تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۴۲
کد مطلب : ۴۶۲۴۴۴
کبنا گزارش می دهد؛

بدون اخذ امتیازات ویژه سفر وزیر سودی برای استان ندارد / آقای مدیرکل شما افتتاح صوری نکنید

۳
۰
آقای مدیرکل شما افتتاح صوری نکنید
کبنا ؛
صنعت گردشگری ظرفیت مغفول در استان کهگیلویه و بویراحمد است، ظرفیتی که می تواند تحول اقتصادی در استان ایجاد کند، با این حال مدیریت و برنامه ریزی در این زمینه اهمیت زیادی دارد. همانطوری که طالبی پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از افتتاح های صوری در دولت پیشین انتقاد کرده، انتظار می رود در این دوره شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و در سال آخر دوره اول ریاست جمهوری آقای رئیسی، برنامه ها در این حوزه با جدیت پیش برود. حضور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در استان می تواند نویدبخش اتفاقات خوبی باشد، در صورتی که از این ظرفیت استفاده شود و امتیازات و اعتباراتی برای پیش بردن طرح های گردشگری استان اخذ شود، در غیر این صورت، اتفاق درخوری عاید مردم استان نمی شود.
به گزارش کبنا نیوز، در دوره های گذشته نیز زحماتی کشیده شد و در این دولت نیز همان طرح های سالهای پیشین پیگیری شد، در واقع اینطور نیست که در دوره های قبل کاری صورت نگرفته باشد، و در این دولت همه چیز از صفر شروع شده باشد، قدر دانستن زحمات در دوره های گذشته منجر به موفقیت و توسعه خواهد شد.
جسارت طالبی پور برای مطرح کردن این موضوع و انتقاد از افتتاح های صوری قابل تحسین است، امیدواریم در هیچ دوره ای، هیچ دولت و مدیری دست به افتتاح صوری نزند، چیزی که بارها و بارها در دولت های مختلف اتفاق افتاده و هر کسی سعی کرده که قبل از خروج خود از دولت، سند افتتاح های بیشتری را به نام خود بزند. در حالی که مردم از همه چیز با خبرند و هوشیارتر از آن هستند که با چند عکس و یک روبان فریب بخورند.
بازدید وزیر از آبشار آبریز کهگیلویه
عزت الله ضرغامی عصر چهارشنبه در بازدید از آبشار «آبریز» در شهرستان کهگیلویه افزود: توسعه زیرساخت‌های گردشگری از نیازهای مهم مناطق هدف بوده و هرگونه سرمایه گذاری در این محور مورد حمایت قرار می‌گیرد.
ضرغامی جاذبه‌های طبیعی را عامل مهمی در تبدیل مناطق به مقصد گردشگری دانست و بیان کرد: از این پتانسیل‌ها می‌توان برای جذب گردشگر و حضور مردم بهره برد.
وزیر میراث فرهنگی خواستار توجه مناسب به مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد شد و گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در مناطق گردشگر پذیر ضروری است.

بافت تاریخی دهدشت بیانگر سالها بی‌توجهی/تزریق قطره چکانی اعتبارات
 بافت تاریخی دهدشت خشت به خشت بیانگر پتانسیل هایی است که به دلیل بی توجهی رخسار زرد به خود گرفته و سال هاست که نسخه های احیا در آن به ایستگاه پایانی نرسیده است.
به نقل از خبرگزاری مهر، تاریخ بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ و هویت مردم هر کشور بوده که گاهاً معیاری بر تمدن سازی ها نیز بوده است.
ایران اسلامی که نامش یک تاریخ بزرگ را به دوش می‌کشد، در برهه‌های مختلف، تمدن‌های مختلفی را روایتگر است.
دوران صفویه که با عصر طلایی خود تقویمی بلند را بر قلب تاریخ برجای گذشته، بنیادها و سازه‌های بی نظیری را نیز به خود دیده است.
در جنوب که دروازه یک تجارت بزرگ در عصر صفوی شکل گرفته، بلاد شاپور یا همان بافت تاریخی دهدشت، تجارت خانه بزرگ برای اقوام مختلف نام گرفته است.
بلاد شاپور یا بافت تاریخی دهدشت یادگار به جا مانده از دوران طلایی صفویه با ۳۷ هکتار وسعت، ظرفیتی مغفول مانده از چشم مدیران است که نگاه هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.
ظرفیت مساحتی بلادشاپور روزگاری فراتر از ۳۷ هکتار بوده که در فراز و نشیب زمان و گاهاً بی توجهی به مرمت، بخش‌هایی از آن با خاک زمین پیوند خورده است.
روایتگر دروازه جنوب در دوران صفویه چندین مرحله مرمت را به خود دیده و شامل کاروانسرا، مسجد، حمام کوهیار، صدها خانه‌ها و محوطه‌ای زیبا بوده که جلوه‌هایی زیبا از یک تاریخ را روایت می‌کند.
احیا، مرمت و ساماندهی بافت تاریخی دهدشت علاوه بر درآمد زایی نقش مهمی در توسعه شهرستان کهگیلویه دارد.
اما آنچه طی این سال‌ها نمایان شده است، بکارگیری برخی مدیران فاقد تخصص لازم و همچنین عدم داشتن قدرت چانه زنی و توان در حوزه جذب بودجه در استان است تا شاهد تزریق اعتبارات قطره چکانی به بافت و پیشرفت لاک پشتی ساماندهی این سرمایه عظیم باشیم.
این ضعف در حالی شکل گرفته که خانه‌های کوچک تاریخی در سایر استان‌ها رونق گردشگری و توسعه بسیاری از مناطق را رقم زده‌اند، اما بافتی با چنین قدمت و ارزشی نه تنها در بطن، بلکه در محیط اطراف و فضا سازی تغییر مؤثری را نداشته است.
گرچه زحمات شکل گرفته در بافت تاریخی دهدشت، قابل تقدیر است، اما باید متولیان پاسخگوی این باشند که چرا نسخه‌ای جامع برای احیای بافت و بیرون آن پیچیده نشده است.

لزوم تهیه طرح جامع احیا
در حالی که یک طرح جامع برای احیا می‌توانست سال‌ها پیش بافت تاریخی دهدشت را به نسخه‌ای توسعه بخش و اشتغال زا در کنار تبیین تاریخی آن قرار دهد، گذر زمان بیانگر ضعف محسوس در انسجام بخشی به بافت‌های تاریخی است.
در طول این سال‌ها مسئولان متعددی از این بافت بازدید کرده‌اند که نسخه‌های آنان، الهام بخش یک راه بلند مدت و روشن نبوده است.
اما در این برهه از زمان و پیش بینی سفر وزیر میراث فرهنگی به کهگیلویه و بویراحمد، انتظار می‌رود که یکبار برای همیشه طرحی جامع برای تمام بافت تاریخی دهدشت با حریم بیرونی و فضا سازی آن شکل گرفته تا خروجی مؤثر این اقدام را شاهد باشیم.
هدفگذاری احیای بافت تاریخی دهدشت
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بازارچه بافت تاریخی دهدشت با تکیه بر ظرفیت‌های مختلف اعتباری و با نگاه کارشناسی شده ساماندهی شده است.
سعید طالب پور افزود: طی دو سال اخیر بخش‌های مختلف بافت تاریخی دهدشت با احیا و بازسازی در مسیر توسعه قرار گرفت.
وی ابراز داشت: مرمت و احیای بافت تاریخی یکی از اولویت‌های ما در دولت سیزدهم بوده و در این راستا ۳۵ حجره برای ایجاد اشتغال و حضور سرمایه گذاران مرمت و احداث شد.
طالبی پور گفت: با ساماندهی بازارچه بافت تاریخی دهدشت، زمینه حضور سرمایه گذاران برای رونق این بازار مهیا می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: احیای این بافت تاریخی نقش مهمی در توسعه شهرستان کهگیلویه نیز خواهد داشت.
طالبی پور همچنین بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در رونق بخشی به این ظرفیت تاکید کرد.
فرماندار شهرستان کهگیلویه نیز گفت: اقداماتی برای احیای بافت تاریخی دهدشت انجام شده و نباید این مهم رها شود.
سید عبدالعزیز موسوی افزود: متولیان باید برای رفع عقب‌ماندگی‌های بافت تاریخی دهدشت اقدام جهادی و تلاش مناسبی داشته باشند.
موسوی با اشاره به ضرورت احیای بافت تاریخی دهدشت به عنوان یکی از ظرفیت‌های بر جسته هویت استان، تصریح کرد: احیا و سازماندهی بافت تاریخی شهر دهدشت می‌تواند باعث رونق صنعت گردشگری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر شود.
شتاب بخشی به روند لاک پشتی احیا
در آستانه حضور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، بررسی چالش‌ها و رفع موانع برای ساماندهی شهر تاریخی دهدشت در جهت گسترش صنعت گردشگری و توریسم بسیار تأثیر گذار بوده و هدفگذاری یک طرح جامع به روند لاک پشتی احیای این بافت مهم شتاب می بخشد.

موزه شهر یاسوج مصداق بارز افتتاحیه‌های صوری/ پروژه ۱۶ ساله شد
موزه شهر یاسوج با توجه به عدم بهره برداری واقعی با گذشت دو سال از زمان افتتاح، مصداق بارز افتتاحیه‌های صوری است.
موزه شهر یاسوج در سال ۸۶ کلنگ زنی شده و این پروژه تا سال ۹۱ هیچ گونه تحولی نداشته و در این سال استارت ساخت آن زده شد.
روایت پروژه ۱۶ ساله
با گذشت سال‌ها روند ساخت این پروژه لاک پشتی پیش رفت و سال ۱۴٠٠ متولیان خبر از افتتاح و بهره برداری از فاز اول پروژه دادند.
بر اساس گفته متولیان وقت، پروژه تا سال ۹۸، ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما طی دو سال ۳۵ درصد پیشرفت کرد که یک پیشرفت ۱٠٠ درصدی را نشان می‌دهد.
موزه شهر یاسوج مصداق بارز افتتاحیه‌های صوری/ پروژه ۱۶ ساله شد
این پروژه مرداد ۱۴٠٠ در دو هزار و ۷۵۰ متر مربع زیربنا و ۱۱ هزار متر مربع مساحت به بهره‌برداری رسید.
در تاریخ ۱٠ مرداد ماه ۱۴٠٠ و با پوشش گسترده رسانه‌ای فاز اول این پروژه افتتاح شد.
عدم بهره برداری واقعی
اما این پایان ماجرا نبوده و پس از گذشت دو سال از این افتتاح، خبری از تجهیز یا انتقال اشیا به این موزه نشد.
پیگیری‌ها نشان داد این موزه پس از افتتاح دچار مشکلات متعدد بوده و در بحث تجهیز و زیرساخت همچنان یک پروژه نیمه تمام است.
باید از مسئولان متولی پرسید که چرا موزه‌ای که بخش‌هایی از زیرساخت آن ناقص بوده، در آن زمان افتتاح شده و امروز با گذشت دو سال همچنان در مدار استفاده قرار نگرفته است.
در همین راستا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از شرایط پیش آمده در افتتاح موزه یاسوج انتقاد کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد روز ۲۵ اردیبهشت ۱۴٠۲ در گفتگو با خبرنگاران، با انتقاد از برخی افتتاحیه‌ها، گفت: در رابطه با موزه یاسوج، ظرفیت‌های تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار زیاد است و اگر در برخی از مناطق ما کاوش شود، به اندازه نصف موزه‌های ایران را در این موزه پر می‌کنیم.
سعید طالبی پور افزود: موزه یاسوج، منطقه‌ای است و از استان‌های دیگر هم می‌توانند اشیای خود را در آن بگذارند.
برخی افتتاح‌ها غیر قابل قبول است
وی تصریح کرد: موزه یاسوج افتتاح شده، اما افتتاحی است که به نتیجه نرسیده است.
طالبی پور گفت: اگر این موزه افتتاح شده بود، چرا کسی از آن بازدید نمی‌کند؟
مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: برای مثال هر چند پارک آبی راه اندازی شده، اما به دلیل اینکه فکر می‌کنیم مشکلاتی وجود دارد آن را به صورت رسمی افتتاح نکرده‌ایم، بنابراین اینگونه افتتاح‌ها غیرقابل قبول است.
وی افزود: درست نیست که روبانی ببندیم و بگوییم مجموعه قابلیت افتتاح دارد در حالی که چنین نیست.
وی با بیان اینکه تجهیزات موزه اکنون کاملاً به روز شده است، گفت: اگر این تجهیزات خریداری نمی‌شد در حال حاضر نمی‌توانستیم چنین زیرساختی را داشته باشیم.
با مباحث مطرح شده به نظر می‌رسد پروژه موزه یاسوج در زمان افتتاح با بهره برداری واقعی فاصله داشته و می‌توان در سفر وزیر میراث فرهنگی هدفگذاری اصولی برای تکمیل و بهره برداری واقعی از آن داشت تا یکی از پر قدمت ترین استان‌های کشور حضور مردمان خود را برای روایت بصری از یک تاریخ و تمدن داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بله دوره قبل خیلی کارشده مثلااگه بلادشاپورنیازبه بودجه داشت بایدتاجگردون اوکی میداد،واقعادوره قبل بدترین دوره نمایندگی برای کهگیلویه بود،بدون تاجگردون نمیتونستن اب بخورن.ولی حالابهترشده
حدقل موحدهمه کاره است
Iran, Islamic Republic of
موحد/تا استان اباد بشه چون جمعت یکی از ایتمهای توسعه هست
دنا
Iran, Islamic Republic of
این مدیر کل محترم
پروژه حذف قالیباف؟

پروژه حذف قالیباف؟

مجادله جریان اصلی در مجلس به رهبری قالیباف با جریان پایداری در هفته‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای ...
(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
1