تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۱۸
کد مطلب : ۴۳۶۵۷۳
متن ارسالی؛

جوابیه‌ به مطلب «ساده انگاری بودجه در سخنان سید ناصر»

۱۲
۰
جوابیه‌ به مطلب «ساده انگاری بودجه در سخنان سید ناصر»
کبنا ؛ سید محمد قاضی نیا با ارسال مطلبی به یادداشت «ساده انگاری بودجه در سخنان سید ناصر» کبنا نیوز واکنش نشان داد و نوشت: «طرح مربوط به منطقه ویژه اقتصادی گچساران در زمان نمایندگی مرحوم حاج نبی زاده کلید خورد. پیگیری و مکاتبات این طرح در دوران نمایندگی حاج علیمراد جعفری نیز انجام گرفت.»
 به گزارش کبنا، مطلب به شرح زیر است؛
رسانه محترم کبنا نیوز
با سلام
با توجه به مطلبی که بعد از سخنآن جناب آقای سید ناصر حسینی پور نماینده مردم شریف شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای در جلسه کمیته برنامه ریزی و توزیع اعتبارات استانی شهرستان گچساران در محل فرمانداری منتشر کردید، لازم دانستم نکاتی جهت استحضار خدمت جنابعالی و بمنظور درج در آن رسانه ارائه نمایم.
 ۱. در اولین مطلب بعد از پیروزی اقای حسینی پور در جایگاه نماینده دو شهرستان مهم استان در مجلس شورای اسلامی شایسته بود ابتدا این انتخاب به مردم فهیم دو شهرستان تبریک گفته می‌شد و نیز در راستای حفظ و توسعه وحدت و همدلی که شعار نماینده جدید بوده و هست به دنبال حاشیه سازی نبوده و توسعه منطقه مد نظر قرار گیرد.
 ۲. در مطالبتان از ساده انگاری در خصوص بودجه صحبت کردید و اتفاقاً موضوع را عکس واقعیت جلوه دادید. سید ناصر حسینی پور در شرایطی در جلسه توزیع اعتبارات حاضر می‌شود که از قبل کلیه پروژه‌ها، اعتبارات، چالش‌های هر طرح و درصد پیشرفت هر کدام را مورد بررسی قرار داده و با اطلاعات کافی در جلسه حاضر شده به شکلی که برخی مدیران از اطلاعات ایشان تعجب و اتفاقاً خوشحال شدند.
 آری، آنقدر طی سالیان گذشته شیپورها بلند صدا می‌زدند که گویی در ایران کسی از طرح و پروژه و بودجه اطلاعاتی ندارد و منجی گچساران و باشت تنها یک نفر است و بس! در گفتمان سید ناصر حسینی پور به نقات قوت و گاها نقاط دارای انتقاد از دوره‌های پیشین پرداخته شد و لذا این نگرش و گفتمان که هم به نکات مثبت و نکات دارای انتقاد سازنده از دوره‌های پیشین پرداخته شد زیر ذره بین نگاهتان رها شدند که جای بسی تأمل دارد.
 ۳. در خصوص اینکه در نقش مدافع برای یک شخص خاص درآمدید که گچساران و باشت را در ریل توسعه دانستید باید عرض شود که اکثر پروژه‌هایی طی این سالها اجرا و پیگیری گردید دارای مجوز و ردیف بودجه از دوره‌های نمایندگان قبل تاکنون بوده که به چند مورد اشاره می‌شود: جاده دوبانده گچساران باشت، سد چمشیر، آبیاری دشت لیشتر، فرودگاه، بیمارستان بی بی حکیمه، کمربندی گچساران، ساماندهی رودخانه‌های باشت و دیل، زیرگذر گچساران، تأمین آب باباکلان، سالن‌های ورزشی در شهر و روستاها و صدها طرح دیگر که مجال پرداختن به آنها نیست.
اما از آنطرف طرح‌هایی همچون کارخانه لاستیک سازی، تونل دیل و چندین طرح دیگر یا بدون کارشناسی دنبال شدند که در نهایت به مشکلاتی برخورد کردند و نیز طرحهایی ملی مانند سد شیو حذف و جایگزین آنها طرح‌های کوچکتری قرار گرفت و با ماهیت و جنبه تبلیغاتی شاهد کلنگ زنی آنها بودیم.
از سویی طرح‌هایی همچون پالایشگاه لیشتر و نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی لیشتر، شهرک‌های دامپروری، سد سعادت آباد، سد آبدهگاه و پنبه زار در باشت و.... پیگیری علی رغم مطالعه و اخذ مجوزهای نهایی مجوزهای به بوته فراموشی سپرده شدند که بسیاری از مشکلات را در بحث اشتغال و توسعه منطقه می‌توانستند مرتفع نمایند.
 ۴. به یاد داشته باشیم که بانیان وضع موجود از دولت کنونی و مجلس قبل چه رویکردی را پیش بردند که تورم افسارگسیخته، گرانی، کاهش شدید ارزش پول ملی، کاهش درآمدها، تعطیلی کارخانجات متعدد و کسری شدید بودجه در بودجه‌های سالانه که در تأمین این کسری هم نهایتاً به نقطه‌ای رسیدند که از طریق بورس دست در جیب مردم کردند تا سال ۹۹ را فقط بگذرانند و این نتیجه عملکردشان بوده است.
 ۵. ارزش بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس نرخ ارز در مقایسه با سال ۹۵ در سال ۱۳۹۹ کاهش ۲۵ درصدی و در سال ۱۴۰۰ رشد ۱۷ درصدی داشته است.
 بودجه استان کهگیلویه و بویر احمد در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۷۸ میلیارد تومان و معادل ۴۹.۵ میلیون دلار با دلار ۳۶۰۰ تومان بوده است. بودجه استان در سال ۱۳۹۹ حدود ۹۳۲ میلیارد تومان و معادل ۳۷.۵ میلیون دلار با دلار میانگین ۲۵ هزار تومان بوده است که نشان می‌دهد از لحاظ ارزش پولی حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است.
 بودجه ۱۴۰۰ استان در حدود ۱۴۵۱ میلیارد تومان است که ۵۶ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد با واد پول ریال داشته است.
اگر نرخ ارز را به طور میانگین برای ۱۴۰۰ حدود ۲۵ هزارتومان در نظر بگیریم ارزش بودجه ۱۴۰۰ حدود ۵۸ میلیون دلار می‌باشد که به نسبت قبل، در شرایطی که شهرستان‌های گچساران و باشت بدون نماینده بود، رشد هم در واحد ریال و هم در واحد نرخ ارز داشته است تا مقداری سیر نزولی از ۹۵ تا ۹۹ را جبران کند.
بنابراین بر اساس آمارهای فوق بودجه بر اساس ارزش نرخ ارز سیر نزولی تا سال ۹۹ به خود گرفته بود که در سال ۱۴۰۰ ارزش بودجه استان به نسبت سال ۹۵ تا حدودی افزایش یافت.
 ۶. طرح مربوط به منطقه ویژه اقتصادی گچساران در زمان نمایندگی مرحوم حاج نبی زاده کلید خورد. پیگیری و مکاتبات این طرح در دوران نمایندگی حاج علیمراد جعفری نیز انجام گرفت. بلوغ این طرح در دوران سید قدرت الله حسینی و با پیگیری‌های ایشان رنگ عملیاتی به خود گرفت. در سال ۸۷ در جلسه هیئت دولت تصویب می‌شود که جناب آقای رضایی معاون دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری در برنامه صدا و سیما به این موضوع اذعان می‌کنند. سال ۹۱ دولت وقت در نامه‌ای از استانداری می‌خواهد تا یکی از بنگاه‌های اصلی اقتصادی به عنوان حامی تعهدات مربوطه را بعمل نیاورد اجازه طرح موضوع را نمی‌دهند لذا شرکت نفت گچساران در دوره مهندس پاکدل این تضمین را فراهم کرده و بعد از آن نیز با جانمایی منطقه‌ای در دشت لیشتر بخش عملیاتی طرح را به سرانجام می‌رسانند و حال می‌ماند طرح در مجلس. در اواخر دوره اول نمایندگی غلامرضا تاجگردون طرح در مجلس مطرح می‌شود و رأی لازم را کسب نمی‌کند و طبق قانون مجلس به کمیسیون مربوط ارجاع می‌شود. این در حالی بود که قیمت زمین، ملک و اجاره از بسیاری از کلان شهرها فراتر می‌رود.
پس از آنکه مجلس و شورای نگهبان اختلاف نظرهایی در خصوص طرح مذکور داشتند، طرح به تشخیص مصلحت نظام ارجاع و پس از تصویب رسانه‌های تاجگردون به دنبال مصادره این طرح بنام تاجگردون بودند.
آنچه مشخص است بار اصلی طرح مذکور را طبق اسناد نمایندگان سابق بر دوش کشیدند و در روزی که غلامرضا تاجگردون در مجلس حضور نداشت این طرح به تصویب رسید. پس از آن نیز ساختار و مطرح شدن طرح به شکلی بود که در صورت نماینده نداشتن هم طرح مذکور مطرح و تعیین تکلیف و به سرانجام می‌رسید.
اکنون رویکرد نماینده جدید استفاده از نظر کارشناسان. نخبگان. دانشگاهیان و متخصصین در تعریف. اجرا و پیشرفت طرحهای مهم دو شهرستان و نقشه راه اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه در کنار وحدت و همدلی و بهره گیری از ظرفیت همه مدیران کارآمد بدون در نظر گرفتن طیف سیاسی و نگاه قومیتی است.
همه ما باید این رویکرد را یاری دهیم و رسانه‌ها در این میان نقشی به مراتب ارزنده دارند.
در نهایت با توجه به اینکه اهل قلم و رسانه‌ها دارای احترام خاص و اثرگذاری ویژه نزد همه ما و جامعه می‌باشند دعوت به حفظ آرامش در ارائه مطالب نموده که شعار توسعه‌ای که در مطالبتان ارائه داشتید با حمایت از فرزندان منطقه بهتر انجام شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
انشالله فقط به پیشرفت شهر فکر کنید مردم از نماینده فقط کار میخان و بس الح که تک تک نماینده های گذشته شهرمان برای پیشرفت کوتاهی نکردن این گوی واین میدان بسم الله خدا یاورتان باشه
خان
Iran, Islamic Republic of
جنابعالی الان چیو میخواستی برسونی ،فقط اومدی توانلییهای تاجگردونو زیر سوال ببری ،اماحرفی برا گفتن نداشتی😀
Romania
تو خوبییییی باابااااااااا
ععع
Iran, Islamic Republic of
ک بره بانیان وضع موجود دولت پنهان هست اینو همه ملت ایران میدونن
Romania
دولت روحانیتون
محمدی
Iran, Islamic Republic of
عجب پسر شوخی نکن چه عجیب همه شدن تئوریسین
قلی خان
Iran, Islamic Republic of
فکر نان کن که خربزه آب است.آخه به تو چه ربطی داره به مسائلی که به تو ارتباطی نداره نظر می دی .تو نمیتونی ... در خصوص مسائل مهم شهرستان اظهار نظر می کنی.حیف تاجگردون نباشه امثال تو اسمشو بیاری
Iran, Islamic Republic of
با سلام جناب سید ناصر میشه خواهش کم از شما منتخب شهرستان ما هستید این بحث و جنجال بزارید کنار و این تخریب همدیگر خوب نیست دردی دوا نیکنه برای مردم مشکلات مردم زیاد تر میکنید
Romania
سوختی ن؟
Iran, Islamic Republic of
بله روی کاغد اوردن وامضاکردن خیلی آسونه؛مهم بودجه وپیگیری بود

ولی طاهرابامطالب جنابعالی؛آقای تاج گردون مانع انجام بودن
Romania
. ن تاجگردون
Iran, Islamic Republic of
اگر چیزی میدونست خاطره را به نحو مطلوبی تو کتاب می نوشت
چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

شاید همین یک جمله که گفتند «تشنگان خدمت بروند خیریه بزنند» سبب شد تا مسئولین و چهره‌های ...
(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

حوادث و اتفاقات زیادی در ایران و جهان افتاده که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته ...
اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

حدود 48 ساعت پس از درز فايل صوتي منتسب به دو نفر از فرماندهان پيشين سپاه پاسداران، درحالي ...
1