تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۴۷۷۰۰۰
در کهگیلویه و بویراحمد؛

رؤیای تلخ این دانش‌آموزان شیرین شد / نقش سید ابراهیم رئیسی چه بود؟

۰
رؤیای تلخ این دانش‌آموزان شیرین شد / نقش سید ابراهیم رئیسی چه بود؟
کبنا ؛گروه ابوعلی - دولت سیزدهم آستین همت را برای یاری دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل بالا زد تا میوه‌های شادی و امید را به قلب‌های شکسته این کودکان و نوجوانان که رؤیای تحصیل را در سر می‌پروراندند، هدیه دهد و لبخند شادی بر لب آنان بنشاند و توانست ۳۰۰ دانش‌آموز ترک تحصیل‌کرده را به آموزش برگرداند.
به گزارش کبنا، استان کهگیلویه و بویراحمد در بیشتر شاخص‌های توسعه همواره واژه محرومیت را همراه خود دارد و یکی از این شاخص‌ها آموزش پایه است که فقر ناشی از توزیع نامناسب منابع و امکانات این وضعیت را به وجود آورده است.
 مطابق اساسنامه وزارت آموزش‌وپرورش، هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل باز بماند حتی اگر در مناطق سخت‌گذر و دورافتاده باشد و متولیان امر موظف به تهیه امکانات تحصیلی برای این دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل هستند.
 طبق تعریف آموزش‌وپرورش، بازمانده از تحصیل به کسانی گفته می‌شود که یا به مدرسه نرفته‌اند و یا پس از طی یک دوره کوتاهی تحصیل را ترک کرده‌اند.
 معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد، ۲ نوع بازمانده از تحصیل شامل ابتدایی و متوسطه یعنی بین ۶ تا ۱۷ سال را معرفی می‌کند.
 سابقه امر نشان می‌دهد که در میان کودکان لازم‌التعلیم بازمانده از تحصیل آسیب‌پذیری دختران به دلیل شرایط خاص حاکم بر جامعه شهری و روستایی بیشتر و به‌عنوان یک مشکل جدی آموزشی و پرورشی مطرح است و بر اساس بررسی‌ها؛ فقر، بدسرپرستی، بچه‌های طلاق، مهاجرت، نبود علاقه و نداشتن انگیزه، بیماری و دیرآموزی از جمله علل ترک تحصیل کودکان لازم‌التعلیم به شمار می‌رود.
 بسیاری از جامعه‌شناسان معتقدند محرومیت کودکان از رفتن به مدرسه و محیط‌های آموزشی، عواقب بسیار ناخوشایندی به همراه دارد.
 ۳۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل استان به مدرسه بازگشتند
سرپرست آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۰۰ دانش‌آموز ابتدایی طی دو سال به تحصیل بازگشتند.
محمد جمالی آرند افزود: ۵۰ درصد از کودکان بازمانده از تحصیل استان که شناسایی شده بودند به چرخه تولید بازگشتند.
وی تأکید کرد: تحصیل دانش‌آموزان در استان کهگیلویه و بویراحمد عوامل مختلفی دارد.
جمالی ابراز کرد: هیچ دانش‌آموزی در این استان به علت کمبود معلم یا نبود مدرسه ترک تحصیل‌نکرده بلکه شرایط خاص زندگی و یا بعضی تعصبات عشیره‌ای از عوامل ترک تحصیل هستند.
 قدم‌های عملی برای جذب بازماندگان از تحصیل
 جمالی آرند با بیان اینکه راهکارهای پیشگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان متفاوت است، تصریح کرد: ضرورت همراهی همه نهادهای دولتی و خصوصی، همچنین فرهنگ‌سازی و نفی بعضی تعصبات نابجا و تقویت بنیه اقتصادی خانوارها و ترویج روحیه امید می‌توانند از ترک تحصیل دانش‌آموزان جلوگیری کنید.
 وی ادامه داد: اقدامات تشویقی زیادی برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان استان از جمله ارتباط با دهیاران روستاها، جذب دانش‌آموزان در خوابگاه‌های شبانه‌روزی، تشویق معلمانی که نسبت به جذب دانش‌آموزان ترک تحصیل‌کرده اقدام می‌کنند و ارتباط با خانواده‌های این دانش‌آموزان انجام شده است.
 سرپرست آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در هر مقطع تحصیلی تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیل‌کرده استان متفاوت است؛ اما در طول این دو سال نرخ پوشش تحصیلی بسیار بالا رفته و باید تلاش کنیم که هیچ دانش‌آموزی ترک تحصیل نکند که این مهم باید با تعامل و عزم عمومی همراه باشد.
 جمالی تأکید کرد: در همه مناطق ۱۳گانه آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد ترک تحصیل دانش‌آموزان به‌تناسب جمعیت آنها وجود دارد.
رؤیای تلخ این دانش‌آموزان شیرین شد / نقش سید ابراهیم رئیسی چه بود؟
 وی تصریح کرد: با اقدامات و فعالیت‌هایی که در دولت سیزدهم انجام شده از جمله توسعه مدارس شبانه‌روزی، نرخ بازماندگی از تحصیل در استان کهگیلویه و بویراحمد کاهشی شده است.
جمالی تأکید کرد: برای جذب این افراد بازمانده از تحصیل در مدارس شبانه‌روزی اولویت جذب و پذیرش به بازماندگان از تحصیل داده شده است.
 وی ابراز کرد: با پیگیری‌های انجام شده به‌منظور ممانعت از ترک تحصیل دانش‌آموزان در مناطق روستایی و عشایری استان، قرار شده مدارس زیر نرم جمعیت دانش‌آموزی (با تعداد محدود) برپا شوند.
 اجرای طرح‌های راهبردی برای توسعه سوادآموزی
 معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: اولین اقدام برای شناسایی افراد بی‌سواد و کم‌سواد طرح شناسایی محله به محله، کوچه به کوچه و روستا به روستا است.
 باقری‌نژاد تأکید کرد: در این طرح شناسایی افراد کم‌سواد و بی‌سواد با همکاری دهیاران، شوراهای اسلامی روستاها، مدیران مدارس، خانواده‌های شهدا و یک نفر ریش‌سفید معتمد روستا انجام می‌گیرد.
 طرح دوم تأسیس باشگاه خیرین سوادیار در مرکز استان و شهرستان‌هاست که پنج نفر از حوزه‌های مختلف در فرایند جذب و شناسایی بازماندگان از تحصیل کمک می‌کنند.
 سومین طرح، پروژه توسعه سواد زنان روستایی و عشایری است؛ چون روستاها و مناطق عشایری استان بیشترین نرخ کم‌سوادی و بی‌سوادی را دارند.
 در این طرح زنان روستایی و عشایر در کنار شغل سواد یاد می‌گیرند و به‌گونه‌ای سواد مهارتی به آن‌ها آموخته می‌شود.
 طرح چهارم استفاده از نهضت دانشجو معلمان است که در این طرح دانشجویان برای آمادگی در تدریس، حداقل یک نفر بی‌سواد را انتخاب و به او آموزش می‌دهند.
 البته طرح‌های دیگری همچون شتاب‌بخشی به فعالیت‌های سوادآموزی در شهرستان کهگیلویه (مناطق چاروسا و دیشموک) هم اجرا شده است.
 هفتم دی‌ماه سال ۱۳۵۸، امام خمینی (ره) فرمانی مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی صادر کرد تا بخش عمده‌ای از جامعه به ویژه بانوان کهگیلویه و بویراحمدی که تا پیش از این در انجام ابتدایی‌ترین امور زندگی خود مانند حساب‌کردن هزینه یک خرید ساده بازمانده بودند از نعمت سواد برخوردار شوند.
 استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت، هشت شهرستان و ۱۷ بخش و یک هزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه و حدود ۱۷۲ هزار دانش‌آموز و بزرگسال و در بیش از ۳۰۱۸ باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می‌کنند که از این تعداد دانش‌آموز، ۱۲ هزار در پیش‌دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند.
 از کل دانش‌آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد، ۴۹ درصد از آنها را دختران و ۵۱ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1