تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۴۴۶۷۴۶
نگاهی به عملکرد نستهن مقدم شهردار یاسوج؛

بخش دوم) از ضعف عملکرد تا مرگ اخلاق؛ آقای شهردار مدیریت به چه قیمتی؟

۳۰
۵
بخش دوم) از ضعف عملکرد تا مرگ اخلاق؛ آقای شهردار مدیریت به چه قیمتی؟
کبنا ؛
جغرافیای کم‌نظیر استان کهگیلویه و بویراحمد در رأس آن شهر یاسوج -پایتخت طبیعت ایران- جغرافیای بکر و پرپتانسیلی بوده است که سال‌ها در حسرت مدیریت ضعیف، ظرفیت‌های بی نظیرش دست و پا میزند و گرداب اسم‌های بزرگ و توخالی، این مروارید ایران سربلند را می‌بلعد. آنچه در این نگارش مدنظر است، بررسی سیر تحولات مدیریتی در شهرداری یاسوج و اثرات آن بر اعتماد اجتماعی شهروندان می‌باشد.
صاحبنظران معتقدند درصد زیادی از کارآیی و بهره‌وری شهرداری‌ها در گرو کسب اعتماد شهروندان به عنوان بخش زیادی از سرمایه اجتماعی و معنوی یک شهر می‌باشد تا بتوانند از آن در مسیر توسعه شهری و نیل به اهداف سازمانی استفاده نمایند. بی تردید فروپاشی مدیریت شهری در پشت الفاظ، القاب، توجیهات و وعده‌های بی سرانجام، آسیب جبران ناپذیری به اعتماد و سایر کنش‌های اخلاقی جامعه وارد نموده و ناامیدی در سطح شهروندان را دامن می زند.
ابراهیم حاجیانی در پژوهش خود معتقد است: از آنجایی که نظم نوین اجتماعی، روابط اجتماعی را به ورای قلمرو خویشاوندی و خانوادگی و به عبارتی به سوی نهادها و سازمان‌ها، جهتگیری و هدفگیری می‌کند، فقدان و یا کاهش اعتماد نهادی به عنوان شالوده روابط بین شهروندان با سازمانها و نهادها، موجب ناکارآمدی این سازمانها از یکسو و عدم تأمین انتظارات و تمایلات شهروندان از دیگر سو می‌گردد. این مهم می‌طلبد عملکرد مدیران سازمان‌ها و به ویژه نهادهای مدیریت شهری از جمله شهرداری‌ها به طور مستمر مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج جهت ارتقاء سطح خدمات و همینطور اعتماد اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.
آنچه اعتماد را می‌سازد صداقت است و آنچه صداقت را به اثبات می‌رساند شفافیت است. در تمامی ادیان از جمله اسلام بر قبح حرف خلاف واقع تاکید شده است و قرار گرفتن آن در ذیل عنوان گناهان کبیره معرف این اهمیت است. جامعه‌ای که حرف نسنجیده و خلاف واقع در آن به قاعده و اصل تبدیل گردد و نه استثناء، در این جامعه اعتماد متقابل وجود نخواهد داشت، روابط افراد کاملاً غیراخلاقی خواهد شد، فساد و تباهی در همه سطوح رخنه خواهد کرد و چنین جامعه‌ای به مرور با یک جامعه دینی و اخلاق مدار فاصله خواهد گرفت. اولین گام برای رواج حرف‌های خلاف واقع، شکسته شدن قبح آن است. در جامعه‌ای که حرف‌های بی‌پایه و خلاف وافع نوعی زرنگی تلقی شود و مردم با شنیدن این سخنان لبخندی حاکی از سرور و شعف بر لبان خود ظاهر سازند طبعاً گفتارهای اینچنینی رواج می‌یابد. 


بیشتر بخوانید:

بخش اول) یاسوج شهر بی‌شهردار / شهروندان مشکلات شهریِ یاسوج را بیان کنند

در سال 1396 و با اتمام انتخابات شوراهای اسلامی کشور، نبرد سهمگینی بر سر سکانداری شهرداری یاسوج شکل گرفت. گویی آنان که مسلح به زره و کلاهخود، اسب توانمندی به رقص درآورده بودند، در نظر دارند از یاسوج شهری بسازند که نه تنها سرسلسه شهرهای ایران گردد بلکه مدیریتشان عبرت جهانیان شود و در حسرت آن ناله کنند و موی از سر برکنند. با گذشت قریب به 5 سال از مدیریت جدید شهرداری یاسوج، آنچه در ذهن شهروندان سؤال بی پاسخی مانده است این است که چه چیزی به شهر یاسوج اضافه شده است؟ در این مدت کدام طرح، نماد، پروژه کلان و ...  در این شهر زیبای مظلوم بهره برداری شده است؟ عمق فاجعه آنجا نمایان می‌شود که لکه گیری خیابان‌های پر از چاله به عنوان عیدی شهرداری و آقای مقدم، به شهروندان هدیه می‌شود! بیاید بپرسیم چه بر سر یاسوج آمده است؟
1- در ابتدای دوره مدیریت آقای مقدم، پس از چند ماه و شاید یکسال، شیپور پیشرفت خارق العاده عملیات اجرایی و بهره برداری پل چهارم (شهید یزدانپناه) توسط ایشان به صدا درآمد و هربار این اتفاق، خوراک وعده چند ماهه آقای شهردار برای افتتاح می‌گشت. حال چند سال از وعده ایشان برای افتتاح آن پل می‌گذرد؟ پروژه‌ای که منابع آن توسط دولت تأمین می‌شود و نه از بودجه شهرداری، باید پرسید چند وعده چندماهه دیگر برای افتتاح آن کنار گذاشته‌اید؟ برای این وعده‌های عملی نشده، نیاز نمی‌بینید حداقل برای ترمیم اعتماد جامعه عذرخواهی کنید؟
2- پروژه مهم دیگر کمربندی بنسنجان، شرف آباد، دولت آباد به زیرتل بوده که شهردار یاسوج از اسم بزرگ آن را برای پر کردن خلاءهای مدیریت خود هر از گاهی در بوق و کرنا می‌کرده است. لازم است شفاف اعلام بفرمایند:
الف: چه میزان از املاک مهم و سرمایه‌های ارضی شهرداری یاسوج و با چه قیمتی برای این وعده آقای شهردار هزینه شده است؟؟ شنیده‌ها حاکی از هزینه کرد میلیاردها تومان است!
ب: چه بازخوردی از این همه هزینه عاید شهر و شهروندان شده است؟ به جز درصدهای متناقض و بی پایه که هر از گاهی چیدمان مصاحبه آقای شهردار را تکمیل می‌کند نه آن پروژه مهم را؟
ج: سرانجام و سرنوشت این طرح مهم به کجا کشیده و زمان بهره برداری دقیق آن چه ماه، سال و یا قرنی خواهد بود؟
د: برای این وعده‌های عملی نشده، نیاز نمی‌بینید حداقل برای ترمیم اعتماد جامعه عذرخواهی کنید؟


3- یکی از سرمایه‌های بی‌بدیل شهر یاسوج، آبشار یاسوج می‌باشد. همانگونه که همه می‌بینیم حجم رویش سازه‌های تجاری، گردشگری، مسکونی و ... در آن بیش از هر دوره مشابهی ست که نگارنده در بیان علل آن استدلالهای متقنی دارد اما طرح آن را به آینده موکول می‌کند. آقای شهردار در پاسخ به انتقادها، از آماده سازی طرح ساماندهی آبشار و پارک جنگلی سخن به میان آورده و فرار رو به جلو نموده است. آقای دکتر!! از سرنوشت این طرح نیز همشهریان خود را مطلع فرمایید. متاسفانه اینجا درصد و آمار و ارقام به کارتان نمی‌آید چون عملی کردن این وعده در حد همان حرف و روی کاغذ مانده است. آن را برای چه زمانی کنار گذاشته‌اید و یا فقط برای تبلیغات مدت دار از آن بهره خواهید برد؟
4- در سال گذشته همایش مجسمه‌های فلزی یاسوج را برگزار کردید. با یک کارناوال تبلیغاتی آن را دستاورد مهمی جلوه دادید. شنیده‌ها حاکی از هزینه میلیاردی در این همایش بوده است. نتیجه کار برای شهر و شهروندان چه بوده است؟ اعداد و ارقام و درصد، اینجا هم کمکی به شما خواهد کرد؟ بسیاری از مجسمه‌ها در انبار شهرداری زنگ زده و خاک می‌خورد! درگیر کدام عملیات مهم و محیرالعقول هستید که ناتوان از نصب آنها مانده‌اید؟ اینگونه هدررفت سرمایه‌های یک شهر و بی توجهی به آن شایسته عذرخواهی از همشهریانتان نیست که حداقل اعتماد آنها به این نظام مقدس را به یغما نبرید؟
5- در مناسبت‌های ترافیکی، آقای مقدم این بار طرح جامع ترافیک شهر یاسوج را دستاویز بازی با پروژه‌های اسمی کرده‌اند. آقای شهردار طرح جامع ترافیک که وعده آن را داده بودید در کدام قفسه ذهن شما و یا قفسه کمد اتاق شما خاک می‌خورد؟ آیندگان ما را چگونه قضاوت خواهند کرد وقتی اینگونه تسلیم بازی با واژه‌های مدیران می‌شویم؟ چرا روزشمار وعده‌های مدیران را مطالبه نمی‌کنیم؟ اگر ناامید از شورا و شهردار شده‌ایم، مطالبه گری ما کجا رفته است؟
6- سال گذشته آقای مقدم شهردار یاسوج، خبر از افتتاح قطعی کارخانه بازیافت زباله در سال 1400 دادند. که این هم در قامت یک وعده بی اساس ماند. پروژه‌ای که توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود به کدام گردنه فرضی اداری گره خورده است که اسیر گذر زمان در اقیانوس مدیریت شما گردید؟ حتی اگر فرض شود در سال 1401 به بهره برداری برسد، آیا برای این وعده‌های عملی نشده، نیاز نمی‌بینید حداقل برای ترمیم اعتماد جامعه عذرخواهی کنید؟



7- آقای شهردار، آنجا که نهضت آسفالت را واژه‌ای یافتید تا خدمات بی نظیرتان را با چکش منت بر سر مردم بکوبید، نیاز نبود نحوه و مکان مصرف هزاران تن قیر اهدایی بازآفرینی فضاهای شهری را گزارش نمایید؟ فلسفه آسفالت مخملی در امامتها و عدلها در حالی که بسیاری از همشهریان از خیابان‌های خاکی در عذاب‌اند چه بود؟ آیا نمی‌توانست در شرف آبادها، اکبرآباد، نجف آباد، بلکو و سایر محلات حاشیه‌ای، اسباب نجات آنها از گرد و خاک تابستانی و گل و لای زمستانی باشد؟ اسم این را گذاشتید نهضت آسفالت و اسب توانمندی می‌تازید؟
آقای مقدم! نظامی که با خون شهدا به ثمر رسید و در میان هزاران دسیسه استعماری با رهبری یک عالم فرزانه تا کنون در مقابل هیچ قدرتی قد خم نکرده است، همیشه به اعتماد و پشتوانه مردم‌اش بالیده و آن را بزرگترین سرمایه خود دانسته است. لذا نباید اعتماد مردم خدشه‌دار شود و خدای نکرده بازیچه بازی‌های قدرت شود که خیانتی آشکار به این نظام و ارزش‌های آن است.
یقین بدانید اگر بنا باشد 4 سال دیگر با اقدامات بی‌نتیجه، مدال مدیریت بر گردن آویزید، فریادهای مطالبه‌گری بلند می‌شود اجازه داده نمی‌شود که چنین سرمایه‌های مادی و معنوی یک شهر دستاویز گردد. پیشنهاد دیگری هم برایتان داریم؛ چند نفر را به صورت ناشناس در میان همشهریانتان بفرستید و قضاوت آنان در مورد خودتان را بشنوید. نکته آخر اینکه مردم یاسوج خدمت شفاف می‌خواهند و دیگر با شنیدن وعده‌های بی‌نتیجه، لبخند نخواهند زد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
پل بیمارستان‌امام‌سجاد؟؟؟
تعمیرگاههای بنسنجان؟!
نبود فضای سبز وگل کاری در سطح شهر باسوج؟
نداشتن طرح‌وبرنامه برای شهر؟!
و....
کدوم‌اقدام شهردارانجام داده است؟؟؟؟؟؟
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
اقای شهردار و کسانی که او را به عنوان شهر دار انتخاب کرده اند در برابر الهی چه پاسخی خواهند داشت اقای شهردار تو را به خدا استعفا بده اخرتت را خراب نکن شهر یاسوج نابوده
سید
Romania
تا زمانی کا امثال اکبری وآشنا در شورای،شهر هستن خمین‌مشکلات وجوددارد
Iran, Islamic Republic of
کیوان اشنا،احمدی کیش هم همین طور
باید اکبری، احمدی کیش و اشنا معرفی شوند و مقدم نیز همین طور ب دلیل ضعف مدیریتی خود و کسانی که بر اساس طایفه گری نه شایسته سالاری ب عنوان مدیر و معاون معرفی کرد هم باید پاسخگوی عملکرد ضعیف خود باشند
شهروند مظلوم
Iran, Islamic Republic of
کبنا با این تحلیلهای آب دوغ خیاری داغ مردم را تازه نکن ،مردم با گوشت و پوست و استخوان خود بی کفایتی شورای شهر را لحظه ای میبینن،نباید نمک بر زخم مردم مظلوم بریزی چون با هر قدم خود در خیابانهای یاسوج عملکرد بسیار ضعیف و درد آور مقدم و شورای شهر را میبینن/ و عملکرد صفر دیگه تحلیل و توصیف نداره
Iran, Islamic Republic of
شورای ضعیف شهردارضعیف انتخاب میکنه
Iran, Islamic Republic of
تا زمانی که مردم یاسوج اینطور انتحاب میکنند باید این شهر شاهد پس رفت باشه .شورایی نا کارامد بدون تخصص و تعهد و تجربه و عدم سواد کافی نتیجش اینه بدبختی و فلاکت از این شهر می باره حیف این همه منابع طبیعی و خدادادی که یه مدیر قوی نداره مدیریت کنه این شهر را بهشت کنه شهری که خاله خرزویی اداره بشه همینه
بخدا خجالت داره این خیابانها این طوری هست.مردم این شهر نمیدونند دادشون را پیش کی بزنند چرا کسی جوابگو نیست .چرا شورایی که نمتونه برای شهرداری بودجه بیاره اومده چیکاره کنه چرا مردم مطالبه گری نمی کنید از این شورای مذمت .چرا شورا باید فقط نیرور وارد شهرداری کنه چرا باید فامیلشون را معاون شهرداری کنند.
چرا فقط باید در کمیسون ماده صد شهرداری فقط کارشون کم کردن عوارض اشنایانشون باشه،چرا چرا چرا چرا،،،،
چرا نباید این شهر بازرسی قوی داشته باشه
خسته شدیم از این همه اجحاف ،از این همه بی عدالتی ،از این همه حق کشی ،چرا توشهرداری نیروی فله ای گله گله وارد میشند چرا باید حقوق کارمند رسمیش سه ماهی یکبار پرداخت بشه ،
یزدگرد
Iran, Islamic Republic of
درود کبنا
وقتی شهر و شهرداری سیاسی بشه نتیجه اش بهتر از این نخواهد گردید
با عرض پوزش جناب مقدم اینهمه لابی وفشار از طرق مختلف برای موندن بر کرسی شهردار به چه قیمتی ؟؟؟
این شکل و شمایل زیبنده یاسوج نبوده و نیست اگر توان نداری کار را به کاربلد بسپارید ....
دنا
Iran, Islamic Republic of
خدایی خیابونای یاسوج را که میبینم به یاد سوریه بعد از جنگ میافتم .
آقای مقدم تا کی میخواهی سر در لاک ببری و نتیجه مدیریت ۵ ساله ات را نبینی یه ذره وجدان درد بگیرت و خودت ول کن و برو !
به خدا حق ناسه !!! بخدا ظلمه و خدا جواب ظلمو همین دنیا میده !!!
حسین
Romania
. دور قبل میگفتی نگین تاجی و دهراب پور و خوبانی باعث مشکلات شهر و شهرداری هستند الان مشخص شد که عامل هرج و مرج و ورشکستگی شهرداری خود شما هستید در اینده نچندان دور تاوان خواهی داد. مقدم ضعیف و ناتوان رو بردارید تا لکه ننگی که پنج سال عزت و ابروی این شهر رو نابود کرد پاک شود
عباس
Romania
وقتی رد صلاحیت شده رو با پارتی بازی و راند تایید می کنند نتیجه میشه همین
شهروند
Romania
شورای شهر رو هدایت اکبری، کیوان اشنا و احمدی کیش به نابودی کشاند و شهرداری رو این سه نفر به ورشکستگی و انحلال کشانده است . دستگاههای نظارتی و امنیتی ورود کنند . تمام پرسنل شهرداری از مقدم ناراضی هستند
Iran, Islamic Republic of
اقای مقدم لطفا برو
Iran, Islamic Republic of
اقای مقدم واکبری خودتان قضاوت کنید
فکر اخرت خود باشید
بلایی که سر این مردم بدبخت میاورید
تاوان دارد
بخشییدنی نیست
علی
Romania
تعجبم چرا شوراهای رد صلاحیت شده رو دوباره تایید کرده اند . این دستکاههای نظارتی استان .
شهروند
Iran, Islamic Republic of
آنهایی که صداقت شهردار و پاک دستی ومدیریتی ایشان را زیر سوال میبرن برای منافع طلبی خودشان هستند
همشهری
Iran, Islamic Republic of
البته باید مد نظر داشت برای بعضی افراد و اشخاص، آقای مقدم بهترین انتخاب بود. بودند کسانی که در دوره مدیریت ایشون ره صد ساله را یک شبه طی کردند. بعدها خواهیم فهمید از شهر فروشی‌های به وقوع پیوسته!!!!!!!!
خادم
Romania
ضعیفترین و ناکارآمدترین شهردار تاریخ تاسیس شهرداری که هدایت اکبری،اشنا و احمدی کیش شهرداری .پرسنل شهرداری که عرضه دفاع از حق و حقوق خودشان رو ندارند
Romania
انتخاب اکبری و احمدی کیش و انتخاب طایفه ای و بدون شایستگی بهتر از این نمی شود؛مردم یاسوج باید برای همیشه این شورا و شهردار را به تاریخ بیندازند.
مگر شهر را می شود خاله خورزویی اداره کرد؟!!!
نهادهای نظارتی هوشیار باشند و ببینند که چه به روز یاسوج این نگین زاگرس آمده است.
امین
Iran, Islamic Republic of
کمایی جان خودت فقط امتیاز میخوای می‌دونم که این کامنت را نمی‌ داری فقط باج میخوای
داریوش
United Arab Emirates
با سلام
متاسفانه یکی از بدترین قانونهایی که در دوره ریاست‌جمهوری خاتمی در ایران اجرایی شد، قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا بود. البته شوراهای اسلامی شهر و روستا قبل از آن زمان نیز مسبوق به سابقه بود ولی در این دوره اختیارات زیادی به آنها داده شد که در جامعه‌ای مانند ایران که هنوز زیر ساخت های اجرای این قانون آماده نشده بود، خسارت‌های جبران ناپذیری به دولت و مردم تحمیل کرد. شورای شهر در کشورهای غربی مجری و قانونگذار خدمات شهری بودند و شهردار را انتخاب می نمودند. در ایران هم بدون توجه به بسیاری از مولفه ها همان قانون اجرایی شد و اقدامات عمرانی، فرهنگی و انتخاب شهردار به شورای شهر واگذار شد. در طول این سالها، همه وجدانهای آگاه گواهی می دهند که نه تنها اقدام مفید و موثری از این نهاد ندیدیم، بلکه دود اقدامات بدون برنامه و مدیریت آن به چشم شهروندان و مردم رفت. صرف نظر از هزینه های هنگفتی که در انتخابات شوراها هدر می رود، مشاهده می شود که افرادی به بدنه شوراها می روند که اکثرا صاحبان ثروت و نفوذ هستند نه افرادی که لایق خدمتگزاری به مردم باشند و نه افرادی که کاردان و امین باشند. هرچند تعداد معدودی افراد متخصص و متعهد هم گهگاهی انتخاب می شوند که صد البته در بدنه شورا در اقلیت هستند و فریادشان به جایی نمی رسد. به نظر می رسد اگر انتخاب شهردار نیز مانند سایر مقامات زیر مجموعه وزارت کشور، از طریق مقامات ذیربط انتخاب می شد می توانست بازدهی مطلوب تری داشته باشد و از طرفی شاهد اینهمه کشمکش، لجبازی و گروکشی در نهاد شورا و شهرداری نبودیم. بررسی عملکرد شوراها در اکثر شهرهای ایران نشان می دهد که شوراها برای انتخاب شهردار ملاک‌های قانونی و حقوقی را در نظر نمی گیرند و بیشتر به باجگیری و گرفتن امتیاز می پردازند. به طوری که اگر فردی شرایط ایده آل برای شهرداری را داشته باشد ولی در بنده شورا نفوذ نداشته باشد یا نتواند با اعضای شورا ساخت و پاخت کند، نمی تواند سکان شهرداری را به دست گیرد. از طرفی اگر شخصی فاقد تخصص و تعهد بتواند با اعضای شورای شهر لابی کند و آنها را با وعده و وعید راضی سازد، به این مهم دست پیدا می کنند. به امید روزی که همه مردم ایران به همه مسئولین اعتماد کامل داشته باشند.
کریم
Romania
خاک بر سر ما با این شهردار و شورای شهر ما🤮
غضنفر
Romania
مگه یاسوج شهردار داره
شهروند
Romania
با سلام و احترام.واقعا هدایت اکبری با زد و بند این شهر را نابود کرده و هیچ نهاد وسازمانی نمیاد بگه اقای اکبری دست از سر این شهر خدا زده بردار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اگه ی اداره دیگه بود بازرسی نسخه ش پیچیده بود .....

🤭
نادری
Romania

هدایت اکبری، اشنا و احمدی کیش
Iran, Islamic Republic of
مگه یاسوج بعدازجاوید شهردارداره فکرنکنم داشته باشه
Iran, Islamic Republic of
متأسفانه شورای فعلی حتی شهردار را مورد پرسش هم قرار نمی ده.

اریوبرزن
Iran, Islamic Republic of
با سلام. من نیومدم اینجا از کسی دفاع کنم. وقتی دولت با اون همه پول نفت و گاز ومعادن ک دم دستشه داخل اداره کشور مونده. واقعا چ انتظاری از شهردار یا شورای شهر دارین.هر کسی در این زمان چنین مسولیتی داشت همین اش بود همین کاسه
اریوبرزن
Iran, Islamic Republic of
همین سایت خبری هم مغرضانه خبر میزنه. میشه چنتا از فتوحات استاندار بگین ک ای همه ازش طرفداری کردین
چرا احزاب ایرانی منفعل هستند؟

چرا احزاب ایرانی منفعل هستند؟

احزاب‭ ‬در‭ ‬کشور‌های‭ ‬مختلف‭ ‬نقش‭ ‬بسیار‭ ‬پررنگی‭ ‬در‭ ‬جریانات‭ ‬گوناگون‭ ‬سیاسی‭ ...
کاهش سرعت اينترنت، جنايي شد!

کاهش سرعت اينترنت، جنايي شد!

‭ ‬افت‭ ‬سرعت‭ ‬اینترنت‭ ‬ادامه‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬تاثیر‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬کسب‭ ...
معمای سر به مهر بنزین

معمای سر به مهر بنزین

انتشار خبر کاهش سهمیه بنزین از ماه آینده باعث شد تا شائبه افزایش قیمت این کالا که از ...
1