تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۴۴۶۳۱۴
کبنا گزارش می دهد؛

چرایی افزایش قیمت شن و ماسه در کهگیلویه و بویراحمد!

۶
۱
چرایی افزایش قیمت شن و ماسه در کهگیلویه و بویراحمد!
کبنا ؛
استان کهگیلویه و بویراحمد سرشار از منابع شن و ماسه است، هر جای استان که نگاه می کنید چند تولیدی این مصالح وجود دارد، که انتظارات را نسبت به تعادل قیمتی بالا می برد، با این حال می بینیم که در ابتدای سال 1401 این صنف قیمت جدیدی از مصالح ساختمانی را ارائه کرده اند که موجب اعتراض مردم شده است.
به گزارش کبنا نیوز، تولیدکنندگان این صنف، بدون هماهنگی با مسئولان و متولیان امر از جمله سازمان صنعت، معدن و‌ تجارت در اقدامی خودسرانه قیمت ماسه شسته را 65 هزار تومان، ماسه شکسته 63 هزار تومان، شن نخودی و بادامی 55 هزار تومان و ماسه بادی را 38 هزار تومان را تعیین کرده‌اند که با واکنش شدید مردم روبه‌رو شده است.
یکی از کاربران فضای مجازی، در خصوص این افزایش قیمت از وزارت صمت انتقاد کرده و نوشت:



سازمان صمت استان کهگیلویه  وبویراحمد پس از این تعیین قیمتی، نامه ممنوعیت افزایش قیمت شن و ماسه و آسفالت را اطلاع رسانی کرده است.
عیسی حسنی معاون دادگستری کهگیلویه و بویراحمد نیز نرخ شن و ماسه اعلامی سازمان صمت را حجت برای کارخانه داران دانست و بیان کرد: اگر کارخانه‌های شن و‌ ماسه توجه نکنند تعزیرات به شدت جریمه می‌کند.
صنف تولیدی شن و ماسه هر چند ماه یک بار، قیمت این مصالح را بالا می برند، دستگاه های نظارتی موظف هستند به این موضوع رسیدگی کنند. از طرفی مردم نیز وظیفه ای در این باره دارند. سوال اینجاست که آیا این افزایش های بی رویه قیمتی به دلیل عدم نظارت دستگاه های نظارتی و سازمان صمت است یا به دلیل کنش و واکنش های بازار؟
این افزایش قیمتی در حالی است که کهگیلویه و بویراحمد با نرخ 48 درصدی، بالاترین میزان تورم را در بین استان های کشور تجربه کرده است. هر چند که تورم در بازار محصولاتی که بومی استان نیستند قابل پیش بینی است، اما اینکه چرا این افزایش قیمت ها در بازار شن و ماسه مشاهده می شود مسئله ای است که باید پاسخ داده شود.

کارشناسان معتقدند «قانون برای مردم نوشته شده و مردم باید از قانون استفاده کنند.  اگر تصور کنیم که تنها دولت و نهادهای مختلف دخیل در اداره امور کشور در افزایش قیمتها اثرگذار هستند و مردم در این میان هیچ نقشی ندارند و تنها مظلوم واقع می شوند کاملا به بیراهه رفتیم و اساسا با اصول یک جامعه پویا و فعال مبتنی بر اصل حکومت مردم بر مردم منافات داریم».
«نقش مردم تایین کننده ترین و سرنوشت ساز ترین تحرکات در تمامی امور چنین جامعه هایی است ، اگر قرار باشد با بی تفاوتی و گذر از بار مسئولیت های فردی و اجتماعی صرفا منتظر یک ناجی باشیم که با عصای جادویی خود یک شبه حوزه های مختلف آشفته کشور را سامان دهد و مشکلات و کمبود ها را برطرف کند ، در واقع ما هنوز به سطح یک جامعه و کشور مسلط بر سرنوشت خود نرسیده ایم».
نام شما

آدرس ايميل شما

سید
Iran, Islamic Republic of
شهر بی صاحب به نظرم تعطیلشکنید
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
چرا نسبت به گران شدن مواد غذایی و ماشین آلات و سیمان و هر کالا حتی اینترنت شما اعتراضی ندارید بعد گذشت حدود دوسال باید نسبت به این افزایش قیمت اینجوری گارد بگیرید یه سوال از خودتون بپرسید آیا هزینه ها ی تولیدی های شن و ماسه در این تو سال افزایش نداشته هر خبر بی محتوای و هرز رو نشر ندین.
Iran, Islamic Republic of
من باقری هستم ایا هزینه ی تصفیه ی شن وماسه از هزینه ی تصفیه ی آهن وذوب آهن بالاتر است درحالی که درسال ۹۷ قیمت ماسه شسته ۶۰۰۰ت وقیمت آهن نیز ۶۰۰۰ت بود اما امروز می‌بینیم که روند قیمت شن نسبت به روند قیمت آهن بالغ بر ۲/۵برابر پیشی گرفته یعنی درطول ۴سال گذشته تا به حال قیمت آهن دورور ۲۷۰۰۰ ت و قیمت هر واحد شن و ماسه ی شسته به ۸۷۰۰۰ تومان رسیده آیاافزایش قیمت موادی که درطی هر ۳ماه آن هم به طرز کلانی رنگ عوض می‌کند ظالمانه نیست ایا وزارت صنعت معدن که بازوی توانمندجمهورئ اسلامی که وظیفه ی کنترل چنین موارد ی را بر عهده دارد چرا با اینگونه واحدهای تولیدی متخلف مدارا می‌کند.ایا وزارت صنعت معدن باوجود شکایات مردم از سراسر نقاط کشور که در رابطه با افزایش قیمت بیش ازحدشن وماسه وپیشی گرفتن آن از
روند قیمت‌های کالاهای باارزش که به مراجع مربوط مراجعه می‌کنند چرا رسیدگی نمیکند
Iran, Islamic Republic of
جز اراجیف نوشتن شما کاری ندارید حوصله یه تحقیق کوچیک رو هم ندارن بین آخرین افزایش قیمت ماسه واسه کی بوده فقط واسه تیتر زدن یه مطلب می‌نویسید اگه خیلی کاربلدید از خود تولید کننده هم سوال کنید ببینید چه مشکلاتی دارن
Romania
چون كارشناسان صمت وصنف منافع مشتركي باهم دارند كافيست وابطه هاي سببي ،نسبي وجديدا اقتصادي افراد درگير در دوسوي جريان مافيا را بررسي كنيد
Iran, Islamic Republic of
چرادرسرفاریاب افزایش صددرصدی ماسه وجوددارد خواهشمندیم مسوولان پیگیری نمائید متشکرم
آیا پوتین می‌تواند؟

آیا پوتین می‌تواند؟

اتحاد جماهیر شوروی به دلایلی که غربی‌ها دوست دارند به آن اشاره کنند از هم فرونپاشید بلکه ...
پریدن مرغ از سفره‌ها

پریدن مرغ از سفره‌ها

 مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران می‌گوید: اکنون قیمت مرغ زنده در بازار به‌طور ...
امتداد همیشگی شریعتی

امتداد همیشگی شریعتی

تغییر، نیازمند همبستگی است و رؤیای مشترک لازمه همبستگی. افراد پراکنده و جدا از هم و فاقد ...
1