تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۴۶۰۹۸۱
در گفت‌وگو با احسان عسکری، معاون اقتصادی کهگیلویه و بویرحمد بررسی شد

علت اجرا نشدن یک مصوبه مهم سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد چه بود؟

۱
۰
علت اجرا نشدن یک مصوبه مهم سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد چه بود؟
کبنا ؛حرکت پروژه‌های اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد آنچنان که باید و شاید پُرشتاب نیست. برخی از این پروژه‌ها پیشرفت خوبی دارند و بعضی از آنها هنوز با کاستی‌های از جمله سوء مدیریت رنج می‌برند در همین راستا با سید احسان عسکری_ معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد_ پیرامون پروژه‌های اقتصادی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.
به گزارش کبنا، استان غنی و در عین حال کم برخوردار کهگیلویه و بویراحمد مقصد پنجمین سفر استانی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در دور نخست (مهرماه ۱۴۰۰)به منظور جبران عقب ماندگی‌ها، خروج از محرومیت تاریخی و رفع مشکلات انباشت شده از گذشته، تکمیل و احیای ابرپروژه های بسیاری در زمینه‌های عمرانی و اقتصادی در این استان بود که در قالب مصوباتی رقم خورد.
سید ابراهیم رئیسی در این سفر از سوی وزیران کشور، جهاد کشاورزی، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، رییس دفتر رییس‌جمهوری و معاون اجرایی رییس‌جمهوری همراهی شد.
در این سفر ۲۱۷ طرح زیربنایی، زیرساختی و توسعه محور در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب، منابع نفت و گاز، پتروشیمی، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب بخشی به روند توسعه‌ای استان کهگیلویه وبویراحمد به تصویب رسید.
کل اعتبارات زیرساختی سفر مهرماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور به استان بدون تسهیلات و یا ارزی برای پتروشیمی ها (پتروشیمی گچساران و دهدشت و شرکت نفت و گاز گچساران برای توسعه میادین نفتی و تغییر در وضعیت برداشت چاه های نفت و گاز) برای تغییردر وضعیت راه ها، جاده ها، آب آشامیدنی و غیره هفت هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان اعلام شد.
طبق اظهارات معاون امور همانگی اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، بیش از ۹۵ درصد مصوبات سفر رئیس جمهور در حوزه اقتصادی اجرایی شده و با بهره برداری از این طرح ها در دولت سیزدهم روند توسعه استان متحول خواهد شد.
به گفته سید احسان عسکری تکمیل پتروشیمی گچساران، احیای کارخانه قند یاسوج، افزایش خط تولید کارخانه آجر دهدشت، تکمیل نخستین و بزرگترین پارک آبی در جنوب کشور، تکمیل پتروشیمی دهدشت، کارخانه بزرگ گیاهان دارویی گچساران، تکمیل بیواتانول باشت، اجرای طرح های مهم در حوزه جهاد کشاورزی، بین المللی شدن فرودگاه یاسوج و غیره از جمله مهمترین طرح های کلان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد بوده که با مصوبات سفر نخست رئیس جمهور به این استان پس از سال ها غبار غفلت شتاب بخشی شده است.
تکمیل ابرپروژه قند یاسوج (نماد صنعت استان)
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارخانه قند یاسوج نماد صنعت، تولید و سرمایه گذاری در استان است که یکی از مصوبات مهم اقتصادی در سفر رئیس جمهور بوده که به نحو قابل قبولی احیای آن عملیاتی شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها کمتر از یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

عسکری افزود: کارخانه قند یاسوج با سفر رئیس قوه قضائیه وقت (آیت الله ابراهیم رئیسی) معامله آن ابطال و مالکیت آن به مالک اصلی‌اش که همان بانک تجارت بود، برگشت و بنابراین احیای خطوط تولید این کارخانه در اولین سفر رئیس جمهور در مهرماه ۱۴۰۰ مورد توجه قرار گرفت.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: امروز مراحل بازسازی کارخانه به نحو مطلوبی انجام شده و در فرایند ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی قرار دارد و بر اساس پیش‌بینی‌ها خط شکر آن تا ۱۵ اردیبهشت راه‌اندازی می‌شود.
عسکری تصریح کرد: رایزنی برای خرید پنج هزار تن شکر قرمز با سندیکای شکر قرمز در حال انجام است و با نصب توربین، ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی انجام خواهد شد.
افزایش خطوط تولید آجر دهدشت
کارخانه بزرگ تولید آجر و سفال دهدشت مجهز به تجهیزات مدرن در یکی از محروم ترین مناطق کهگیلویه وبویراحمد ایجاد شده و در یک فاز با ۲۰۰ نفر کارگر مشغول فعالیت است اما برای توسعه نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار بوده که در سفر رئیس جمهور هم دستور حمایت از طرح توسعه ای این واحد داده شد و این میزان اعتبار در سفر تصویب شد.
به گفته کارشناسان امر در صورت تکمیل طرح توسعه کارخانه آجر دهدشت ظرفیت از ۶۰۰ تن به یک هزار و ۸۰۰ تن در روز افزایش خواهد یافت.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط گفت افزود: قرار شد طبق مصوبه سفر، ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به شرکت نماسازان مروارید ( آجر دهدشت ) از محل منابع بانک ملت پرداخت شود که تاکنون ۱۵ میلیارد تومان به آن پرداخت شده و با همین میزان اعتبار خطوط تولید آن افزایش یافته است.
عسکری تاکید کرد: در مجموع این واحد برای اتمام طرح توسعه ای اش حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی با اشاره به بازدید اخیر خود از کارخانه آجر دهدشت، گفت: یک واحد تولید آجر با تکنولوژی جدید (کوره هوفمن) در دست اجراست که می‌تواند انعطاف‌پذیری خوبی برای تولیدکننده به دنبال داشته باشد.
نوید تکمیل موج های آبی به عوان یک طرح پیشران اقتصادی و گردشگری
کلنگ طرح پارک آبی یاسوج به عنوان نخستین پارک آبی جنوب کشوردر سال ۹۵ بر زمین زده شد اما روند اجرایی این طرح آنچنان لاک پشتی پیش رفت که مردم مرکز استان امید خود را برای بهره برداری آن ازدست داده بودند ولی اکنون این طرح پیشران اقتصادی و گردشگری پس از سه سال رکود به بهره برداری رسیده است.
پارک آبی یاسوج ( قصر تفریحی دنا) با میزان سرمایه گذاری های تحقق یافته (ریالی و ارزی) ۳۰۰ میلیارد تومان است.محل استقرار این پارک آبی یاسوج - تلخسرو است و اشتغال موجود ۶۰ نفر در حین اجرای پروژه و میزان اشتغال در زمان بهره برداری ۸۵ نفر اعلام شده است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تکمیل پروژه موج‌های آبی در شهر یاسوج، عنوان کرد: با توجه به مصوبات سفر رئیس جمهور، خوشبختانه با تزریق ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات این طرح وارد فاز بهره‌برداری شده است.
عسکری بیان کرد: با توجه به ظرفیت های بی بدیل استان در گردشگری به ویژه در شهرستان های بویراحمد و دنا، پروژه های گردشگری بسیاری یکی پس از دیگری در این دولت وارد فاز عملیاتی خواهند شد و شاهد رونق در این زمینه خواهیم بود.
وی ادامه داد: پروژه های بی نظیری همچون پل شیشه ای (معلق مهریان)، تله کابین، سورتمه، زیپ لاین، مجتمع های گردشگری و چندین طرح دیگر برای توسعه گردشگری استان به عنوان مکمل در کنار پارک آبی یاسوج ( قصر تفریحی دنا) ساخته خواهند شد.
پارک آبی یاسوج در فضایی به مساحت شش هزار و ۷۰۰ متر مربع در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد با پیش بینی مواردی از جمله استخر شنا، استخر بچه ها، استخر درمانی، وان نمک، سالن ماساژ، رودخانه آرام و انواع سرسره های آبی ساخته شده است.
جان دوباره در کالبد کارخانه تعطیل ماشین سازی گچساران
کارخانه ماشین سازی گچساران پس از حدود پنج سال رکود پس ار سفر نخست رئیس جمهور به استان در مهر ماه سال گذشته، با حمایت‌های دولت و پیگیری های فعالان اقتصادی به صحنه تولید بازگشته است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: واحدهای بزرگی هم اینک در استان در دست احیا هستند که از جمله مهم ترین انها ماشین سازی گچساران بوده که پس از سال ها تعطیلی با اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر به چرخه تولید بازگشته است.
عسکری بیان کرد: این کارخانه در حوزه ساخت ماشین‌آلات صنعتی فعالیت دارد و با همکاری سازمان تأمین اجتماعی، فعال و موجب اشتغالزایی شده است.
کارخانه ماشین سازی گچساران چند سال تعطیل بود و در جهت سیاست های دولت مردمی برای احیای کارخانه های راکد در سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد ویژه دیده شد.
در راستای اقدامات انجام شده برای بازگشت به تولید، این کارخانه احیا و شادی کارگران بیکار را برای بازگشتن به کارشان در پی داشت.
ابرپروژه پتروشیمی گچساران در یک قدمی افتتاح
ساخت ابرپروژه پتروشیمی گچساران که از ۱۷ سال پیش در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده، به عنوان بزرگترین طرح صنعتی تکمیلی استان با نگاه جدی دولت سیزدهم شمارش معکوس برای تکمیل آن به گوش می رسد و به زودی با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پتروشیمی‌ها بزرگترین پروژه‌های صنعتی استان هستند؛ یکی از آنها در گچساران است که بالغ بر ۹۸ درصد پیشرفت دارد و ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
عسکری افزود: با همکاری مطلوب هلدینگ خلیج فارس و بان های عامل پروژه پتروشیمی گچساران در گام های آخر تکمیل است.
عملیات اجرایی پروژه پتروشیمی شهرستان گچساران که در سال 85 در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار آغاز شده بود قرار است که سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان با خط لوله ای بطول ۹۵ کیلومتر تامین کند.
پتروشیمی گچساران دهمین مجموعه تولید اتیلن کشور و زمینه‌ساز ورود صنایع جدیدی در حوزه نفت و گاز به کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود. آورده اولیه صنعت پتروشیمی گچساران سالانه ۸۰ میلیون دلار برای استان است و بهره برداری از این طرح نقش مهمی در بهبود رشد اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می کند.
تکمیل پتروشیمی دهدشت رویایی که محقق می شود
پتروشیمی دهدشت یکی از طرح های صنعتی بزرگ کهگیلویه و بویراحمد با هدف ایجاد اشتغال برای مردم منطقه ایجاد شده اما طی ۱۵ سال تنها ۱۳درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در سفر مهرماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور به استان این پروژه مورد توجه جدی قرار گرفت و تاکنون پیشرفت آن به حدود ۴۰ درصد رسیده است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه پتروشیمی دهدشت (پلی اتیلن) جزو مصوبات سفر نخست (مهرماه ۱۴۰۰)رئیس جمهور و هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد است.
عسکری افزود: در حال حاضر ۵۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند که ۷۰ درصد آنها را نیروهای بومی تشکیل می‌دهند.
وی ادامه داد: پتروشیمی دهدشت از پیشرفت فیزیکی نسبتاً خوبی برخوردار است و تحولات قابل قبولی در بحث ابنیه و ساختمان انجام گرفته است.
عملیات اجرایی پروژه پتروشیمی دهدشت (پلی اتیلن) از سال ۱۳۸۶ آغاز شد ، اما پیشرفت فیزیکی طرح تا شروع دولت سیزدهم محدود به ۱۳ درصد بوده است و کار آنقدر کند پیش رفت که دیگر مردم این دیار امید خود را از ساخت این پتروشیمی از دست داده بودند.
عملیات ساخت این پتروشیمی که تولید پلی اتیلن سنگین با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال را برنامه ریزی کرده بود در کمترین زمان ممکن از سوی شرکت پتروشیمی دهدشت بصورت سهامی خاص تاسیس و به ثبت رسید.
کارخانه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد حلقه مفقوده ای که تکمیل شد
کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بسیاری از گیاهان خوراکی و دارویی ازجمله درخت ودرختچه های نادر است و یکی از راهبردی ترین محورهای توسعه ای بشمار می آید به منظور بهره وری از این سرمایه ارزشمند در سفر نخست رئیس جمهور تکمیل ابرپروژه کارخانه گیاهان دارویی گچساران تصویب و پس از ۶ سال انتظار محقق شد.
ابر پروژه کارخانه گیاهان دارویی گچساران (هربی فارمد) در منطقه سربیشه به منظور ترویج الگوی کشت در مهرماه سال ۹۶ به تصویب رسید و احداث در سال ۹۷ در دستور کار شرکت هربی فارمد قرار گرفت.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارخانه گیاهان دارویی هربی فارمد یکی دیگر از پروژه‌های اقتصادی استان است که در بخش تأسیسات، ابنیه و خطوط تولید شرایط قابل قبولی را طی کرده است.
عسکری ادامه داد: به جهت اینکه تناسبی بین خطوط تولید و فضا وجود نداشت، قرار بر این شد خطوط تولید دیگری نیز در کنار این خطوط قرار گیرد و در مقیاس بزرگتری کار تولید و فرآوری انجام گیرد.
کارخانه گیاهان دارویی در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع با زیر بنای چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع در دست ساخت است.
ظرفیت سالیانه کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران ۱۶۰ تن است و در این واحد تولیدی فرآوری، بسته بندی محصولات تولیدی کشاورزان پیش بینی شده است.
مصوبه بین المللی شدن فرودگاه یاسوج رنگ واقعیت گرفت
اعطای مجوز پروازهای بین المللی به فرودگاه یاسوج که مهرماه ۱۴۰۰ در سفر رییس جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد مراحل پایانی آماده سازی را سپری کرد و به رویای دیرینه مردم این استان رنگ واقعیت بخشید.
با اجرایی شدن مجوز بین المللی شدن فرودگاه یاسوج، پرواز از این فرودگاه به کربلا، نجف و سایر کشورهای خارجی انجام می شود و راه برای توسعه همه جانبه در کهگیلویه و بویراحمد باز خواهد شد و صادرات کالا از استان شامل گل رز، عسل، گیاهان دارویی، محصولات باغی و صنایع دستی به کشورهای خارجی رونق خواهد گرفت.
از دیگر مزیت های راه اندازی پروازها به خارج از کشور ‌ها زمینه سازی برای جذب سرمایه گذاران است که با توجه به ظرفیت های بی بدیل کهگیلویه و بویراحمد به توسعه اقتصادی استان کمک کنند.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به تقویت ناوگان هوایی استان به عنوان یکی از مولفه های مهم در توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: این موضوع زیرساختی به جد در اولویت کاری مدیران مربوطه استانی قرار گرفته است .
عسکری اظهار کرد: طی یکسال و نیم اخیر تلاش هایی برای ارتقای سطح پروازی در فرودگاه یاسوج انجام گرفته است؛ از جمله اعطای مجوز پروازهای بین المللی به این فرودگاه بوده که مهرماه ۱۴۰۰ در سفر رییس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد و اینک رنگ واقعیت به خود گرفته و به فعلیت رسیده است.
وی ادامه داد: علاوه بر ریل و راه آهن به دنبال گسترش فرودگاه یاسوج و آوردن هواپیما به استان هستیم که در این خصوص با پنج سرمایه‌گذار در حال رایزنی هستیم تا یکی از آن‌ها را به استان بیاوریم اما در هر صورت اتاق بازرگانی و سایر دستگاه‌ها نیز باید ورود کنند.
فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.
در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.
ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.
pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.
علت اجرا نشدن یک مصوبه باقی مانده چیست؟
تکمیل و بهره برداری از کارخانه بیواتانول باشت به عنوان پیش نیاز ایجاد فرصت های شغلی جدید،رونق تولید محصول کشاورزی ذرت و تولید بنزین گیاهی یکی از مهمترین عناصر توسعه اقتصادی در شهرستان کوچک باشت نیازمند تامین اعتبار است.
کارخانه بیواتانول باشت نخستین طرح صنعتی بزرگ شهرک صنعتی خان احمد در شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت است که مهرماه سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی خان احمد آغاز شده اما به جز یک سال ابتدایی عملیات اجرایی آن به صورت آهسته ای ادامه دارد.
تکمیل این کارخانه از مصوبات سفر رییس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد است اما با وجود گذشتن یک سال و نیم از سفر هیات دولت در پاییز سال گذشته به استان روند اجرایی طرح به کندی در حال انجام است.
عسکری با اشاره به علت کندی روند اجرایی و تکمیلی کارخانه بیواتانول باشت، گفت: در مصوبات سفر قرار بر این شد با یک کنسرسیوم بانکی، ۴۰۰ میلیارد تسهیلات در اختیار این مجموعه قرار بگیرد.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: قرار بود ایدرو سهمیه آورده خود را نیز بپردازد ولی چون ایدرو نتوانست این کار را انجام دهد، پرداخت تسهیلات به کلی متوقف شد.
وی افزود: در جلسه‌ای که اخیرا همراه با نماینده گچساران و باشت با مدیر ایدرو داشتیم، قرار شد بودجه‌ای در این خصوص اختصاص داده شود تا تأمین مالی به شرایط قابل قبولی هدایت شود.
عسکری ابراز کرد: بنابراین از محل بودجه سنواتی در کنار منابع تسهیلاتی کار تکمیل کارخانه بیواتانول باشت اجرایی خواهد شد.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: در میان مصوبات سفر رئیس جمهور، تنها همین یک مصوبه به دلایلی که ذکر شد در حوزه اقتصادی هنوز انجام نشده است.
در شرایطی که بسیاری از جوانان شهرستان باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد به امید یافتن کاری با حداقل درآمد آواره شهرستان ها و استان های مجاور هستند بهره برداری از این طرح با ظرفیت ایجاد یکهزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم می تواند نسخه شفابخش درد بیکاری در این خطه باشد.
به گفته کارشناسان تولید سوخت اتانول (Ethanol fuel) به عنوان سوخت اصلی موتور یا یک افزودنی به بنزین به کاهش آلودگی هوا هم کمک می کند به عبارت دیگر بهره برداری از این طرح می تواند سهمی اثرگذار در کاهش آلایندگی های زیست محیطی و سلامت انسان و موجودات زنده نیز داشته باشد.
زیست‌اتانول بر خلاف نفت، انرژی تجدیدپذیر محسوب می شود و از مواد خام کشاورزی و فراورده‌هایی مانند نیشکر، سیب‌زمینی و ذرت بدست می آید.
بزرگترین پروژه های تاریخ کهگیلویه و بویراحمد در سفر دوم وارد فاز اجرا و عملیات می شوند
طبق اعلام معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بزرگترین پروژه‌های تاریخ استان در دور دوم سفر رئیس جمهور وارد فرایند اجرا و عملیات می‌کنیم که با راه اندازی آن ها استان متحول خواهد شد.
پل معلق یاسوج یا پل شیشه ای اعجاب انگیز
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح گردشگری پل معلق یاسوج به عنوان یک کار فاخر و بزرگ ملی آماده کلنگ زنی در سفر دوم رئیس جمهور است.
سید علی احمدزاده اظهار کرد: این طرح گردشگری در کنار شهر یاسوج پیش‌بینی شده است و راه‌اندازی آن، تحول عظیمی در مرکز استان ایجاد می‌کند.
وی بر همکاری همه دستگاه‌ها برای احداث این طرح فاخر گردشگری تاکید کرد و افزود: این طرح قرار است در سفر آینده دولت به استان کلنگ‌زنی و از تسهیلات سفر بهره‌مند شود بنابراین باید برای رفع موانع و مشکلات پیش‌روی آن تلاش کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اعتبار مورد نیاز این طرح ۴۰۰ میلیارد تومان است که بخشی از آن از طرف سرمایه‌گذار و بخشی دیگر در سفر دور دوم دولت تامین می‌شود.
احمدزاده عنوان کرد: همه پروژه‌هایی که در سفر دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد کلنگ‌زنی می‌شود باید تا پایان عمر این دولت به بهره‌برداری برسد که طرح گردشگری پل معلق هم باید طی این مدت تکمیل و افتتاح شود.
وی با تاکید بر ضرورت حمایت از سرمایه‌گذار، گفت: تاکید رییس جمهور هم حمایت از سرمایه‌گذاران است بنابراین دستگاه‌ها همکاری لازم را برای حضور سرمایه گذاران در کهگیلویه و بویراحمد داشته باشند.
احمدزاده با بیان اینکه سیاست توسعه‌ را در سطح استان دنبال می‌کنیم، افزود: طرح‌های گردشگری اشتغال به دنبال دارند و با رونق بخش گردشگری می‌توانیم معضل بیکاری جوانان استان را رفع کنیم.
کلنگ زنی میدان گازی مختار در سفر دوم رئیس جمهور
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: میدان گازی مختار به طول ۳۰ کیلومتر و عرض پنج کیلومتر است و این مخزن ۷۷ میلیارد متر مکعب ذخیره قابل استحصال دارد.
عسکری افزود: در حالی که ذخیره درجای این مخزن ۱۰۹ میلیارد متر مکعب است و برای استخراج هفت حلقه چاه در فاز نخست حفر خواهد شد و در فاز بعد چهار حلقه چاه برای تزریق خواهیم داشت.
وی عنوان کرد: در فرآیند بهره برداری از این۱۱ حلقه چاه ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.
عسکری ابراز کرد: با تحقق این مهم از یک جهت تامین سوخت و پایداری شبکه برای کشور انجام می شود و از طرف دیگر نوید بخش آن است که ما می توانیم کارخانجات پالایشگاهی و پتروشیمی را در محیط های پیرامونی استان داشته باشیم.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی کرد که روزانه هشت میلیون متر مکعب گاز تولید و سه هزار بشکه نفت و میعانات گاز استخراج روزانه از این مخزن داشته باشیم.
وی ادامه داد: علاوه بر میدان گازی مختار سه میدان نفتی دیگر در بویراحمد وجود دارد که شامل مناطق شبلیز و دودرو و تا مجاورت لردگان به نام ریگ است.
کلنگ زنی پتروپالایشگاه گچساران
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نفت خیز بودن شهرستان گچساران و ضرورت ایجاد طرح های اقتصادی در حوزه نفت، گفت: با جذب سرمایه گذار و تأیید وزارت نفت احداث طرح پترو پالایشگاه گچساران با خوراک روزانه ۱٠۵ هزار بشکه در دستور کار قرار گرفته است.
احمدزاده تاکید کرد:۲۵۰ هکتار زمین برای احداث پالایشگاه گچساران اختصاص یافته است و یکهزار هکتار دیگر به آن افزوده می شود.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز پیرامون اجرای طرح های زیرساختی و پالایشگاهی در استان گفت: یک پتروپالایشگاه بزرگ به ظرفیت ۱۰۵ هزار بشکه نفت در روز را در لیشتر خواهیم داشت که سرمایه‌گذاری آن قریب به چهار میلیارد دلار است.
عسکری ادامه داد: زمانی که محصولاتی چون بنزین، گازوئیل و بنزن از این مجموعه داشته باشیم به همراه آن ظرفیت بسیار خوبی برای اشتغالزایی نیز خواهیم داشت.
کلنگ زنی مینی پالایشگاه پادوک دهدشت
شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد در دهه های گذشته به دلیل برخی سوء مدیریت ها و سهل انگاری ها با محرومیت و توسعه نیافتگی عمیقی دست به گریبان بوده است از این رو دولت مردمی سیزدهم برای کاهش محرومیت ها پروژه های بی نظیری را شروع کرده است.
با تحقق این پروژه ها در حوزه زیرساختی و اقتصادی که در دست اقدام است، چرخش اقتصادی به سمت این شهرستان محروم معطوف خواهد شد.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: قرار است پالایشگاهی در منطقه پادوک شهرستان کهگیلویه با ظرفیت تولید روزانه ۱۰ هزار بشکه ایجاد شود که اکنون در حال واگذاری زمین است.
عسکری عنوان کرد: این طرح در مرز میان گچساران و دهدشت اجرا خواهد شد و موجب اشتغال حداقل ۱۰۰ نفر می‌شود.
کلنگ زنی پروژه اوره و آمونیاک
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پتروشیمی اوره و آمونیاک دهدشت از توابع شهرستان کهگیلویه به عنوان دومین پتروشیمی این شهر مصوب شده است.
احمدزاده اظهار کرد: با پیگیری هایی که به همراه نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در صنایع پتروشیمی کشور انجام دادیم ، این پتروشیمی مصوب شده است.
وی افزود: پتروشیمی اوره و آمونیاک به عنوان پتروشیمی دوم دهدشت در دشت آهوی بین چرام و دهدشت احداث می شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سفر دوم رئیس جمهور ، پتروشیمی اوره و آمونیاک دهدشت کلنگ زنی خواهد شد.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: مقدمات اولیه پروژه اوره و آمونیاک انجام پذیرفته است که با راه‌اندازی آن اشتغال برای ۵۰۰ تا ۷۵۰ نفر انجام خواهد شد.
بهره برداری از معدن فسفات چرام
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با احداث کارخانه اسید فسفریک و بهره برداری از معدن فسفات چرام (واقع در کوه لار) زمینه اشتغال بیش از ۸۰۰ نفر در استان فراهم خواهد شد.
احمدزاده ابراز کرد: با بهره برداری از این طرح ۴۰ هزار تن کنسانتره فسفات و همچنین اسید فسفریک تولید می شود.
وی تاکید کرد: پس از سال های سال (حدود ۵۰ سال) برای اولین بار جاده دسترسی به این معدن احداث شده است.
۱۵ هکتار زمین در اختیار شرکت الغدیر قرار گرفته است و به میزان ۳۰ هکتار دیگر نیز در برنامه واگذاری قرار خواهد گرفت.
با ایجاد کارخانه فرآوری فسفات علاوه بر رونق در اقتصاد و حذف نیازهای شدید به ارز و دلار، وابستگی ما به خارج کمتر و کشور را در مسیر توسعه قرار خواهد داد.
عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال ۱۳۴۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۲ بطول انجامید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با جلسات متعدد و مختلفی که در محل شرکت ایمیدرو برگزار شده، قرار است شاهد بهره‌برداری از معدن فسفات چرام باشیم و این معدن بزرگترین معدن فسفات کشور با ذخیره ۸۱ میلیون تن است.
آهک هیدراته چرام
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: عملیات اجرایی تکمیل فاز یک تولید آهک هیدراته در چرام پس از ۲ و نیم سال رکود آغاز شده و میزان سرمایه گذاری آن یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.
احمدزاده ادامه داد: طرح آهک هیدراته چرام اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و چنانچه راه اندازی شود حداقل برای ۷۵ نفر در خود این پروژه اشتغال ایجاد خواهد شد.
وی ابراز کرد: این طرح به منظور تولید آهک هیدراته و پیش نیاز ایجاد طرح بزرگ صنعتی اسید فسفریک با استفاده از کان سنگ فسفات معادن شهرستان چرام در حال راه اندازی است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: باطله‌های معدن فسفات چرام، آهک است که در کنار آن یک کارخانه آهن هیدارته تعریف شده است.
عسکری ابراز کرد: در پای معدن، مقدمات احداث یک کاخانه اسید فسفریک را نیز داریم طی می‌کنیم؛ ۱۵ هکتار زمین واگذار شده و ۳۰ هکتار دیگر نیز در فرایند واگذاری است.
وی تصریح کرد: به طور کلی اجرای این پروژه‌ها در کنار هم بالغ بر ۷۰۰ اشتغال ایجاد خواهد کرد.
شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که برخوردار از معادن غنی همچون بوکسیت و فسفات است.
راه آهن اقلید به یاسوج پروژه ای که کهگیلویه و بویراحمد را متحول می کند
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص ابراز کرد: پروژه اتصال بنادر جنوبی کشور در استان های بوشهر و خوزستان به استان اصفهان از مسیر یاسوج کلید خورده است و در فاز اول اتصال مرکز استان به مسیر ریلی اقلید در دستور کار قرار گرفت.
احمدزاده عنوان کرد: در عین حال تلاش زیادی برای سرمایه گذاری خارجی در این خصوص شده و با واسطه شرکت های دولتی از کشور چین برای خط ریلی که یاسوج و بوشهر اعلام آمادگی نموده اند و در حال رایزنی هستیم.
احمدزاده گفت: این مهم در شورای توسعه استان مطرح و در سفر دور دوم رئیس جمهور به استان پیگیری خواهد شد.
پروژه راه آهن یاسوج به اقلید بطول ۱۲۷ کیلومتر، استان را به خط راه آهن سراسری متصل می کند.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز ادامه داد: برای راه‌آهن یاسوج نیز در حال رایزنی با چین هستیم و به مراجع ذیصلاح نامه نوشته‌ایم و یک مشاور نیز در تهران به طور ویژه به دنبال پیگیری این موضوع است.
۱۷ دهانه تونل با ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر طول به همراه هفت ایستگاه در این راه آهن پیش بینی شده است.طول بزرگترین تونل پروژه یاسوج به اقلید سه هزار و ۱۰۰ متر و کوچکترین آن ۱۵۰ متر اعلام شذه است
سال هاست که اتصال به شبکه ریلی کشور مطالبه و آرزوی دیرینه اصلی مردم کهگیلویه و بویراحمد است تا ضمن توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ، استان را از بن بست ارتباطی خارج کند و حمل بار با مقدار زیاد و در زمان کوتاه و هزینه کمتر انجام شود .
مرکز تصویربرداری فوق پیشرفته پزشکی جنوب کشور (دومین سرمایه گذاری خارجی استان)
استاندار کهگیلویه و بویراحمد به اقدامات اخیر در حوزه سلامت و پزشکی استان اشاره کرد و افزود: ابزار و تجهیزات مرکز تصویربرداری فوق پیشرفته پزشکی جنوب کشور در یاسوج خریداری و آماده ارسال به کشور است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در یاسوج با مشارکت یک سرمایه‌گذار خارجی و شریک داخلی به دنبال احداث یک مجتمع تصویربرداری طبی هستیم.
وی افزود: این مرکز شامل ام‌ارآی، ایکس ری (x-ray)، سایر تجهیزات تصویربرداری و بیش از ۲۰ قطعه جانبی است.
بیمارستان زاگرس یاسوج
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بیمارستان زاگرس یاسوج با زیربنای پنج هزار متر مربع ساختمان و ابنیه آن در پنج طبقه اینک به پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد رسیده و پیش بینی اشتغال آن ۲۰۰ نفر است.
وی ابراز کرد: یکصد میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات بیمارستان ۸۵ تختخوابی زاگرس یاسوج در نظر گرفته شده که با ابلاغ تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تجهیزات مورد نیاز خریداری می شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بیمارستان خصوصی ۸۵ تختخوابی زاگرس آبان ماه سال ۹۲ کلنگ زنی شد و قرار بود حداکثر تا سه سال به بهره برداری برسد.
این بیمارستان در چهار طبقه دارای بخش های مختلف از جمله ICU، داخلی، اطفال، زنان،CCU، جراحی و اورژانس است و با امکانات و تجهیزات پیشرفته ایجاد و راه اندازی خواهد شد.
براساس رویکرد دولت سیزدهم، اتمام پروژه های نیمه تمام بهداشتی و درمانی از جمله بیمارستان ها جزو اولویت های اساسی و برنامه های راهبردی مسوولان و متولیان امور اجرایی و عمرانی در استان قرار گرفته اند و لذا طرح های راکد عمرانی در حوزه درمان در این استان تعیین تکلیف شده اند که تکمیل این طرحها از اولویت های دانشگاه علوم پزشکی استان قرار گرفته است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: بیمارستان زاگرس یاسوج به همت ۳۴۵ نفر از پزشکان استان احداث شده است.
عسکری افزود: راه‌اندازی آن نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان تجهیزات است؛ امیدواریم با ابلاغ تبصره ۱۸ سال جدید، این مبلغ تسهیلات پرداخت و بهره‌برداری نهایی انجام شود.
تحول در حوزه زیرساختی واحدهای سردخانه ای و شهرک های گلخانه ای
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ظرفیت سردخانه‌ای ما تاکنون ۱۸ هزار تن بوده است اما الأن ۳۶ هزار تن پروژه در دست اقدام برای احداث داریم.
عسکری ادامه داد: تاکنون ۳۳ هکتار گلخانه در انواع مختلف آن داشته‌ایم اما هم‌اکنون ۱۳۶ هکتار گلخانه در قالب پنج شهرک صنعتی در دست اقدام، اجرا و یا زیرساخت داریم.
این تعداد مجتمع شامل ماهور باشت گچساران به مساحت ۲۸ هکتار، فدک سرابیز باشت ۳۴ هکتار، مجتمع گلخانه ای ناصرآباد گچساران ۲۴ هکتار، دشت مازه کهگیلویه ۳۲ هکتار و مجتمع گلخانه ای بهمئی۱۹ هکتار است.
طبق اعلام مسئولان جهاد کشاورزی استان، با تکمیل و راه اندازی این تعداد شهرک های گلخانه ای در کهگیلویه و بویراحمد برای یک هزار نفر اشتغالزایی پایدار ایجاد می شود.
تحول در صنعت مرغداری‌های کهگیلویه و بویراحمد
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از مصوبات سفر نخست رئیس جمهور ۵۰ میلیارد تومان برای احیا و توسعه مرغداری های استان بود طبق دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی از احداث مرغداری جلوگیری شد اما رایزنی های بسیاری انجام گرفت.
وی افزود: با وجود چالش‌هایی که در این خصوص وجود داشت، نهایتاً موفق به اخذ مجوز برای احداث مرغداری‌هایی در استان شدیم و توانستیم تعدادی از مراغداری‌ها را تأمین مالی و با جبران کسری‌ها تا حدودی از این حوزه عبور کنیم.
عسکری ادامه داد: در این حوزه ۲ زنجیره ارزش تعریف کرده‌ایم؛ یکی در باشت و دیگری هم در بهمئی که ظرفیت این دو زنجیره حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار قطعه مرغ در هر دوره زمانی است.
وی تصریح کرد: این حجم از تولید، اصلا قابل مقایسه با ظرفیت‌های موجود نیست زیرا که پیش از این ظرفیت مرغداری‌ها تنها کمتر از ۳۰ هزار قطعه است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در حوزه مرغداری ها در استان تاکنون مرغ مادر گوشتی نداشته‌ایم، اما کنون احداث ۲ واحد در دستور کار قرار گرفته که یک واحد آن آماده بهره برداری و یک واحد هم آماده کلنگ‌زنی است.
عسکری عنوان کرد: مزرعه ۲۵۰ هزار قطعه‌ای در باشت در حال آماده‌سازی است و یک کشتارگاه بزرگ را در لیشتر نیز داریم که بزرگترین و مدرن‌ترین کشتارگاه در جنوب کشور است.
وی تاکید کرد: ظرفیت آن ۶ هزار قطعه در سال است و در کنار این کشتارگاه، سردخانه‌ای به ظرفیت یک هزار تن پیش‌بینی شده است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: کارخانجات خوراک دام و طیور نیز در خان احمد باشت اجرا شده است و همین کارخانه را در بهمئی نیز خواهیم داشت.
عسکری تأکید کرد: کارهای مبنایی و زیرساختی بسیار بزرگی را در حوزه دام و طیور داریم به‌نحوی که از یک استان نیازمند به یک استان صادرکننده تبدیل شویم.
وی عنوان کرد: یک مزرعه مرغ تخم‌گذار در گنجه‌ای یاسوج نیز موجود است که قبلاً با ظرفیت ۴۰ هزار قطعه مرغ در حال فعالیت بود اما مجوز افزایش ظرفیت از ۴۰ به ۲۵۰ هزار قطعه اخذ شده ست و پیش‌بینی می‌کنیم ظرف سال جاری، این افزایش ظرفیت صورت بپذیرد.
کهگیلویه و بویراحمد دریک نگاه
کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر۴۰درصد گونه های گیاهی و دارویی کشور را هم اینک در خود جای داده است.
این خطه با یک درصد خاک و جمعیت کشور بیش از ۱۰درصد روان آبهای ایران را دارد، حتی یک مترمربع خاک شور ندارد، پوشیده از انبوه جنگل های بلوط ، به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید، کریدور شامل به جنوب کشور است و طبیعت بکر و سحرانگیزش شکوه و شوکت آفرینش می سراید.
کهگیلویه وبویراحمد با وجود همه ظرفیت ها و قابلیت های منحصر بفرد بویژه در حوزه های نفت و انرژی، منابع طبیعی، کشاورزی، گردشگری ، آبزِی پروری ، گیاهان دارویی و محط زیست اما همواره کمبود زیرساخت ها، منابع و امکانات مانع از شکوفایی این استعدادها و پیوند آنها با اقتصاد، معیشت و رفاه مردم این خطه شده است.
این خطه پرظرفیت اگرچه در طول دولت های مختلف و به برکت انقلاب و نظام پیشرفت های چشمگیری داشته و خدمات و طرح های زیربنایی و زیرساختی فراوانی در حوزه های مختلف داشته اما راه های نرفته زیادی نیز دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
عسکری از مدیران بسیار ضعیف استان میباشد
اماری که میدهد کلا اشتباس
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
میرکاظمی رفت

میرکاظمی رفت

خداحافظی مسعود میرکاظمی از سازمان برنامه و بودجه قطعی شده است؛ بااین‌حال، احتمال جابه‌جایی ...
1