تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۴۹۱۷۹۷
یادداشت؛

 کبنانیوز و مقوله توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد

۰
کبنا ؛توسعه و تعاریف مربوط به آن از سیال‌ترین مباحث و نظریات در طول دهه‌های گذشته در محافل آکادمیک جهان بوده است. این مقوله در کهگیلویه و بویراحمد نیز محل بحث و مناقشات  گوناگون است و به‌ویژه در سال‌های اخیر شاهد گفت‌وگو و تولیدات فکری و اندیشه‌ای زیادی در این حوزه بوده‌ایم.
 سایت‌های خبری و تحلیلی از فعال‌ترین بخش‌ها در کنار شبکه‌های اجتماعی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که بار مباحث مختلفی را بر دوش می‌کشند و در زمانه‌ای که شاهد رکود و تعطیلی دانشگاه‌ها و به‌ویژه دانشگاه یاسوج و دانشکده علوم‌انسانی آن هستیم این موضوع با شدت و حدت در سایت‌ها دنبال می‌شود.
قطعاً بر کیفیت کار در سایت‌های خبری می‌توان نقد و ایرادات بسیار گرفت و این سایت‌ها به‌هیچ‌وجه  نمی‌توانند ادعای  عاری بودن از اشکال داشته باشند؛ اما در حال حاضر  تنها مقر و روزنه‌ای هستند که ضمن ایجاد بستر انتقادی و شفافیت بخش سویه ایجابی - تحلیلی و تولید فکری را نیز دارند.
پایگاه خبری "کبنا نیوز" به‌عنوان یکی از سایت‌های فعال استان کهگیلویه و بویراحمد که در سطح کشور نیز از سوی مخاطبان دنبال می‌شود در چند سال اخیر باوجود سنگینی کار خبری وارد عرصه تحلیل، گفت‌وگو و چاره‌اندیشی برای مقوله توسعه در استان شده است.
ارائه تعریفی پایه و اساسی از توسعه کاری به‌غایت سخت و نزدیک به غیرممکن است. توسعه یک امر خطی و قالبی نیست که بتوان آن را از جایی وارد و کاملاً همسان با آن پیش رفت. توسعه امری است اکنونی و اینجایی که ضمن بهره‌گیری از مدل‌های قبلی و بیرونی، اقتضائات و بایدونبایدهای خود را متناسب با جامعه میزبان دارد.
هر توسعه‌ای در هر حوزه و هر سطحی مستلزم مقدمات و ملزومات بسیاری است. طبیعی است سایت‌ها به طور اخص و رسانه‌ها به طور اعم در بخش نرم‌افزاری توسعه تعریف می‌شوند که در مسیر گفتمان‌سازی گام بر می‌دارند. به‌سختی می‌توان مشابهت و همسویی حتی میان دو اندیشمند و صاحب‌نظر در بحث توسعه پیدا کرد همچنان که در گفت‌وگوها و مقالاتی که در کبنا نیوز منتشر شده است با تضارب بالای آرا و نظرات و گاهی دیدگاه‌های متضاد نیز مواجه بوده‌ایم. اتفاقاً یکی از نشانه‌های توسعه و امتیازات  آن همین تکثر نظریات و دیدگاه‌ها است که  این تکثر در نهایت به تقویم توسعه کمک خواهد کرد.
خروجی چیزی نیست که توسط یک سایت و یا نهاد خاصی در قالب دستورالعمل به بیرون تجویز شود؛ بلکه نفس همین گفت‌وگو و ایجاد بستری برای حضور نظریات مختلف گام اول برای حرکت در مسیر توسعه است که موازی با آن تقویت و حضور نیروی انسانی توانمند به همراه رشد و تقویت اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی،  حوزه سخت‌افزاری را نیز به حرکت وا خواهد داشت.
«حق اعتراض و پاسخگویی» از مؤلفه‌های اصلی حکمرانی خوب و کارآمد در جهان مدرن است که بعد از دوره‌های توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی به‌عنوان الگوی برتر در جهان مطرح است. این مؤلفه یک شرط لازم و ضروری در مسیر حرکت توسعه است. بر  همین اساس پایگاه خبری کبنا نیوز در طول سال‌ها و به‌رغم فشارها، تهدیدات و برخی شکایت در این مسیر حرکت جدی و اساسی را کلید زده است و رسالت خود را تداوم این امر تا مادامی که کبنا نیوز حیات رسانه‌ای دارد می‌داند.
ادعای اینکه کار ما بدون اشتباه و یا انحراف بوده است ادعای گزافی است و اتفاقاً اشتباه جز ذاتی کار و خود نشانه‌ای از میل جامعه از حرکت از نابالغی به بلوغ فکری و انتقادی است.
 مسیر انتقاد اما مسیر پر سنگلاخ و پر هزینه‌ای بوده است. ملاحظات، توقعات و تهدیدات با هر مطلب انتقادی به سایت و عوامل آن هجوم می‌آورد و برخی با مظلوم‌نمایی و فرافکنی نیز به‌جای پاسخگویی سعی در انحراف مطالبات داشته‌اند.
کبنا نیوز و سایر پایگاه‌های خبری استان خود را بخش و جزئی از پروسه بلند و گسترده توسعه می‌دانند و هرگز ادعای لیدری توسعه و یا مرجع و منبع فکری برای این موضوع مهم و اساسی را ندارند. اما تعطیلی سایر نهادها از جمله دانشگاه‌ها و مراکز اندیشه‌ای سبب شده است حداقل کبنا نیوز با جدیت و  دغدغه بیشتری پیگیر این بحث باشد.
وجود نیروی انسانی توانمند چه در قالب فکری و چه در بخش مدیریتی از شروط لازم و ضروری دیگر توسعه است. متأسفانه در سال‌های اخیر مدیریت‌ها به سمت قومیتی و سهم‌بخشی از سوی پایگاه‌های قدرت سوق پیدا کرده‌اند و  شایستگی و توانمندی کمترین مؤلفه در انتخاب و معرفی یک مدیر در کهگیلویه و بویراحمد است. نیروی انسانی طایفه‌ای و طایفه گرا نه‌تنها هیچ نسبتی با توسعه ندارد که سم مهلک توسعه است که در همان ابتدای کار هر خیالی نسبت به توسعه را به سمت  سراب  هل می‌دهد.
 در چنین وضعیتی مدیران خروجی این ساختار خود را حق مطلق جلوه داده و متوقع و یا خواستار عدم هر گونه نقد خود و جریان متبوعشان هستند و اگر  رسانه‌ای اقدام به‌نقد آنها کرد متهم به خیانت، سوء گیری و باج‌خواهی می‌شوند.
این در حالی است  که سکوت در مقابل چنین وضعیتی به هیچ وضع پذیرفتنی نیست و حداقل از سوی پایگاه کبنا نیوز نیز تا مادامی که شاهد چنین وضعی هستیم با انتقاد جدی مواجه خواهد شد.
نمی‌توان چشم خود را بر پیشرفت دنیا ازیک‌طرف و حرکت جهانی به سمت هوش مصنوعی و سایر  تکنولوژی‌ها بست و در این‌سو نیز نسبت به مناسبات ایلی در ساختار اداری، سیاسی و دانشگاهی استان سکوت کرد.
بحران‌های متعدد محیط زیستی، آسیب‌های اجتماعی، به‌کارگیری‌های فله‌ای و قومی و خانوادگی و عدم تناسب در بسیاری از حوزه‌ها و دخالت‌های مختلف نابجا از جمله نتایج ابتدایی شرایط فعلی استان است.
نکته تأسف‌برانگیزتر در این میان سکوت و گاهی همراهی برخی رسانه‌ها با چنین وضعیت پر انتقادی است. رسانه‌هایی که در  نقش ارگان‌های ایلی  و طایفه‌ای ظاهر می‌شوند و سعی در خفه کردن رسانه‌های مستقل و منتقد دارند.
علی‌ای‌حال و به‌رغم همه موانع و مشکلات اما مسیر و حرکت در مسیر رشد  و توسعه استان از حلاوت و ارزشمندی بالایی برخوردار است که سختی راه را کمی آسان‌تر می‌کند. ما عمیقاً بر این نکته نیز واقف هستیم که مسیر توسعه بدون دشواری‌ها و ناملایمات امکان‌پذیر نیست.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

مهدی میرزایی - کارشناس آب و توسعه - در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: برخی از تصمیمات ...
خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

«سیمای لاریجانی خود را همچون کیهان شریعتمداری، نه رسانه‌ای پایبند به خواست‌ها و مطالبات ...
خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

 کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، زنگ خطر وقوع بحران در دشت‌های ...
1