تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۴۵۵۵۱۶
شمارش معکوس برای بازگشت کارخانه قند یاسوج به ریل تولید آغاز شده است؛

یک قدم تا راه‌اندازی کارخانه قند یاسوج / بانک تجارت به وعده‌هایش عمل کند

۴
۱
کارکرد شایان
کبنا ؛شکل‌گیری کارآمدی در تبیین مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و... اهمیت دارد. کارکرد کارآمدی، مدیریت، نیروی جوانی و تعهد و تخصص در این امور زمانی خودش را نشان می‌دهد که اثر و پیامد آن کارکرد در بقا و انسجام آن پدیده اجتماعی، اقتصادی و عمرانی عیان باشد. باید قصه تلخ و روزهای شوم کارخانه قند یاسوج همان مادر صنعت کهگیلویه و بویراحمد را شنیده باشی تا مفهوم این کارکردها به خوبی برای‌تان جا بیفتد. بعد از آن واگذاری پُر ابهام و نامبارک کارخانه قند یاسوج به بخش خصوصی، بخش زیادی از اموال کارخانه از شبکه برق گرفته تا آهن آلات آن به غارت رفت. به‌گونه‌ای شبکه برق و ماشین آلات کارخانه مورد دستبرد قرار گرفت که راه‌اندازی و سرپا نگه‌ داشتن کارخانه قند یاسوج که زمینه‌ساز اشتغال و نان برای ده‌ها خانوار و رونق اقتصادی در استان محروم و زرخیز کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد، به قول معروف کار «حضرت فیل» بود.  
فرمان کارخانه قند یاسوج مدتی است که به دست ستاد اجرائی فرمان امام خمینی(ره) در استان کهگیلویه و بویراحمد افتاده است. شایان نادری مدیریت این ستاد را برعهده دارد. جوانی که از زمان حضورش در استان کهگیلویه و بویراحمد منشأ خدمات زیادی بوده و روایت اقدامات او در مناطق محروم و دور افتاده را همه شنیده‌اند. در زمانی که عده‌‍ای تمام تلاش‌شان این بوده که کارخانه سرپا نشود و اسب منفعت خود را بتازند. مدیریت شایانِ، نادری؛ کارخانه را در مسیر توسعه و تولید قرار داد و شمارش معکوس برای بازگشت کارخانه قند یاسوج به ریل تولید آغاز شده است.
بنا بر این گزارش، کارخانه قند یاسوج به عنوان مادر صنعت کهگیلویه و بویراحمد طبق وعده‌ای که در سفر مهر ۱۴۰۰رئیس دولت سیزدهم به کارگران بیکار این کارخانه داده شده بود، با برنامه زمان‌بندی کار بازسازی در حال پیش رفتن و به ریل تولید نزدیک شده است. کارخانه قند یاسوج از مهم‌ترین مصوبات سفر دور اول رئیس جمهور در مهرماه ۱۴۰۰ به کهگیلویه و بویراحمد بوده که در فرآیند عملیاتی قرار گرفته است.
عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج در سال 44 و با ظرفیت اسمی تولید روزانه یک هزار تُن قند و شکر آغاز شد و سال 46 نیز به بهره‌برداری رسید.
پس از مدتی این کارخانه با معضلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد و از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را به طور مجدد آغاز کرد اما سایه مشکلاتی شامل معوق ماندن حقوق، مزایا و بیمه کارگران، قدیمی بودن تجهیزات، کمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی و نبود چغندر قند دست از سر این کارخانه برنداشت و تا توانست کمر این کارخانه را خم کرد.
کارخانه قند یاسوج از دی ماه 95 به سرمایه‌گذار بخش خصوصی و اهل کهگیلویه و بویراحمد واگذار شد که بنا به دلایلی راکد و یا نیمه فعال ماند.
هم اینک این طرح صنعتی یکی از اولویت‌های اصلی دولت در راستای اشتغال است که تکمیل آن نقش مهمی در توسعه اشتغالزایی استان دارد.
یکی از کارگرانی که در حال بازسازی این کارخانه است می‌گوید به صورت دو و سه شیفت کار بازسازی و احیای این کارخانه در حال انجام است.
محمد زمانی ادامه داد: روز‌های اول شروع به کار برای بازسازی، تأسیسات زیربنایی کارخانه معیوب بود و حتی امکان روشن کردن یک لامپ هم در کارخانه قند وجود نداشت اما اکنون کار‌های زیادی در اینجا انجام شده است.
تعلل در پرداخت تسهیلات پذیرفتنی نیست

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در بازدید اخیر خود از این کارخانه، خواستار رفع مشکلات فرا روی این واحد صنعتی شد و افزود: ضرورت دارد تسهیلات لازم برای راه‌اندازی این کارخانه سریع‌تر پرداخت شود.
آیت الله سید نصیر حسینی ابراز داشت: بانک تجارت نباید در پرداخت تسهیلات به کارخانه قند تعلل کند.
وی ابراز داشت: عملیات بازسازی این واحد بزرگ صنعتی مطلوب است اما باید متولیان برای احیای این واحد صنعتی بزرگ همه پای کار بیایند.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تجهیزاتی که باید از کشور‌های غربی می‌آمد اکنون متخصصان داخلی این تجهیزات را آماده کرده‌اند.
یک قدم تا راه‌اندازی کارخانه قند یاسوج
برای به حرکت درآوردن چرخ‌های زنگنار‌زده کارخانه راکد مانده قند یاسوج این کارخانه با هدف حمایت از مردم و اشتغالزایی به ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شده است که در این باره ستاد امام گام‌های خوبی برداشته است.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در کهگیلویه و بویراحمد در این باره می‌گوید: پیرو برنامه زمان‌بندی که ابتدای کار انجام شد علی رغم دیر شروع شدن کار احیا و بازسازی، طبق برنامه زمان‌بندی جلو هستیم.
به گفته شایان نادری پیشرفت کار بالای ۶۰ درصد است و تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان در این کارخانه هزینه شده است.
نادری افزود: این کارخانه دو مرحله بهره‌برداری شامل تصفیه شکر و چغندر دارد و چنانچه در بحث نقدینگی مشکلی پیش نیاید تا پایان سال بحث تصفیه شکر انجام خواهد شد.
وی ابراز داشت: بخش چغندری کارخانه هم برای اواخر نیم سال ۱۴۰۲ عملیاتی خواهد شد.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: انتظار می‌رود بانک تجارت در بحث پرداخت تسهیلات سرعت خود را بیشتر کند زیرا در زمینه ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه بازسازی برآورد شده است.
نادری با اشاره به اینکه از این میزان مبلغ باید ۱۵۰ میلیارد تومان آن توسط بانک تجارت پرداخت شود اظهار داشت: البته مجموع این ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد یک سال گذشته بوده و پیش‌بینی می‌شود هزینه از این میزان بالاتر رود.
وی بیان کرد: تا امروز بانک تجارت تنها ۲۰ میلیارد تومان از این تسهیلات را پرداخت کرده است و ما منتظر وعده این بانک هستیم تا خللی در روند بازسازی کارخانه ایجاد نشود.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در کهگیلویه و بویراحمد، گفت: طبق وعده‌ای که به مردم استان داده شده است، مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و هلدینگ کشاورزی کشت و صنعت نواندیشان تدبیر، تمام و کمال پای کار است تا شیرینی راه‌اندازی کارخانه به کام مردم استان بنشیند.
نادری تأکید کرد: بخش اعظم کار توسط مخصصین داخلی و کارگران قبلب کارخانه انجام شده است و در بحث تعمیرات، طراحی و ساخت وسایل کارخانه خود کفا هستیم.
کارخانه قند یاسوج سال‌ها غیرفعال بوده و راه‌اندازی مجدد آن به عنوان صنعت مادر استان سبب خوشحالی کشاورزان، کارگران شده و کام همه مردم استان از فعالیت آن شیرین خواهد شد.
اینک این کارخانه به همت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حال احیای و بازسازی دوباره است و کار و تلاش برای راه‌اندازی مجدد آن ادامه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سایت محترم کبنا این شکل تعاریف و بزرگنمایی در شان این سایت نیست. مردم آگاه هستن
مهدی
Iran, Islamic Republic of
امکانات ستاد فرمان اجرایی دست هرکسی باشد کار میکند.
Iran, Islamic Republic of
مخبر که ستاد اجرایی بود هم با پول ستاد رزومه ساخت برا خودش و الان اندر خم کوچه های بی تدبیری مونده
کمی تحلیل داشته باشی
دوست کام
Romania
با سلام
این سبک مطالب بیش از آنکه در راستای حمایت باشد در راستای تخریب می باشد
قاعدتا خود آقای نادری هم خواهان انتشار این سبک مطالب نیست کبنای عزیز
حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
1