، در بستر طایفه‌ای موجب شرایط ویژه‌ای شده که برخی به آن برچسب بسیار توسعه‌نیافته زده‌اند. اما این یک بخش از ماجراست؛ دقیقاً کهگیلویه و بویراحمد اکنون در جایگاهی قرار دارد که در نسبت با بسیاری از استان‌های کشور حرفی برای گفتن ندارد. اما همان‌طور که اشاره شد این همه ماجرا نیست. آمارها نشان می‌دهد این استان از نظر وضعیت کنونی، جایگاه مناسبی ندارد، اما شاخص رشد چیز دیگری می‌گوید. میزان رشد عمرانی و اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد قابل مقایسه با برخی از استان‌های توسعه‌یافته کشور نیست. حتی سرعت رشد در این استان از برخی از استان‌های توسعه‌یافته بالاتر است.
کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های گذشته یکی از استان‌هایی بود که بالاترین میزان تورم و گرانی در کشور را به خود اختصاص داده بود، اما حالا در رده‌های آخر تورم قرار گرفته است. از نظر عمرانی نیز وضعیت کاملاً روشن است؛ کهگیلویه و بویراحمد تبدیل به یک کارگاه عمرانی بزرگ شده است. سدها، ساخت‌وسازها، استقرار ادارات، جمعیت دانشجوی دانشگاه‌ها، تعداد کتابخانه‌ها، تعداد دکترها، تخت‌های بیمارستان و تجهیزات درمانی نسبت به جمعیت، تعداد دانشگاه‌ها، پروژه‌های اقتصادی در دست اجرا، همگی نشان از آن دارند که کهگیلویه و بویراحمد با شتاب بسیار زیادی به سمت توسعه در حال حرکت است.
این حرکت، در دولت سیزدهم شتاب بیشتری نیز گرفته است. اما به دلیل این‌که هنوز اغلب این پروژه‌ها به ثمر ننشسته‌اند و به اتمام نرسیده‌اند، برخی گمان می‌کنند اتفاقی نیفتاده و صرفاً دولتی آمده و دولتی رفته است.
اما داده‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهند. در رویداد رسانه‌ای امید که با حضور استاندار، فرمانده سپاه و مدیران کل و رؤسای ادارات کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، بخشی از اقدامات دولت در طول سه سال گذشته بازگو شدند. بیان این اقدامات، می‌تواند نشان‌ دهد چه تغییراتی در این استان صورت گرفته است؛ تغییراتی که می‌توان از آن با عنوان «دولت سیزدهم در قاب امید» یاد کرد.
فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد به گفته مدیرکل آن،  در حدود ۲ سال اخیر جهش چشمگیری در حوزه اعتبارات، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، تکمیل طرح‌های عمرانی، اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری داشته و روح تازه‌ای در حوزه فرهنگ استان دمیده شده است.
درخشان گفت: بسیاری از زیرساخت‌های فرهنگی دچار فرسودگی شده و ناتمام و بلاتکلیف مانده بود، اما حالا جان دوباره‌ای گرفته‌اند؛ برای پردیس هنر گچساران ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار نقد گرفته شد اما به دلیل سهل‌انگاری برخی ادارات این اعتبار به انحراف رفت. همچنین تالار مرکزی یاسوج ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. فرهنگ‌سرای لنده ۱۳ نیز که سال تعطیل بود؛ اکنون عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: سالن پلاتو دهدشت نیز ۱۰ سال تعطیلی شده بود؛ اما اکنون پیمانکار این پروژه در حال فعالیت است.
همچنین یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در سفر دوم رئیس‌جمهور برای حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در نظر گرفته شد که ۴۰۰ میلیارد ریال آن برای توسعه، تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های استان و ۶۰۰ میلیارد ریال برای تعمیر و تجهیز زیرساخت‌های فرهنگی استان هزینه شد.
در حوزه صنعت و تجارت نیز اتفاقات قابل توجهی افتاده است. مدیرکل صنعت معدن تجارت کهگیلویه و بویراحمد در اولین رویداد جام رسانه امید گفت: احیای واحدهای راکد، نیمه‌فعال و تعطیل در کشور از اولویت‌ها و دغدغه‌های دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور شهید بود.
وی تصریح کرد: در فعالیت دولت سیزدهم نزدیک به 57 واحد راکد بخش تولید احیا شد و 36 واحد نیز با 460 میلیارد ارزش را به چرخه تولید برگرداندیم.
وی افزود: از محل تبصره 198 و نهضت احیا حدود 335 میلیارد را به عرصه تولید برگرداندیم و صادرات غیرنفتی یکی از شاخص‌های مهم تولید است که قریب به 47 میلیون دلار از محل گمرک استان کهگیلویه و بویراحمد مبادله انجام دادیم که 48 هزار تن ارزش این کالاها بوده است.
علاوه بر این، ایجاد 19 هزار و 446 واحد پروانه صنفی،  3 هزار و 334 مشاغل خانگی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف در بوکسیت، به‌روزرسانی اتحادیه‌های صنفی، ایجاد 6 هزار شغل تنها در بهمئی و ... تنها بخشی از فعالیت‌های صنعتی و تجاری در کهگیلویه و بویراحمد است. همچنین کهگیلویه و بویراحمد یکی از 4 استان برتر در حوزه زنجیره نفت، پلیمر و پتروشیمی است و چنانچه پروانه بهره‌برداری پتروشیمی گچساران صادر شود، شاهد جهش استان در عرصه صنعتی خواهیم بود.
تغییرات در دانشگاه مادر استان نیز مشهود است؛ به گفته بهادر کرمی،  در دوره 1392 تا 1400 در دانشگاه یاسوج افزایشی در رشته‌های دانشگاهی صورت نگرفته، اما در دولت سیزدهم 17 رشته کارشناسی و ارشد به کد رشته‌های دانشگاه اضافه شده‌اند. عقد تفاهم‌نامه با 5 دانشگاه عراقی، پذیرش دانشجویان شهریه پرداز خارجی، صدور حکم و ارتقای 18 استاد عضو هیئت علمی، راه‌اندازی هشت آزمایشگاه جدید، و کلنگ‌زنی دو خوابگاه دانشجویی متأهلی برخی از اقدامات صورت گرفته در دانشگاه یاسوج در دولت سیزدهم است. علاوه بر این در دو سال گذشته رکورد دوهزار برابری در توسعه زیرساخت های دانشگاه صورت گرفته است.
در حوزه آموزش و پرورش نیز قطار پیشرفت به سرعت در حال حرکت است؛ جلب مشارکت خیرین، هزینه هزار میلیارد تومان برای تجهیزات آموزشی، و تجهیزات مختلف گرمایشی و سرمایشی، انقلاب در زیرساخت‌های ورزشی، 203 پروژه با 700 کلاس درس، 100 پروژه در دست اقدام، جذب ،توزیع و خرید بیش از 24 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات آموزشی  و کمک سرانه مصرفی 72 هنرستان استان بخشی از اقدامات دولت سیزدهم در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد است.
یکی از شعارهای شهید جمهور، استفاده از ظرفیت نخبگان در اداره امور کشور و در نظر گرفتن جایگاه خاص برای آنها بود. در همین راستا بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد، 500 نفر از مستعدان برتر را شناسایی و مورد حمایت قرار داده است. اعطای دو میلیارد تومان وام مسکن، استخدام نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، حمایت مالی از نخبگان، هسته‌های مختلف علمی و ... بخشی از فعالیت‌های این بنیاد در دولت سیزدهم است که موجب شده بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه 5 را در میان بنیاد نخبگان‌های کشور کسب کند.
و اما مسأله آب که یکی از کلیدواژه های مهم توسعه در استان کهگیلویه و بویراحمد است، در دولت سیزدهم اعتبارات این حوزه رشد 10 برابری داشته است. این در حالی است که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ هیچ زیرساخت حوزه آب در استان وجود نداشت اما هم اکنون با وجود ۲ سد در حال بهره برداری کوثر و شاه قاسم، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های مجاور زیرپوشش آب آشامیدنی هستند.
240 مناقصه پروژه در دولت سیزدهم انجام گرفته است، ۲۰ هزار میلیارد ریال در این دولت به بخش آب تخصیص یافته است و امسال هم ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان مصوب شده است. سد تنگ سرخ، طرح آبرسانی از سد کوثر به لیکک، سد سرپری، سد چم شیر، پروژه‌های مطالعاتی سد آبریز، پراشکفت، کمبل در گچساران، سرآسیاب یوسفی، شبلیز، سرگچینه، و سد شیو، حلقه‌های چاه آب آشامیدنی در باشت، آبرسانی به 4 شهر، صدور مجوز ۲۵۰ آب کشاورزی بخشی از اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در کهگیلویه و بویراحمد است. با توجه به آن‌که در سال جاری و سال آینده بسیاری از این پروژه‌ها به ثمر می‌رسند، باید منتظر خبرهای خوش باشیم.
بنابراین با توجه به بخشی از اقداماتی که در بالا به آنها اشاره شد، می‌توان گفت، دولت سیزدهم امیدبخش و امیدآفرین عمل کرده است و نتیجه آن را در مدت زمان کوتاهی می‌توان دید. چنانچه اقدامات دولت در کهگیلویه و بویراحمد به خوبی تبیین شوند، شاهد مشارکت سیاسی و اجتماعی بیشتری از سوی شهروندان خواهیم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
سدها به نام استان بکام دگر استانهاست:::: هرچه مزید گفته شده::: به اندازه یه خیابان همسایه های دیگرنیست:::: همین بس که تمام سواد. دار وبیسواد دراستانهای دیگر مشغول کارگری هستند:::: هم رسانی رسانه جای تقدیر دارد::::
Iran, Islamic Republic of
در حوزه گردشگری پسرفت داشته
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1