تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۴۳۹۵۵۴
گزارش مردمی؛

جنگل های کوه سیاه وسفید در شهرستان لنده در معرض قلع و قمع و نابودی کامل

۱
کبنا ؛
در تمام دنیا امروز مقوله محیط زیست و منابع طبیعی از اولویت‌های اساسی در کشورهای توسعه یافته است، چرا که تلاشی است در جهت سلامتی محیط و انسان ولی متاسفانه در کشور ما و علیرغم توصیه اکید دین ما به اهمیت محیط زیست، هیچگاه به عنوان یک اولویت مد نظر قرار نگرفت و حتی در جهت تخریب آن گامهای استوار برداشتیم و جنگلها که به عنوان ریه محیط زیست به شمار می‌روند را به دلایل مختلف از جمله برای سوخت و یا تعلیف دام عشایر و تقاضای محلی به واسطه فرهنگ ضعیف به ورطه نابودی کشاندیم.
به گزارش کبنا نیوز، بر اساس این گزارش مردمی؛ نمونه بارز آن دو نقطه کوهستانی و زیبای کوه سفید و سیاه در دو طرف دلی مهرجان و دلی خیارکال است که روزگاری بکر بودن جنگل‌ها و حیات وحش آن سرآمد همه نقاط کشور بود، تا چند سال پیش عشایر واقعی با مقدار دام کم خود در موعد مقرر پا به این محیط می‌گذاشتند و از آب برف برای خود و دامهایشان استفاده می‌کردند و در حدود تیرماه باذوب برف‌ها از این منطقه بر می‌گذشتند. با آزاد شدن سلاح و دسترسی همه عشایر به آن، حیات وحش بی رحمانه مورد تهاجم قرار گرفت، حیات وحش آسیب جدی‌تری دید اما حداقل گونه‌های جنگلی و گیاهی به حیات خود ادامه می‌دادند، با ورود جاده به این دو کوه متاسفانه با بی تدبیری  امور عشایر در گذشته و تحت عنوان آب رسانی به دام‌های عشایر، افراد سود جو با تهیه دام و سکونت در بالای این کوه‌ها به مدت طولانی به نابودی کامل این زیست بوم کمر همت بستهاند و با بی تفاوتی محض اداره کل محیط زیست استان و منابع طبیعی، چیزی از اکوسیستم جنگلی و حیات وحش باقی نماند.
از طرف مردم محلی گفته شده و مشاهده شده متاسفانه گاهاً زیر سایه بی‌توجهی برخی مأموران نه تنها مزاحمتی برای تخلفات آنها ندارند، بلکه با سرکشی مرتب به آنان و اقامت در کنارشان، از رساندن تجهیزاتی مثل فشنگ ساچمه‌ای و چهار پاره برای تفنگ‌های سوزنی بعضی عشایر ابایی ندارند.
لذا درخواست می‌شود از معاونت محترم رئیس جمهور در سازمان محیط زیست و وزیر محترم جهاد کشاورزی که دستور فرمایند هر چه سریعتر نسبت به رسیدگی به این نقطه زیبا و بکر طبیعی کشور قبل از انهدام کامل اقدام عاجلی گردد.
پیشنهاد می‌شود که فرماندار محترم شهرستان لنده سریعاً وارد عمل شود و رسیدگی به این وضعیت اسف بار را در دستور کار قرار دهد و از هر گونه آب رسانی به عشایر در این منطقه حداقل به مدت پنج سال تا احیای حداقلی بوته‌های جنگلی و حیات وحش جلوگیری کند و هم چنین با پیشنهاد قرق منطقه از ورود عشایر به کلی جلوگیری شود.
سازمان محیط زیست کشور و استان نسبت به این منطقه از انفعال بیرون بیاید و موضوع قرق آن را به عنوان بهترین زیستگاه خرس قهوه‌ای، قوچ و کل و گله‌های گراز و کبگ و دیگر حیوانات در دستور کار قرار دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
Iran, Islamic Republic of
عرض سلام و ادب، حقیر از فرهنگیان و طبیعت گردان شهرستان لنده که حدود ۲۰سال مداوم از کم ترین فرصتی برای حضور در این مناطق بکر غافل نمانده ام، شاید محیط زیست یا نهاد دیگری کاهلی کرده باشند،، امــا حقیقتأ جفا کردن در حق کارمندان منابع طبیعی ظلم و گناه است!! نیروهایی که علارغم کمبود شدید تعدادشان، شبانه روز در حال خدمتند، کسانی در بین شان هست که تا پای جـان همواره ایستاده اند
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1