تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۴۷۰۳۸۰
گربه‌های قاتل: گربه‌ها ۲۰۰۰ گونه را می‌خورند از جمله صد‌ها گونه که در معرض خطر هستند

همراه ناز و ملوس انسان ها؛ مشکل سازترین گونه مهاجم در جهان!

۰
مشکل سازترین گونه مهاجم در جهان!
کبنا ؛ بر اساس نتایج مطالعه‌ای که نشان می‌دهد گربه‌ها بیش از ۲۰۰۰ گونه را در سراسر جهان می‌خورند از جمله صد‌ها گونه که نگرانی در مورد حفاظت از آنان وجود دارد گربه‌ها ممکن است همراهان مورد ستایش انسان قلمداد شوند، اما قاتلان بسیار موثری نیز می‌باشند.
به گزارش کبنا به نقل از گاردین، گربه‌های خانگی از زمان اهلی شدن ۹۰۰۰ سال پیش در تمام قاره‌ها به جز قطب جنوب گسترش یافته اند. در مقاله منتشر شده در نشریه Nature Communications از گربه‌ها تحت عنوان "در زمره مشکل سازترین گونه‌های مهاجم جهان" یاد کرده اند.
محققان به سرپرستی "کریستوفر لپچیک" از دانشگاه آبرن در ایالات متحده درمقاله‌ای مرتبط با پژوهش انجام داده شان نوشته اند: "نتایج مطالعات ما عادات آن شکارچی (گربه) را به عنوان یکی موفق‌ترین و پراکنده‌ترین شکارچیان مهاجم جهان معرفی می‌کند".
در مجموع گربه‌ها ۹۸۱ گونه پرنده، ۴۶۳ خزنده و ۴۳۱ پستاندار را می‌خورند که حدود ۹۰ درصد از گونه‌های مصرف شده را شامل می‌شود. هم چنین، مشخص شد که آنان از ۱۱۹ گونه حشرات و ۵۷ دوزیست تغذیه می‌کنند. نتیجه آن پژوهش نشان داد که گربه‌ها به طور خاص در جزایر آسیب رسان هستند جایی که سه برابر تعداد گونه‌های مورد توجه از نظر حفاظت گونه‌ها را بیش از سایر نقاط می‌خورند. برای مثال، مشخص شده که آنان گونه‌هایی را خورده اند که اکنون در طبیعت منقرض شده اند از جمله بلدرچین نیوزیلندی.
تاثیر گربه‌ها بر حیات وحش به بحث‌های شدیدی در نیوزیلند دامن زده جایی که یک سیاستمدار در حال مبارزه برای ریشه کن کردن کامل آنان است و بحث و جدل بر سر مسابقاتی که کودکان را تشویق می‌کند به سوی گربه‌های وحشی شلیک کنند بالا گرفته است.
در شهر والدورف آلمان به مردم دستور داده شده که گربه‌های خود را به مدت سه ماه در فصل بهار در داخل خانه‌ها حبس کنند تا از جمعیت در خطر انقراض چکاوک‌های کاکلی که در آن بازه زمانی تولید مثل می‌کند محافظت کنند. تخمین زده می‌شود که تنها در استرالیا گربه‌ها سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون حیوان را می‌کشند و گروه‌های حفاظت از گربه‌ها خواستار نگهداشتن آنان توسط صاحبان شان در داخل خانه هستند. برخی از نقاط قانون قرنطینه گربه‌ها را اجرا کرده اند. نتایج تحقیقات پیشین نشان داده که هنگام اقدام در مورد "تاثیر منفی در مقیاس بزرگ" گربه‌های خانگی بر حیات وحش بومی "نقطه کور قابل توجهی" وجود دارد.
گربه های قاتل: گربه ها 2000 گونه را می خورند از جمله صدها گونه که در معرض خطر هستند/ همراه ناز و ملوس انسان ها؛ مشکل سازترین گونه مهاجم در جهان (ارزیابی علمیه احتمالا زود میسوزه)
تحقیق اخیرا انجام شده نشان داد که حدود ۹ درصد از پرندگان شناخته شده، ۶ درصد از پستانداران شناخته شده و ۴ درصد از گونه‌های خزنده شناخته شده توسط گربه‌ها خورده می‌شوند. محققان در مقاله مرتبط با آن پژوهش نوشتند:" گربه‌ها تا حد زیادی چیزی را که موجود است می‌خورند".
دانشمندان از طریق صد‌ها مطالعه موجود به این ارقام دست یافتند. آنان معتقدند که برآورد نهایی شان محافظه کارانه است و با انجام تحقیقات بیش‌تر دیدی جامع‌تر به دست خواهد آمد. آنان در مطالعه شان گربه‌های خانگی را مورد بررسی قرار دادند.
برخی از حیوانات بزرگ‌تر که در تعداد کل گنجانده شده اند ممکن است توسط گربه‌ها نه لزوما به عنوان طعمه حذف شوند. سخنگوی انجمن سلطنتی حفاظت از پرندگان (RSPB) در انگلستان، ولز و اسکاتلند می‌گوید: "نگهداری از گربه‌ها در طول شب در داخل خانه و نصب قلاده‌هایی همراه با صدای زنگ بر گردن شان راه حل ساده‌ای برای کاستن از شکار پرندگان و سایر حیوانات حیات وحش توسط گربه‌ها هستند. دستگاه‌های اولتراسونیک (فراصوت) نیز می‌توانند راهی بی ضرر، اما موثر برای کاهش مدت زمانی که گربه‌ها در باغ‌ها می‌گذرانند باشند".
او می‌افزاید:" فراتر از باغ‌ها شکارچی بودن گربه‌ها می‌تواند مشکلات خاصی را برای جمعیت‌های آسیب پذیر و محدود پرندگان به ویژه پرندگانی که در پایین یا روی زمین لانه می‌کنند ایجاد کند. هم چنین، آنان می‌تواند برای پرندگانی که در جزایری تکامل یافته اند که شکارچیان زمینی به طور طبیعی در آنجا وجود ندارند مشکل ساز باشد. بنابراین، ایده خوبی می‌باشد اگر ساخت و ساز املاک مسکونی جدید در نزدیکی مکان‌های مهم برای لانه سازی پرندگان بر روی زمین را محدود کنیم و جمعیت گربه‌های وحشی را در جزایری که به آنان تعلق ندارند کاهش داده و یا از آنجا حذف کنیم".
"مایک تامز" از موسسه پرنده شناسی بریتانیا که در مطالعه اخیر انجام شده شرکت نداشته می‌گوید که این مطالعه ارزیابی جهانی مورد استقبال قرار گرفته و بسیار مورد نیازی از تاثیراتی که گربه‌های آزاد بر حیات وحش دارند ارائه می‌کند. او می‌افزاید: "این مطالعه مناطقی که نگرانی خاصی در مورد آن وجود دارد مانند تاثیرات گربه‌ها بر جمعیت جزایر را برجسته کرده و به انجام اقدامات حفاظتی کمک می‌کند تا به جایی که بیش‌تر مورد نیاز است هدایت شود".
نام شما

آدرس ايميل شما

ادغام رشته‌های «تجربی»، «ریاضی» و «انسانی»؟

ادغام رشته‌های «تجربی»، «ریاضی» و «انسانی»؟

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، گفت: ادغام رشته‌های شاخه نظری در حال بررسی کارشناسی ...
زخم کهنه تورم

زخم کهنه تورم

تورم دو‌رقمی سال‌های زیادی از نیم‌قرن گذشته گریبان اقتصاد کشور را گرفته و گاه ایران را ...
متهمان چای «دبش» کجایند؟

متهمان چای «دبش» کجایند؟

در جدول پیوست مشخص است که میزان ارز اختصاص یافته به گروه صنعتی دبش طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ...
1