تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۴ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب : ۴۹۸۱۸۲
در گفتوگو با کبنانیوز مطرح شد؛
یکی از منابع آگاه به انتقاد صمصام آقایی از جاده پاتاوه_دهدشت پاسخ داد / مسئولیت رفع نواقص و روشناییها بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد است
۳
کبنا ؛اخیراً مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عملکرد راهداری و حمل و نقل جادهای استان در خصوص نواقص و نقاط حادثهخیز جاده پاتاوه_دهدشت انتقاد کرده بود که یکی از منابع آگاه به آن پاسخ داد.
به گزارش کبنا، جاده پاتاوه- دهدشت که ظرفیت خوبی برای توسعه کهگیلویه بزرگ پی دارد، پس از ۲۷ سال در تیرماه ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید. با وجود نقش کلیدی در توسعه منطقه، این جاده با مشکلاتی در زمینه ایمنی، طراحی و بهرهبرداری مواجه است. اخیراً مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل استان کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد، نواقص این جاده را ناشی از عملکرد نامناسب راهداری عنوان کرده بود.
صمصام آقایی در گفتوگویی که روزهای گذشته در همین پایگاه خبری منتشر شده بود گفت: خاموش بودن تونلها از جمله مشکلات فعلی این مسیر است و باید از سوی اداره راهداری بهعنوان متولی رفع شود.» این در حالی است که به گفته یکی از منابع، «قرارداد روشنایی، نواقص و ... بر عهده خود شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است.
آقایی در ادامه آن گفتوگو میگوید: «یکی از چالشهای اساسی، مشخص نبودن مسئولیت رفع نقاط حادثهخیز و نقصهای مسیر است. اگرچه اداره کل راهداری استان در سالهای گذشته، بخشهایی از مسیر جاده پاتاوه-دهدشت را تحویل گرفته، اما اقدام ملموسی برای رفع مشکلات انجام نشده است. در این زمینه، برخی مسئولان این اداره مدعی هستند که این جاده را هنوز بهطور رسمی تحویل نگرفتهاند. این ابهام در مسئولیتپذیری میان شرکت ساخت و اداره راهداری، موجب شده است که مشکلات موجود همچنان بر جای خود باقی مانده و رانندگان با خطرات جدی روبهرو باشند.» [متن کامل خبر را اینجا بخوانید]
اما آن منبع میگوید: «راهداری و حملونقل جادهای بخشی از آن جاده را تحویل گرفته است.»
وی افزود: «قطعاً جادهای که به عنوان راه اصلی کار میشود، و قتی راهداری به عنوان بهرهبردار آن را تحویل میگیرد، باید بیعیب و نقص باشد.»
این منبع اضافه کرد: «وقتی راهداری جاده را بدون نقص تحویل گرفت، از آن زمان به بعد وظیفه نگهداری از جاده را بر عهده میگیرد. بنابراین از زمان تحویل، مسئولیت رفع نواقص بر عهده راهداری و حملونقل جادهای خواهد بود.»
وی عنوان کرد: «جادههایی که راهداری و حملونقل جادهای، نقاط حادثهخیز آن را برطرف میکنند، ساخت 10 تا 15 سال پیش هستند که نواقصی دارند. اما در طرحهای جدید که جادههای جدید کار میکنند و تحویل راهداری میدهند، باید بیعیب و نقص باشند.
بنابراین وظیفه راهداری و حمل و نقل جادهای، حفظ و نگهداری شبکه راههاست، نه تکمیل آنها. راهداری زمانی جادهای تحویل میگیرد که تکمیل شده باشد. از آن زمان به بعد نیز حفظ جاده و رفع نقاط حادثهخیز وظیفه راهداری است. ازاینرو جادهای که به تازگی احداث شده، فاقد نقطه حادثهخیز است. نمیتوان تصور کرد جادهای که تنها چند هفته است که تحویل راهداری شده، دارای نقاط حادثهخیز بوده و رفع آن نیز بر عهده راهداری باشد. این مواردی که مدیر شرکت ساخت و توسعه از آن یاد میکند، مبهم نبوده و بهطور شفاف در این زمینه تقسیم وظایف صورت گرفته است.
به گزارش کبنا، جاده پاتاوه- دهدشت که ظرفیت خوبی برای توسعه کهگیلویه بزرگ پی دارد، پس از ۲۷ سال در تیرماه ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید. با وجود نقش کلیدی در توسعه منطقه، این جاده با مشکلاتی در زمینه ایمنی، طراحی و بهرهبرداری مواجه است. اخیراً مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل استان کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد، نواقص این جاده را ناشی از عملکرد نامناسب راهداری عنوان کرده بود.
صمصام آقایی در گفتوگویی که روزهای گذشته در همین پایگاه خبری منتشر شده بود گفت: خاموش بودن تونلها از جمله مشکلات فعلی این مسیر است و باید از سوی اداره راهداری بهعنوان متولی رفع شود.» این در حالی است که به گفته یکی از منابع، «قرارداد روشنایی، نواقص و ... بر عهده خود شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است.
آقایی در ادامه آن گفتوگو میگوید: «یکی از چالشهای اساسی، مشخص نبودن مسئولیت رفع نقاط حادثهخیز و نقصهای مسیر است. اگرچه اداره کل راهداری استان در سالهای گذشته، بخشهایی از مسیر جاده پاتاوه-دهدشت را تحویل گرفته، اما اقدام ملموسی برای رفع مشکلات انجام نشده است. در این زمینه، برخی مسئولان این اداره مدعی هستند که این جاده را هنوز بهطور رسمی تحویل نگرفتهاند. این ابهام در مسئولیتپذیری میان شرکت ساخت و اداره راهداری، موجب شده است که مشکلات موجود همچنان بر جای خود باقی مانده و رانندگان با خطرات جدی روبهرو باشند.» [متن کامل خبر را اینجا بخوانید]
اما آن منبع میگوید: «راهداری و حملونقل جادهای بخشی از آن جاده را تحویل گرفته است.»
وی افزود: «قطعاً جادهای که به عنوان راه اصلی کار میشود، و قتی راهداری به عنوان بهرهبردار آن را تحویل میگیرد، باید بیعیب و نقص باشد.»
این منبع اضافه کرد: «وقتی راهداری جاده را بدون نقص تحویل گرفت، از آن زمان به بعد وظیفه نگهداری از جاده را بر عهده میگیرد. بنابراین از زمان تحویل، مسئولیت رفع نواقص بر عهده راهداری و حملونقل جادهای خواهد بود.»
وی عنوان کرد: «جادههایی که راهداری و حملونقل جادهای، نقاط حادثهخیز آن را برطرف میکنند، ساخت 10 تا 15 سال پیش هستند که نواقصی دارند. اما در طرحهای جدید که جادههای جدید کار میکنند و تحویل راهداری میدهند، باید بیعیب و نقص باشند.
بنابراین وظیفه راهداری و حمل و نقل جادهای، حفظ و نگهداری شبکه راههاست، نه تکمیل آنها. راهداری زمانی جادهای تحویل میگیرد که تکمیل شده باشد. از آن زمان به بعد نیز حفظ جاده و رفع نقاط حادثهخیز وظیفه راهداری است. ازاینرو جادهای که به تازگی احداث شده، فاقد نقطه حادثهخیز است. نمیتوان تصور کرد جادهای که تنها چند هفته است که تحویل راهداری شده، دارای نقاط حادثهخیز بوده و رفع آن نیز بر عهده راهداری باشد. این مواردی که مدیر شرکت ساخت و توسعه از آن یاد میکند، مبهم نبوده و بهطور شفاف در این زمینه تقسیم وظایف صورت گرفته است.