تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : ۴۰۹۸۹۱
حجت‌الاسلام راوند امام جمعه دیشموک در گفت‌وگو با کبنا:

فیلم| وعده‌های سر خرمن به مردم دیشموک/ پیاده‌روی 15 کیلومتری دختران برای رسیدن به مدرسه / بی‌توجهی استانداری کهگیلویه و بویراحمد به دیشموک

۵
۰
فایل مرتبط کبنا ؛دیشموک را وعده‌های مسئولان گرفتار معضلات و مشکلات کرده است، سفرهای مختلف مسئولان به این منطقه تاکنون نتیجه‌ای برای مردم آن در بر نداشت، نبود زیرساخت‌های کافی از جمله کمبود فضای آموزشی در دوره‌های مختلف، نبود جاده مناسب روستایی، عدم آنتن دهی شبکه‌های دیجیتال و استفاده مردم از ماهواره از جمله مشکلات این مردم هست.
حجت‌الاسلام شیخ علی‌اکبر راوند امام جمعه دیشموک در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنا نیوز در این باره اینگونه توضیح می‌دهد که اگر بخواهید اوج محرومیت این استان را درجایی به نمایش بگذارید دیشموک اوج محرومیت است.
راوند در ادامه افزود: بر اساس بخشنامه‌ها، آسیب‌های اجتماعی به خاطر راه‌های ارتباطی است، روحانیون زیادی در این بخش تبلیغ می‌کنند، اگر بخواهید مبانی خانواده و اعتقادات مردم قوی شود، وجود روحانی در هر منطقه و یا کارشناس دینی برای هر منطقه موضوعیت دارد، اما در بخش دیشموک می‌بینیم که چندین ماه از سال راه‌های ارتباطی با روستا قطع است و این یکی از آسیب‌های اجتماعی هست.
او در ادامه اینگونه بیان می‌کند که در سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به دیشموک قول داده شد که فکر اساسی برای راه‌های ارتباطی در حوزه دیشموک شود، به بخشدار وقت دیشموک هم دستور دادند که هرچه سریع‌تر فکر اساسی شود و گفتند که حتماً راه‌های ارتباطی روستاها در کوتاه مدت باز می‌شود تا اقدامات اصلی و اساسی انجام شود، اما کاری نشد و فقط دستور دادند. دستوری که اصلاً عملی نشد. صرفاً به حرف زدن که نیست، خیلی از ما خوب حرف می‌زنیم اما این حرف زدن باید به عمل برسد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد به دیشموک آمد و قول‌هایی داد اما هیچ‌کدام از وعده‌هایش در بخش دیشموک عملی نشد یا در بحث مدارس که یکی از مشکلات اساسی بخش دیشموک است که در برخی از جاهای دیشموک اصلاً مدرسه راهنمایی نداریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در مصاحبه‌ای که با صداوسیما داشت، گفتند که باید 60 دانش‌آموز مقطع راهنمایی در روستاها باشد تا دوره راهنمایی تشکیل شود، این در حالی است که روستاهای دیشموک پراکندگی دارد، اگر قرار است که هر روستایی 60 دانش‌آموز داشته باشد تا مدرسه راهنمایی راه‌اندازی شود این اقدام عملی نمی‌شود تا زمینه تحصیل دانش‌آموزان فراهم شود.
در بخش دیشموک پراکندگی روستاها در هر منطقه‌ای مشاهده می‌شود و هر روستایی 3 یا چهار خانوار دارد آیا این‌ها جز این کشور هستند؟ آیا باید مکانی برای این دانش‌آموزان احداث شود؟ زمینه رفت‌وآمد آن‌ها فراهم شود؟ آیا باید پل عبور و مرور برای آن‌ها ساخته شود؟
دانش‌آموزان دختر در روز حدود 15 کیلومتر پیاده‌روی می‌کنند تا به تحصیل شان برسند، دانش‌آموزان دختر در شهر دیشموک خوابگاهی ندارند و مدیرکل آموزش و پرورش استان می‌گوید که در شهر قلعه‌رئیسی 22 کیلومتری دیشموک خوابگاه وجود دارد و می‌توانید بیایید آنجا و تحصیل کنید.
صحبت‌های «زارع پور» صحیح نیست، فاصله روستاهای دیشموک به دلیل پراکندگی، زیاد و تا شهر قلعه‌رئیسی حدود 50 کیلومتر مسافت است، مردم روی دختران خود حساس هستند، انتظار هست که فکر اساسی شود،  خوابگاهی در بخش دیشموک برای بانوان متوسطه اول و دوم احداث شود تا بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند.
وقتی‌که به آسیب‌های اجتماعی برمی‌گردیم، می‌بینم طی سال‌های اخیر حدود 15 نفر خودکشی کردند که از این تعداد 12 دختر هستند بیشتر این بانوان یا بی‌سواد یا کم‌سواد هستند این بی‌سوادی باید ریشه‌کن شود.
درجایی که تخلفات زیاد هست، آسیب‌های اجتماعی، درگیری‌ها و حتی گاهی آدم کشی وجود دارد و می‌بینیم که بی‌سوادهای آن منطقه بیشتر از باسوادها هستند. به هر حال اگر بخواهیم به سمت پیشرفت حرکت کنیم، سواد زیربناست، اگر در منطقه‌ای باسواد باشد و بی‌سوادی نباشد یا کم‌سواد در آن منطقه کم باشد آن منطقه به سمت پیشرفت حرکت می‌کند، متأسفانه بخش دیشموک هرروز بدتر از دیروز می‌شود و مسئولین هم توجهی ندارند. در حوزه مخابرات مشکلات زیادی وجود دارد. خطوط تلفن همراه قطع می‌شود، شبکه‌های دیجیتالی مشکلات زیادی دارد و مردم مجبور هستند که از ماهواره استفاده کنند و آسیب‌های اجتماعی از ماهواره شروع می‌شود.
یک اعتقادات اسلامی و زیربنای اساسی در اسلام داریم که اگر کسی درست به اعتقادات دینی خودش عمل کند می‌بینیم که گمراهی در آن جامعه کمتر است، اگر در منطقه‌ای دین و مذهب بهتر باشد در آن منطقه تخلفات کمتر است.
ماهواره‌ها مردم را به سمت فرهنگ غربی و فرهنگ بی‌دینی حرکت دادند؛ در برخی از روستاها که راه ارتباطی ندارند و 8 ماه راه ارتباطی قطع است، برق 3 ماه قطع همچون روستای «شرنگ رنگ»، اما می‌بینیم که برخی از این روستاها ماهواره دارند اگر به این موضوع توجه نکنیم همین معضلات دامن‌گیر تک‌تک خانواده‌ها و جامعه ما می‌شود مسئولین باید احساس مسئولیت کنند و دغدغه داشته باشند، همان‌طور که برای فرزند خودشان دغدغه دارند باید دغدغه داشته باشند.
وقتی کسی مسئول می‌شود مسئولیت این جامعه را بر عهده دارد، «شما وظیفه دارید وقتی مردم می‌خواهند به آتش بروند اجازه ندهید به سمت آتش برود» باید زمینه بهشتی شدن مردم را فراهم کنیم اما از خیلی از مسئولین چنین چیزهایی در این استان نمی‌بینیم.
انتظار هست در بخش فرهنگ و بودجه‌های فرهنگی کارگروه‌هایی تشکیل شود تا تخلفات را بررسی و ریشه‌یابی کنند.
در ماه محرم قبلی از 45 روحانی دعوت‌شده بود و در روستاهایی تبلیغ کردند که هیچ جاده نداشتند و الآن هم 22 روحانی در بخش فعالیت می‌کنند، از روحانیون خواستار بودیم که آسیب‌های اجتماعی و معضلات را برای مردم توضیح دهند اما این تنها کافی نیست، مسئولین باید بیشتر توجه کنند تا ماهم بتوانیم بهتر و بیشتر فعالیت کنیم تا جامعه‌ای خالی از تخلف و آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.
معاون رئیس جمهور خانم «معصومه ابتکار» هم به بخش دیشموک آمد و قول بودجه‌ برای ساخت خوابگاه دادند. در بخش دیشموک معارضات ملکی به وجود آمد، آیا مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد قدمی برداشت تا این معضلات برطرف شود، برخی از این مالکین گفته‌اند که اگر مزایده را به ما واگذار کنند ما هم زمین می‌دهیم.
کسی قدمی برنمی‌دارد، پیگیر نیستند که بخواهند مشکل را برطرف کنند، از مسئولین درخواست می‌کنیم که قدمی بردارند و مشکلات را از نزدیک ببینند و معارضات را برطرف کنند و اگر دغدغه‌ای باشد حاضر هستند اعتبارات را از مکانی محیا کنند تا زمین خریداری شود.
باوجوداینکه در بخش دیشموک و در حوزه منابع ملی زمین‌های زیادی در اطراف شهر هست می‌توانند از این طریق زمین‌ها را فراهم کنند و برای دانش‌آموزان دختری که ترک تحصیل‌کرده‌اند، خوابگاهی احداث شود.
در بخش دیشموک هیچ‌چیزی در زمینهٔ بهداشت نیست، یک سال پیش قرار بود که پیش‌زمینه فراهم شود اما همین طوری رها شد زمین وجود دارد اما قدم برنمی‌دارند که مشکلی برطرف شود، یعنی اراده قوی که بخواهد پیگیری کند واقعاً نیست.
خیرین زیادی را دعوت کردیم و بخشی از آن‌ها را داخل بخش دیشموک آوردیم و کارشناسان و روانشناسان حضور داشتند اما آن طوری که عزم جزمی باشد که مشکلات پیگیری شود، نیست.
سازمان بهزیستی باید پیشگیری کند اما وقتی از مسئول بهزیستی دیشموک سؤال می‌کنیم می‌گوید که هیچ بودجه‌ای به ما نمی‌دهند که بخواهیم هزینه فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری کنیم.
از مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نمی‌خواهند اقدامی برای دیشموک انجام دهند که اگر بخواهند می‌توانند، اقدام کنند اما خوب ما اقدامی را نمی‌بینیم و فقط حرف می‌زنند و برمی‌گردند و هیچ خبری نیست مسئولین استانی خیلی وعده دادند اما هیچ‌کدام عملی نشد.
ما از مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد درخواست کردیم که دیشموک هم در بودجه فرهنگی استان دیده شود، در حوزه فرهنگی؛ به استانداری کهگیلویه و بویراحمد بالغ بر یک میلیارد و 400 میلیون تومان بودجه استان اختصاص داده شد اما از این اعتبار یک ریال در بخش دیشموک هزینه نشد و کارگروهی هم تشکیل نمی‌شود.
زنانی که فوق‌لیسانس و دکتری داشته باشند می‌توانند بهتر خانه‌داری کنند تا یک بانوی بی‌سواد. این بانوان در برخی مواقع مشکلاتی برای آن‌ها پیش می‌آید و نمی‌دانند که باید چه کار کنند!
همه وظیفه داریم مشکلات را بیان کنیم، باید آموزش و پرورش، کمیته امداد و بهزیستی برای دختران برنامه آموزشی بگذارد.
اگر همه احساس مسئولیت کنند دست در دست هم دهند و متحد باشند می‌توانند یک معضلی را برطرف کنند اما اگر دنبال سیاسی کاری باشیم، یا دنبال اینکه صندلی خود را از دست ندهیم و یا نماینده خود را از دست ندهیم، آن وقت هم می‌بینید که تخلفات زیادی در حوزه صورت گرفته؛ تنها به خاطر جناح‌بازی و سیاسی کاری‌هایی که دارند.
آموزش و پرورش هم می‌بینید که واقعاً سیاست زدگی هست آنجایی که باید دنبال آموزش باشند و پرورش دینی، ارتقا و معنویت در بین دانش‌آموزان باشد، نیست و با آن جای اصلی و قله‌ای که ما دنبال آن هستیم خیلی فاصله داریم، پیامبر اکرم در آموزش و پرورش مبعوث شد و شغل انبیاست.


============
مرضیه حسن‌پور
 
نام شما

آدرس ايميل شما

...
Iran, Islamic Republic of
آیا در نماز جمعه سیاسی کاری نیست؟ اعضای ستاد نماز جمعه چرا فقط از یک جناح هستن؟ این سیاسی کاری نیست ؟
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر شما
حسنی
Iran, Islamic Republic of
مدیر کل و استاندار فقط دنبال تاجگردون می دوند و سلام

مسابقه ی دو دارن
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
. فقط برای خوش خدمتی به تاج گردون، گچساران را می بینه
حمید
Iran, Islamic Republic of
کاش امام جمعه به جای اتهام زنی به نهادها واقعیت رو از کف روستاهای دیشموک جمع اوری میکرد.
پایان وهم آقای پوپولیست

پایان وهم آقای پوپولیست

 پس از 6 هفته تلاش بی وقفه و نافرجام «دونالد ترامپ» برای بی اعتبار کردن پیروزی رقیب دموکراتش،...
واشنگتن در بحران ( + تصاویر )

واشنگتن در بحران ( + تصاویر )

همزمان با اردوکشی خیابانی هزاران نفری طرفداران ترامپ که به دنبال رد شکایت وی از وقوع ...
پای اقتصاد روی مین تورم!

پای اقتصاد روی مین تورم!

بودجه 1400 مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس است، چراکه این بودجه نمی‌تواند ...
فایل های مرتبط
1