کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش مردمی؛

جنگل های کوه سیاه وسفید در شهرستان لنده در معرض قلع و قمع و نابودی کامل

7 مهر 1400 ساعت 9:46

دو نقطه کوهستانی و زیبای کوه سفید و سیاه در دو طرف دلی مهرجان و دلی خیارکال است که روزگاری بکر بودن جنگل ها و حیات وحش آن سرآمد همه نقاط کشور بود، تا چند سال پیش عشایر واقعی با مقدار دام کم خود در موعد مقرر پا به این محیط می گذاشتند و از آب برف برای خود و دامهایشان استفاده می کردند و در حدود تیرماه باذوب برف ها از این منطقه بر می گذشتند. با آزاد شدن سلاح و دسترسی همه عشایر به آن،حیات وحش بی رحمانه مورد تهاجم قرار گرفت،حیات وحش آسیب جدی تری دید اما حداقل گونه های جنگلی و گیاهی به حیات خود ادامه می دادند.


در تمام دنیا امروز مقوله محیط زیست و منابع طبیعی از اولویت‌های اساسی در کشورهای توسعه یافته است، چرا که تلاشی است در جهت سلامتی محیط و انسان ولی متاسفانه در کشور ما و علیرغم توصیه اکید دین ما به اهمیت محیط زیست، هیچگاه به عنوان یک اولویت مد نظر قرار نگرفت و حتی در جهت تخریب آن گامهای استوار برداشتیم و جنگلها که به عنوان ریه محیط زیست به شمار می‌روند را به دلایل مختلف از جمله برای سوخت و یا تعلیف دام عشایر و تقاضای محلی به واسطه فرهنگ ضعیف به ورطه نابودی کشاندیم.
به گزارش کبنانیوز، بر اساس این گزارش مردمی؛ نمونه بارز آن دو نقطه کوهستانی و زیبای کوه سفید و سیاه در دو طرف دلی مهرجان و دلی خیارکال است که روزگاری بکر بودن جنگل‌ها و حیات وحش آن سرآمد همه نقاط کشور بود، تا چند سال پیش عشایر واقعی با مقدار دام کم خود در موعد مقرر پا به این محیط می‌گذاشتند و از آب برف برای خود و دامهایشان استفاده می‌کردند و در حدود تیرماه باذوب برف‌ها از این منطقه بر می‌گذشتند. با آزاد شدن سلاح و دسترسی همه عشایر به آن، حیات وحش بی رحمانه مورد تهاجم قرار گرفت، حیات وحش آسیب جدی‌تری دید اما حداقل گونه‌های جنگلی و گیاهی به حیات خود ادامه می‌دادند، با ورود جاده به این دو کوه متاسفانه با بی تدبیری  امور عشایر در گذشته و تحت عنوان آب رسانی به دام‌های عشایر، افراد سود جو با تهیه دام و سکونت در بالای این کوه‌ها به مدت طولانی به نابودی کامل این زیست بوم کمر همت بستهاند و با بی تفاوتی محض اداره کل محیط زیست استان و منابع طبیعی، چیزی از اکوسیستم جنگلی و حیات وحش باقی نماند.
از طرف مردم محلی گفته شده و مشاهده شده متاسفانه گاهاً زیر سایه بی‌توجهی برخی مأموران نه تنها مزاحمتی برای تخلفات آنها ندارند، بلکه با سرکشی مرتب به آنان و اقامت در کنارشان، از رساندن تجهیزاتی مثل فشنگ ساچمه‌ای و چهار پاره برای تفنگ‌های سوزنی بعضی عشایر ابایی ندارند.
لذا درخواست می‌شود از معاونت محترم رئیس جمهور در سازمان محیط زیست و وزیر محترم جهاد کشاورزی که دستور فرمایند هر چه سریعتر نسبت به رسیدگی به این نقطه زیبا و بکر طبیعی کشور قبل از انهدام کامل اقدام عاجلی گردد.
پیشنهاد می‌شود که فرماندار محترم شهرستان لنده سریعاً وارد عمل شود و رسیدگی به این وضعیت اسف بار را در دستور کار قرار دهد و از هر گونه آب رسانی به عشایر در این منطقه حداقل به مدت پنج سال تا احیای حداقلی بوته‌های جنگلی و حیات وحش جلوگیری کند و هم چنین با پیشنهاد قرق منطقه از ورود عشایر به کلی جلوگیری شود.
سازمان محیط زیست کشور و استان نسبت به این منطقه از انفعال بیرون بیاید و موضوع قرق آن را به عنوان بهترین زیستگاه خرس قهوه‌ای، قوچ و کل و گله‌های گراز و کبگ و دیگر حیوانات در دستور کار قرار دهد.
 


کد مطلب: 439554

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/439554/2/جنگل-های-کوه-سیاه-وسفید-شهرستان-لنده-معرض-قلع-قمع-نابودی-کامل

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1