تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۴۵۵۵۹۶
دادگاه‌‌ها را علنی برگزار کنید /

رئيس قوه‌قضائيه: اگر اجازه می‌داديم دوربين‌های مختلف به محاکم و زندان‌های ما می‌آمدند، وضع ما از امروز بهتر بود

۰
رئيس قوه‌قضائيه: اگر اجازه می‌داديم دوربين‌های مختلف به محاکم و زندان‌های ما می‌آمدند، وضع ما از امروز بهتر بود
کبنا ؛
20 آذر رئيس قوه‌قضائيه تاکيد کرد: «بسياري از مواردي هست که ما اگر در معرض ديد مردم قرار مي‌داديم و اجازه مي‌داديم دوربين‌هاي مختلف به محاکم و زندان‌هاي ما مي‌آمدند، مطمئن باشيد که وضع ما از امروز بهتر بود.» اين اظهارت محسني اژه‌اي سبب تحسين زيادي شد چراکه شفافيت موضوعي است که جامعه در انتظار تحقق آن است و آنچه رئيس قوه‌قضائيه بيان کرد گامي در همين راستاست.
به گزارش کبنا به نقل از آرمان ملی، اين روزها دادگاه متهماني برگزار مي‌شود که در اعتراضات اخير بازداشت شده‌اند و حکم برخي از آنها که آزاد نشدند، اعدام و حبس بود. برخي سوالات درباره اين احکام مطرح مي‌شود که ناشي از عدم اطلاع از روند رسيدگي به پرونده‌هاست، بنابراين توصيه مي‌کنند که دادگاه متهمان اعتراضات اخير به‌صورت مستقيم از تلويزيون پخش شود. 10 آبان سال‌جاري هم خبرگزاري «فارس» پويش درخواست پخش زنده دادگاه معترضان و اغتشاشگران را راه‌اندازي کرد که در آن آمده بود: «با توجه به اتفاقات اخير و ايجاد اغتشاشات و آشوب‌هاي اخير درخواست برگزاري دادگاه محکومان به‌صورت پخش زنده هستيم. با اين کار و پخش زنده شفاف‌سازي خوبي اتفاق خواهد افتاد و بسياري از هموطنان موضوع اصلي فتنه را خواهند فهميد.»
سابقه پخش مستقيم دادگاه‌هاي خبرساز
دادگاه‌هاي حساسي تاکنون از تلويزيون پخش شده است که نعمت احمدي، ‌وکيل دادگستري درباره آنها مي‌گويد: «ما دادگاه‌هاي مختلفي داريم مثلا دادگاه کرباسچي کلا از تلويزيون پخش شد. دادگاه 88 از تلويزيون پخش شد.» او درباره پخش برخي دادگاه‌ها از طريق تلويزيون تاکيد کرد: «بردن دوربين فيلمبرداري به دادگاه‌ها حتي براي خبرنگاران هم آزاد نيست و کساني ‌که فيلم مي‌گيرند و پخش‌ميکنند خود آنها هستند و توسط تيم رسانه‌اي قوه‌قضائيه انجام مي‌شود. قطعا براي پخش برخي دادگاه‌ها مجوز آن از مقامات بالاي قوه قضائيه اخذ مي‌شود.»
درخواست علني شدن دادگاه‌هاي اخير
20 آذرماه مناظره با موضوع «محاربه در فقه و قانون» با حضور دکتر محسن برهاني، عضو هيات علمي دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام جليل محبي، عضو هيات علمي مرکز پژوهش‌هاي مجلس برگزار شد که طرفين در آن بر لزوم پخش دادگاه متهمان اعتراضات اخير تاکيد کردند. محبي بارها در اين مناظره انتقاد مي‌کند که دادگاه‌هاي ايران به‌صورت علني از تلويزيون پخش نمي‌شود حتي از پيشنهاد تاسيس «تلويزيون دادگاه» به‌عنوان يک آرزو ياد مي‌کند و خطاب به قوه‌ قضائيه مي‌گويد: «التماس مي‌کنيم دادگاه را از تلويزيون پخش کنيد» برهاني هم به بخش‌هايي از فيلم دادگاه اشاره مي‌کند و با اشاره به يک جمله از مانوئل کانت، اذعان مي‌کند: «چرا قوانين کيفري را برهم مي‌زنيد.» کانت مي‌گويد: «زماني‌که قانون مي‌نويسي طوري بنويس که فکر کني اقليتي هستي که اکثريتي مي‌خواهد بر تو حکم کند.» او با تاکيد بر حق دفاع براي متهم انتقادات صريحي داشت از آنچه در برخي محاکم قضائي اجرا مي‌شود. نمونه‌هايي را در اين باره مطرح کرد که به‌صورت زنده از شبکه دانشجو و باشگاه خبرنگاران جوان پخش شد.
حوزه‌هاي ديگر هم مدنظر باشد
بايد در نظر داشت اطلاع‌رساني شفاف و مستقيم تنها درباره جلسات دادگاه متهمان اخير صدق نمي‌کند چنانکه سخنگوي سابق قوه‌قضائيه گفت: به‌نظرم در همه نهادهاي دولتي و نهادهاي وابسته به نظام بايد همه‌چيز شفاف باشد، همان‌طورکه مذاکرات صحن مجلس از رسانه‌ها پخش مي‌شود خيلي خوب است که اين اتفاق براي کميسيون‌ها، شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام هم بيفتد. حسين ميرمحمد صادقي اظهارداشت: «در همه دنيا دستگاه قضايي بر اعتماد مردم بنا شده است، در چنين حالتي است که مردم آراي دستگاه قضائي را فصل‌الخطاب مي‌دانند، بنابراين اگر آراي سستي از دستگاه قضائي صادر شود و مردم نسبت به آن آرا قانع نشوند، طبيعي است که اعتماد مردم به دستگاه قضائي تضعيف شود.»
مخالفت متهمان با رسانه‌اي شدن دادگاه
جالب است که متهمان با رسانه‌اي شدن دادگاه‌شان مخالف هستند، مانند سال 98 که يک متهم گفت: «رسانه‌اي‌شدن دادگاه براي تخريب من بوده است.» اين بخشي از سخنان علي ديواندري، متهم به اخلال اقتصادي در جلسه دادگاه است که با حضور خبرنگاران و تماشاچيان برگزار و از طريق تلويزيون صحن علني دادگاه نشان داده شد. آقاي قهرماني که به‌عنوان نماينده مدعي‌العموم براي دفاع از کيفرخواست در دادگاه حاضر بود، در پاسخ متهم بيان داشت: «ما خوشحال مي‌شويم که دادگاه رسانه‌اي باشد» و رياست محترم شعبه اول دادگاه ويژه رسيدگي به جرائم اقتصادي دادگاه انقلاب نيز در پاسخ به رسانه‌اي‌شدن دادگاه علي ديواندري اظهارداشت: «افتخار ما اين است که قوه‌قضائيه مستقل عمل مي‌کند و به سمت و جايگاه افراد توجهي ندارد. اينکه شما مي‌گوييد تخريب، درست نيست؛ چرا‌که ما بايد تمام جوانب موضوع را بررسي کنيم، جلساتي را تشخيص داديم که رسانه‌اي نباشد. اين صحيح نيست که رسانه‌اي‌بودن دادگاه براي تخريب شما باشد و ارزيابي کرديم که جلسه به اين شکل برگزار شود و اگر تشخيص داديم که اين شکلي نباشد؛ به‌گونه‌اي ديگر برگزار خواهد شد.»

 
نام شما

آدرس ايميل شما

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
1