کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر آینده سیاسی اصولگرایان کهگیلویه و بویراحمد؛

مثلث موحد، سیدناصر و اصولگرایان بویراحمد

17 تير 1400 ساعت 11:12

عرصه سیاسی، عرصه کنش‌ها و رقابت‌ها است. در این صحنه، شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی دائماً به دنبال آن هستند که با افزایش قدرت خود، منافع بیشتری را تأمین کرده و زمینه تضعیف رقیب را فراهم نمایند.


عرصه سیاسی، عرصه کنش‌ها و رقابت‌ها است. در این صحنه، شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی دائماً به دنبال آن هستند که با افزایش قدرت خود، منافع بیشتری را تأمین کرده و زمینه تضعیف رقیب را فراهم نمایند.
در استان کهگیلویه و بویراحمد تا پیش از انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، صحنه آرایی قدرت بدین شکل بود که پس از حذف تاج گردون (که با چراغ سبز نمایندگان استان صورت گرفت)، روشنفکر و موحد تصمیم سازان اصلی استان بودند.



اما اکنون شرایط به گونه دیگری رقم خورده است. با آمدن سید ناصر حسینی، شخصیتی که بیشترین تناسب گفتمانی را با جریان آیت الله رئیسی دارد و در میان شخصیت‌های انقلابی کشور کاملاً شناخته شده و قابل احترام است، معادله‌ی قدرت در استان دگرگون شده است.
 نفوذ سید ناصر حسینی در جریان انقلابی کشور، در کنار نوعی ائتلاف سیاسی دیرینه‌ی گچساران و کهگیلویه و همچنین ارتباط خوب جریان انقلابی گچساران با موحد، آرایش سیاسی جدیدی را رقم زده است. در کنار این موارد، تمایل جریان روشنفکر برای پیروزی رقیب اصولگرای سید ناصر در انتخابات اخیر گچساران، هم بر این ائتلاف تأثیر گذار بوده است. از سویی ستار هدایت خواه و جریان انقلابی بویراحمد هم سابقاً و در جریان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، رسماً حمایت خود را از موحد و سید ناصر حسینی اعلام کرده بودند و ارتباطات نزدیکی با این دو نفر و تشکیلات منتسب به آنها دارند. نفوذ، تأثیرگذاری و مقبولیت ستار هدایت خواه در مجموعه آیت الله رئیسی هم مبرهن است. اما اینکه با توجه به خصوصیات شخصی، تا چه اندازه ایشان بتواند از این پتانسیل بهره بگیرد مسأله‌ی دیگری است.



به نظر می‌رسد که همه‌ی این شرایط به گونه‌ای پیش رفته است که اتحادی قدرتمند از سید ناصر حسینی، موحد و جریان انقلابی بویراحمد شکل بگیرد. در این میان جریان روشنفکر هم که تا قبل از این تحولات، تنها برنده‌ی بازی بوده است و از حذف تاج گردون نهایت بهره برداری را کرده بود، حالا تلاش دارد تا با ایجاد شکاف در این ائتلاف جدید و قدرتمند، در مسیر تحقق و قدرت یابی آن سنگ اندازی نماید.
 بهره گیری از جریان رسانه‌ای و قوی همراه روشنفکر و همچنین استفاده از برخی نیروهای جوان و با انگیزه که دارای برخی سوابق انقلابی هستند و ارتباطاتی هم با تیم جبهه‌ی پایداری و برخی عوامل دولت آینده دارند از این عوامل است. برخی روابط قومیتی در منطقه‌ی کهگیلویه نیز شاید به آنان کمک نماید.
به هر صورت در آینده، بر سر مسائل اصلی استان همچون انتخاب استاندار کهگیلویه و بویراحمد و سایر مدیریت‌های اصلی، شاهد رقابت این جریان خواهیم بود. نوع تعامل میان این ائتلاف قدرتمند و تلاش جریان روشنفکر برای عدم قدرت یابی این اتحاد آینده‌ی سیاسی استان را رقم خواهد زد.
----------------------------------------------
حسین درخشان
 


کد مطلب: 436604

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/436604/مثلث-موحد-سیدناصر-اصولگرایان-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1