تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۵
کد مطلب : ۴۷۰۰۱۳
کبنا گزارش می‌دهد

برای وحوش گرسنه دنا چه باید کرد؟

۲
۰
برای وحوش گرسنه دنا چه باید کرد؟
کبنا ؛تأمین علوفه برای وحوش و گونه‌های ناب جانوری و کل و بزو پازن‌های چشم نواز و منحصر به فرد بر فراز قله‌های پوشیده از برف و بوران دنا این روز‌ها و در آستانه سرمای سخت و سوزان پاییزی به چالشی بزرگ برای محیط‌بانان تبدیل شده است.
به گزارش کبنا، از نخستین بارش برف در قله‌های دنا چند روزی می‌گذرد و احتمال یخ زدن مراتع و روان آب‌ها بیشتر می‌شود وحوش مجبورند برای ادامه زندگی به سوی پایین دست و دامنه‌های دنا در حومه روستا‌ها حرکت کنند و حالا وظیفه ملی همگان ایجاب می‌کند از گونه‌های جانوری دنای سترگ نگهداری شود.
یکی از محیط‌بانان پارک ملی دنا گفت: حیات وحش با سرد شدن هوا و بارش برف در ارتفاعات به سوی پایین دست و دامنه قله‌های دنا حرکت می‌کنند اگرچه مراتع دامنه‌ها هنوز آنقدر علوفه دارد که خوراک وحوش را تأمین کند اما در روز‌های آینده اگر در پایین دست‌ها بارندگی به صورت برف باشد، کل و بز‌ها به روستا‌ها نزدیکتر می‌شوند و در آن صورت علوفه آن‌ها به صورت دستی تأمین می‌شود.
آخرین ماه فصل پاییز در حال رسیدن به نیمه راه است و سرمای هوای مناطق کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد شدت گرفته که این امر وظیفه ساکنان ۴۲ روستا و ۲ شهر به عنوان همسایگان پارک ملی دنا برای حفاظت از گونه‌های حیات وحش را سنگین کرده است.
دمای هوا در برخی نقاط کوهستانی شهر‌های سردسیری کهگیلویه و بویراحمد به زیر صفر رسیده و براساس تجربیات سال‌های قبل این رخداد طبیعی احتمال نزدیک شدن یا حتی ورود گونه‌های حیات وحش به روستا‌ها را زیاد کرده بنابراین باید طوری برنامه‌ریزی شود که این موجودات زیبا کمترین آسیب را ببینند.
شمار زیادی روستا در نزدیکی منطقه حفاظت شده دنا از مهمترین ذخیره گاه‌های زیست کره جهان در کهگیلویه و بویراحمد به علت قرار گرفتن در دل یک منطقه کوهستانی سرمای طاقت فرسایی در پاییز و زمستان دارد و همین مسأله گونه‌های حیات وحش را به روستا‌ها و شهر‌های مجاور می‌کشاند به همین علت ضرورت حفاظت از آنان را بیشتر کرده است.
سرمای سخت و سوزان و وحوش گرسنه دنا
مسأله نزدیکی روستا‌ها و شهر‌ها در نزدیکی زیستگاه‌های حیات وحش شاید در وهله اول ساده به نظر آید اما چگونگی مواجه جوامع محلی با جانوران، موضوع مهم باید‌ها و نباید‌های غذا دادن به جانوران و احتمال تهدید جان مردم و حیات وحش از موضوع‌های مهم آن است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید گه ۴۲ روستای و همچنین شهر‌های سی سخت و پاتاوه این استان در نزدیکی زیستگاه‌های حیات وحش پارک ملی قرار دارند و به علت سرمای زیاد هوا نیازمند همراهی اهالی برای مراقبت از گونه‌های حیات وحش است.
اسلام جاودان‌خرد اظهار داشت: دشت رز، خرسان، خونگاه، می‌مند، آب سیاه، سادات آباد و نورآباد از جمله روستا‌های کهگیلویه و بویراحمد هستند که در نزدیکی زیستگاه‌های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد و پارک ملی دنا قرار دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اهالی شهر‌ها و روستا‌های نزدیک پارک ملی دنا با توجه به شدت برودت هوا و احتمال مهاجرت جانوران به حاشیه روستا‌ها می‌توانند گزارش‌های خود را به سامانه ۱۵۴۰ گزارش دهند.
جاودان خرد با اشاره به اینکه هنگام مواجه انسان با حیات وحش احتمال دارد بر اثر ناآگاهی از چگونگی رفتار با آنان شهروندان آسیب ببینند تأکید کرد: اهالی مناطق مذکور از غذا دادن به حیات وحش خودداری کنند.
وی عنوان کرد: غذا دادن به گونه‌های حیات وحش به ( خوراکی‌های چرب) افزون بر اینکه احتمال آسیب زدن به دستگاه گوارش آنان را دارد باعث تنبلی آنان و هجوم بیشتر جانوران به مناطق مسکونی می‌شود.
جاودان خرد تصریح کرد: در شرایط خاص یخبندان شهروندان تنها مواد خام مانند دانه‌های گندم به حیات وحش بدهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: خودداری از رهاسازی زباله‌ها از دیگر مواردی است که اگرچه توجه به آن در همه نقاط ضرورت دارد اما در مناطق نزدیک زیستگاه‌های حیات وحش به علت احتمال مصرف آنان و بیماری حیات وحش از حساسیت بیشتری برخوردار است.
بیش از ۳۲۰ گونه جانوری در منطقه بکر پارک ملی دنا زیست می‌کنند منطقه‌ای که در شانزدهم تیرماه سال ۹۰ به عنوان پانصد و شصت و یکمین ذخیره گاه زیست کره جهان در سازمان یونسکو ثبت شد برای ۱۰ سال دیگر در فهرست جهانی شبکه ذخیره گاه زیست کره یونسکو تمدید شد.
مناطق حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰ هکتار و دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار در شهرستان‌های بویراحمد و دنا در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته‌اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: به منظور کاهش ورود جانوران به مناطق مسکونی استان در مناطق کوهستانی، سردسیری و برف گیر هر ساله علوفه دستی از سوی محیط‌بانان توزیع می‌شود که امسال هم علوفه مورد نظر خریداری و در انبار‌ها ذخیره شده تا در زمان مورد نیاز توزیع شود.
سرمای سخت و سوزان و وحوش گرسنه دنا
جاودان‌خرد تأکید کرد: این اقدام در زمان بارش برف‌های سنگین زمستانی انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: توزیع علوفه در مسیر‌های عبور حیات وحش انجام می‌شوند و محیط‌بانان در محل کمین می‌کنند تا هنگام تعلیف شکارچیان فرصت طلب به جانوران آسیب نرسانند.
هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
این استان با بیش از ۱۶کیلومتر مربع وسعت و در اختیار داشتن یک درصد خاک از کشور ۱۸ درصد گونه‌های جانوری کشور را در خود جای داده است.
۳۲۴ گونه جانوری مهره دار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۲۲۷ گونه از این تعداد شامل انواع پرندگان است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
الحق و الانصاف که مدیری بی عرضه است
مدون شهدا
Iran, Islamic Republic of
سلام ،پیشنهادمیکنیم یک سری از مسئولینی که عرضه خلاقیت و کارکردن برای حل مشکل مردم را ندارند از سراسر کشور جمع آوری /
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1