تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۴۹۰۳۰۳
یادداشت؛

دنا و مافیای آب

۳
۱۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
دنا و مافیای آب
کبنا ؛عنایت بهرامی نیا - کارشناس ارشد مهندسی عمران گرایش سازه‌های هیدرولیکی - سال‌هاست که مردم ایران با موضوع خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و این موضوع زنگ خطر را در بسیاری از استان‌ها به‌خصوص استان کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآورده، به‌گونه‌ای که حل این موضوع توجه ویژه و اهتمام مسئولین و تمام مردم را می‌طلبد.
به‌طورکلی  کمبود آب در یک منطقه می‌تواند ناشی از عدم وجود منابع کافی آب طبیعی حاصل از نزولات یا مدیریت ضعیف در زمینه منابع آب موجود است (عدم به‌کارگیری روش‌های نوین).
اگرچه کمبود بارندگی مکرر در چند دهه‌ی اخیر همراه با برداشت بیش از حد  آب‌های سطحی و زیرزمینی  وضعیت آب کشور را به سطح نامطلوبی رسانده است، اما منافع شخصی و گروهی بعضی افراد، سوءمدیریت، سیاست‌گذاری‌های اشتباه  و اعمال‌نفوذ بعضی افراد با استفاده از رانت که به «مافیای آب» معروف شده‌اند، بیش از هر موضوعی سبب ایجاد شرایط فعلی در حوزه‌ی آب  شده است. این افراد همان کسانی هستند که سیراب‌شدنشان به قیمت تشنگی و نابودی بخشی از یک منطقه‌ی جغرافیایی است، افرادی که بانفوذ بسیار بالای خود در سطح ملی با استفاده از رانتی که دارند در زمینه‌هایی مانند سدسازی، تغییر مسیر رودخانه‌ها با نقض حقابه‌ها بسیار فعال هستند و با هزینه‌کردن میلیاردها تومان اعتبار، هزاران کیلومتر لوله‌کشی و بدون هیچ‌گونه کار کارشناسی  آب را به هرجا که می‌خواهند منتقل می‌کنند، تا شاید منافع عده‌ی خاصی را تأمین کنند.
به‌طورکلی شکل‌گیری مافیا در بخش‌های مختلفی از کشور به دلیل وجود افراد سودجو و گاهی خلأها و اختلالات در ساختار بعضی قوانین به وجود آمده است.
چه کسی می‌تواند  نقش ویژه‌ی مافیا را در ایجاد وضعیت کنونی آب، خودرو، کشاورزی و بسیاری از موارد دیگر در کشور منکر شود، مسئله‌ای که بارهای بار از زبان صاحب‌نظران، کارشناسان و حتی نمایندگان مختلف مجلس از جمله (دکتر مهدی روشنفکر نماینده سابق بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی نیز طی چندین نطق فریاد زده شد که اگر همین‌گونه پیش برویم در آینده نه‌چندان دور ایران به بهشت دلالان و مافیا تبدیل خواهد شد). در حوزه  آب نیز بارها شاهد اعتراض شدید نمایندگان استان‌های پر آب کشور از جمله چهارمحال و بختیاری، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و چند استان دیگر  در خصوص انتقال آب و سدسازی بودیم که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم  از نقش ویژه مافیا در اجرای این پروژه‌ها سخن به میان آورده شد.
چندسالی است دستان پرنفوذ این مافیا گریبان رشته‌کوه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد و منابع آبی حاصل از آن‌ها را گرفته است از مافیای قوی حمایت‌کننده  از سد خرسان گرفته تا اتفاقات جدیدی که این روزها در مورد کوه دنا بااین‌همه منابع از جمله آب، گونه‌های گیاهی و جانوری، مطرح شده و مردم استان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
اگرچه موضوع واگذاری بخش شمالی کوه دنا شاید یک مسئله ساده به نظر بیاید و این کشمکش‌ها تنها بر سر مدیریت منطقه حفاظت شده باشد؛ ولی در واقعیت، ماجرا چیز دیگری است و مافیای آب این بار برای سدسازی و انتقال آب دنا به حوزه‌های دیگر برنامه ویژه و حساب شده دارند.
 غارت منابع آبی دنا و انتقال آب بین‌حوزه‌ای ازیک‌طرف و از طرف دیگر آثار مخرب و زیان باری که این عوامل در طول زمان بر اقلیم دنا دارد (مانند افزایش میانگین دمای هوای استان، کاهش میزان بارندگی، ازبین‌رفتن پوشش‌های جنگلی و گونه‌های گیاهی و جانوری و...)
همه‌ی صاحب‌نظران، کارشناسان، دانشگاهیان، مسئولین، مردم و به‌خصوص رسانه‌ها را بر آن می‌دارد تا با حساسیت ویژه نسبت به موضوع مافیا، تمام تلاش خود را در جهت کوتاه‌کردن دست این گروه از سر این سرزمین  به منصه‌ی ظهور رسانند، چرا که در غیر این صورت چالش آب برای استان ما به‌خصوص برای نسل‌های آینده به چالشی بسیار جدی تبدیل خواهد شد و در آینده نه‌چندان دور نه با یک استان سرسبز و پر آب بلکه با بیابانی بی‌آب‌وعلف و تقریباً خشک روبرو خواهیم شد.
انتظار این است که دولت چهاردهم  به کمک مجلس شورای اسلامی در این زمینه ورود کنند و نسبت به تصویب قوانین و مقررات جدید در حوزه آب (قوانینی شفاف که زمینه نفوذ و  قابلیت سوءاستفاده را نداشته باشد) اقدام جدی داشته باشند، تا بیش از این معیشت مردم ایران اسلامی و البته نسل‌های آینده در اثر کمبود آب تهدید نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد جعفری
Iran, Islamic Republic of
شهر ما به چنین جوانانی نیاز دارد
درود بر مهندس بهرامی
فردین مرادی
Iran, Islamic Republic of
مرد عمل فقط مهندس بهرامی بزرگ
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس بهرامی عزیز مردعمل
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

اگر براي رياست سازمان بورس فراخوان داده شود. شخصيتي متخصص و متشخص و دانا و با تجربه انتخاب ...
رانت مومنانه

رانت مومنانه

روزنامه سازندگی نوشت: «عشقی»‌ها همیشه در تاریخ ایران سرشناس بوده‌اند. از سیدمحمدرضا کردستانی ...
1