تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۴۷۶۹۴۵
کبنا بررسی کرد

جهت گیری انتخاباتی نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس 

۶
۰
جهت گیری انتخاباتی نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس 
کبنا ؛ انتخابات زودتر از موعد ریاست جمهوری چهاردهم سیاسیون کشور را در نوعی سراسیمگی تصمیم گیری قرار داده است.
این اتفاق به‌ویژه برای نمایندگان مجلس از شدت بیشتری برخوردار است. نمایندگانی که حتی قبل از شروع نمایندگی‌شان با چنین موقعیت حساسی مواجه شده‌اند و برخلاف تصور ابتدایی و بیرونی اتخاذ یک تصمیم آشکار و زود برای آنها سخت و دشوار است. هم‌زمانی کامل عمر نمایندگان با عمر دولت بعدی حساسیت را مضاعف می‌کند. نمایندگانی که به‌خوبی می‌دانند تحقق وعده‌ها و موفقیت در کارشان کاملاً در گرو نوع تعامل و همکاری با دولت آینده خواهد بود. 
سید محمد موحد در یکی از محدود دفعات عمر بلند نمایندگی خود و بعد از دوره چهارم و در دولت دوم هاشمی رفسنجانی این بار نیز امیدوار بود که تنها نماینده استان است که با دولت مستقر همسو است؛ اما شهادت آیت‌الله رئیسی چنین موازنه‌ای را حالا به هم زده است. نزدیکان رسانه‌ای وی از اولین کسانی بودند که با بالاگرفتن شور انتخابات خود را طرف‌داران و حامیان قطعی محمدباقر قالیباف جا زدند. آنها احتمالاً کار را تمام شده می‌دانستند؛ اما تأیید صلاحیت مسعود پزشکیان و شکل‌گیری یک موج اولیه برای پزشکیان آن قطعیت و امیدواری را با چالش اساسی روبرو کرده است.
اگر موج پزشکیان ادامه داشته باشد که پیش‌بینی می‌شود بیشتر نیز خواهد شد احتمال نوعی انشقاق در میان طرف‌داران موحد وجود دارد. همین حالا نیز بخش‌های کمی از طرف‌داران وی به سمت سعید جلیلی گرایش دارند.
شکل‌گیری یک رقیب بالفعل برای اصول‌گرایان این طیف را در یک تأمل و نگرانی عمیق فروبرده است و در روزهای آینده تلاش‌های زیادی برای اجماع میان قالیباف و جلیلی شکل خواهد گرفت. اینکه اجماع اتفاق خواهد افتاد یا خیر سخت می‌نماید؛ ولی اگر خروجی اجماع جلیلی باشد کار موحد و طرف‌دارانش سخت‌تر خواهد شد.
پیروزی احتمالی پزشکیان عملاً موحد را به یک نماینده حاشیه‌ای تبدیل خواهد کرد به‌ویژه که دو نماینده دیگر مجمع نمایندگان استان شرایط و امکان نزدیکی بیشتری به دولت پزشکیان را خواهند داشت. بااین‌وجود و باتوجه‌به نوع موضع‌گیری سیاسی موحد او کماکان مستعد توجه دولت باقی خواهد ماند.
شرایط برای محمد بهرامی نیز سخت و دشوار است عمر نمایندگی وی هنوز به یک ماه نمی‌رسد و با وجود این عمر کم وی باید در نهایت یک موضع مشخص و رسمی بگیرد. ابتدابه‌ساکن بهرامی در طیف اصلاح‌طلب تعریف می‌شود و اصلاح‌طلبان مطرح بویراحمد در انتخابات قبل به‌صورت آشکار و پنهان از وی حمایت داشتند. قرارگرفتن رسمی جریان اصلاح‌طلب در پشت سر پزشکیان هر گونه عذر و بهانه‌ای برای سکوت و کناره ایستادن امثال بهرامی را از حیز اثرگذاری خارج کرده است.
 امثال بهرامی و حتی تاج‌گردون احتمالاً منتظر دوگانه قالیباف و جلیلی بودند که در آن صورت آنها راحت‌ترین کار و یک حرکت تضمینی را انجام می‌دادند و آن هم حمایت از قالیباف و شانس بالای پیروزی وی بود. حضور پزشکیان اما کار را کمی از بابت پیش‌بینی آینده سخت کرده است. این دو در نهایت محکوم به حمایت از پزشکیان هستند، پیروزی احتمالی پزشکیان بهترین و فراتر از باور برای بهرامی و تاج‌گردون خواهد بود و فرصتی است برای تکرار سلطه بلامنازع دهه نود تاج‌گردون بر سپهر سیاسی استان. اما در آن طرف شکست قالیباف و بازگشت به مجلس و کار با دو نماینده‌ای که وی را همراهی نکردند به‌راحتی حالت‌های دیگر نیست. قالیباف در ابتدای همین ماه تمام‌قد پروژه بررسی اعتبارنامه تاج‌گردون را به نفع تاج‌گردون مدیریت کرد. اما اگر قرار باشد رئیس‌جمهور آینده قالیباف باشد شرایط سخت و سخت‌تر خواهد بود. همین حالا رقبای بهرامی و از جمله مهدی روشنفکر رسماً در پی حمایت از قالیباف هستند. حضور پیشوا به‌عنوان رئیس ستاد استانی قالیباف حتی اگر بدون هماهنگی با روشنفکر اتفاق افتاده باشد که این‌گونه نیست یقیناً رضایت وی را به همراه دارد.
این بدترین سناریو برای بهرامی خواهد بود.
تاج‌گردون نیز شرایطی مشابه بهرامی دارد پیروزی احتمالی پزشکیان یعنی پرواز به عرش تاج‌گردون و پیروزی قالیباف اندک بارقه‌ای برای تاج‌گردون باقی خواهد گذاشت.
اما پیروزی جلیلی یعنی پایانی بر رویاهای هر سه نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد. درست است که نمایندگان در نهایت از قدرت ارتباطی و لابی برخوردار هستند ولی جلیلی و اعوان احتمالی‌اش کسانی نخواهند بود که براحتی به سه نماینده فعلی استان که گرایشات اصولگرایانه کلاسیک، اصلاح‌طلبی میانه و میانه‌رویی اصلاح طلبانه دارند باج دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دانای روزگار
Iran, Islamic Republic of
پیشوا...
رییس ستاد انتخاباتی قالیباف..؟!!!¡!
دنا
Iran, Islamic Republic of
زاکانی همه معادلات و تخیلات را بهم خواهد ریخت
Iran, Islamic Republic of
دکتر جلیلی ادامه دهنده راه شهید رئیسی وپیروز انتخابات هستند
قاسم
United States
جلیلی
Iran, Islamic Republic of
فقط جلیلی، نمایندگان باید فکری اساسی داشته باشند وجلیلی را انتخاب کنند زیر ا ...
برادر
Iran, Islamic Republic of
موحد بعد از انتخابات ریاست جمهوری اعلام موضع خواهد کرد!!!
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1