تاریخ انتشار
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۴۶۲۴۹۷
کبنا گزارش می‌دهد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در جمع اساتید حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد: حمایت از ۵۰۰ طرح مطالعاتی مورد نیاز نظام | سهم ۶۰ تا ۷۰ درصدی بانوان طلبه از طرح امین

۰
کبنا ؛مدیر حوزه‌های علمیه کشور در جمع اساتید حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد گفت: در جاهای مختلف نظام سؤالاتی وجود دارد که پاسخ به آنها مستلزم تحقیقات و مطالعات است، بر همین اساس دبیرخانه حمایت از پروژه‌های مورد نیاز نظام راه‌اندازی شد که اکنون بالای ۵۰۰ طرح مطالعاتی را حمایت می‌کند.
به گزارش کبنا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در دیدار با اساتید حوزه علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در طرح امین از دو هزار نفر به ۲۴ هزار نفر رسیده‌ایم که ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها را بانوان تشکیل می‌دهند.
مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: عده‌ای معتقدند که حوزه باید جوابگوی نیازهای جامعه و نظام باشد و عده‌ای دیگر نیز معتقدند نباید نهال‌فروشی شود، اما ما بر اساس منطق معتقد به میانه‌روی هستیم و سیاست بر خروجی هدفمند و ماندگاری هدفمند است، یعنی هم نیازهای جامعه و نظام تأمین شود و هم نیازهای حوزه؛ باید ضمن مطالبه‌گری، در مشکلات جامعه نیز پاسخگو باشیم.
وی ادامه داد: ما سال آینده و حتی امسال می‌گوییم هیچ طلبه ای که سطح دو را خوانده بیکار نخواهد بود، چرا که ۴۰۰ رشته و گرایش وجود دارد که می‌تواند با توجه به آینده‌ رشته مورد نیاز خود را انتخاب کند.
مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: اصل، روح و اهداف حوزوی دست اساتید است و باید در هر بار که کلاس می‌روید قطعه‌ای از تاریخ حوزه را بیان کنید تا طلبه احساس غرور کند و هویت خود را بشناسد. استاد است که انگیزه می‌سازد و هویت و تاریخ حوزه را تأمین می‌کند.
آیت الله اعرافی بیان کرد: در رابطه با کیفیت پذیرش علی رغم کاهش پذیرش نه تنها معدل ورودی را کم نکردیم بلکه دو نمره نیز بالا بردیم، زیرا کسی که معدل خوبی نداشته باشد امام جماعت خوبی هم نمی‌شود. در بحث حجم و متون درسی نیز راه‌حل آماده داریم؛ راه‌حل آماده نیز چند نظام و برنامه مانند انتخاب و آزادی است؛ ممکن است یکی کل سطوح تحصیلی را طی پنج شش سال کامل جمع و جور کند اما یکی هم ده دوازده سال طول بکشد. آزادی وجود دارد که طلبه خودش انتخاب کند و درب سطوح عالی سه تا چهار باز است و برخی از مدارس هم برنامه‌های دقیقی دارند.
مدیر حوزه های علمیه کشور یادآور شد: تلاش بر این است که کارمان روی اسناد و نظام فکری درست و عمل، اقدام و اجرا باشد. اولین بار است که در حوزه، گفتمان راهبردی اندیشی و برنامه‌ریزی جامع‌نگری رقم خورد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: حدود بیست سند پایه، برنامه پنج‌ساله، هزار برنامه کوچک، بزرگ و شاخص برنامه‌ای داریم که سیصد مورد از آنها مهم، دویست مورد خیلی مهم و صد مورد نیز راهبردی و تحولی است.
به گفته آیت الله اعرافی، رکن مهم مدیریت استادی است و اساتید هستند که باید از برنامه‌ها استفاده کنند و کارها را پیش ببرند.
وی اظهار کرد: کاری از سال قبل به عنوان دبیرخانه حمایت از پروژه‌های مورد نیاز نظام شروع شد؛ در جاهای مختلف نظام سؤالاتی وجود دارد که پاسخ به آنها مستلزم تحقیقات و مطالعات است، بر همین اساس دبیرخانه‌ای راه‌اندازی شد که اکنون بالای ۵۰۰ طرح مطالعاتی را حمایت می‌کند. این کاروان علمی و تحقیقی برای تولید محصول فکری است که نظام به آنها نیازمند است. شاید قریب به ۲۰۰ استاد در این طرح ناظر و عضو شورا هستند، اما کادر ادارای این دبیرخانه سه نفر هستند.
مدیر حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: نمونه دیگر مطالعات راهبردی راجع به حوزه و روحانیت است. ۲۵ سال قبل در چند کشور اروپایی مراکز مطالعاتی آنها را بازدید کردم و متوجه شدم که چند استاد بزرگ و قوی فرانسوی پروژه‌های مطالعاتی آنها قم و حوزه علمیه است. شناخت قم برای آنها به دلیلی بود که از این مرکز پایگاه فکری بود که از آن انقلاب برآمد و خیلی حرف است که امام با آن همه اختناق حرفی زد و انقلابی به وجود آورد.
وی خاطرنشان کرد: باید از خود بپرسیم که آیا خودمان را می‌شناسیم و پروژه‌ای به عنوان خودشناسی داریم. موضوع بسیار مهم دیگر اتصال فقاهت با موضوعات جدید دنیای امروز است.
نام شما

آدرس ايميل شما

ف
Iran, Islamic Republic of
نخبه پروری
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1