تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۴۶۳۴۲۲
در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

مرادی‌نژاد، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد: دوران بزن و در رو تمام شده است / من حتی با برادرم هم تعارف ندارم / در مقابل 25 واحد متخلف، اقدام قضایی خواهیم کرد / 27 واحد غیرفعال را به چرخه تولید برگرداندیم / جلوی واگذاری زیرساخت به صنایع غیرضروری گرفته شد

۳۲
۱
مرادی‌نژاد، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد: دوران بزن و در رو تمام شده است / من حتی با برادرم هم تعارف ندارم / در مقابل 25 واحد متخلف، اقدام قضایی خواهیم کرد / 27 واحد غیرفعال را به چرخه تولید برگرداندیم / جلوی واگذاری زیرساخت به صنایع غیرضروری گرفته شد
کبنا ؛
شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد سال‌ها در آتش سوءمدیریت می‌سوخت. شیوه مدیریتی سید هاشم موسوی جهان آباد به گونه‌ای بود که می‌توان از وضعیت شرکت شهرک‌ها به عنوان یک کشتی در گل نشسته یاد کرد. به روی آب انداختن و حرکت دوباره این کشتی زمان زیادی را می‌طلبد. کاری که سهیل مرادی‌نژاد مدیرعامل فعلی این شرکت در پیش دارد، بسیار سخت‌تر از کار مدیری است که قرار است از صفر شروع کند؛ چرا که عواقب مدیریت خاله‌خرزویی موسوی تا مدت‌ها پابرجا خواهد ماند و محو کردن سایه آن سوءمدیریت، زمان زیادی می‌طلبد.
آذرماه سال گذشته سهیل مرادی‌تژاد طی حکمی از سوی علی رسولیان، معاون وزیر و رئیس سازمان‌های صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور، به‌عنوان مدیرعامل شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد. حالا با گذشت شش ماه از آن روز، مرادی‌نژاد برای ارائه گزارش عملکردی از اقدامات انجام شده در شرکت شهرک‌های استان، در دفتر کبنا نیوز حاضر شد.
مرادی‌نژاد با بیان این‌که شرکت شهرک‌های صنعتی متولی ایجاد زیرساخت است، گفت: ما در حال حاضر 21 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در سطح استان داریم که 13 مورد آن در حال واگذاری زمین است.
وی گفت: ما زمین واگذار نمی‌کنیم؛ بلکه حق انتفاع واگذار می‌کنیم. اراضی ملی را با سازوکار مشخصی تملک کرده و در ازای آن بهایی به خزانه دولت واریز می‌نماییم.  
 اینها را یک بهایی به خزانه دولت واریز می‌کنیم.
وی ادامه داد: ما خدماتی را به آن‌جا می‌بریم و در ازای آن، هزینه تأسیسات را از سرمایه‌گذار اخذ می‌کنیم و سرمایه‌گذار یا تولیدکننده، طبق دستورالعمل، از تأسیسات بهره‌برداری می‌کند.
مرادنژاد، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد: دوران بزن و در رو تمام شده است / من حتی با برادرم هم تعارف ندارم / در مقابل 25 واحد متخلف، اقدام قضایی خواهیم کرد / 27 واحد غیرفعال را به چرخه تولید برگرداندیم / جلوی واگذاری زیرساخت به صنایع غیرضرور گرفته شد
مرادی‌نژاد با بیان این‌که هر جای استان کهگیلویه و بویراحمد زیرساختش مشکل داشته باشد ما باید پاسخگو باشیم، افزود: در شهرک صنعتی گچساران مشکل آب داشتیم؛ اما در این مدت دو بار پمپ آب را تعمیر، و یک پمپ نیز خریداری کردیم و تا فردا مشکل آب را حل می‌کنیم.
وی گفت: درباره اینکه چرا برخی واحدها تعطیل هستند، ما پاسخگو نیستیم؛ چرا که ما زیرساخت را آماده می‌کنیم، اما حمایت‌های تسهیلاتی با تیم اقتصادی استان است.
وی با اشاره به این‌که 96 درصد از صنایع کشور کوچک هستند، گفت: بین یک تا نه تفر را صنایع خرد، 10 تا 49 نفر صنایع کوچک، بین 50 تا 150 نفر صنایع متوسط و از 150 نفر به بالا را صنایع بزرگ می‌نامند.
مرادی‌نژاد اظهار داشت: در صنایع کوچک حمایت‌های مالی و معنوی داریم؛ به واحدهای صنعتی می‌گوییم از دیگر صنایع الگوبرداری کنید؛ و در کنار این‌که کارهای اداری آنها را هماهنگ می‌کنیم، حمایت‌های مالی جزئی نیز داریم.
وی در ادامه به برخی دیگر از اقدامات اشاره کرد و گفت: در شرکت‌های مدیریت صادرات، برنامه‌ای را شروع کرده‌ایم که هنوز در ابتدای راه هستیم. در آموزش شاغلین واحدهای صنعتی، نیز سال گذشته، هزار و 25 نفر را آموزش دادیم. در فن بازار ابتدای راه هستیم و کارهایی را شروع کرده‌ایم. از سوی دیگر، در بخش رویدادها و استارت‌آپ‌ها فعالیت‌هایی را شروع کردیم و امسال نیز رویداد استارت‌آپی برگزار خواهیم کرد.
یکی از مسائل مورد بحث در سال‌های گذشته، شرکت‌هایی بود که تغییر کاربری داده‌بودند.
مرادی‌نژاد در خصوص آنها گفت: در شش ماهی که آمدم، با رصد و پایش روزانه که همکاران من انجام می‌دهند، 25 واحد را شناسایی کردیم؛ این 25 واحد بدون اجازه شرکت، تغییر کاربری داده بودند. با امضای خودم برای آنها نوشتم که این واحد و زمین باید در خدمت تولید باشد، اما تغییر کاربری دادید. به آنها اخطار کتبی نیز دادیم.
وی اضافه کرد: ما در مرحله بعد طبق قانون اظهارنامه الکترونیکی دادیم که یا باید واحد را فعال کنید، یا حق و حقوق دولت را پرداخت کنید.
مرادنژاد، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد: دوران بزن و در رو تمام شده است / من حتی با برادرم هم تعارف ندارم / در مقابل 25 واحد متخلف، اقدام قضایی خواهیم کرد / 27 واحد غیرفعال را به چرخه تولید برگرداندیم / جلوی واگذاری زیرساخت به صنایع غیرضرور گرفته شد
وی افزود: بعد از ارسال اظهارنامه در یکم خرداد، حدود سه هفته به آن‌ها فرصت داده شد. در صورت عدم همکاری، قطعاً علیه این واحدها اقدام قضایی خواهیم کرد.
وی در ادامه گفت: در شرکت شهرک‌ها، عرصه را ما می‌دهیم و اعیان را تولیدکننده خریداری می‌کند؛ اماعرصه و اعیان هر دو در ملک دولت است. تولیدکننده برای تضمین تسهیلات باید، این عرصه و اعیان را در رهن بانک بگذارد.
وی با بیان این‌که صندوقی به نام صندوق ضمانت سرمابه گذاری صنایع کوچک داریم، گفت: این صندوق بخشی از تسهیلات واحد صنعتی را تضمین می‌کند. اما واحدهای صنعتی ما باعث شدند صندوق در استان ضررده شود؛ چرا که در گذشته حتی واحدهای خارج از شهرک نیز برای دریافت تسهیلات معرفی شده بودند.  
مدیرعامل شرکت شهرک‌ها عنوان کرد: در حوزه اعتبارات زیرساخت رشد چشمگیری داشتیم؛ در حوزه اعتبارات طرح تملک دارایی، امسال 11/6 میلیارد تخصیص داشتیم و در اعتبارات داخلی یک جهش خوب تجربه کردیم، به طوری که تقریباً اعتبارات بیش از دو برابر رشد یافت.
وی با اشاره به ملاقات با ریاست صنایع کوچک کشور گفت: برای اولین بار در سفری به اتفاق استاندار کهگیلویه و بویراحمد، خدمت ریاست صنایع کوچک کشور رسیدیم که در نتیجه آن، علاوه بر تخصیص اعتبار، کمک‌های بلاعوضی به ما شد.
وی در خصوص بازگشت واحدهای غیرفعال به چرخه تولید عنوان کرد: سال گذشته، 27 واحد غیرفعال را به چرخه تولید برگرداندیم؛ بخشی از این واحدها سومدیریت داشتند. بخشی استیجاری بودند. بخشی تسهیلات می‌خواستند. بخشی را با رایزنی و جابجایی سرمایه گذار فعال کردیم. شخصی نیز پنج واحد را از غیرفعالی درآورد.
وی ادامه داد: امسال نیز برنامه داریم 26 واحد غیرفعال را به چرخه تولید برگردانیم.
وی در خصوص طرح‌های شرکت شهرک‌ها گفت: 410 مورد تخصیص زمین، 70  مورد دیوارکشی، 41 مورد اسکلت سوله، 19 طرح در حال تکمیل و 11 مورد نصب ماشین‌آلات داشتیم و مجموعاً 596 طرح در ردیف‌های متفاوت در دست اجرا داریم.
وی با بیان این‌که در بویراحمد و گچساران با کمبود زمین صنعتی روبرو هستیم، گفت: مساحت زمین‌های ما الأن هزار و 616 هکتار است و در سه ماهه منتهی به 1401، توانستیم 70 هکتار را تملک و برای 50 هکتار سند تک برگ و برای 20 هکتار سند تفکیکی بگیریم.
وی یکی دیگر از اقدامات خود را تعامل با سازمان اقتصادی کوثر عنوان کرد و گفت: سازمان اقتصادی کوثر به دنبال بهانه بود که از استان برود، اما به آنها گفتیم زمین می‌دهیم.
مرادی‌نژاد گفت: یکی از فاکتورهای مهم مدیریت در شهرک‌های صنعتی تملک و توسعه اراضی و فسخ اراضی است و اگر توسعه و تملک زمین نداشته باشیم، آیندگان به من ایراد می گیرند نتوانستید زمین تهیه کنید.
800 هکتار زمین در سقاوه داریم که مشکلات اعتباری داریم.
وی اظهار داشت: زیرساختِ 20 هکتاری که در دنا تملک کردیم، را به زودی شروع می‌کنیم و عملیات اجرایی 20 هکتار زمین در باشت را نیز ظرف یک ماه آینده شروع خواهیم کرد.
مرادی‌نژاد در مورد منطقه ویژه اقتصادی گچساران گفت: در این خصوص حدود دو هزار هکتار اراضی را در دشت خشاب شناسایی کردیم که بخشی از آن خوش آب است و بخشی از آن نیز مرز خوزستان است که فکر می‌کنم بین هزار و 200 تا هزار و 300  هکتار، انتهای این زمین ویژه اقتصادی است.
مرادنژاد، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد: دوران بزن و در رو تمام شده است / من حتی با برادرم هم تعارف ندارم / در مقابل 25 واحد متخلف، اقدام قضایی خواهیم کرد / 27 واحد غیرفعال را به چرخه تولید برگرداندیم / جلوی واگذاری زیرساخت به صنایع غیرضرور گرفته شد
وی با اشاره به این‌که شرکت شهرک‌ها به عنوان سازمان مسئول انتخاب شد، گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تقبل کرد بخشی از هزینه‌های فاز اول را خود به عهده بگیرد. معاون رئیس جمهور نیز  چند هفته پیش از منطقه هوایی بازدید کردند و ما نیز با عبدالملکی در این خصوص دیداری داشتیم.
وی ادامه داد: گیر منطقه ویژه اقتصادی گچساران این است که موضوع سازمان مسئولی شرکت شهرک‌ها حل شود و ما امیدواریم در سفر هیئت دولت، این موضوع به نقطه مطلوبی برسد.
وی با تأکید بر این‌که دوران بزن و دررو تمام شده است، ادامه داد: شرکت شهرک‌ها ساماندهی داده شدند. با برخی برخورد کردیم، معاونین را تغییر دادیم، نظم اداری را نیز احیا کردیم. چرا که معتقدیم قانون فصل‌الخطاب برای همه است.
وی تأکید کرد: من به عنوان مدیر کوتاه نمی‌آیم؛ حتی با برادرم هم تعارفی ندارم.
وی گفت: من سر توسعه اراضی خیلی سخت‌گیری می‌کنم؛ به همین خاطر پیشنهاد دادیم باید مشاور و روانکاو صنعتی داشته باشیم.
وی هشدار داد: اگر برای توسعه اراضی صنعتی استان، در حال حاضر فکری نشود، کما این‌که قبلا نشده بود، هیچ‌وقت استان ما به یک نقطه مطلوب نمی‌رسد.
وی با اشاره به جلسه گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که هفته پیش برگزار شده بود، گفت: در آن جلسه کم لطفی کردند؛ چرا که استعلامات زود پاسخ داده می‌شوند؛ به‌جز استعلام محیط زیست که باید با وسواس بسیار خاصی عمل کنند.
وی تأکید کرد: ما زمانی که آمدیم مصوب کردیم زمینی به صنایع غیر ضرور، در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تقاضامحور واگذار نشود و تنها به صنایعی که در اشتغال‌زایی و توسعه صنعتی و اقتصادی مؤثر باشند، زیرساخت واگذار و مستقر می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

احمد
Romania
خوشم میاد یه انتقادی میزنی
سهیل
Iran, Islamic Republic of
دکتر مراد نژاد توانمند و دانا در علم و عمل.ایشان جسور و پیگیر و پاکدست میباشند . ای کاس معاون اقتصادی استانداری از ایشان چیزهایی یاد میگرفت.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
چه معاونینی هم منصوب کردید
هیچکدوم سرجای خودشون نیستن
اصلا بلد نیستن حرف بزنن چه برسه بلد باشن کار بکنن
به خدا قسم خیانت به مجموعه و پرسنل هست که چنین افراد ناکارآمد و منفعلی رو به عنوان معاون انتخاب کردین
Iran, Islamic Republic of
از جای بدی سوختی دوست عزیز
صنعتگر
Iran, Islamic Republic of
درود بر کمایی و تیم قدرتمندش
دکتر مرادی نژاد از مدیران توانمند و باسواد منصوب شده دکتر احمدزاده هست
بی شک با حضور ایشون شهرکهای صنعتی استان مسیر و رشد تعالی را با سرعت طی خواهد کرد
برای تیم اقتصادی آرزوی موفقیت داریم
Iran, Islamic Republic of
شهرکهای صنعتی با حضور دکتر مرادی نژاد در حال رشد و تعالی هست
منطقه ویژه اقتصادی به همت استاندار فرهیخته و تیم اقتصادی ایشون استان را متحول میکنند
شهروند
Romania
احسنت بر دکتر مرادی نژاد ایشان دیگه دوره مدیران پیر پاتال باید تمام شود و دور به جوانان داده شود تا شاهد شکوفایی استان و کشور باشیم
صنعتگر
Romania
به نام حق
سپاس و ستایش به یزدان پاک
که پاک آفرید آدمی را زخاک
خدایم به توفیق خود یار کرد
به افتادگانم مددکار کرد
باسپاس وقدردانی از دکتر مرادی نژاد مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان
تلاش خالصانه وصادقانه شما آینه ی وظیفه شناسی وپژواک دانایی وتعهد است ، نتیجه ی بذر تلاش و کوشش شما ، درخت امیدی است که به بار می نشیند ونوید بخش آینده ای پر نشاط وزیبا برای بخش صنعت و تولید در استان خواهد بود.
درود بر همت بلندتان…..
یا حق…
شهروند
Iran, Islamic Republic of
دکتر مرادی نژاد شما لیاقت رهبری این سازمان را دارید
شما پرقدرت؛ با اعتماد به نفس؛ توانا و باسواد هستید
تولید کننده
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا یکی از اقدامات جهادی دکتر مرادی نژاد عزل دو معاون شرکت شهرکهای صنعتی در یک روز بود کدوم یکی از مدیران توان همچین کاری رو دارند
اون مغرضان خناسی که به مطامع خودشون نرسیدند طبیعیه که چشم بسته حرف بزنن
وجدان تنها محکمه ای نیاز به قاضی نداره
کمی منصف باشید
مرادی نژاد نمونه واقعی یک مدیر پرتلاش در نطام مقدس جمهوری اسلامی
زودتر از همه در محل کار حاضرهست دیرتر از همه از محل کار میره بعضی روزها تا ۱۰ ، ۱۲ شب وقت میزاره
طبيعي که وقتی منافع عده ای از این جماعت به خطر بیفته به سوز و گداز بیفتن
اینجاست باید گفت دوست عزیز آب بریز همون جا که میسوزه
ما تولید کنندگان از دکتر مرادی نژاد بابت این اقدامات جهادی در این مدت کوتاه تشکر میکنیم
آشنا
Iran, Islamic Republic of
دکتر مرادی نژاد اندیشه و تلاش خدمتگزاران صدیق هیچ گاه از یاد نخواهد رفت.

بدینوسیله از تلاش و زحمات مستمر حضرت عالی تقدیر و تشکر میگردد.

از خداوند متعال برایتان سلامتی، بهروزی و توفیق استمرار خدمتگزاری را مسئلت دارم
Iran, Islamic Republic of
چه معاونینی انتصاب کردی آقای مرادی نژاد..اصلا غوغا میکنن شرکت رو متحول کردن.
آقای مرادی نژاد به شعور افراد و مجموعه اینجوری داره توهین میشه.
اگه معاونین رو در جهت اصلاح امور تغییر دادین چرا تعجب همگان از جمله معاونین سازمان رو در پی داشت حتی ارباب رجوع ها هم از این انتصابات شوکه شدن که چرا این افراد مگه قحط الرجال بود
این حجم از بی تجربگی اخه چرا..به نظر من چنین این چنین مدیریت کردن یک مجموعه با انتصاب چنین معاونینی خیلی افتخار نداره که حتی بخواین بازگو کنین..اگه میخواین مدیریتتون به حاشیه نره تا میتونید با این معاونین جایی جلسه ای چیزی نرین
همشهری
Iran, Islamic Republic of
آقای شهروند لطفا بگو کدوم معاون منظور شماست
صنعتگر
Romania
دکتر مرادی نژاد را بیارین اداره کل صمت
روزبهان را بزارین رییس دانشگاه شهید بهشتی
Iran, Islamic Republic of
درود بر کبنای همیشه حق بجانب
لطفا اون آقایی که توی شهرک سرآبتاوه فقط با رانت و پارتی تمام سوله های واحدهای تولیدی رو به یکباره صاحب شده رو دنبال
چرا اجازه داده میشه با ساخت و پاخت اکثر واحدهای تولیدی راکد رو صاحب شه
ب
Iran, Islamic Republic of
اقای دکتر موسوی مدیری توانمند بود که شهرک را نجات داد آقای دکتر مرادی نژاد مدیر ی خوب است ولی آقای کمایی شما خوب می دانید دکتر موسوی اهل زد و بند نبود......
دکترا
Iran, Islamic Republic of
خواهشا این اعداد وارقام رو بزارین کنار واز این ادبیات نمایشی فاصله بگیر در عمل بگو چه عمل مثبت ومثمر ثمری داشتی تا الان همین
Iran, Islamic Republic of
دکتر مرادی نژاد عزیز با شناختی که از کیفیت بالای فعالیت شما به عنوان مدیرعامل دارم ،عامل ایجاد انگیزه در مجموعه برای تلاش در جهت پیشبرد هرچه مطلوب تر امور شرکت شده اید.
از شما برای رهبری و راهنمایی هایتان و انتخاب بجا و برکناری شایسته ی معاون سابق مجموعه کمال تشکر را داریم
حق نگهدارتان
صنعتی
Iran, Islamic Republic of
این آقا دلش به جی خوشه؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
حرف های پوپولیستی
کبنا یه مدیر باسواد داشتیم که سهم رسانه ها را نداده بود.
اینم به چنگ آوردی!

نوش جونت کمایی
Iran, Islamic Republic of
کبنا !
لیست 27 واحد فعال شده را بگیرید و بازدید میدانی و سرزده انجام بدین

البته بدون هماهنگی شهرک صنعتی و صمت

خیلی چیزها مشخص خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
استاد !

شما هنوز تعریف واحد کوچک و متوسط و بزرگ را نمی دانی

مصوبه هیات وزیران را مطالعه فرمایید
Iran, Islamic Republic of
وی گفت: درباره اینکه چرا برخی واحدها تعطیل هستند، ما پاسخگو نیستیم؛

اتفاقا متولی صنایع کوچک ، شرکت شهرک های صنعتی است

ظاهرا تاکنون اسم سازمان خودتون را هم به درستی نخوندین

سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران

قانون تشکیل سازمان را هم حتما مطالعه فرمایید
کارآفرین
Iran, Islamic Republic of
دست عزیز که مغرضانه نظر میدی کجات داره می سو ز ه که عملکرد شرکت شهرکهای صنعتی را زیر سوال می بری باز خوبه این آمار از مجرای قانونی و بسیار مستند تهیه شده و با پیگیری‌های یی که دکتر مردای نژاد و سایر عوامل شهرکهای صنعتی با مجموعه دلسوز و همیشه پای کار سپاه و بسیج و معاونت محترم قوه قضائیه و معاون قضایی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری به چرخه بازگشت به تولید رسیده همه اینها یعنی شوخیه و حرف شما درسته برو بابا جمع کن بساطت را
کارآفرین
Iran, Islamic Republic of
دست عزیز که مغرضانه نظر میدی کجات داره می سو ز ه که عملکرد شرکت شهرکهای صنعتی را زیر سوال می بری باز خوبه این آمار از مجرای قانونی و بسیار مستند تهیه شده و با پیگیری‌های یی که دکتر مردای نژاد و سایر عوامل شهرکهای صنعتی با مجموعه دلسوز و همیشه پای کار سپاه و بسیج و معاونت محترم قوه قضائیه و معاون قضایی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری به چرخه بازگشت به تولید رسیده همه اینها یعنی شوخیه و حرف شما درسته برو بابا جمع کن بساطت را اگر این آمار را از هر کدام از جاهایی که اسم بردم بپرسید معلوم میشه که مغرضانه نشر اکاذیب می‌فرمایید در ضمن اون معاونت که برکنار شد کاش میشد عملکرد چند سالشو دید بینم چکار کرده در ضمن اونی که تیتر معاونت را زده حتما خیلی دوست داشته خودش معاون بشه اما حتما زبان حرف زدن داشته اما سواد نداشته که مدیر محترم شرکت پست معاونت را براش بزنه
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز شما که میگی لیست ۲۷ واحد بگیر بررسی کن موضوع مشخص میشه اتفاقا لیست واحدها کاملا مشخصه و بررسی هم شده
شما احتمالا جز همون تیم یاجوج و ماموج به تعبیر کبنا خاله خرزویی بودی که حالا جلوی ریخت وپاش هات و ... گرفته شد
..
محمد
Iran, Islamic Republic of
آقای مرادی نژاد سیستم را میشناسه و قطعا میتونه کارهای خوبی انجام بده و تا الان هم نشون داده
آمار واقعی را از مجموعه شهرکهای صنعتی دریافت کنید که کار شده یا خیر
به امید روزهای خوب تر
اسحاق
Iran, Islamic Republic of
اخه مهندس موسوی چه بلایی سرت اورده اینقدر میسوزی دردت میکنه اینقدر بدش میگی بازنشسته شد با اقتدار .
شهروند عزیز
لطفا به داد شهرک صنعتی دلی بجک سپیدار برسید زیر ساخت صفرنه جدول گزاری نه زیر سازی نه روشنایی نه ورودی نه خروجی نه گاز نه فضای سبز کاملا رها شده هر روز آب قطع
لبیک
Iran, Islamic Republic of
اگه همین طور واقعا تداوم داشته باشد.
خوب است
احسنت
س،ج
Iran, Islamic Republic of
كبنا خبر چاق كن تحويل بگير مدير عامل انقلابيتو. تو يك سال خورده كه حتي اجازه ورود به شركت را نداره.
برو از سيد هاشم موسوي جهان آباد حلاليت بطلب
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

 محمد حسین فرهنگی نماینده مجلس گفت: مجلس به حکم بسیار عجیبی در جریان رسیدگی به بودجه ...
دعای پدرها ردخور ندارد

دعای پدرها ردخور ندارد

با اینکه تصور می‌کنیم مادر جایگاه بالاتری نسبت به پدر دارد اما بسیاری از ما از جایگاه ...
1