تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۱۵
کد مطلب : ۴۲۸۵۳۵
جنگ خیابانی هواداران ترامپ و بایدن تمام نشده است، ترامپ می‌گوید: نبرد تازه شروع شده

واشنگتن در بحران ( + تصاویر )

۰
کبنا ؛دیوان عالی آمریکا بامداد شنبه شکایت مورد تگزاس درباره انتخابات ریاست جمهوری3 نوامبر(13 آبان)‌،که مورد حمایت ترامپ بود را رد کرد و با این اقدام، آب پاکی را روی دست ترامپ ریخت. هدف از این طرح دعوی، ابطال نتایج در چهار ایالت به منظور تغییر شکست انتخاباتی ترامپ مقابل
«جو بایدن» بود. این شکایت بزرگ‌ترین شانس ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات بود و بدین ترتیب دیوان عالی آمریکا در یکی از سرنوشت‌سازترین احکام خود طی دهه‌های اخیر ترامپ و طرفدارانش را به شدت مایوس کرد.
 همین مسئله ترامپ و حامیانش را به شدت عصبانی کرده طوری که لشکر هزاران نفری از طرفداران رئیس‌جمهور شکست خورده آمریکا در برخی شهرها مثل واشنگتن به خیابان‌ها ریختند و با طرفداران بایدن که آنها نیز به خیابان‌ها آمده بودند به شدت درگیر شدند. در برخی از این تجمعات طرفداران ترامپ کاملا مسلح به خیابان آمده بودند. در برخی مناطق نیز این اعتراض‌ها به خشونت کشیده شد. در درگیری‌های پایتخت که بی‌شباهت به جنگ خیابانی نبود چهار نفر در پی حمله با سلاح سرد زخمی شده‌اند.
‌یک روز پس از آنکه دیوان عالی ایالات متحده شکایت ایالت تگزاس با همراهی 17 ایالت دیگر در اعتراض به «بی‌نظمی» در روند رأی‌گیری در ایالت‌های جورجیا، ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان که به پیروزی «جو بایدن» دموکرات در انتخابات ماه سوم نوامبر انجامید را وارد ندانست، اولین درگیری خیابانی میان هواداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این كشور و گروه‌های مخالف در واشنگتن دی‌سی، پایتخت آمریکا، رقم خورد؛ درگیری‌هایی که شاید زمینه‌ساز خشونت‌های بیشتر در ایالات متحده میان حامیان دونالد ترامپ و مخالفانش باشد.
‌شنبه عصر هزاران نفر از هواداران دونالد ترامپ در شهرهای مختلف این کشور از‌جمله در پایتخت راهپیمایی‌هایی برگزار کردند. آنها ضمن سردادن شعارهایی درباره تقلب در انتخابات، به سمت کنگره و دیوان عالی آمریکا حرکت کردند. پلیس هم بسیاری از راه‌های منتهی به کنگره و دادگاه عالی را به کمک خودروها و کامیون‌هایش بسته بود.
اما با گذشت زمان و تاریک‌شدن هوا، درگیری‌هایی میان گروه راست‌گرای «پراود بویز» (پسران سرافراز) که از حامیان ترامپ محسوب می‌شوند و گروه چپ‌گرای «آنتی‌فا» و گروه حامی سیاه‌پوستان به نام «جان سیاهان ارزشمند است» رخ داد که باعث ورود نیروهای امنیتی به غائله شد. در این درگیری‌ها حداقل چهار نفر با چاقو مورد جراحت عمیق قرار گرفتند و 23 نفر نیز از سوی پلیس بازداشت شدند.
به گفته پلیس واشنگتن مشخص نیست این حملات از سوی کدام گروه بوده است. از طرف دیگر در درگیری‌ها در شهر المپیا مرکز ایالت واشنگتن در شمال غرب آمریکا هم یکی از معترضان چپ‌گرا مورد اصابت تیر قرار گرفته؛ اما هنوز از سرنوشت این فرد گزارشی منتشر نشده است. در ساکرامنتو در ایالت کالیفرنیا هم درگیری‌هایی میان دو طرف گزارش شده است. درگیری دو طرف با وجود مداخله پلیس و حتی استفاده آنها از اسپری فلفل برای متفرق‌کردن معترضان، تا نیمه‌های شب ادامه داشت.
معترضان طرفدار ترامپ، به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که جو بایدن دموکرات در آن برنده شد، اعتراض دارند. وکلای نزدیک به ترامپ از‌جمله «رودی جولیانی»، «لین وود» و «سیدنی پاول» در هفته‌های گذشته پرونده‌های متعدد شکایت علیه «بی‌نظمی» و «تقلب» در انتخابات ریاست‌جمهوری را در دادگاه‌های مختلف مطرح کردند؛ اما نتوانستند شواهدی محکم برای ادعاهای خود ارائه کنند و تیم حقوقی ترامپ تقریبا هیچ موفقیتی به دست نیاورد. با‌این‌حال دونالد ترامپ و حامیانش همچنان ادعای تقلب را تکرار می‌کنند و حاضر به پذیرش نتیجه انتخابات نیستند.
این در حالی است که نشست کالج انتخاباتی قرار است امروز برگزار شود و این احتمال وجود دارد که جو بایدن همان‌طور که برآورد تمام رسانه‌های معتبر پس از انتخابات نشان داد، رسما به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده معرفی شود. ششم ژانویه هم نشست کنگره برای تأیید آرای الکترال برگزار خواهد شد.
در چنین شرایطی تجمع‌کنندگان روز شنبه پلاکاردهایی با عنوان «دزدی را متوقف کنید» در دست داشتند و دونالد ترامپ هم در حساب توییتر خود وعده داد که «مبارزه ما تازه آغاز شده است». به‌این‌ترتیب انتظار می‌رود رویارویی پسران سرافراز و آنتی‌فا در روزهای آینده هم ادامه یابد.
‌پراود بویز
پراود بویز که از حامیان افراطی دونالد ترامپ به شمار می‌آید، در سال 2016 از سوی یک فعال راست‌گرای کانادایی-انگلیسی به نام «گوین مک اینس» تأسیس شد و یک گروه راست‌گرای افراطی، ضد‌مهاجر و کاملا مردانه است که سابقه خشونت خیابانی علیه مخالفان چپ‌گرای خود را دارد. آنها خود را یک گروه «شوونیست غربی» می‌دانند و نام این گروه هم اشاره به آهنگی از فیلم موزیکال «علاالدین» دارد. اعضای این گروه هم اغلب از پیراهن‌های یقه‌دار مشکی و زرد به همراه کلاه‌های قرمز «Make America Great Again» یا MAGA استفاده می‌کنند.
اگرچه مک اینس ارتباط این گروه با راست‌گرایان افراطی حامی ترامپ را که عمدتا یک جنبش حاشیه‌ای سیاسی ایالات متحده محسوب می‌شوند و بر برتری مطلق سفیدپوستان تأکید دارد، رد می‌کند؛ اما بر‌اساس بررسی رفتار اعضای این گروه، الگوهای رفتاری راست‌گرایان از‌جمله ملی‌گرایی افراطی و اعتقاد به برتری نژاد سفید کاملا در آنها نمایان است. اعضای گروه پسران سرافراز در راهپیمایی‌هایی در سراسر ایالات متحده شرکت کرده‌اند و در درگیری‌ها با گروه‌های چپ‌گرا حضوری فعال داشته‌اند. آنها همچنین در راهپیمایی «اتحاد راست» در سال 2017 در کنار گروه‌های حامی برتری نژاد سفید از‌جمله نئونازی‌ها در شارلوتسویل ویرجینیا شرکت داشتند. بایدن گفته است که اظهارات ترامپ در حمایت از این گروه حامی برتری نژاد سفید پس از خشونت‌های شارلوتسویل باعث شد تا تصمیم به ورود به عرصه انتخابات بگیرد.
با اینکه مک اینس مؤسس گروه رسانه‌ای Vice Media در سال 2018 اعلام کرد که دیگر سمتی در این گروه ندارد و بیشتر به آنها مشورت می‌دهد؛ اما در جریان مناظره‌های انتخاباتی و زمانی که ترامپ با اصرار بایدن مجبور شد رو به دوربین از گروه‌های راست‌گرای حامی خود (از‌جمله با نام بردن از گروه پراود بویز) بخواهدتا خشونت‌ها و درگیری‌ها در شهرهای آمریکا را متوقف کنند، مک اینس ویدئویی منتشر کرد و خطاب به ترامپ گفت که «هدایت این گروه دست من است و من از آنها می‌خواهم عقب‌نشینی نکنند».
آنتی‌فا
آنتی‌فا «مخفف «ضد‌فاشیست» است و وابستگی‌های نه‌چندان پررنگی به فعالان چپ‌گرا دارد و ریشه این گروه به مقاومت در برابر حکومت آلمان نازی باز‌می‌گردد. این گروه را آنارشیست‌ها، کمونیست‌ها و تعدادی از سوسیال‌دموکرات‌ها تشکیل داده‌اند. آن‌گونه که رهبران این گروه می‌گویند وجه تمایزشان با دیگر گروه‌ها این است که برای دفاع از خود دست به خشونت می‌زنند. طبیعتا گروهایی که بیش از همه دشمن آنتی‌فا محسوب می‌شود، راست‌گرایان افراطی هستند. این جنبش که در یک دوره زمانی تقریبا به طور کامل در ایالات متحده ناپدید شد، پس از پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 دوباره مورد توجه قرار گرفت.
حضور این گروه در جریان اعتراضات به کشته‌شدن یک سیاه‌پوست در بهار امسال پررنگ‌تر از دیگر زمان‌ها بود. آنتی‌فا در پورتلند و اورگان که به میدان زد‌و‌خورد حامیان سیاه‌پوستان و پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا تبدیل شده بود، حضوری پررنگ داشت و تصاویری هم از غارت فروشگاه‌ها و آتش‌زدن اماکن عمومی از سوی حامیان آنتی‌فا منتشر شد که واکنش‌های زیادی برانگیخت و دونالد ترامپ را بر آن داشت تا این گروه را یک گروه تروریستی بنامد. در جریان مناظره انتخاباتی هم دونالد ترامپ اصرار داشت تا تمام مسئولیت آشوب‌های خیابانی ماه‌های گذشته در آمریکا را متوجه این گروه کند.
در اواخر ماه آگوست، «مایکل رینوئل» 48‌‌ساله که خود را ضد‌فاشیست و از حامیان آنتی‌فا می‌دانست، یکی از اعضای گروه حامی «پراود بویز» را به ضرب گلوله کشت و باز هم تنش‌ها شدت گرفت و یک هفته بعد رینوئل هم به ضرب گلوله کشته شد.
‌نام این گروه آنتی‌فا (antifa) معمولا با حروف کوچک نوشته می‌شود و مهم‌ترین دلیل آن این است که به ‌طور کلی به‌عنوان یک گروه سازمان‌یافته واحد در نظر گرفته نمی‌شود و به همین دلیل است که دانستن تعداد اعضای فعال آنتی‌فا تقریبا غیرممکن است.
«کریستوفر ری» مدیر اف‌بی‌آی به‌تازگی در اظهارات خود در کمیته مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «ما به آنتی‌فا بیشتر به‌عنوان ایدئولوژی یا یک جنبش نگاه می‌کنیم تا یک سازمان». او یک هفته بعد در سنا گفت: «بسیاری از افراد درباره آنتی‌فا از من سؤالاتی می‌پرسند؛ بنابراین اجازه دهید سعی کنم تا آنجا که می‌توانم، در این زمینه شفاف‌سازی کنم: آنتی‌فا موضوعی واقعی است. آنها حاصل خیال‌پردازی و داستان نیستند».
با اینکه هر دو گروه آنتی‌فا و پراود بویز نسبتا کوچک هستند و حداکثر می‌توانند روی چند هزار طرفدار فعال خود حساب کنند؛ اما تمایل آنها به انجام اقدامات خشونت‌آمیز به‌ویژه هنگامی که در خیابان‌ها با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند، باعث نگرانی شده و حتی قبل از انتخابات هم هشدار داده شد که اگر تنش‌های انتخاباتی هفته‌ها و ماه‌ها بعد از انتخابات آمریکا ادامه یابد، باید در انتظار خشونت خیابانی این گروه‌ها باشیم.
تیر‌اندازی
 پلیس در شهر «المپیا»، مرکز ایالت واشنگتن بعد از آنکه یک نفر هدف تیراندازی قرار گرفت، اعلام وضعیت شورش کرد. بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی« نیویورک تایمز»، در ویدئوهایی از درگیری که در شبکه‌های اجتماعی گذاشته شده، هنگامی که مخالفان سیاه‌پوش رئیس‌جمهور آمریکا به سمت گروه هواداران وی حرکت می‌کنند، صدای تیراندازی شنیده می‌شود.
 بعد از تیراندازی، افتادن یکی از مخالفان ترامپ روی زمین دیده می‌شود در حالی که سایرین خواستار کمک به وی هستند.  «کریس لوفتیس» سخنگوی گشت ایالت واشنگتن در این خصوص گفته دو نفر در ارتباط با این تیراندازی بازداشت شده‌اند اما جزئیات این تیراندازی و از جمله وضعیت فردی که مورد اصابت گلوله قرار گرفته، روشن نیست. منابع محلی همچنین بامداد یکشنبه (به وقت تهران) از وقوع «درگیری‌های خشن» بین هواداران و مخالفان ترامپ در میدان بزرگ «بی‌اِل‌اِم» شهر واشنگتن خبر داده‌اند. بر این اساس، تظاهرات‌کنندگان دو طرف، به سمت یکدیگر بمب‌های دودزا، گاز اشک‌آور و اشیاء خطرناک پرتاب کرده و نیروهای پلیس در این بین تلاش می‌کردند تا آنها را از هم جدا کنند. به گزارش «واشنگتن پست»، در جریان اعتراض‌ها در پایتخت آمریکا، ۲۳ نفر بازداشت شده‌اند که اتهام شش نفر از آنها «حمله به پلیس» عنوان شده است.
نبرد تازه آغاز شده
همزمان با لشکرکشی طرفداران دو طیف در خیابان‌های شهرهای آمریکا و جنگ خیابانی بین آنها، ترامپ در یک زنجیره پیام توئیتری نوشت، «مبارزه برای به کرسی نشاندن ادعای تقلب در انتخابات هنوز اول راه است» و او قصد دارد همه چیز را برملا کند. ترامپ ضمن بازنشر پیامی توئیتری از یک روزنامه‌نگار تندرو جمهوری‌خواه با متن «در این مقطع، دونالد ترامپ باید همه چیز را از حالت محرمانه خارج کند. همه چیز را!» در پاسخ به او نوشت: «در حال انجام همین کار هستم. موافقم!». ترامپ در پیامی دیگر با حروف درشت نوشت: «ما تازه نبرد را شروع کرده‌ایم!».
رئیس‌جمهور آمریکا در پیام دیگری اعلام کرده که دیوان عالی هیچ علاقه‌ای به بررسی بزرگ‌ترین تقلبی که در آمریکا روی داده، ندارد که همین موضوع،‌ شرایط را برای وی درخصوص ارائه مواردی که صلاحیت بررسی در دیوان عالی دارند مشکل می‌کند. ترامپ دوباره نوشت: «من پیروزی بزرگی در انتخابات به دست آوردم. اما به یاد داشته باشید من فقط به آرای قانونی فکر می‌کنم نه به تمام رای دهندگان جعلی و تقلبی که به طور معجزه‌آسایی در همه جا وجود داشتند! چه آبروریزی‌ای!». ترامپ همچنین در یک اقدام تحریک‌آمیز دیگر و همزمان با تجمع طرفدارانش در واشنگتن و در نزدیکی کاخ سفید با بالگرد از تجمع آنها بازدید کرد تا به آنها روحیه دهد! امروز قرار است مجمع برگزینندگان(الکترال کالج‌ها) رای نهایی خود را اعلام کنند.
 تهدید مقامات به مرگ!
پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا نیز در گزارشی درباره تحولات روز شنبه این کشور نوشت: «در حالی که طرفداران ترامپ خواستار توقف روند تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 شده‌اند، ارعاب و تهدید مقام‌های انتخاباتی و نمایندگان و قانونگذاران موجب تشدید نگرانی‌ها درباره وقوع خشونت‌های احتمالی شده است». بر اساس این گزارش، مقام‌های رسمی ایالت آریزونا اعلام کرده‌اند که تحقیقات درباره تهدید به مرگ شدن «کتی‌هابس» معاون فرماندار این ایالت را آغاز کرده‌اند. در ایالت جورجیا نیز نمایندگان و قانونگذاران تهدید شده‌اند. گابریل استرلینگ مقام ارشد انتخاباتی ایالت جورجیا پیش از این در مصاحبه‌ای ضمن انتقاد از ترامپ به خاطر شعله‌ور کردن آتش اعتراضات انتخاباتی با طرح ادعاهای بی‌پایه و اساس تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری، خواستار رفتار مسئولانه وی شده بود. وی از ترامپ و سایر جمهوریخواهان خواسته است تا تهدیدات خشونت‌آمیز علیه مقام‌های انتخاباتی را محکوم کنند.«النا پارنت» سناتور دموکرات ایالت جورجیا نیز پس از آنکه بارها در شبکه‌های اجتماعی تهدید به مرگ شد، از پلیس خواسته است تا از او محافظت کند.
زخم مزمن
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به تحولات روزهای اخیر آمریکا پرداخته و نوشته: «ادعاهای غلط دونالد ترامپ درخصوص برنده شدنش در رقابت انتخابات ریاست جمهوری از سوی دادگاه‌ها رد شده‌اند اما زخم‌ها را در یک کشور شدیدا دچار اختلاف، عمیق‌تر ساخته و ریسک بر جا گذاشتن زخم‌های مزمن بر دموکراسی آمریکا را ایجاد کرده است».
درخواست تجزیه
 همزمان رئیس‌حزب جمهوری‌خواه ایالت تگزاس با رد تصمیم دیوان عالی آمریکا درخصوص تقلب انتخاباتی، تشکیل اتحادیه ایالات حامی رئیس‌جمهور این کشور را خواستار شده است. به نوشته پایگاه خبری «داون»، «آلن وست» بامداد یکشنبه پیشنهاد کرد: «ایالت‌های قانون‌مدار باید اتحادیه‌ای تشکیل دهند تا عدم پذیرش نتیجه این انتخابات متقلبانه را به نمایش بگذارند». وی با انتقاد از تصمیم دیوان عالی آمریکا برای رد شکایت دادستان کل تگزاس درخصوص تقلب انتخاباتی، در بیانیه‌ای نوشت:‌ «این تصمیم سابقه‌ای ایجاد می‌کند که می‌گوید ایالت‌ها می‌توانند قانون اساسی آمریکا را نقض کنند و در برابر آن پاسخگو نباشند...این تصمیم تبعات گسترده‌ای برای آینده جمهوری مبتنی بر قانون اساسی ما خواهد داشت». به نوشته داون، اظهارات وست اشاره‌ای تلویحی درخصوص تجزیه و جدایی برخی ایالت‌های آمریکا است که طبق حکم دیوان عالی آمریکا در سال ۱۸۶۹، اگر به صورت یکجانبه انجام شود مغایر قانون اساسی آمریکا است!
نام شما

آدرس ايميل شما

واشنگتن در بحران ( + تصاویر )

واشنگتن در بحران ( + تصاویر )

همزمان با اردوکشی خیابانی هزاران نفری طرفداران ترامپ که به دنبال رد شکایت وی از وقوع ...
پای اقتصاد روی مین تورم!

پای اقتصاد روی مین تورم!

بودجه 1400 مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس است، چراکه این بودجه نمی‌تواند ...
حکم «سحر تبر» اعلام شد

حکم «سحر تبر» اعلام شد

فاطمه خویشوند معروف به «سحر تبر» از صدور حکم محکومیت ده سال حبس خود خبر داد و گفت که ...
1