تاریخ انتشار
پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب : ۴۶۲۷۶۲
فرسودگی نظام اداری به فرسایشی شدن پروژه‌ها نیز انجامیده است؛

تصفیه‌خانه یاسوج به عاقبت پل‌های سوم و چهارم بشار دچار خواهد شد؟

۱
تصفیه‌خانه یاسوج به عاقبت پل‌های سوم و چهارم بشار دچار خواهد شد؟
کبنا ؛نظام اداری کهگیلویه و بویراحمد با وجود قدمت اندک آن، فرسوده شده و بسیاری از پروژه‌ها سال‌ها عقب می‌‌افتند.
فرسودگی نظام اداری به فرسایشی شدن پروژه‌ها نیز انجامیده است. تصفیه‌خانه یاسوج که از سال 1396 با هدف رفع مشکل آب شرب یاسوج کلید خورد هنوز در فاز اول مانده و بیم آن می‌رود همچون برخی دیگر از پروژه‌ها سال‌ها به طول بینجامد.
پل سوم و چهارم بشار و جاده پاتاوه دهدشت سال‌هاست که بلاتکلیف مانده؛ گویی قرار نیست هیچوقت به بهره‌برداری برسند. دغدغه افکار عمومی این است که ممکن است عاقبت تصفیه‌خانه یاسوج شبیه به همین پروژه‌ها شود.

در همین خصوص ایرنا در گزارشی درباره تصفیه خانه شهر یاسوج نوشت: این تصفیه‌خانه در سال ۱۳۹۶ کلنگ‌زنی شد و قرار بود در مدت ۱۲ ماه به بهره‌برداری برسد اما تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در رکود به سر می‌برد اما از ابتدای دولت سیزدهم با تزریق اعتبارات مطلوب ،فاز نخست پروژه در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.
 استان کهگیلویه و بویراحمد به وِیژه شهرستان سردسیری بویراحمد به سرزمین چشمه سارها و رودهای روان شهرت یافته و در دل طبیعت آن، هر جا که بنگری چشمه ای می جوشد و زمین را سیراب می کند اما با این وضعیت در اغلب نقاط این استان بویژه مرکز آن از مشکل آب شرب رنج می برد.
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸.۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می رود.
طبق شواهد رسمی، این استان دومین استان تولید کننده آب کشور است به گونه ای که ۱۰ درصد ظرفیت آب کشور در کهگیلویه و بویراحمد است اما کم آبی یکی از مهم‌ترین مشکل شهروندان یاسوجی در مرکز استان است.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد در استان با تنش آبی مواجه هستیم و در برخی از نقاط استان از جمله بهمئی، کهگیلویه، یاسوج و برخی از مناطق بویراحمد علی رغم اینکه رودخانه جاری است با تنش آبی مواجه هستیم چرا که در گذشته در زمینه انتقال آب کار خاصی صورت نگرفته است.
سید علی احمدزاده بیان کرد: از محل سفر اعتبارات رئیس جمهور ۳۲۰ میلیارد تومان برای هدر رفت آب در شهر یاسوج اختصاص داده شد که تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت تا جلوی ۴۰ درصد هدر رفت آب گرفته شود.
بنا به اظهارات علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، بیش از ۶۰ درصد آب آشامیدنی در شهرستان بویراحمد به دلیل فرسودگی شبکه‌های توزیع آب و انشعابات غیرمجاز هدر می‌رود که این مهم نیز بر تنش آبی موجود در یاسوج مرکز استان تاثیر نامطلوبی گذاشته و مردم شهر تنها چند ساعت از روز به آب آشامیدنی دسترسی دارند.
بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد ساخت تصفیه خانه آب یاسوج یکی از راهبردهای تامین آب پایدار این شهر است.
در فاز نخست این طرح ۲۰۰ لیتر بر ثانیه و در فاز دوم و نهایی آن نیز ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب از رودخانه بشار یاسوج وارد شبکه توزیع آب آشامیدنی شهر یاسوج می شود.
با بهره برداری از این طرح علاوه بر تقویت فشار آب شهر یاسوج، مشکل آب شهرک های ولایت و الغدیر کاملا برطرف خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این پروژه از سال ۱۳۹۶ و با هدف رفع تنش آبی شهر یاسوج کلید خورد.
امید صالحی افزود: این پروژه طبق آنچه در افق طرح پیش بینی شده است، در فاز نخست قرار است ۲۰۰ لیتر آب بر ثانیه برای جمعیت ۶۰ هزار نفری فراهم کند.
وی تاکید کرد: تا چهار سال پس از کلنگ زنی این پروژه تنها ۱۰ میلیارد تومان تخصیص و پیشرفت پروژه کمتر از ۲۰ درصد بود اما از سال ۱۴۰۰ به بعد با تزریق ۳۵ میلیارد تومان بودجه به این پروژه، اکنون فاز اول آن در آستانه افتتاح قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: هم اکنون همه تجهیزات مکانیکی و ابزار دقیق مجموعه نصب و راه اندازی شده و با تکمیل آبگیر در روزهای آتی شاهد تکمیل نهایی فاز اول این مجموعه خواهیم بود.
امید صالحی بیان کرد: برای تکمیل نهایی این پروژه نهایتاً ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: یاسوج از جمله شهرهایی است که روان آب های زیاد دارد اما عدم هدایت درست منابع آبی برای مصارف مردم، باعث شده یکی از شهرهای دارای تنش آبی این استان باشد.
احمدزاده بیان کرد: به واسطه جمعیت رو به افزایش مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قطعاً تولید آب گذشته، پاسخگوی نیاز مردم نیست و همین هم باعث شده مداوم قطعی هایی را شاهد باشیم.
وی تصریح کرد: دولت سیزدهم در راستای رفع مشکلات اساسی به ویژه در حوزه زیرساخت در سالهای اخیر قریب به ۳۵ میلیارد تومان بودجه تخصیص داد و این پروژه را با بیش از ۷۰ درصد در همین دو سال به پیش راند و اکنون در یک قدمی بهره برداری قرار داده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: با بهره برداری از این پروژه و البته به سرانجام رسیدن مخازن بزرگ ذخیره آب در دو نقطه مرکز استان، به زودی مشکلات آب آشامیدنی در یاسوج و مناطق حاشیه ای آن تا حد بسیار زیادی مرتفع خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در اواسط اردیبهشت ماه امسال تاکید کرده که تصفیه خانه اضطراری شهر یاسوج باید ظرف یک ماه تکمیل شود.
احمدزاده افزود: هیچ کم کاری پذیرفته نیست و باید کار سرعت گیرد تا مردم از این طرح بهره مند شوند.
کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۱۶۲ هزار مشترک آب و بیش از ۴۴ هزار مشترک فاضلاب دارد. یاسوج برای بهبود پایداری آب به ۳٠ هزار متر مکعب مخزن نیاز دارد.
شرکت آب و فاضلاب استان ۹ شهرستان، ۱۸ شهر و یکهزار و ۱۸ روستا را پوشش می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بررسی‌ها حاکی از آن است که ارز دستوری با نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی، واکنش‌های سیاسی و کارشناسی ...
نوشیدنی انرژی‌زا؛ مد جدید دهه هشتادی‌ها

نوشیدنی انرژی‌زا؛ مد جدید دهه هشتادی‌ها

این واقعیتی است که همه والدین باید آن را بدانند: «نوشیدنی های انرژی‌زا هیچ فایده‌ای برای ...
صدای این آژیر خطر آیا به گوش کسی خواهد رسید؟

صدای این آژیر خطر آیا به گوش کسی خواهد رسید؟

طی یک دهه آینده یعنی زمانی که دهه شصتی‌ها به سن بازنشستگی برسند، بحران یا حتی فاجعه‌ای ...
1