تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب : ۴۶۴۳۴۶

آن‌ها برای ایران مو قیچی کردند برای فرانسه زبان!

۰
آن‌ها برای ایران مو قیچی کردند برای فرانسه زبان!
کبنا ؛
یک پرسش معقول و جدی در این روز‌ها می‌تواند این باشد که آن سلبریتی ها‌ی موقیچی‌کن فرانسوی که از خیر مو‌های خود برای حمایت از آشوبگران ایرانی گذشتند، الآن چه چیزی را برای حمایت از نوجوانان فرانسوی قیچی کرده‌اند یا می‌کنند. «جوان» با بررسی صفحات اجتماعی سلبریتی‌های فرانسوی موضوع سکوت آن‌ها را در برابر اتفاقات این روز‌های فرانسه بررسی کرده است.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از روزنامه جوان، سال گذشته بود که در میان حوادث تهران، ناگهان بیانیه‌های متعدد بازیگران زن سینمای فرانسه در حمایت از آشوب‌های ایران منتشر شد. بازیگرانی که خود را حامی به اصطلاح انقلاب زنانه در ایران می‌دانستند و برای همراهی با آشوب‌ها به صورت نمادین مو‌های خود را قیچی می‌کردند. از ژولیت بینوش گرفته تا ماریون کوتیار، این زنان بازیگر سینمای فرانسه بودند که با شور و حرارت از اغتشاشات حمایت می‌کردند. بازیگران فرانسوی بسیار پرکار بودند، آن‌ها یک طومار در حمایت از بحران در ایران تهیه کردند و امضای بسیاری از چهره‌های معروف سینما در پای آن طومار به چشم می‌خورد، به‌طوری‌که گفته می‌شود بیش از هزار نفر از سینماگران فرانسوی از کارگردان‌ها گرفته تا فیلمنامه‌نویسان، بازیگران و مدیران جشنواره‌های سینمایی در حمایت از آنچه انقلاب مهسا نامیده می‌شد، طومار مذکور را امضا کردند و خواستار برخورد جهانی با جمهوری اسلامی شدند. در بخشی از متن این طومار آمده بود: «مردم ایران همراه با زنان، جان خود را برای اعتراض به خطر می‌اندازند. این مردم فقط ابتدایی‌ترین آزادی‌ها را می‌خواهند. این زنان و این مردان، سزاوار حمایت هستند.»
کوتیار که ویدئوی کوتاه کردن موهایش را منتشر کرده بود در اینستاگرام خود نوشت: «برای زنان و مردان شجاع ایران که در حال تغییر جهان هستند، در لحظه مبارزه برای آزادی ما در کنار شما هستیم.»
بینوش هم با پخش ویدئوی قیچی کردن موهایش نوشت: «برای آزادی».
با وجود تلاش‌های خانم‌ها ژولیت بینوش، ماریون کوتیار، ایزابل آجانی، جین برکین، لئا سید و آبیس دیوپ که در اغتشاشات سال گذشته برای فروزان ماندن آتش آشوب‌ها در ایران حتی از مو‌های خود هم گذشتند، ایران پس از چند ماه به آرامش رسید و این‌بار در فرانسه، جایی که دلسوزان حقوق اولیه مردم ایران و مبارزان راه آزادی فعالند، پلیس یک نوجوان را به بدون هیچ توجیهی به قتل رساند. این اتفاق باعث خشم مردم فرانسه شده است. اکنون نزدیک به یک هفته است که شهر‌های مختلف فرانسه درگیر آشوب‌های خیابانی است و آنگونه که از تصاویر مشخص است پلیس و مأموران امنیتی فرانسه برای کنترل اوضاع از هیچ خشونتی فروگذار نکرده‌اند.
در این میان برای سنجش میزان صداقت بازیگران فرانسوی در حمایت از رسیدن مردم به حقوق اولیه و آزادی خود، یعنی همان چیزی که این روز‌ها در خیابان‌های پاریس و دیگر شهر‌های فرانسه می‌گذرد، نگاهی به صفحات اجتماعی بازیگران سینمای فرانسه و به‌خصوص بازیگرانی که سال گذشته در طوماری از آشوب‌ها در ایران حمایت کرده بودند، می‌اندازیم.
ماریون کوتیار، بازیگر اسکار گرفته سینمای فرانسه آخرین پست خود را در صفحه اجتماعی‌اش دقیقاً پیش از آغاز اعتراضات مردم فرانسه منتشر کرده است. در یک هفته اخیر خانم کوتیار روزه سکوت اختیار کرده و گویا دلش نمی‌خواهد به هیچ وجه از آزادی‌خواهی در کشورش حمایت کند. البته این رفتار بازیگر فرانسوی برای کاربران ایرانی غیرقابل توجیه بوده و چندین تن از ایرانیان با ارسال پیام‌هایی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسوی از این بازیگر خواسته‌اند تا این‌بار در حمایت از مردم فرانسه موهایش را کوتاه کند و از اتفاقات کشور خودش بگوید. ایرانی‌ها با یادآوری مواضع سال گذشته این بازیگر از او خواسته‌اند تا به درون کشور خودش نیز نگاه کند. مواضع انتقادی و هجوآلود کاربران ایرانی نشان‌دهنده آن است که ایرانیان از دخالت‌های بی‌مورد و استاندارد‌های دوگانه بازیگران سینمای فرانسه خشمگین هستند.
خداحافظی طولانی خانم‌های فعال
ایزابل هوپر دیگر بازیگری که سال پیش درباره وقایع ایران اظهاراتی داشت، الان شش هفته‌ای می‌شود که حاضر نشده در شبکه اجتماعی خودش چیزی بنویسد و کاملاً درباره اتفاقات کشورش سکوت کرده است. ایزابل آجانی هم از سه هفته پیش در اینستاگرام آفتابی نشده و حتی مانند اکتبر سال پیش که از آشوب‌های ایران حمایت تمام‌قد داشت، این‌بار زبان خودش را در دهان نگه داشته است! جین برکین هم سه هفته است همان کاری را کرده که هوپر انجام داده است. لئا سید که پارسال از اتفاقات ایران پشتیبانی کرده بود، دقیقاً یک سالی است که دیگر در شبکه اجتماعی خود فعالیتی نداشته است. آلیس دیوپ، کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی هم که سال پیش نگران وضعیت زنان در ایران بود، امسال ترجیح داده است روی فیلمنامه‌های جدیدش تمرکز کند و در امور سیاسی کشور فرانسه دخالتی نکند!
ژولیت بینوش، آخرین پست خود را در اینستاگرام در همان روز قتل نوجوان فرانسوی منتشر کرده است. او برخلاف خانم کوتیار نخواسته سکوت کند، اما از سویی هم نخواسته که اعتراض محکمی داشته باشد. او امسال برخلاف پارسال که موهایش را جلوی دوربین‌ها قیچی زد و این را نشانه‌ای از همراهی با اعتراضات در ایران عنوان کرد، صرفاً در یک جمله کوتاه به این اشاره کرد که نوجوان کشته شده تنها ۱۷ سال سن داشته و خواستار عدالت شده است. این بازیگر پس از این پست دیگر فعالیتی در فضای مجازی نداشته است.
البته سکوت سلبریتی‌های فرانسوی در مقابل اتفاقات اجتماعی و اعتراضات به قتل یک نوجوان، منحصر به این بازیگران زن نمی‌شود. بازیگران مرد سینمای فرانسه از «ژان رنو» گرفته تا «وینسنت کاسل» یا «آلن دلون» و «ژرار دپاردیو» ترجیح داده‌اند، سکوت کامل خود را حفظ کنند. اما عمر سی، بازیگر فرانسوی تنها پس از این که یک آتش‌نشان در جریان اعتراضات فرانسه جان خود را از دست داد، دست به قلم شد و با انتشار یک توئیت و استوری کردن آن در اینستاگرام خواستار همدردی با خانواده آتش‌نشان جان باخته شد. رفتار این بازیگر باعث اعتراض مردم فرانسه شده است، آن‌ها از وی خواسته‌اند که درباره اتفاقات آن کشور در این روز‌ها موضع بگیرد و سکوت وی را تقبیح کرده‌اند.
آنچه از رصد صفحات بازیگران و چهره‌های هنری فرانسوی برمی‌آید، این است که برخلاف نسخه پیچی این افراد برای کشور‌های دیگر از جمله ایران، آن‌ها در مورد اتفاقات کشور خودشان با سکوت و بی‌خیالی خاصی برخورد می‌کنند. «کاسل» برای هوادارانش از ایفای نقش در فیلم جدیدش خبر داده، به طوری که گویا در فرانسه هیچ اتفاقی نیفتاده است. دیگران هم تصاویر بی‌ربطی را با شرایط امروز جامعه فرانسه منتشر کرده‌اند، گویا این سلبریتی‌های فرانسوی مبارزه برای آزادی را برای همه توصیه می‌کنند، غیر از جایی که ادعای مهد آزادی بودن را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1