تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب : ۴۶۸۳۳۸
گفت و گوی اختصاصی کبنانیوز با مجید محنایی؛

درآمد یک روز نفت کشور را به کهگیلویه و بویراحمد بدهند / آیا منابعی که استان‌های دیگر دارند هم ملی است؟ / ما با اشباع مدیر در اتاق های استانداری کهگیلویه و بویراحمد مواجه هستیم

۴
۲
درآمد یک روز نفت کشور را به کهگیلویه و بویراحمد بدهند /  آیا منابعی که استان‌های دیگر دارند هم ملی است؟ / ما با اشباع مدیر در اتاق های استانداری کهگیلویه و بویراحمد مواجه هستیم
کبنا ؛به نظر من استان‌هایی مثل کهگیلویه و بویراحمد که از محرومیت رنج می‌برند، باید کاری مثل این صورت بگیرد که مثلا درآمد یک روز نفت کشور را به کهگیلویه و بویراحمد بدهند، این نفت ملی و متعلق به کل کشور است ولی آیا منابعی که استان‌های دیگر دارند هم ملی است و شامل استان ما هم می‌شود؟ قطعاً خیر. بنابراین باید تلاشی صورت بگیرد تا کهگیلویه و بویراحمد یک جهش توسعه‌ای داشته باشد تا بتوانیم با استان‌های دیگر رقابت کنیم.
به گزارش کبنا نیوز، مجید محنایی_ معاون اسبق مدیریت و توسعه منابع انسانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد_ در دوره استانداری موسی خادمی است، با او در خصوص مسائل سیاسی و فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت و گویی کردیم که در ادامه می‌خوانید.
شما مسئولیت‌هایی در استان کهگیلویه و بویراحمد داشته‌اید و با ظرفیت‌های استان آشنا هستید، چرا با وجود منابع طبیعی بسیار زیاد، استان هنوز از آهنگ توسعه عقب است؟
به نظر من زمانی که استان‌های دیگر توسعه پیدا کردند، وضع مالی کشور خوب بود، همینطور زمانی که کارخانه‌های مختلف صنعتی در اصفهان، یزد، خوزستان، ایجاد شدند منابع درآمدی کشور خوب بود، استان کهگیلویه و بویراحمد آن زمان در سطح کشور و وزارت‌ها نیروی قوی نداشت که بتواند اعتبار بگیرد و زیرساخت‌ها را توسعه دهد، به همین دلیل هم در رقابت با استان‌های دیگر نتوانست پیش برود، و ما خود به خود دچار یک عقب ماندگی شدیم.
خوشبختانه در سال‌های اخیر برخی از فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد مسئولیت‌هایی در کشور گرفتند، و می‌توانستند در این جریان کمک‌هایی کنند که متأسفانه منابع مالی دولت به دلیل تحریم‌ها محدود شد و نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم، یا اگر سیاسیون و مسئولان استان تلاش می‌کردند که اعتبار بیشتری بدست بیاورد با حمله استان‌های دیگر مواجه می‌شدند.
شاید مقداری محافظه کاری فرزندان استان در سطح کشور (یا به دنبال این بودند که پست و مقام خود را از دست ندهند یا تصورشان این بوده که باید عدالت رعایت شود)، موجب شده که عقب مانده بمانیم.
بخشی هم به وضعیت ساختاری استان بر می‌گردد، روند توسعه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد به گونه‌ای است که شکافی میان استان ما و استان‌های دیگر ایجاد شده و حتی اگر با سرعت پیش برویم به روند رشد استان‌های دیگر نمی‌رسیم.
راهکار چیست؟ به نظر من استان‌هایی مثل کهگیلویه و بویراحمد که از محرومیت رنج می‌برند، باید کاری مثل این صورت بگیرد که مثلا درآمد یک روز نفت کشور را به کهگیلویه و بویراحمد بدهند، این نفت ملی و متعلق به کل کشور است ولی آیا منابعی که استان‌های دیگر دارند هم ملی است و شامل استان ما هم می‌شود؟ قطعاً خیر. بنابراین باید تلاشی صورت بگیرد تا کهگیلویه و بویراحمد یک جهش توسعه‌ای داشته باشد تا بتوانیم با استان‌های دیگر رقابت کنیم. به نظر من باید بطور ویژه‌ای باید به استان توجه شود.
نیروی انسانی عامل مهمی در توسعه است و شایسته سالاری می‌تواند کهگیلویه و بویراحمد را وارد مسیر توسعه کند، چکار کنیم که این تغییر ایجاد و شایسته سالاری در استان رقم بخورد؟
رابطه بازی در انتصاب نیروی انسانی بخصوص در استان‌های کوچک که جنبه عشیره‌ای و استانی و عشایری دارند، یک بیماری است. این مسائل در استان کهگیلویه و بویراحمد پررنگ است ولی در استان‌های دیگر این مسأله با این شدت وجود ندارد، در سایر استان‌ها با تغییر استاندار، معاونین استاندار یا مدیران کلان استانی تغییر صورت می‌گیرد، ولی در استان کهگیلویه و بویراحمد وقتی از نظر ساختار سیاسی دولتی کنار می‌رود و دولت دیگر می‌آید، حتی مسئول خدمات و آبدارخانه هم عوض می‌شود.
ما با اشباع مدیر در اتاق های استانداری کهگیلویه و بویراحمد مواجه هستیم، هر اتاقی از استانداری بروید از فرمانداران گرفته تا مدیرکل و مدیر حکم کارشناس را دارند، کمتر کارشناس‌ها را می‌بینید، و ممکن است مدیری که الان جای کارشناس نشسته، دیگر رغبتی نداشته باشد که کار کارشناس را انجام دهد. لذا پلکان مدیریتی در انتصاب مدیران وجود ندارد، بنده که باید با ۲۵ سال سابقه‌کار باید پست معاون استاندار برسم این اتفاق برایم نمی افتد، اما داشتیم کسانی که با دو سه سال کار درجا زده و به معاونت رسیده است. وگرنه افراد باید از کارشناسی شروع کنند، معاون اداره، رئیس اداره، معاون مدیرکل، مدیرکل شوند.
مهمترین عامل در توسعه نیروی انسانی است، در استان کهگیلویه و بویراحمد خوشبختانه استعداد‌های خوبی وجود دارد و توجه به دانش افزایی نسبت به استان‌های دیگر بیشتر باشد، فرزندان کهگیلویه و بویراحمد همیشه در مسئولیت‌های ملی خود همیشه نقش آفرین بوده‌اند.
در آستانه انتخابات هستیم، چه توصیه‌ای به مردم دارید؟
نماینده‌ای که توسط مردم انتخاب می‌شود اگر بخواهد موفق باشد در دفاع از حقوق مردم هم بصورت منطقه‌ای و هم ملی می‌تواند موفق‌تر باشد. پیشنهاد من این است که در کشور باید بصورت تخصصی با نمایندگی برخورد شود، در کمیسیون‌های تخصصی افراد غیر متخصص وجود دارند، اگر احزاب تقویت شوند و یک حزبی برنده شود، اگر با مرکز حزب ارتباط داشته باشد، هر حزبی می‌تواند ۲۷۰ نماینده از کمیسیون‌های تخصصی و به نسبت نیاز نیروی انسانی انتخاب کند، اگر کمیسیون‌های تخصصی ما قوی باشند، مجلس ما هم قوی می‌شود و قانون‌گذاری‌ها نیز از ثبات و پایداری خوبی برخوردار می‌شود. لذا سایه مسائل قومی و قبیله‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد پررنگ است، ولی ما باید از طریق دلسوزان و نخبگان به سمت برویم که افراد شایسته‌تری را انتخاب کنیم تا استان ما از این طریق جایگاه خوبی در کشور داشته باشد و نمایندگان ما هم مثل سایر استان‌ها جایگاه ملی پیدا کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

2
Iran, Islamic Republic of
دم انتخابات وحرفهای شیرین.
بویر
Iran, Islamic Republic of
جناب مهندس چند تا نیرو زمان معاونت در استانداری از اقوام کار گذاشتی
لر
Iran, Islamic Republic of
یک نفر نگذاشت یبار کسی شنیدم بش گفت منو بذار فلان قسمت به اون شخص گفت گردو برسه خودش زمین میفته.بوقتش خودت به اون جایگاه میرسی .محنایی آدم با سواد و مدیری لایق بودند
کاوه
نباید در انقلاب مسیولیت می داشت که داشت .
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
توطئه عليه قاليباف

توطئه عليه قاليباف

حميد رسايي، عضو سابق جبهه پايداري و از چهره‌هاي اصلي تشكل جديد اصولگرايان يعني شريان ...
1