تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۴۵۹۵۱۲
پرونده ویژه کبنانیوز؛

بخش نهم) محمدمهدی روشنفکر: گزارش‌نویسی کار آدم‌های ضعیفی است که فکر می‌کنند با تخریب دیگران شرایط بهتری برای خود فراهم می‌کنند / لازمه گفت‌وگو، به رسمیت شناختن یکدیگر است / ریختن آبرو بالاتر از ریختن خون یک آدم است

۳۲
۱
بخش نهم) محمدمهدی روشنفکر: گزارش‌نویسی کار آدم‌های ضعیفی است که فکر می‌کنند با تخریب دیگران شرایط بهتری برای خود فراهم می‌کنند / لازمه گفت‌وگو، به رسمیت شناختن یکدیگر است / ریختن آبرو بالاتر از ریختن خون یک آدم است
کبنا ؛
در مورد ضرورت یا عدم ضرورت گفت‌وگو مناقشه پایان‌ناپذیری وجود دارد؛ برخی از فعالان، گفت‌وگو را حلقه مفقوده توسعه می‌دانند و برخی دیگر بر لزوم فراهم بودن بسترهای گفت‌وگو تأکید دارند. قائلان به گفت‌وگو در مقابل، از وجود تخریب‌ در لوای نقد اظهار نارضایتی دارند و راه مقابله با این نوع رفتارها را دامن زدن به گفت‌وگو عنوان می‌کنند. مناقشات این حوزه دهه‌هاست در ایران وجود دارد. اما کهگیلویه و بویراحمد به‌طور خاص با این مسأله دست به گریبان استکبنا نیوز در نظر دارد طی سلسله‌مطالبی در مورد اهمیت و ضرورت گفت‌وگو و راه‌های مقابله با تخریب و گزازش‌نویسی افراد علیه یکدیگر، با برخی از نخبگان، فعالان سیاسی و اجتماعی و اساتید دانشگاه گفت‌وگوهایی انجام دهد تا زوایای پنهان این پدیده روشن شود.
محمدمهدی روشنفکر _دانش‌آموخته دکتری تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج_ در گفت‌وگو با کبنا اظهار داشت: انسان مدنی‌الطبع و اجتماعی است. تفاوت انسان اجتماعی نیز با دیگر موجودات در گفت‌وگو است. در واقع می‌توان گفت: زندگی بدون گفت‌وگو معنا ندارد. البته گفت‌وگو الزاماتی دارد و بسترهایی نیاز دارد که شاید اولین و مهم‌ترین آنها سهم و درک متقابل از هم باشد.
وی ادامه داد: متأسفانه در استان ما خیلی از ما توقع داریم دیگران هم مانند ما بیندیشند و زمانی حاضر به گفت‌وگو هستیم که طرف حرف و عقیده ما را قبول داشته باشد و این خصلت بدی است. اگر قرار باشد دیگران نیز مانند ما فکر کنند، گفت‌وگو معنا ندارد؛ گفت‌وگو زمانی معنا پیدا می‌کند که ما قبول کنیم با همدیگر اختلاف سلیقه و روش داریم و مانند یکدیگر فکر نمی‌کنیم. اگر این مسئله را پذیرفتیم ما انسان‌ها از موضوعات و مفاهیم مختلف برداشت‌های مختلف داریم این مقدمه‌ای برای گفت‌وگوست و گفت‌وگو کمک ‌کند تا اختلافات ما و اختلاف نظر ما به حدافل برسد و در جاهایی به وحدت نظر برسیم.
این استاد دانشگاه گفت: متأسفانه حتی در مراکز دانشگاهی توقع داریم دیگران نیز مانند ما فکر کنند و این رفتن به سوی یک جامعه ابتدایی است. خود به خود این شرایط زمینه‌ را برای گفت‌وگو مهیا نمی‌کند.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین اصل جامعه مدنی، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز است گفت: این هم‌زیستی مسالمت‌آمیز از طریق پذیرش اختلافات آدم‌ها با یکدیگر میسر است.
روشنفکر در ادامه به گزارش‌نویسی و تخریب در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: گزارش‌نویسی کم‌وبیش همه‌جا با شدت و ضعف وجود دارد؛ این عمل مربوط به آدم‌هایی است که از لحاظ منطقی ضعیفند یا حرفی برای گفتن ندارند؛ آدم‌های ضعیفی که فکر می‌کنند با گزارش‌نویسی و تخریب دیگران شرایط بهتری برای خود فراهم می‌کنند که این می‌تواند نوعی بیماری اجتماعی باشد که در نهایت زندگی خود و دیگران را تخریب می‌کند.
وی ادامه داد: متأسفانه از گذشته‌های دور تاکنون، جامعه ما استبدادزده بوده وجوامع استبدادزده به این موضوعات گرایش دارند؛ چون در این جوامع شفافیت وجود ندارد و زور حاکم است و ما نمی‌توانیم بحث گزارش‌نویسی و تخریب را به یک عامل خاص ربط دهیم و قطعاٌ عوامل مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در آن دخالت دارد و ما باید بپذیریم بخش زیادی از مشکلات ما ریشه در مسائل فرهنگی دارد. به نوعی رشد ما در حوزه‌های مختلف توازن ندارد و وقتی توازن نباشد مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. مثلاٌ کسانی که متولی کار فرهنگی هستند، کار سیاسی می‌کنند و وقتی کار سیاسی سرلوحه کار قرارگیرد اعتماد مردم به نفس کار فرهنگی از بین می‌رود و فعالیت فرهنگی اثر خود را از دست می‌دهد.
وی افزود: گزارش‌نویسی در استان ما نیز سابقه طولانی دارد. مثلا در کتاب دو جلدی که اخیراً از سلطانعلی سلطانی _نماینده ادوار گذشته در کهگیلویه و بهبهان_ با عنوان گزارش‌ها و اسناد کهگیلویه و بویراحمد به چاپ رسیده است ما می‌بینیم بخش زیادی از این نامه‌ها گزارش علیه همدیگر است. متأسفانه برداشت این بود بعد از انقلاب اسلامی با توجه به دینی شدن جامعه بتوانیم همدیگر را بپذیریم، احترام بگذاریم و حقوق همدیگر را رعایت کنیم ولی در سال‌های اخیر نه تنها این ‌گزارش‌نویسی‌ها کم نشده بلکه بیشتر هم شده. است.
وی با اشاره به علل گزارش‌نویسی اظهار داشت: یکی از علل این کار می‌تواند این باشد که نهادها و مسوولینی که مرتبط با این گزارشات هستند، بدون بررسی ترتیب اثر می‌دهند و این خود به خود باعث تشویق افراد برای گزارش‌نویسی می‌شود. این باعث می‌شود باب گفت‌وگو بسته شود و در نهایت ما درک متقابلی از یکدیگر نداشته باشیم.
روشنفکر تصریح کرد: نسل جوان و اصطلاحاتی که به کار می‌برند با نسل دهه چهل و پنجاه فرق دارد و درک متقابلی از همدیگر نداریم و وقتی این درک متقابل نباشد باب گفت‌وگو نیز بسته می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج اظهار داشت: ما منکر آسیب‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... نیستیم؛ اما در خیلی از موارد می‌توان این مشکلات را با گفت‌وگو حل کرد. لازمه گفت‌وگو کردن به رسمیت شناختن یکدیگر است؛ وقتی حقوق یکدیگر را به رسمیت نشناسیم، نه تنها کمکی به بهبود وضعیت نمی‌کند بلکه وضعیت را بدتر هم می‌کند.
وی در خصوص راهکارهای مقابله با این نوع رفتارها گفت: مسوولین مرتبط با این گزارشات هر گزارشی را بدون بررسی همه‌جانبه نپذیرند، مخصوصاٌ در استان ما به دلیل وضعیت خاصی که دارد و قوم و قبیله‌گرایی که در آن رواج دارد.
وی با بیان اینکه انسان در خلأ زندگی نمی‌کند و مواضع و موانعی دارد که قابل انکار نیست، گفت: اگر به مرحله‌ای از ارتقاء فرهنگی برسیم، این وضعیت بهبود خواهد یافت؛ باید آستانه تحمل ما بالا برود و بپذیریم که انسان ممکن است خطا کند و لغزش داشته باشد.
وی با بیان اینکه خوب است که این لغزش‌ها نباشد گفت: اما اگر اتفاق افتاد نباید فوراً گزارشاتی علیه او نوشته شود، بلکه از راه بهتری هم می‌توان این مسئله را حل کرد. در نهایت می‌توان گفت این عمل ناپسند و خلاف آموزه‌های دینی است و در آموزه‌های دینی ما به تکرار آمده است که غیبت و تهمت از گناهان کبیره و کار مذموم و ناپسندی است. اگر ما تقوا پیشه کنیم بخشی از این مسئله حل خواهد شد. اما متأسفانه همه چیز ما به انگیزه‌های دنیوی گره خورده که باعث تقویت گزارش‌نویسی‌ها می‌شود.
این استاد دانشگاه در مورد گزارش‌نویسی علیه خود گفت: بله در گذر رمان ترکش‌های این مسئله به ما هم خورده و از این ماجرا بی‌نصیب نماندیم؛ بخشی از آن برمی‌گردد به خودخواهی و انحصارطلبی برخی گروه‌ها و جریانات که به هر قیمتی می‌خواهند وضعیت را مطابق میل خود سازند حتی به قیمت آبروی یک نفر و ریختن آبرو خیلی سخت‌تر از ریختن خون یک آدم است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تنگ نار
Iran, Islamic Republic of
دکتر جان این را به داداش گلت بگو تا مانع رشد فرزندان توانمند استان مانند نمایندگان قبلی نباشد.
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمت کند پدر و مادرت را.
یکی نیست به این آقا بگوید یک سوزن‌به برادرت یک جوالدوز به بقیه
به امید خدا همین دوره است و دیگر رنگ مجلس را نخواهد دید
لوداب
Iran, Islamic Republic of
با شناختی که دارم من‌ایشان را آدم تقریبا سالم و ساده ای می دانم ولی برادرش به ایشان .می گوید
بیشترین تخریب تهمت افترا و پاپوش درست کردن از طرف// است البته که دستش رو شد الحمدالله رب العالمین
علوم‌پزشکی
Iran, Islamic Republic of
برادر جنابعالی بیشترین سهم را در این موضوع دارد
مارگون
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز جناب محمد مهدی روشنفکر
سلام علیکم.
بیشترین گزارشات و تخریبها از طریق //انجام میشود.
والعاقبه للمتقین.
وسلام
Iran, Islamic Republic of
در جواب مارگون
دقیق گفتید
همه می دانند بجز شوفرها
Iran, Islamic Republic of
ان شا الله تلنگری به اقای روشنفکر نماینده مجلس باشه که نزدیک ترین فامیل منو انقدر تخریب کرد که اگر خدا نبود الان زیر خاک بود وهمیشه شاکر خدا هستیم که خدا هوامون داره.الهی شکر.
Iran, Islamic Republic of
ای کاش ازخود برادرت شروع می کردی جملات خوبی بکار بردی اما اگر نمایندات مطالع کند عمل نماید خوب است
Iran, Islamic Republic of
ای کاش ازخود برادرت شروع می کردی جملات خوبی بکار بردی اما اگر نمایندات مطالع کند عمل نماید خوب است
فرافکنی
Iran, Islamic Republic of
مصداق عینی گزارش نویسی و حذف حلقه گفت وگو
زاویه داشتن با ریس جمهور است چرا مثل کبک سرتون کردید زیر برف
دریک جمله بگویید چرا نیروهای وابسته به ریسی را با تضمین عدم حمایت از ریسی انتصاب کردید بقیه را با تخریب حذف کردید .
مردمی و تعداد زباد بودن به معنای روشنفکری و خود برتری بینی نیست مردم می فهمند که چه خبر است .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
به به
این رو به داداشتون بگین
Iran, Islamic Republic of
خخخ
واقعا نوبرانه است است این شخص ..
فرزند گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر روشنفکر تفکرات شما بلایی بر سر آموزش وپرورش شهرستان آورده که در تاریخ بی سابقه است .
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
معمولن کسانی که درجوانی کارشان گزارش نویسی بوده وتخریب چی هستند.درپیری وپس از گرفتن تتصدی روشنفکر میشوند......
Iran, Islamic Republic of
حاجی اول دستت را سمت برادرت بگیر بعد مردم
Iran, Islamic Republic of
با ایجاد بدبینی بین مردم بیشترین آسیب را وارد کرند
Iran, Islamic Republic of
واویلا
واویلا
هووی هووی
گرفتار چی شدیم تو بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
شما که راست میگی چرا مدت ۲ سال تمام مدیرعامل سابق شرکت برق را برادر شما شبانه روزی تپسط خود و عواملش و هنین سایت کبنا تخریب کردید
الان که ایشان که بومی استان و از طایفه های اصیل و خانواده شهید و انقلابی واقعی بودند را از استان اخذاج نمودی به تمام خواسته هات رسیدی جناب نماینده
خواب دیدی خیر باشه الحمدالله که به هیچکدام از خواسته های ناحقت در توزیع برق نخواهی رسید
کارشناس برق
Iran, Islamic Republic of
به خدا قسم مدیرعامل قبلی برق برا مسئولیت بایگانی نامه ها ی شرکت برق هم مناسب نبود و توان نداشت .
United Kingdom
اگر راست میگی اسمت هم بنویس
United Kingdom
این نظر مغرضانه شماست
جهان
Iran, Islamic Republic of
کسی آبرو میریزد که طایفه گرایی میکنه متوجه عرضم هستید که ها بله جونم؟
غلام
Romania
درود بر دکتر محمد مهدی روشنفکر

چارچوب فکری ایشان صد شرف به بزرگان اصلاحات و اصول گرا دارد. که در افراط و تفریط به سر میبرند شخصیتی ملی_ مذهبی که در رفتار و گفتار ایشان این ادعا نهفته است و عاری از تعصبات کورکورانه ست. کوروش را بزرگ میداند و بی نظیر و امام حسین را تکرار نشدنی....

کوچک و حقیر بودن افراد گزارش چی و نادان و خائن بودن برخی مسئولین اعمال کننده گزارش ها بدون کوچکترین تحقیقی،، دو عامل رونق گرفتن گزارش‌ها در انقلااب است.
Iran, Islamic Republic of
اگر امتیاز نبود قطعا ایشان به هیات علمی نمی رسید . روزگار حیرانی است ..
بویراحمد
Romania
اونقد از نظر فرهنگ سیاسی بسیاری از مردم تو توهم هستند که کسی جرات اظهار نظر نداره.

اخه اظهار نظر ایشون چه ربطی به برادرش داره؟؟ مگر نوشتند نزدیکانم استثنا هستند؟؟؟؟؟؟؟

ایشون عقایدشون رو بیان کردند و مخاطب ایشان در وهله اول نزدیکانشون هست

اگر در جایی رفتاری عملکردی متناقض با گفته هاش دارید عنوان کنید. ...از برادرشم چیزی سراغ دارید بگید تا ایشون بدونند شاید اگر برادرش خطایی جبران ناپذیری کردن دیگه ازشون حمایت نکنند.

اخلاق و عقلانیت ندارید پاتون رو از روی گلوی سیاست برادرید.

فکر کردید مثلا فلان شخص قبول بشه مشکلات حل میشه؟؟

نه عزیزان

خودتون همه نامزدها رو کامل میشناسید و میدونید قیمت ادما چنده دقیق

لطفا دور بر ندارید و خودتون و قیامتتون هزینه نکنید یه روز سخت پشیمون میشید

سوابق و توانایی همه افراد مشخصه


مهدی روشنفکر رو به شدت منتقدشیم خیلی جاها قبولش نداریم اما از سالی اومد تو انتخابات ...هر سالیه یه تغییری کرد حداقل در تقابلش با اصولگرایان سنتی گفت ۴۰ سال به نام دین علیه دین بودین به نام شهدا علیه شهدا بودین ... بقیه چرا یک درصد تغییر نکردن و هر روز منفعل تر شدن و محافظه کار تر....چرا هیچ اظهار نظری نمیکنن در مورد مسائل کشوری و استانی!!


مثلا الان نامزدهای انتخاباتی نظرشون راجع به عربستان چیه؟؟؟؟راجع به سهمیه‌ها؟

هیچ نظری ندارن.

به این ادما دلخوش نکنید حتی اگر برادرتون باشند.

برید دنبال یه بدبختی


از سال ۸۲ تا امروز ببینید کدوم جوونا سطح اول بودند و همه کاره نمایندگان بودن....همشون یک نفر نمیشن....بررسی کنید

شوفرهای سیاسی دو دهه هست در بویراحمد یکه تازی میکنند.. و مردم هم زیر چرخ ماشین جهالت و حقارت این شوفرها بیشتر له میشن...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بقیه درست میشه
کمال
Iran, Islamic Republic of
مه کسی دنبال ککات گزارش نوشته.
انصاف
Romania
بله درست میفرمایید تمام افرادی با ایشان ارتباط دارند میدانند تاریخ را به خاطر مسائل قوم خویشی و از برخی خاننواده ها و طایفه‌ه نمینویسه
امیر سام
Romania
خطرناکترین انسان‌ها، کسانی هستند چارچوب ندارند مانند بعضیا در سیاست بویراحمد که شب و روزشون و یاسوج و تهرانشون مث هم نیست ولی محمد مهدی روشنفکر تمام مطالبش و صحبتاش در بیست سال گذشته چاچروب مشخصی داره
خم و خت و خدا بینمون
Romania
اگر منتقدین ایشان واقعا انصاف دارند در بیست سال گذشته یه مطلب از سیاسیشون بیارن که ارزش خوندن داشته باشه!!!
بهروزنصرت زاده
United States
ممنون از مطلب شیوا و رسای دکتر محمد مهدی روشنفکر
اما
عزیزانی که اومدن زیر این مطلب کامنت گذاشتندهدفشان بر کسی پوشیده نیست که این کامنت ها از طرف چه کسانی هست کسانی که حس دیکتاتور حس قدرت طلبی وبه دنبال منافع شخصی در جریان ندای وحدت بودند و با مخالفت جناب دکتر مهدی روشنفکر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی روبرو شدند. اینها کسانی هستند که باید بهشون فهماند که جریان ندای وحدت مختص عده خاصی نیست جریان ندای وحدت سرتاسر شهرستان های بویراحمد دنا و مارگون را پوشش می دهد خارج از جریان های سیاسی اعم از تفکرات اصولگرایی تفکرات اصلاح طلبی و خواه تفکرات دیگه ی آنقدر جریان ندای وحدت با اقتدار پیش خواهد.
و ضرب المثل قدیمی هست میگه که آب را جایی خواهند ریخت که می سوزد.
مردم استان ما بسیار اصیل و نجیب هستند و دارای خرد و فهم سیاسی هستند طی این سه سال جناب دکتر روشنفکر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خدماتی همچون پروژه های عمرانی، گازرسانی، برق، آب،خدماتی در حوزه ورزش سالن ها مراکز بهداشت مسائل اینترنت در بخش بخش های روستاهای محروم شهرستان انجام داده و خدمات ایشان ادامه خواهد داشت به امید و لطف خداوند و مردم شریف و نجیب شهرستانهای تابعه.
ممنون ازمسئول سایت کبنانیوز جناب کمایی
فرزند تامرادی
Iran, Islamic Republic of
برادر نصرت زاده
سلام
به شما باید حق دهیم که بی جهت و غیرمنطقی ازیک فرد ضعیف دفاع کنید
شما بیشترین سهم را در عین عدم شایستگی بردید و بیشرین منفعت ها را بالا کشیدید
روشنفکر برای افراد ضعیفی مثل خودش و درسطح خودش خوب بود و بس
چرا پوتین هنوز «جنگ تمام عیار» را شروع نکرده است؟

چرا پوتین هنوز «جنگ تمام عیار» را شروع نکرده است؟

علیرغم تمام صحبت‌هایی که مطرح شده پوتین هنوز دستورالعمل استالینیستی را اتخاذ نکرده است....
کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند؛ بقیه اضطراب بوده

کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند؛ بقیه اضطراب بوده

معاون درمان وزارت بهداشت نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی وزارت بهداشت در زمینه بروز ...
متهمی که کنار نمی‌کشد

متهمی که کنار نمی‌کشد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز شنبه گفت که اگر در یکی از چندین تحقیقاتی که ...
1