تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۴۵۸۰۹۶
کلافه کننده و آزار دهنده؛
گره کور ترافیک یاسوج به دست چه کسی باز میشود؟ / آموزش و پرورش پای کار نیامد یا شهرداری یاسوج؟
۱
کبنا ؛ هر چند اخیراً شورای ترافیک شهرستان بویراحمد و استان کهگیلویه و بویراحمد برای فرار از گرههای ترافیکی تدابیری اندیشیدهاند. اما هنوز که هنوز است ترافیک یکی از معضلهای اصلی شهر یاسوج به شمار میرود که از آن به عنوان کابوس مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یاد میشود. وقتی دچار این کابوس میشوی، چنان کلافه کننده و آزار دهنده است که رهایی از آن تنها آرزویت میشود.
ایسنا در گزارشی به معضل ترافیک شهر یاسوج پرداخته و نوشته است، در هنگام شروع و تعطیلی مدارس، شاهد گرههای ترافیک شدیدی در اکثر خیابانهای اصلی و فرعی شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم که مردم و شهروندان را سردرگم و کلافه کرده است.
نداشتن سرویس مدرسه موجب شکلگیری ترافیک سنگین در خیابانهای منتهی به مدارس در ساعات آغاز بهکار و تعطیلی مدارس شد و این مسئله گرههای ترافیکی سنگین را در شهر یاسوج ایجاد کرده است. یکی از دلایل عمده ایجاد ترافیک صبحگاهی و ظهرگاهی، نداشتن سرویس مدارس و حمل و نقل دانشآموزان با خودروهای شخصی والدین است.
شهروندان شهر یاسوج هر روزه برای رفتن به محل کار باید ساعت های زیادی را در گره کور ترافیکی بگذرانند و چنین معضلی علاوه بر از دست دادن زمان، موجب افزایش آلودگی هوا هم می شود. ناگفته نماند که برخی مسئولان شهری شعار استفاده از حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی و کاهش ترافیک میدهند اما کافی است در گوشه و کنار شهر قدم بزنید، متوجه خواهید شد که خبری از ناوگان حمل و نقل عمومی نیست و همین مساله گلایه مندی مردم و شهروندان را در پی داشت.
محمدی کارمند یکی از ادارات شهر یاسوج گفت: ترافیک ناشی از شروع به کار مدارس بدلیل نداشتن سرویس مدارس در اول صبح که شروع کار ادارات است باعث شده کارکنان به موقع به محل کار خود نرسند.
وی افزود: انتظار داریم استاندار، فرماندار، شهردار و مسئولان متولی در این زمینه چاره اندیشی کنند.
یک شهروند یاسوجی در این رابطه اظهار داشت: شورای ترافیک کجاست که چنین بینظمیای و مشکلی در شهر یاسوج به وجود آمده است؟ آیا موضوع مهمتر از این در دستور کار دارد؟ چرا مدارس سرویس ندارند؟
وی تصریح کرد: اول صبح که کلاس درس مدارس شروع می شود و سر ظهر که مدارس تعطیل می شوند، تقریباً تمام خیابانهای اصلی شهر یاسوج قفل می شود. اگر کسی بیماری داشته باشد با این ترافیک سنگین چه برسر بیمارش می آیند و اگر بیمارش به موقع به بیمارستانها نرسد چه کسی پاسخگو خواهد بود.
مادر یک دانش آموز یاسوجی که در حال رساندن فرزند دانش آموز خود با خودروی شخصی است به خبرنگار ما گفت: دقیقا هنگام ترافیک، هیچ خبری از حمل و نقل عمومی در خیابانهای یاسوج نیست و حتی یک دستگاه مینیبوس و اتوبوس ویژه سرویس مدارس در شهر یاسوج دیده نمیشد و همه ایاب و ذهاب توسط خودروهای شخصی انجام میگیرد و همین بر شدت ترافیک افزوده است.
وی ادامه داد: متأسفانه شهر یاسوج، بعنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از ناوگان عمومی مناسب و با کیفیت برخوردار نیست و معلوم نیست تا کی باید این وضع ادامه داشته باشد. شهرداری و شورای شهر یاسوج باید فکری به حال این وضع کنند.
عیسی شهامت، مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای ترافیک، گفت: عوامل ترافیکزا در شهر یاسوج از سوی شهرداری و پلیس راهور تعریف شود تا در مورد آن در شورای ترافیک استان تصمیمگیری و برنامه ریزی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه وضعیت ترافیکی فعلی شهر یاسوج زیبنده نیست، افزود: در گذشته باید کارهایی انجام میشد تا به این وضعیت نمیرسیدیم اما کار آنچنانی صورت نگرفت و اکنون شاهد وضعیت ترافیکی در یاسوج مرکز استان هستیم و باید چارهاندیشی شود.
شهامت اظهارکرد: طرح تنظیم یک پارچه شبکه معابر شهری از سوی شهرداری و با همکاری پلیس راهور مصوبه استانی گرفته است، هر چند این طرح یک طرح موقت بوده و اساس زیربنایی ندارد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طرح اساسی جهت رفع مشکل ترافیک آن است که تمرکززدایی از مرکز شهر انجام شده و بار ترافیکی به معابر پیرامون انتقال داده شود.
شهامت بیان کرد: براساس طرح تنظیم یکپارچه شبکه معابر شهری حدود ۶۰ درصد انجام شده و ۴۰ درصد دیگر باید ایجاد شود. هدف اصلی از اجرای این طرح کمک به روان سازی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور در شهر یاسوج است.
وی با اشاره به معایب و محاسن این طرح بیان کرد: پس از اجرای کامل این طرح که در آینده خواهد بود محاسن و معایب آن برطرف میشود.
همچنین کیوان آشنا، رئیس شورای شهر یاسوج در خصوص ترافیک صبحگاهی و ظهرگاهی شهر یاسوج بدلیل سرویس ایاب و ذهاب نداشتن مدارس گفت: شهرداری امکاناتش محدود است و حدود ۳۵ دستگاه اتوبوس در حال فعالیت در برخی از مناطق شهر و حومه هستند و بخشی نیز ایاب و ذهاب دانشجویان دانشگاه یاسوج را پوشش می دهند.
وی افزود: برای پوشش دادن سرویس مدارس اتوبوس و مینی بوس نداریم البته برنامه ای برای خرید ون و مینی بوس در دستور کار قرار دارد.
آشنا اظهارکرد: وظیفه مدارس است که سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان خود را تهیه و تامین کند و در صورت درخواست و کمک از شهرداری و شورای شهر بصورت ویژه پیگیری می کنیم.
کورش دلشاد، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در خصوص ترافیک ایجاد شده در سطح شهر یاسوج بدلیل نداشتن سرویس مدارس این شهر گفت: آموزش و پرورش هیچ نقشی در سرویس مدارس ندارد و تنها یک هماهنگ کننده است، در سطح شهرستان بویراحمد ۱۷ دستگاه مینی بوس داریم، که نداشتن سرویس ناوگان عمومی از جمله مشکلات این شهر است.
وی افزود: باید انجمن اولیا و مربیان با رانندگانی که صلاحیت دارند، قرارداد ببندند و سرویس بریا مدارس تهیه و تامین کنند. تنها محدوده شهر یاسوج حدود ۳۰ هزار دانش آموز دارد، که ۶۶ مدرسه این شهر دو شیفته هستند.
سرهنگ جابر پیوست، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: دستگاههای متولی ازجمله آموزش و پرورش بویراحمد و شهرداری یاسوج وظایف و تعهدات خود را در زمینه تامین سرویس مدارس انجام نداند و هم اکنون با این معضل و مشکل مواجه شده ایم.
وی افزود: آموزش و پرورش جلسات ماده ۱۷ را برگزار نکرد و پای کار نیامده است که برای سرویس مدارس چاره اندیشی شود.
پیوست اظهارکرد: شهرداری یاسوج چند سال است که عملیات عمرانی در سطح شهر اجرا نکرده است؟ چرا چراغهای راهنمایی را به روزرسانی نکرده؟ ساماندهی میادین مقاومت، جهاد، آریوبرزن، بلوار بنسنجان، جاده آبشار را چرا انجام نمیدهد؟ آیا روگذر یا زیرگذری در شهر یاسوج تعریف شده است؟ پایش تصویری شهر یاسوج چی شد؟ چرا برای اجرا به بخش خصوصی واگذار نمی شود؟ چرا ساماندهی ایستگاههای سطح شهر در دستور کار شهرداری قرار نمی گیرد؟ در سطح شهر یاسوج چه تعداد پارکینگ عمومی داریم؟
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۱۰۰ درصد توان عملیاتی ما در شهر یاسوج را ترافیک ناشی از نبود سرویس مدارس گرفته است.
کبنا نیوز در گزارشهای متعددی به موضوع ترافیک شهر یاسوج پرداخت و راهکارهایی را نیز به مسوولان و دستاندرکاران پیشنهاد داد، اما آن چیزی که به جایی نمیرسد، فریاد است.
ایسنا در گزارشی به معضل ترافیک شهر یاسوج پرداخته و نوشته است، در هنگام شروع و تعطیلی مدارس، شاهد گرههای ترافیک شدیدی در اکثر خیابانهای اصلی و فرعی شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم که مردم و شهروندان را سردرگم و کلافه کرده است.
نداشتن سرویس مدرسه موجب شکلگیری ترافیک سنگین در خیابانهای منتهی به مدارس در ساعات آغاز بهکار و تعطیلی مدارس شد و این مسئله گرههای ترافیکی سنگین را در شهر یاسوج ایجاد کرده است. یکی از دلایل عمده ایجاد ترافیک صبحگاهی و ظهرگاهی، نداشتن سرویس مدارس و حمل و نقل دانشآموزان با خودروهای شخصی والدین است.
شهروندان شهر یاسوج هر روزه برای رفتن به محل کار باید ساعت های زیادی را در گره کور ترافیکی بگذرانند و چنین معضلی علاوه بر از دست دادن زمان، موجب افزایش آلودگی هوا هم می شود. ناگفته نماند که برخی مسئولان شهری شعار استفاده از حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی و کاهش ترافیک میدهند اما کافی است در گوشه و کنار شهر قدم بزنید، متوجه خواهید شد که خبری از ناوگان حمل و نقل عمومی نیست و همین مساله گلایه مندی مردم و شهروندان را در پی داشت.
محمدی کارمند یکی از ادارات شهر یاسوج گفت: ترافیک ناشی از شروع به کار مدارس بدلیل نداشتن سرویس مدارس در اول صبح که شروع کار ادارات است باعث شده کارکنان به موقع به محل کار خود نرسند.
وی افزود: انتظار داریم استاندار، فرماندار، شهردار و مسئولان متولی در این زمینه چاره اندیشی کنند.
یک شهروند یاسوجی در این رابطه اظهار داشت: شورای ترافیک کجاست که چنین بینظمیای و مشکلی در شهر یاسوج به وجود آمده است؟ آیا موضوع مهمتر از این در دستور کار دارد؟ چرا مدارس سرویس ندارند؟
وی تصریح کرد: اول صبح که کلاس درس مدارس شروع می شود و سر ظهر که مدارس تعطیل می شوند، تقریباً تمام خیابانهای اصلی شهر یاسوج قفل می شود. اگر کسی بیماری داشته باشد با این ترافیک سنگین چه برسر بیمارش می آیند و اگر بیمارش به موقع به بیمارستانها نرسد چه کسی پاسخگو خواهد بود.
مادر یک دانش آموز یاسوجی که در حال رساندن فرزند دانش آموز خود با خودروی شخصی است به خبرنگار ما گفت: دقیقا هنگام ترافیک، هیچ خبری از حمل و نقل عمومی در خیابانهای یاسوج نیست و حتی یک دستگاه مینیبوس و اتوبوس ویژه سرویس مدارس در شهر یاسوج دیده نمیشد و همه ایاب و ذهاب توسط خودروهای شخصی انجام میگیرد و همین بر شدت ترافیک افزوده است.
وی ادامه داد: متأسفانه شهر یاسوج، بعنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از ناوگان عمومی مناسب و با کیفیت برخوردار نیست و معلوم نیست تا کی باید این وضع ادامه داشته باشد. شهرداری و شورای شهر یاسوج باید فکری به حال این وضع کنند.
عیسی شهامت، مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای ترافیک، گفت: عوامل ترافیکزا در شهر یاسوج از سوی شهرداری و پلیس راهور تعریف شود تا در مورد آن در شورای ترافیک استان تصمیمگیری و برنامه ریزی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه وضعیت ترافیکی فعلی شهر یاسوج زیبنده نیست، افزود: در گذشته باید کارهایی انجام میشد تا به این وضعیت نمیرسیدیم اما کار آنچنانی صورت نگرفت و اکنون شاهد وضعیت ترافیکی در یاسوج مرکز استان هستیم و باید چارهاندیشی شود.
شهامت اظهارکرد: طرح تنظیم یک پارچه شبکه معابر شهری از سوی شهرداری و با همکاری پلیس راهور مصوبه استانی گرفته است، هر چند این طرح یک طرح موقت بوده و اساس زیربنایی ندارد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طرح اساسی جهت رفع مشکل ترافیک آن است که تمرکززدایی از مرکز شهر انجام شده و بار ترافیکی به معابر پیرامون انتقال داده شود.
شهامت بیان کرد: براساس طرح تنظیم یکپارچه شبکه معابر شهری حدود ۶۰ درصد انجام شده و ۴۰ درصد دیگر باید ایجاد شود. هدف اصلی از اجرای این طرح کمک به روان سازی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور در شهر یاسوج است.
وی با اشاره به معایب و محاسن این طرح بیان کرد: پس از اجرای کامل این طرح که در آینده خواهد بود محاسن و معایب آن برطرف میشود.
همچنین کیوان آشنا، رئیس شورای شهر یاسوج در خصوص ترافیک صبحگاهی و ظهرگاهی شهر یاسوج بدلیل سرویس ایاب و ذهاب نداشتن مدارس گفت: شهرداری امکاناتش محدود است و حدود ۳۵ دستگاه اتوبوس در حال فعالیت در برخی از مناطق شهر و حومه هستند و بخشی نیز ایاب و ذهاب دانشجویان دانشگاه یاسوج را پوشش می دهند.
وی افزود: برای پوشش دادن سرویس مدارس اتوبوس و مینی بوس نداریم البته برنامه ای برای خرید ون و مینی بوس در دستور کار قرار دارد.
آشنا اظهارکرد: وظیفه مدارس است که سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان خود را تهیه و تامین کند و در صورت درخواست و کمک از شهرداری و شورای شهر بصورت ویژه پیگیری می کنیم.
کورش دلشاد، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در خصوص ترافیک ایجاد شده در سطح شهر یاسوج بدلیل نداشتن سرویس مدارس این شهر گفت: آموزش و پرورش هیچ نقشی در سرویس مدارس ندارد و تنها یک هماهنگ کننده است، در سطح شهرستان بویراحمد ۱۷ دستگاه مینی بوس داریم، که نداشتن سرویس ناوگان عمومی از جمله مشکلات این شهر است.
وی افزود: باید انجمن اولیا و مربیان با رانندگانی که صلاحیت دارند، قرارداد ببندند و سرویس بریا مدارس تهیه و تامین کنند. تنها محدوده شهر یاسوج حدود ۳۰ هزار دانش آموز دارد، که ۶۶ مدرسه این شهر دو شیفته هستند.
سرهنگ جابر پیوست، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: دستگاههای متولی ازجمله آموزش و پرورش بویراحمد و شهرداری یاسوج وظایف و تعهدات خود را در زمینه تامین سرویس مدارس انجام نداند و هم اکنون با این معضل و مشکل مواجه شده ایم.
وی افزود: آموزش و پرورش جلسات ماده ۱۷ را برگزار نکرد و پای کار نیامده است که برای سرویس مدارس چاره اندیشی شود.
پیوست اظهارکرد: شهرداری یاسوج چند سال است که عملیات عمرانی در سطح شهر اجرا نکرده است؟ چرا چراغهای راهنمایی را به روزرسانی نکرده؟ ساماندهی میادین مقاومت، جهاد، آریوبرزن، بلوار بنسنجان، جاده آبشار را چرا انجام نمیدهد؟ آیا روگذر یا زیرگذری در شهر یاسوج تعریف شده است؟ پایش تصویری شهر یاسوج چی شد؟ چرا برای اجرا به بخش خصوصی واگذار نمی شود؟ چرا ساماندهی ایستگاههای سطح شهر در دستور کار شهرداری قرار نمی گیرد؟ در سطح شهر یاسوج چه تعداد پارکینگ عمومی داریم؟
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۱۰۰ درصد توان عملیاتی ما در شهر یاسوج را ترافیک ناشی از نبود سرویس مدارس گرفته است.
کبنا نیوز در گزارشهای متعددی به موضوع ترافیک شهر یاسوج پرداخت و راهکارهایی را نیز به مسوولان و دستاندرکاران پیشنهاد داد، اما آن چیزی که به جایی نمیرسد، فریاد است.