تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب : ۴۶۰۵۹۰
آتش سوزی در کمین جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد؛

هشدار به اداره‌کل منابع طبیعی و محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد؛ از همین الان به فکر آتش‌سوزهای فصل تابستان باشید / منابع طبیعی یا برنامه‌ ندارد یا توان اجرای آن را / سال گذشته 136 هتکار جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوختند / لزوم شفاف‌سازی دقیق در خصوص نحوه برخورد با متخلفین در عرصه‌های منابع طبیعی

۱
۲
هشدار به اداره‌کل منابع طبیعی و محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد؛ از همین الان به فکر آتش‌سوزهای فصل تابستان باشید / منابع طبیعی یا برنامه‌ ندارد یا توان اجرای آن را / سال گذشته 136 هتکار جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوختند / لزوم شفاف‌سازی دقیق در خصوص نحوه برخورد با متخلفین در عرصه‌های منابع طبیعی
کبنا ؛هر ساله هنگام فصل تابستان به دلایل مختلف و گاهی خطای انسانی آتش به جان جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد می‌افتد، سال گذشته 136 هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویاحمد طعمه حریق شد. دستگاه‌های مربوطه از جمله اداره‌کل منابع طبیعی یا برنامه‌ مناسب و اثرگذار برای پیشگیری و مقابله با این آتش‌سوزی ندارند و یا اگر برنامه‌ای در استان برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها وجود دارد، توان اجرای دقیق و به‌موقع آنرا ندارند. بخشی زیادی از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد به دلیل آتش‌سوزی نابود شدند و در این رابطه هیچ وقت اداره‌کل منابع طبیعی به‌طور کامل شفاف‌سازی نکرده که علت این آتش‌سوزی‌ها چه بوده و با متخلفینی که احیاناً شناسایی کرده‌اند چه برخوردی داشته‌اند؟ و آنها چه مجازاتی را متحمل شده‌اند؟ یقیناً اطلاع‌رسانی دقیق برخوردهای قانونی تا حد زیادی بازدارنده خواهد بود.
به گزارش کبنا، ایران در گزارشی به مسوولان در خصوص آتش‌سوزهایی که احتمالاً در تابستان به دلیل وجود انبوه علفزارها ناشی از بارندگی‌های اخیر اتفاق بیفتد، هشدار داده و نوشته است؛ بارندگی های خوب امسال اگرچه بهاری زیبا در جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد را ایجاد کرد اما خشک شدن علفزارها می تواند منجر به آتش سوزی های گسترده با کمترین بی احتیاطی در عرصه های طبیعی این بخش از زاگرس شود.
صاحب نظران منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تاکید می‌کنند که وقتی دامدار، شکارچی یا گردشگری که برای پخت غذا آتش روشن کرده آن را به طور کامل خاموش نکند براثر وزش باد و خشکی برگ‌ها و خرده چوب‌های کف جنگل، آتش گسترده روشن می‌شود.

آنان تاکید می کنند که حتی یک بطری شکسته شیشه‌ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می‌تواند نور خورشید را متمرکز و سبب ایجاد آتش سوزی در عرصه های طبیعی شود.
کارشناسان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند: سال زراعی و پربارش جاری وجود انبوه علف‌های هرز در زمین های کشاورزی، مراتع و جنگل ها بستر را برای وقوع آتش سوزی‌های گسترده با کمترین سهل انگاری کشاورزان در فصل برداشت و آتش زدن کاه و کلش فراهم کرده که با توجه به در پیش بودن آغاز برداشت محصولات زراعی نیاز است در این زمینه اقدام‌های فرهنگی و اطلاع رسانی پیشگیرانه صورت گیرد.
تجربه سال های گذشته نشان می‌دهد تعداد انگشت شماری از آتش سوزی ها نیز به عمد و با هدف تصرف زمین صورت می گیرد که برای این مورد نیز باید فکری اساسی شود.
البته به هر دلیلی که این آتش سوزی ها رخ دهد بخشی از منابع ملی و طبیعی زاگرس زیبا از دست می رود که جبران آن به سادگی امکان پذیر نیست و نیازمند هزینه و زمان زیادی است تا بار دیگر بتوان سرزندگی و نشاط را به جنگل ها و مراتع آسیب دیده بازگرداند.
آتش سوزی جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پارسال ۱۳۶هکتار جنگل این استان طعمه حریق شد به همین علت نیاز است برای پیشگیری از این تجربیات تلخ شهروندان و مسئولان با هم مشارکت کنند.

آتش سوزی در کمین جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد

سعید جاویدبخت عنوان کرد: میراث طبیعی جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد گستره یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار را به خود اختصاص داده که این امر وظیفه شهروندان و مسئولان برای حفظ این گنجینه های خدادادی را می طلبد.
کهگیلویه و بویراحمد در زمینه سرانه جنگل در سطح کشور رتبه نخست را دارد بطوریکه به ازای هر نفر از جمعیت استان ۱.۲۵ هکتار جنگل وجود دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بیش از ۵۶ درصد استان را جنگل تشکیل می دهد که در مجموع ۵۰ درصد این استان جنگل بلوط است.
وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت این سرمایه های خدادادی برای حفظ منابع خاک،پیشگیری از وقوع سیلاب و همچنین به علت وابسته بودن معیشت بخش قابل توجهی از جمعیت استان به جنگل ها و مراتع نیاز است از همین حالا برنامه پیشگیری از آسیب رسیدن به منابع طبیعی در فصول بهار و تابستان شود.
وی اظهار کرد: به ازای هر ۶ هزار هکتار جنگل بطور استاندارد در کشور یک قرق‌بان فعالیت دارد این در شرایطی است که در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر ۳۰ هزار هکتار جنگل یک نفر قرق‌بان مشغول فعالیت است که این امر نیاز به مشارکت شهروندان برای حفظ گنجینه های جنگل و مراتع را صدچندان کرده است.
شهروندان چگونه به کاهش خسارت های آتش سوزی پیشگیری کنند؟
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید که طبیعت دوستان با مشاهده کوچک‌ترین دود یا آتش در جنگل اقدام به اطفای حریق کنند یا دست کم به نزدیکترین واحد منابع طبیعی، نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، شهرداری‌ها، بخشداری، دهیاران، پلیس ۱۱۰ و تلفن رایگان ۱۵۰۴( امداد جنگل و مرتع) و دیگر نهادهای دولتی اطلاع دهند.
جمشید عبدی پور افزود:خودداری از انداختن کبریت نیم سوخته یا ته سیگار از دیگر راهکارهای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع است.
وی افزود: گردشگران در صورت روشن کردن آتش در طبیعت پیش از ترک جنگل از خاموش بودن آتش مطمئن شوند.
پیامدهای آتش سوزی در عرصه های طبیعی
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: پس از وقوع یک آتش سوزی خسارت های جنگل ها در سه حوزه سلامت انسان، آسیب های حیات وحش و منابع آب و خاک قابل بررسی است.

آتش سوزی در کمین جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد

جمشید عبدی پور معتقد است: به دلیل تولید گازهای سمی آتش سوزی جنگل ها می تواند باعث خسارت هایی به سلامت انسان ها به ویژه اهالی نزدیک جنگل ها وارد کند.
وی اظهار داشت:مهاجرت گونه های حیات وحش از دیگر پیامدهای آتش سوزی در جنگل هاست زیرا هر گاه زیستگاه از بین رفت حیات وحش برای یافتن سرپناه ناچار به مهاجرت است.
او توضیح داد: پس از مهاجرت گونه های حیات وحش منطقه حفاظت شده مقصد برای حفظ حریم قلمروی خود با جانوران مهاجر درگیر می شود و این امر ممکن است به قیمت جان مهاجران تمام شود.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: رقابت برای یافتن غذا مشکل دیگری است که حیات وحش مهاجر از آن آسیب می بیند.
عبدی پور تصریح کرد: از بین رفتن جوجه ها،تخم های موجود در لانه و حیوانات مصدوم یا کند حرکت از دیگر آسیب هایی است که پس از آتش سوزی به حیات وحش وارد می شود.
او می گوید: کل و بز و پرندگانی مانند کبک مهمترین گونه های حیات وحش از نقطه نظر جمعیت و خرس قهوه ای شاخص گونه جانوری مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد است.
او اضافه کرد: انقراض برخی گونه های کمیاب، تبدیل جنگل ها انبوه به نیمه انبوه یا تنک از پیامدهای آتش سوزی بر پوشش گیاهی این مناطق است.
وی با اشاره به اهمیت جنگل ها در صنعت گردشگری،کاهش آلودگی هوا و کم شدن میزان خسارت های سیل گفت: شهروندان قدر گنجینه های جنگل ها و مراتع را بدانند و با بی احتیاطی سبب از بین رفتن این عرصه ها نشوند.
برنامه ریزی برای کاهش خسارت های آتش سوزی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مناطقی که جنگل‌های آنان دچار آتش سوزی شده اند بلوک بندی و مناطق بحرانی شناسایی شدند.

آتش سوزی در کمین جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد

وی ادامه داد: ۲۲ نقطه بحرانی به مساحت ۶۶۰ هزار هکتار در استان شناسایی شده که برای حفاظت از این مناطق در مقابل آتش سوزی و بوته کنی ۸۰ نفر نیروی انسانی نیاز است.
وی اضافه کرد: همچنین ۱۵ نقطه که برای برداشت آب توسط بالگردها هنگام کمک به خاموش کردن آتش سوزیها مشخص شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: استقرار یک بالگرد جهت کمک به اطفاء آتش سوزی جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد ضرورت دارد چه انتظار داریم در این زمینه مساعدت و همکاری لازم صورت گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه الان خواب تشریف دارن اخه کسی شون باوجدان کاری نیست همه در فکر آخر ماه و دریافت اضافه کارن
راز کشته شدن یک زن در کردستان

راز کشته شدن یک زن در کردستان

متهم به قتل در اعترافات خود گفته که در ابتدا زن را خفه کرده و سپس او را به سنگ بزرگی ...
روایت «المانیتور» از تشدید «جنگ در سایه» تل آویو با تهران

روایت «المانیتور» از تشدید «جنگ در سایه» تل آویو با تهران

درگیری اخیرا اسرائیل با ایران و نیروهای نیابتی آن در سوریه هفته گذشته تشدید شد. اسرائیل ...
پیشنهاد دولت بایدن به ایران: توافق موقت

پیشنهاد دولت بایدن به ایران: توافق موقت

به گفته ۱۰ مقام اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی، دولت بایدن در هفته‌های ...
1