تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۴۹۱۸۱۹
کبنا بررسی کرد

نقدی بر اولین دستور قابل‌تأمل فرمانداری دنا

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
نقدی بر اولین دستور قابل‌تأمل فرمانداری دنا
کبنا ؛فرماندار جدید شهرستان دنا در اولین جلسه شورای اداری این شهرستان دستور دادند که مدیران با دغدغه فکری و سیاسی‌کار کنند.
قبلاً مدیرکل سابق آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در یک جلسه خطاب به مسئولین آموزش‌وپرورش گفته بود من ناچار شما را سیاسی انتخاب می‌کنم؛ اما شما سیاسی‌کاری نکنید و کارتان بر مبنای واقعیت‌ها و روال قانونی و اداری باشد.
در آن زمان این صحبت مورد نقد رسانه‌ها قرار گرفت که کسی که سیاسی انتخاب شده حتماً سیاسی‌کاری خواهد کرد.
حال فرماندار محترم دنا خیلی شفاف به مدیران ابلاغ کرده که نه‌تنها سیاسی‌کاری کنید؛ بلکه دغدغه‌تان (اولویت ذهنی و نقشه راه) اگر به این معنای رایج دغدغه تلقی شود که غیر از این نمی‌تواند باشد؛ مسائل فکری و سیاسی باشد.
تازه اگر فقط می‌فرمود دغدغه فکری، می‌توانست بر همان فکر خدمت به مردم تلقی گردد؛ اما وقتی سیاسی در کنارش می‌آید، معنایش این می‌شود که بیش از آنکه صرف خدمت و رسیدگی به مشکلات مردم دغدغه کارتان باشد؛ حوزه فکری و سیاسی سرلوحه کار باشد و در این دغدغه قاعدتاً افراد در اولویت و مشمول خدمت واقع می‌شوند که از نظر فکری همراه با دولت و از نظر سیاسی همراه با نماینده باشند.
این معیار خطرناکی است که حتی خدمت به مردم خط‌کشی می‌شود، اساساً اگر در حوزه استحفاظی دنا؛ کسانی باشند که نه خط فکری دولت را قبول داشته باشند و نه از نظر سیاسی به نماینده یا طیف سیاسی حاکم رأی نداده باشند و قبول هم نداشته باشند؛ تکلیف آن‌ها چه می‌شود؟ درست هست که معمولاً مدیران توسط نمایندگان و دولت مستقر انتخاب می‌شوند؛ اما آیا باید دغدغه مدیران دولت صرفاً فکری و سیاسی باشد و یا خدمت و پیشرفت باشد. این سخنان قابل‌تأمل هست و امیدواریم اصلاح شود.
به گزارش رسانه‌ها، امروز اولین جلسه شورای اداری شهرستان دنا، با حضور رسولی فرماندار دنا، معاون فرماندار دنا دادستان و رئیس دادگستری دنا، فرمانده انتظامی دنا، سپاه، بخشدار پاتاوه، و حضور تمامی مدیران شهرستان دنا برگزار شد.
حجت‌الاسلام مجید عمویی نسب رئیس تبلیغات اسلامی دنا گفت: شهر سی سخت فاقد دستگاه صوتی برای برگزاری مراسمات فرهنگی و مناسبت‌های ملی است، شهر سی سخت تنها شهری است که مصلی ندارد، مساجد سطح شهر با مشکل اساسی روبرو هستند، مسجد جامع امام علی (ع) محل برگزاری نمازجمعه و دیگر مراسمات چندین سال است که فاقد سرویس بهداشتی است. عمویی نسب بی‌سروسامانی خانه‌های سازمانی شهرستان دنا را یک درد دانست و گفت: متأسفانه خانه‌های سازمانی شهرستان دنا بخصوص در شهر سی سخت بی‌سروسامان است، تخریب شدند، قابل‌استفاده نیستند و هیچ‌گونه نظارتی بر آنها نیست، مدیران و کارمندانی هستند چندین سال در این منازل جا خوش کرده‌اند و بیرون نمی‌روند که انتظار داریم فرماندار نظارت بیشتری بر این مسئله داشته باشند. غلامعلی آراسته رئیس جهاد کشاورزی دنا گفت: بزرگ‌ترین ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی، استان با تزریق قطره چکانی اعتبارات راکد ماند است، ایستگاه پمپاژ آب روستای احمد غریب ۹۸ درصد پیشرفت دارد و فقط منتظر برق پایدار و فشارقوی است که تاکنون به سرانجام نرسیده است، برای پمپاژ روستای بن زرد جهاد کشاورزی بدون اینکه مطالعات زیست‌محیطی انجام دهند اراضی مردم را تخریب کردند؛ ولی هنوز هیچ کاری صورت نگرفته است، ما برای هر مترمربع یک معارض داریم که بخش زیادی معارضان را راضی کردیم؛ ولی همکاری فرماندار لازم و ضروری است.
آراسته با بیان اینکه اعتبارات امسال جوابگوی تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ شهرستان دنا نیست اظهار داشت: پیشنهاد می‌دهم از فروش اموال مازاد اداره که قرار بود ۵۰ درصد را هزینه پمپاژها کنند؛ ولی انجام نشد در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم ایستگاه‌های پمپاژ را تکمیل و وارد مدار کنیم، اعتبار اراضی شیب‌دار را خارج از اعتبارات استان و شهرستان انجام جذب کردیم، کارخانه تولید خوراک آبزیان حلقه مفقوده استان با ۴۰ درصد پیشرفت نیاز اعتبار و حمایت مسئولان است. سجاد بهرامی شهردار سی سخت گفت: شما اولین فرماندار دولت وفاق هستید که امیدواریم بتوانید با جدیت هرچه‌تمام‌تر مشکلات شهرستان را با همکاری دیگر دستگاه‌ها مرتفع کنید. بهرامی اظهار داشت: چابکی هر اداره‌ای به منابع عمرانی و اعتبارات آن اداره بر می‌گردد که امیدواریم با تزریق اعتبار در نیمه دوم سال به ادارت و شهرداری بتوانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم، شهرداری سی سخت بیش از یک‌چهارم جمعیت شهرستان را در خود جای‌داده است، می‌طلبد میزان اعتبارات شهرداری سی سخت و پاتاوه را در دهه گذشته بررسی کنید و میزان کارهای صورت‌گرفته شده را هم مقایسه کنید.
شهردار سی سخت با بیان اینکه متأسفانه شهر سی سخت حیات خلوت مسئولین شده است و توجه خاصی بر روی سی سخت ندارند گفت: بخش زیادی از معابر در سی سخت و پاتاوه خاکی و مضمحل است و این مهمی در صورتی است که زلزله سال ۹۹ آسیب جدی به این شهر زد و می‌توانست فرصتی برای توسعه و بهبود شهر سی سخت باشد که بار اثر سو مدیریت‌ها چنین نشد، مادرشهر سی سخت صنعت نداریم، کسب‌وکار نداریم، از محل گردشگری درآمدی نداریم، شهرداری را با ۱۳۰ میلیارد بدهی تحویل گرفتیم و تا به امروز با گردش مالی ۶۵ میلیاردتومانی کارهای زیادی انجام دادیم. شهردار سی سخت عنوان کرد: متأسفانه در شهر سی سخت شخص بی‌تجربه‌ای را مدیر اداره گذاشتند که هیچ کارایی ندارد و فقط و فقط هزینه‌های بیت‌المال را هدر می‌دهد، انتظار داریم شهرداری‌ها را به‌صورت خاص ببینید، در بحث کنده‌کاری‌ها به جز شرکت گاز دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان همکاری ندارند و این مهم همیشه این یک مشکل بوده است، موضوع سگ‌های ولگرد ما در بحث عقیم کردن و نگهداری آنها مشکل داریم، چند ماه پیش ۵۰ قلاده را از سطح شهر جمع‌آوری و خارج کردیم. آزادی‌خواه گاز رئیس شرکت گاز ناحیه سی سخت گفت: در بحث ایستگاه گاز که مدیریتش با استان اصفهان است برای حل مشکلات منابع طبیعی و محیط‌زیست دچار مشکل فراوان هستیم به طور مثال در توت نده لوله گاز رد شده انشعاب آب و برق هم دارند؛ ولی برای ساخت‌وساز مشکل دارند. آزادی گفت: کمیته بحران و اجرای مانورها یک نیاز اساسی برای ادارات خدمات‌رسان است تا که اگر دچار بحرانی شدیم نیروها بتوانند به‌موقع وارد عمل شوند و سردرگم نباشند که باید این مانورها به‌صورت منظم انجام گیرد تا برای مقابله با هر بحرانی آمادگی داشته باشند.
جهان‌بخش رئیس کمیته امداد امام خمینی سی سخت گفت: بحث اشتغال دغدغه همه و نظام است، کمیته بیشترین سهم اشتغال را دراین‌بین دارد؛ اما در شهرستان دنا بانک‌ها همکاری ندارند و سهل‌انگاری می‌کنند، خیلی بی‌خیال هستند و مردم را اذیت می‌کنند به طور مثال بانک‌ها برای پرداخت یک فقره وام افرادی که از روستاها می‌آیند باید چندین بار بروند و بیایند تا مشکلشان حل شود. جهان‌بخش اظهار داشت: انتظار داریم شورای اشتغال را تشکیل دهید و بانک‌ها را پای‌کار بیاورید چرا که پول‌های میلیاردی در حال برگشت‌خوردن هستند، موضوع دیگر ما طعمه مخابرات با شهرداری هستیم چرا که در خردادماه هزینه فیبر نوری را پرداخت کردیم؛ ولی گروکشی و دعوای بین شهرداری و مخابرات باعث شده سیستم‌های رایانه‌ای اداری ما دچار مشکل شوند و ارباب‌رجوع از ما ناراضی شود که می‌طلبد ادارات خدمات‌رسان بجای گروکشی با همدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. دانشور رئیس بنیاد شهید شهرستان دنا گفت: یکی از نگرانی‌های ادارات دنا بحث منازل سازمانی است که همه گلایه‌مندیم که چرا این خانه‌ها به بعضی از مدیران و کارمندان خارج از ضابطه داده شده است و کسانی که حقشان است نمی‌توانند استفاده کنند. دانشور اظهار داشت: گلزارهای مطهر شهدا در زلزله آسیب دیدند که ۵۸۰ میلیون تومان تخصیص داند؛ ولی خیلی کم است که انتظار داریم به این مهم توجهی بیشتری شود، در حوزه فرمانداری مشاور ایثارگران نداریم که انتظار داریم جانبازی برای مشاور ایثارگران انتخاب شود، در اجلاسیه شهدای شهرستان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی رقم خورد؛ ولی ادارات ۲ درصد بودجه فرهنگی خود را برای این مهم اختصاص ندادند.
دانش نسب سرپرست آموزش‌وپرورش دنا گفت: برای اولین‌بار طی ده سال گذشته مدرسه بدون معلم در سطح شهرستان نداریم، مدارس را از اول مهرماه شروع کردیم، اردوگاه کشوری دانش‌آموزی ما آب شرب ندارد و اموال بیت‌المال در حال تخریب است، استخر به ما ابلاغ شده ولی به دلیل مشکل آب بلاتکلیف مانده است، کمبود فضای آموزشی در پاتاوه به دلیل مهاجرپذیر بودن باعث شده مدارس دو شیفته برگزار شود. وی گفت: ۶ مدرسه را از حالت مختلط بیرون آوردیم و تک جنسیتی کنیم، برخی مدارس مختلط یک چشمه سرویس بهداشتی دارند که بعضی روستاها دراین‌خصوص همکاری نمی‌کنند و باعث مشکلاتی شده است، ۲۴ مدرسه از صفر تا صد نوسازی شدند و در پایان اینکه از همه ادارات می‌خواهیم جهت برگزاری برنامه‌ها از قبل با آموزش‌وپرورش هماهنگی کنند. افروز رئیس بانک کشاورزی سی سخت گفت: بخشودگی جرایم بانکی کشاورزان آمده؛ ولی اجرایی نشده است، در بحث اشتغال برخی ادارات کسانی را معرفی می‌کنند که آورده‌ای ندارند که انتظار داریم کسانی که توان بازپرداخت تسهیلات را دارند معرفی کنند. محمودی رئیس دادگستری دنا گفت: در شهرستان دنا در حوزه قضایی معضلی وجود دارد آن هم بحث عدم حضور نماینده‌های حقوقی ادارات در جلسات رسیدگی برای دفاعیه و ادله کافی است که نهایتاً به محکوم‌شدن اداره منجر می‌شود و نتیجه‌اش می‌شود محکومیت ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومانی راه و شهرسازی دنا، پرونده‌های میلیاردی دیگری است که رأی صادر شده است؛ ولی از این به بعد هر اداره‌ای که در جلسات رسیدگی شرکت نکند بدون تعارف از مدیر به شورای حقوق بیت‌المال شکایت خواهم کرد.
محمودی گفت: انتظار داریم قراردادهایی که ادارات منعقد می‌کنند کمیسیون تطبیق نظارت کنند، بنده خیلی دغدغه دارم که از هیچ اداره‌ای حقی ضایع نشود؛ ولی بی‌خیال و سهل‌انگاری اداری باعث می‌شود اداره‌ای که لنگ ۵۰ میلیون پول است جریمه میلیاردی شود. صابری شهردار پاتاوه گفت: مشکل اینترنت کمیته امداد پاتاوه و فیبر نوری را به‌زودی حل خواهیم کرد. شهرام صفا دوست بخشدار پاتاوه گفت: تشکر می‌کنم از زحمات فرماندار سابق و امید است این جلسات با همین انسجام برگزار شود و مدیران با همین نظم در همه جلسات حضور یابند. بخشدار پاتاوه اظهار داشت: دولت شهید رئیسی خدمات ارزنده‌ای به شهرستان داد که اثرات آن مشخص است و هم‌اکنون چندین پروژه فعال داریم، ما در بخش پاتاوه هر کاری هم کنیم به دلیل گستردگی در این بخش و جمعیت زیاد می‌طلبد امکانات در پاتاوه بیشتر شود چرا که ادارات ما فاقد تجهیزات است به طور مثال آبفای پاتاوه فاقد یک موتورجوش معمولی است که باید گفت در بخش پاتاوه اداره راه‌اندازی نشود مگر اینکه همراه با امکانات باشد. نماینده دولت در بخش پاتاوه گفت: مسیر دوساعته حوزه جلاله و سادات محمودی با مرکز شهرستان می‌طلبد جهت رفاه حال مردم و برداشتن هزینه‌های اضافی از دوش مردم اتفاقات برق و گاز در این حوزه مستقر کنید، در بخش پاتاوه یک دستگاه جرثقیل برای تعمیرات روشنایی و دیگر کارها نداریم، برای ساماندهی منازل سازمانی چندین نامه نوشته شد که تخلیه شوند، شخصی بیش از ده سال است بدون مدرک در یکی از خانه‌ها مستقر است، لزوم نصب تابلوهای خطر شناکردن در حاشیه رودخانه‌ها، بیمارستان پاتاوه دغدغه اصلی مردم محروم پاتاوه چندین بار کلنگ‌زنی شد؛ ولی هیچ کاری صورت نگرفته است.
افشین دادستان دنا خطاب به فرماندار دنا با بیان اینکه امیدوارم با ورودتان روح تازه‌ای به دستگاه‌های اجرایی تزریق کنید گفت: فلسفه حضور مدیر و دستگاه‌ها حل مشکلات مردم است که اگر مردم حس کردند و دیدند مشکلشان حل شده است پس بدانید کار صورت‌گرفته ولی غیر از این باشد؛ یعنی نه از دستگاه‌های اجرایی انتظار این است که با فرماندار هماهنگ باشند پای‌کار بیایند. افشین اظهار داشت: دستگاه قضایی وظیفه دعاوی دارد؛ ولی مسئولیت قبول نمی‌کند؛ ولی پیگیری می‌کند و تذکر می‌دهد؛ ولی چشم‌پوشی نمی‌کند، در مدت حضورم کمتر اداره‌ای بوده که خودش پیگیر مشکلاتش بوده باشد، باید بیاید پیگیری کنید تا ما حمایت کنیم.
مدعی‌العموم دنا گفت: ما نباید بگذاریم مشکلات به بحران تبدیل شود به همه متوسل شویم تا فرصت هست حل‌وفصل شود که اگر نشد به بحران تبدیل خواهد شد پس انتظار داریم دستگاه‌ها وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند که اگر از این به بعد کم‌کاری صورت گیرد با هیچ مدیری تعارفی نخواهم داشت و برخورد قاطع خواهم کرد.
عباس رسولی فرماندار دنا در جمع بندی این نشست گفت: هدف از تشکیل این جلسه هماهنگی و تنظیم‌شدن همه دستگاه‌ها با همدیگر است چرا که همه شاکی هستیم جلسات بی‌نتیجه است، در این جلسات به دلیل اینکه همه مدیران هستند و از مشکلات هم باخبر می‌شوند و می‌دانند چگونه باید کنند.
فرماندار دنا خطاب به اعضای شورای اداری با تأکید بر اینکه از هفته آینده همه مشکلات و کمبود ادارات را به‌صورت مکتوب از شما می‌خواهم گفت: به‌زودی تقویم جلسات شش‌ماهه را به همه اعضای شورای اداری ابلاغ می‌کنیم، همه جلسات به‌موقع برگزار خواهد شد فقط در صورت برگزارنشدن جلسات اطلاع‌رسانی خواهد شد، امروز در جلسه اول با تأخیر حاضر شدیم و به مدیران فرصت دادیم که به‌موقع در جلسه حاضر شوند؛ ولی تأخیر داشتند از این به بعد سروقت حاضر شوید و اگر مدیری به‌موقع در جلسه حاضر نشد از همان راه برگردد، مدیر باید نظم داشته باشد، شخص مدیر باید شخصاً در جلسه حضور داشته باشد و نماینده نفرستد چرا که موضوعات و مشکلات مربوطه با حضور خود مدیر بیشتر قابل‌پیگیری است، اگر مدیری به دلایلی امکان حضور در جلسه را ندارد از قبل با دفتر فرماندار هماهنگ کند.
نماینده عالی دولت در دنا با بیان اینکه کم‌کاری مدیران باعث نشان‌دادن راهکار تخلف به مردم می‌شود و ترغیب می‌شوند گفت: ادارات باید از استان درخواست نماینده حقوقی برای دفاع از مشکلاتشان کنند، انتظار داریم مدیران با دغدغه فکری و سیاسی‌کار کنند، انتظار هست مدیران کار کنند، تا روز آخر کار کنند و نگویند ما قرار است که برویم و کار نمی‌کنیم که اگر کم‌کاری کنید به‌شدت برخورد خواهد شد.
رسولی ابراز داشت: از مدیران خواهش می‌کنیم همه با هم هماهنگ باشیم و مثل یک تیم عمل کنیم، وظیفه فرماندار هماهنگ‌کردن است، چرا که اگر هماهنگ نباشید تمام مسائل شما به فرمانداری ارجاع داده می‌شود و کم‌کاری شما مشخص می‌شود، دردسترس‌بودن مدیران در ۲۴ ساعت یک ضرورت است، در شأن شخصیت یک مدیر نیست که تلفن همراهش خاموش باشد، مرخصی و مأموریت‌های برون‌استانی نبود حتماً به فرمانداری اطلاع داده شود، از این به بعد زبان اداری در فرمانداری دنا مکاتبه ‌است، هر مکاتبه‌ای که از فرمانداری برای شما ارسال می‌شود در کمترین زمان ممکن و سروقت جواب دهید، همکاران فرمانداری موضوعاتی اداری را که پیگیری می‌کنند صحبتشان صحبت فرماندار است پس پاسخگو باشید.
فرماندار دنا گفت: اتصال ادارات به شبکه دولت و الکترونیکی شدن الزام است، کسانی که به شبکه دولت وصل نیستند ظرف سه هفته آیند متصل شوند چرا که بعدازاین تاریخ هیچ مکاتبه دستی تحویل گرفته نمی‌شود.
رسولی با اشاره به اینکه در اولین روز کاری خود بازدید سر زده‌ای از برخی ادارات داشتیم گفت: از این به بعد این بازدیدها را به‌صورت سرزده برای همه ادارات خواهیم داشت که هدفمان ایجاد فضای بسته نیست؛ بلکه ایجاد نظم است، وضعیت ظاهری فضای داخلی اداراتی را دیدیم که زیبنده نبود، ازاین‌به‌بعد بیشتر رعایت کنید، به نظافت محل کارتان که خانه دوم شماست بیشتر اهمیت دهید.
رسولی جابه‌جایی نیروی انسانی در شهرستان دنا را بدون هماهنگی با فرماندار ممنوع اعلام کرد و اظهار داشت: تغییر مدیران و هرگونه جابه‌جایی نیروی انسانی از شهرستان به استان و بالعکس باید با هماهنگی فرماندار باشد.
فرماندار دنا با اشاره به اینکه شهر سی سخت نباید فقط محل تفریح و گردش مدیران و مسئولان استانی باشد گفت: درب اتاقمان به روی مدیران استانی باز است؛ ولی باید با هماهنگی با مدیر شهرستان باشد و برای پیگیری و حل مشکلات مردم شهرستان باشد، مراجعات زیاد ارباب‌رجوع به فرمانداری نشانه ضعف آن اداره است و این مهم به ادارات استان انتقال داده خواهد شد، از این به بعد هر دو هفته یکبار اعضای شورای اداری را برای پیگیری مصوبات قبل و راهکار دور هم جمع خواهیم کرد، هرگونه حفاری و کارهای عمرانی بدون از هماهنگی با شهرداری نباید باشد که اگر چنین بود شهرداران موظف‌اند طبق قانون جریمه کنند، شهر سی سخت مقصد گردشگری است و زیبنده نیست که حفاری صورت گیرد و به حال خود رها شود، حفاری‌های بین مسیر راهداری باید استعلام گرفته شود، هماهنگی بین بنیاد مسکن و منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌ها یک نیاز اساسی است، برخی موارد و مشکلات را ادارات از اداره کل خودشان پیگیری کنند و بخشی که مربوط به ما است اطلاع دهند تا از طریق کشور پیگیری کنیم، دستگاه‌های خدمات‌رسان برای فصل بارندگی‌ها و سرما آمادگی داشته باشند و از همین‌الان اقدام کنند، موضوع اشتغال و موانع اشتغال را بررسی خواهیم کرد، ادارات باید نهایت همکاری با بخشدار پاتاوه را داشته باشند، منازل سازمانی که دغدغه اصلی مدیران است به جد پیگیری خواهد شد، موضوع سگ‌های ولگرد و خودروهای شوتی و تنش آبی شهرستان در دستور کار است و رسیدگی خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

مهدی میرزایی - کارشناس آب و توسعه - در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: برخی از تصمیمات ...
خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

«سیمای لاریجانی خود را همچون کیهان شریعتمداری، نه رسانه‌ای پایبند به خواست‌ها و مطالبات ...
خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

 کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، زنگ خطر وقوع بحران در دشت‌های ...
1