تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب : ۴۵۵۳۵۲
مدیرعامل شرکت نوآوران فیدار زاگرس:

نه بحران آب برای مسوولان مهم بوده نه دستگاه مدیریت مصرف آب / چرا دولت هشدار کمبود آب می‌دهد ولی برای مدیریت مصرف حمایتی نمی‌کند؟ / فناوران گچساران در انتظار تجهیز مرکز رشد تپه آفتابگردان!

۰
نه بحران آب برای مسوولان مهم بوده نه دستگاه مدیریت مصرف آب / چرا دولت هشدار کمبود آب می‌دهد ولی برای مدیریت مصرف حمایتی نمی‌کند؟ / فناوران گچساران در انتظار تجهیز مرکز رشد تپه آفتابگردان!
کبنا ؛
جهان به سمت تولید ثروت بر پایه علم و فناوری رفته است و کشور ایران نیز در حال پیمودن این راه است، در این مسیر استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در سال‌های اخیر در این راه قدم برداشته است. جای خوشحالی است که در استان ما، برخی محصولات شرکت‌های فناور و دانش بنیان در جهان نمود دیگری ندارند، برخی از این شرکت‌ها محصولات خود را به کشور‌های مختلف حوزه خلیج فارس و همچنین اروپا صادر می‌کنند. شرکت‌های حوزه کشاورزی و گیاهان استان فعالیت‌های زیادی دارند و با استفاده از دانش خود خلق ثروت کرده‌اند. در همین چند سال فعالیت، شرکت‌های فناور و دانش بنیان به قدری رشد داشته‌اند که سطح درآمدزایی بالایی را به خود اختصاص داده‌اند.  به مناسبت حمایت از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور، سایت «کبنا نیوز» از شرکت‌های مستقر در نمایشگاه پژوهش و فناوری یاسوج گزارش‌های اختصاصی تهیه و منتشر می‌کند تا در جهت ترویج هر چه بیشتر فعالیت‌های دانش بنیان گام بردارد.
عرفان کرمی‌پور_ مدیرعامل شرکت نوآوران فیدار زاگرس_ در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار کبنا گفت: ۴ سال است که شروع به کار و ساخت دستگاه کردیم، ۲ سال هست که عضو پارک علم و فناوری شدیم و در مرکز رشد گچساران مستقر هستیم، یک سال است که شرکت خود را ثبت کردیم.
چطور شد که‌ایده ساخت این دستگاه به ذهنتان خورد؟
سال ۹۵ یک گروه محیط زیستی تشکیل دادیم، هدفمان و دغدغه‌مان کمبود آب و مسائل محیط زیستی بود، بعد از اینکه خدمت سربازی رفتم، دیدیم هر چقدر هم از کمبود آب حرف بزنیم فایده‌ای ندارد و تأثیر لازم را ندارد، برای همین هم راهکار دادیم، طی دو سه سال یک تیم تشکیل دادیم و نهایتاً تلاشمان منجر به این شد که این دستگاه را ساختیم. این دستگاه برای مدیریت مصرف آب ساخته شده، در مزارع و باغ‌های بزرگ تا فضا‌های سبز شهرداری‌ها و هرجایی که نیاز به مدیریت مصرف آب داشته باشد این دستگاه قابل استفاده است و به شدت مصرف آب را کاهش می‌دهد. حتی در منازل و باغدار‌ها هم به ساده‌ترین شکلی می‌توانند از آن استفاده کنند.
رشته تحصیلی‌تان چه بوده؟
رشته مهندسی مواد خوانده‌ام ولی ساخت دستگاه ربطی به رشته‌ام ندارد، این کار با برق و برنامه‌نویسی انجام می‌شود. الان دیگر اطلاعات تخصصی آنقدر در اینترنت زیاد شده که همه می‌توانند با چند سرچ ساده اطلاعات زیادی بدست بیاورند و روند یادگیری آسان شده است.
نمونه‌های مشابه کار شما در بازار وجود دارد؟
دستگاه‌های مشابه در بازار وجود دارد ولی محدودیت دارند، کار با آن‌ها سخت است، ولی ما خواستیم که دستگاهی بسازیم که همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند، به راحتی برنامه به دستگاه می‌دهند و دستگاه کار خود را انجام می‌دهد، کار با دستگاه ما بسیار راحت است و از یک گلخانه کوچک در منزل تا پارک‌های شهری و هر جایی که لازم است آب مدیریت شود کاربرد دارد. مثلاً یکی از کاربرد‌هایی که دستگاه دارد این است که نیازی به حضور فیزیکی چندانی ندارد، باغدار‌ها برای اینکه در مصرف آب صرفه‌جویی کنند باید در شب و مثلاً ساعت ۴ صبح به باغ آبرسانی کنند، ولی معمولاً باغدار‌ها نمی‌توانند چنین کاری کنند، اما دستگاه می‌تواند روی این ساعت تنظیم شود و کار خود را انجام دهد.
بی توجهی دستگاه‌های دولتی
هدف اصلی ما این بود که این دستگاه در مراکز بزرگ مثل شهرداری‌ها استفاده شود، استفاده از این سیستم در منازل هدف بعدی ما بود. وقتی که دولت این دستگاه را در سیستم‌های دولتی خود استفاده کند طبیعتا مردم هم برای استفاده از آن ترغیب می‌شوند.
سال گذشته از طرف پارک علم و فناوری به شهرداری و شرکت نفت گچساران معرفی شدیم. شهرداری در درون خود با مشکلات مدیریتی مواجه بود، در شرکت نفت نیز یک بوروکراسی بسیار بدی وجود داشت، نه جواب بله دادند و نه جواب نه دادند. به هزار حرف و گفت و گو و فشار یک نمونه پایلوت برایشان نصب کردیم، با اینکه جواب داد و خودشان هم دیدند ولی همکاری نکردند. یکی از مشکلاتشان این هست که باید زیرساخت‌ها را فراهم کنند که این هم واقعاً هزینه‌ای نمی‌برد.
مسوولان شرکت نفت می‌گفتند ثابت کنید که بحران آب داریم، در حالی که این نیازی به اثبات ندارد زیرنویس تلویزیون را نگاه کنید هر روز درباره مشکل کمبود آب می‌گوید، متأسفانه در شرکت نفت بخصوص منازل شرکت نفت که آب باغ‌هایشان رایگان است و ۲۴ ساعت شبانه روز باز است. برای اینکه آب این همه هدر نرود، مجبور شده‌اند آب را از سرمنشأ قطع کنند، هر سه چهار روز یکبار آب را باز می‌کنند.
توقع ما این است که بجای بنر‌ها و تبلیغات و نشست‌ها، از شرکت‌هایی مثل ما حمایت کنند و واقعاً هم باعث می‌شود مشکل حل شود.
متأسفانه ما هنوز نتوانستیم در استان خودمان دستگاه را بفروشیم، از تهران و اردبیل و اصفهان، قم، ورامین و جا‌های عجیب و غریبی این دستگاه را فروختیم، ولی در استان خودمان هنوز نتوانستیم بفروشیم. این دستگاه را به یک پیرمرد باغدار فروختیم و آنقدر راضی بود که تماس گرفت و می‌خواست پول بیشتری بدهد.
مردم بجای هزینه‌های گزاف برای کالا‌های لوکس می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند
این دستگاه را چون خودمان تولید کردیم هزینه کمتری دارد. هزینه‌های دستگاه و ایجاد زیرساخت‌های لازم در مقابل حجم عظیم هدرروی آب و بحران آبی که با آن روبرو هستیم هیچ چیزی نیست.
به نظر من مردم بجای هزینه‌های گزاف برای کالا‌های لوکس می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند، الان به شدت سطح آب سد‌ها پایین آمده و به دلیل اینکه ما در کشور خشکسالی داریم با مشکل مدیریت آب مواجه هستیم، چرا دولت و دستگاه‌های اجرایی از این دستگاه‌ها استفاده نمی‌کنند! ؟
موقعی که لامپ کم مصرف آمد، اولین بار ادارات استفاده کردند، وقتی دولت استفاده کرد، مردم هم کم کم استفاده کردند و الان می‌بینیم که هیچ کس از لامپ‌های رشته‌ای پرمصرف استفاده نمی‌کند.
اشتغال زایی شرکت شما چند نفر است؟
ما در حال حاضر دو نفر هستیم و اگر حمایت شویم تا ۱۰ نفر می‌توانیم اشتغال زایی داشته باشیم.
نبود جا و مکان برای فناوران!
یکی از مشکلاتی که فناوران گچساران با آن مواجه هستند نبود جا و مکان است، ما در بخشی از ساختمان دانشگاه آزاد، در مرکز رشد اتاق‌های کوچکی داریم ولی بعضی از فناوران همان اتاق را هم ندارند، تپه آفتابگردان ساخته شده برای اینکه مرکز رشد به آنجا منتقل شود ولی مسوولان می‌گویند هنوز تجهیز نشده، و منتظر تجهیز هستیم، ولی با این شرایط مشخص نیست این مرکز تا چند سال دیگر تجهیز شود، فکر می‌کنم این موضوع از دست مسوولان پارک علم و فناوری خارج است و عزم مسوولان استانی بخصوص استاندار را می‌طلبد.
نام شما

آدرس ايميل شما

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1