تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۵۰۵۱۷۷
معاون آموزش متوسطه کهگیلویه و بویراحمد:
سایت اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، اشتباه معاون را برملا کرد / آقای دباغ امینی، کدام مرجع رسمیتر از خودتان؟ / چرا معاون آموزش و پرورش صورتمسئله را پاک میکند؟ / به جای پاسخگویی، منتقدان را متهم به تشویش اذهان کرد
۱
کبنا ؛اظهارات اخیر ابراهیم دباغ امینی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، در واکنش به انتقادات برخی رسانهها و صدا و سیما پیرامون «پویش دو نمره بیشتر» و نتایج ضعیف میانگین معدل دانشآموزان، با ابهامات و پرسشهای جدی روبهرو شده است. معاونت استان در حالی با لحنی تند، مسئولیت این پویش را رد کرده و منتقدان را متهم به «تشویش اذهان» کرده است که شواهد مستند، خلاف این ادعا را نشان میدهد.
دباغ امینی در سخنان خود با رد قاطعانه شایعات فضای مجازی، تأکید کرد که «هیچگونه پویشی با عنوان «دو نمره بیشتر» در ایام منتهی به امتحانات از سوی اداره کل برگزار نشده است». وی رسانهها را به پرهیز از استناد به منابع غیررسمی دعوت کرد.
این در حالی است که این ادعا با واقعیت موجود در پایگاه اطلاعرسانی رسمی اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در تضاد است. در حال حاضر، خبری با تیتر «آغاز فعالیت پویش ۲ نمره بیشتر در شهرستان بویراحمد» بر روی خروجی همین سایت که مدیریت آن با روابط عمومی اداره کل است، قابل مشاهده است.
بر این اساس، این سؤال محوری مطرح میشود: اگر پویش «دو نمره بیشتر» صرفاً یک شایعه یا اقدامی بیارتباط با اداره کل بوده است، چرا خبر رسمی آغاز آن در مرجع خبری آموزش و پرورش یعنی سایت اداره کل منتشر شده است؟ این تناقض، مرجعیت و اعتبار اظهارات معاونت را با چالش جدی مواجه میسازد و این تلقی را تقویت میکند که تکذیب، واکنشی برای فرار از پذیرش مسئولیت نتایج ناموفق است.
.jpg)
معاون آموزش متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد در توجیه خود، پویش را صرفاً مربوط به یکی از شهرستانها دانسته و اعلام کرد که «بسیاری از مناطق و شهرستانها با هدف ارتقای کیفیت آموزشی... برنامههایی مستقل طراحی و اجرا میکنند که در چارچوب اختیارات خود صورت میگیرد» و ارتباطی به اداره کل ندارد.
این سؤالات مطرح میشود که چگونه ادارهکل آموزش و پرورش و بهویژه معاونت متوسطه که وظیفه نظارت عالیه بر تمامی فعالیتهای آموزشی استان را بر عهده دارد، میتواند از بزرگترین حوزه آموزشی استان که جمعیتی بیش از ۷۰ هزار دانشآموز را در بر میگیرد، سلب مسئولیت کند؟
اگر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد به اداره کل «ربط ندارد»، پس «چطوری شما حکم رئیس این اداره را صادر میکنید؟ چطوری در ابلاغها دخالت میکنید؟ چطور پایگاههای تقویتی دروس را راهاندازی میکنید و توصیه هم میکنید؟»
مگر آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد به شکل ملوکالطوایفی اداره میشود؟ این چه سیاستی است که یک اقدام در یک شهرستان خوب و در شهرستان دیگری خوب نیست؟
اگر این پویش «دو نمره بیشتر» موفق عمل میکرد و میانگین معدل دانشآموزان استان را ارتقا میداد، آیا باز هم اداره کل آن را در چارچوب «اختیارات شهرستانی» میگنجاند یا با «بوق و کُرنا» آن را به نام خود و نتیجه اجرای برنامههای کیفیتبخشی مانند پایگاههای تقویتی و توزیع «کتاب یار دوازدهم» اعلام میکرد؟
اگر این پویش، حرکتی «غیرمستند و فاقد پشتوانه عملی» بود، چرا در همان زمان انتشار گسترده پوستر آن در مدارس و فضای مجازی، اداره کل برای حفظ اصول عدالت آموزشی و شفافیت، جلوی اجرای آن را نگرفت؟
دباغ امینی در بخشی از سخنان خود، با اشاره به اقدامات کیفیبخش مانند برگزاری آزمونهای شبه نهایی، پایش مدارس و خدمات مشاورهای، تأکید کرده که وظیفه خود را «در بالاترین حد ممکن» به انجام رسانده است. با این حال، نتایج رسمی میانگین معدل کشور، عدم تأثیر این اقدامات بر رشد تحصیلی دانشآموزان و رتبه استان را نشان میدهد.
در چنین شرایطی، معاونت آموزش متوسطه به جای پاسخگویی به این کارنامه غیرقابل قبول، تریبون رسانه ملی را مورد نقد قرار میدهد و میگوید: «انتظار میرود رسانه ملی در جهت تشویش اذهان عمومی گام برندارد.»
اتفاقاً در این مورد، باید به مسئولان صدا و سیما دست مریزاد گفت که به درستی، صدای حق مردم، والدین و دغدغهمندان آموزش و پرورش استان شدند. رسانه ملی، تریبونی برای بیان حقیقت و مطالبهگری برای رشد تحصیلی فرزندان استان است و وظیفه دارد تا ریز و درشت مشکلات جامعه را مورد بررسی قرار دهد.
انتظار جامعه از مسئولان آموزش و پرورش استان این است که بهجای فرار از زیر بار مسئولیت و متهم کردن رسانهها، با شجاعت در برابر افکار عمومی ایستاده، دلایل شکست این پویش را تبیین کنند و یک برنامه عملیاتی و واقعبینانه برای جبران عقبماندگی تحصیلی دانشآموزان ارائه دهند. چرا که همه ما در قبال آینده فرزندان این مرز و بوم، در نهایت باید پاسخگو باشیم.

به گزارش کبنا نیوز، متن صحبتهای ابراهیم دباغامینی در خصوص پویش دو نمره بیشتر به شرح زیر است.
ابراهیم دباغ امینی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، با رد برخی شایعات منتشرشده در فضای مجازی، اعلام کرد: در سال تحصیلی گذشته، هیچگونه پویشی با عنوان "دو نمره بیشتر" در ایام منتهی به امتحانات از سوی اداره کل برگزار نشده و مرتباً اینجانب و همکاران، در محافل مختلف، بر تلاش برای افزایش میانگین نمرات دانشآموزان با اجرای برنامههای کیفیتبخشی از جمله ایجاد پایگاههای تقویتی دروس مختلف، برگزاری آزمونهای شبه نهایی، برگزاری کلاسهای رفع اشکال و بررسی سؤالات چند دوره گذشته آزمونهای نهایی قبل از هر امتحان، توزیع کتاب یار دوازدهم با محتوای سؤالات آزمون نهایی، خدمات مشاورهای به دانشآموزان در بخش دانشآموزی و نیز اجرای دورهها و کارگاههای توانمندسازی دبیران رشتههای مختلف و پایش و نظارت مدارس، تأکید نموده و سعی نمودهایم وظیفهی قانونی و اخلاقی خود را در بالاترین حد ممکن به انجام رسانیم؛ لذا اساساً طرح چنین موضوعی ارتباطی با سیاستهای کلان آموزشوپرورش استان ندارد و ضمن پذیرش نقدهای سازنده و اصولی، خیلی از جهتگیریها و انتقادات وارده را نادرست اعلام نموده، جهت حفظ آرامش جامعه از بیان بعضی مسائل پشت پرده این انتقادها، صبوری به خرج میدهیم.
وی ضمن گلایه از صداوسیمای مرکز استان، تأکید کرد: انتظار میرود رسانه ملی در انعکاس اخبار مرتبط با آموزشوپرورش، بادقت، تأمل و رعایت اصول حرفهای عمل کرده و بهجای استناد به فضای مجازی، از منابع معتبر، تحقیق میدانی و پرسشگری تخصصی بهره گرفته و در جهت تشویش اذهان عمومی گام برندارد
دباغ امینی افزود: رسانه ملی، تریبونی برای بیان حقیقت است و شایسته است در ایفای این رسالت خطیر، از انتشار اخبار تأییدنشده یا محتوای نادرست پرهیز شود تا اعتماد عمومی به رسانهها حفظ گردد.
وی با اشاره به برخی برنامههای شهرستانها و مناطق در حوزه آموزش، تصریح کرد: «پویش مذکور مربوط به یکی از شهرستانها بوده و هیچگونه ارتباطی با اداره کل آموزشوپرورش استان ندارد. بسیاری از مناطق و شهرستانها باهدف ارتقای کیفیت آموزشی و ایجاد انگیزه در دانشآموزان، برنامههایی مستقل طراحی و اجرا میکنند که در چارچوب اختیارات محلی صورت میگیرد.»
اداره کل آموزشوپرورش استان همواره بر اصول اجرای عدالت آموزشی، شفافیت، و ارتقای کیفیت آموزشی منطبق بر تحلیل وضع موجود با نگاه به آینده تأکید داشته و از هر گونه اقدامات غیرمستند و فاقد پشتوانه عملی پرهیز میکند.
دباغ امینی در سخنان خود با رد قاطعانه شایعات فضای مجازی، تأکید کرد که «هیچگونه پویشی با عنوان «دو نمره بیشتر» در ایام منتهی به امتحانات از سوی اداره کل برگزار نشده است». وی رسانهها را به پرهیز از استناد به منابع غیررسمی دعوت کرد.
این در حالی است که این ادعا با واقعیت موجود در پایگاه اطلاعرسانی رسمی اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در تضاد است. در حال حاضر، خبری با تیتر «آغاز فعالیت پویش ۲ نمره بیشتر در شهرستان بویراحمد» بر روی خروجی همین سایت که مدیریت آن با روابط عمومی اداره کل است، قابل مشاهده است.
بر این اساس، این سؤال محوری مطرح میشود: اگر پویش «دو نمره بیشتر» صرفاً یک شایعه یا اقدامی بیارتباط با اداره کل بوده است، چرا خبر رسمی آغاز آن در مرجع خبری آموزش و پرورش یعنی سایت اداره کل منتشر شده است؟ این تناقض، مرجعیت و اعتبار اظهارات معاونت را با چالش جدی مواجه میسازد و این تلقی را تقویت میکند که تکذیب، واکنشی برای فرار از پذیرش مسئولیت نتایج ناموفق است.
.jpg)
معاون آموزش متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد در توجیه خود، پویش را صرفاً مربوط به یکی از شهرستانها دانسته و اعلام کرد که «بسیاری از مناطق و شهرستانها با هدف ارتقای کیفیت آموزشی... برنامههایی مستقل طراحی و اجرا میکنند که در چارچوب اختیارات خود صورت میگیرد» و ارتباطی به اداره کل ندارد.
این سؤالات مطرح میشود که چگونه ادارهکل آموزش و پرورش و بهویژه معاونت متوسطه که وظیفه نظارت عالیه بر تمامی فعالیتهای آموزشی استان را بر عهده دارد، میتواند از بزرگترین حوزه آموزشی استان که جمعیتی بیش از ۷۰ هزار دانشآموز را در بر میگیرد، سلب مسئولیت کند؟
اگر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد به اداره کل «ربط ندارد»، پس «چطوری شما حکم رئیس این اداره را صادر میکنید؟ چطوری در ابلاغها دخالت میکنید؟ چطور پایگاههای تقویتی دروس را راهاندازی میکنید و توصیه هم میکنید؟»
مگر آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد به شکل ملوکالطوایفی اداره میشود؟ این چه سیاستی است که یک اقدام در یک شهرستان خوب و در شهرستان دیگری خوب نیست؟
اگر این پویش «دو نمره بیشتر» موفق عمل میکرد و میانگین معدل دانشآموزان استان را ارتقا میداد، آیا باز هم اداره کل آن را در چارچوب «اختیارات شهرستانی» میگنجاند یا با «بوق و کُرنا» آن را به نام خود و نتیجه اجرای برنامههای کیفیتبخشی مانند پایگاههای تقویتی و توزیع «کتاب یار دوازدهم» اعلام میکرد؟
اگر این پویش، حرکتی «غیرمستند و فاقد پشتوانه عملی» بود، چرا در همان زمان انتشار گسترده پوستر آن در مدارس و فضای مجازی، اداره کل برای حفظ اصول عدالت آموزشی و شفافیت، جلوی اجرای آن را نگرفت؟
دباغ امینی در بخشی از سخنان خود، با اشاره به اقدامات کیفیبخش مانند برگزاری آزمونهای شبه نهایی، پایش مدارس و خدمات مشاورهای، تأکید کرده که وظیفه خود را «در بالاترین حد ممکن» به انجام رسانده است. با این حال، نتایج رسمی میانگین معدل کشور، عدم تأثیر این اقدامات بر رشد تحصیلی دانشآموزان و رتبه استان را نشان میدهد.
در چنین شرایطی، معاونت آموزش متوسطه به جای پاسخگویی به این کارنامه غیرقابل قبول، تریبون رسانه ملی را مورد نقد قرار میدهد و میگوید: «انتظار میرود رسانه ملی در جهت تشویش اذهان عمومی گام برندارد.»
اتفاقاً در این مورد، باید به مسئولان صدا و سیما دست مریزاد گفت که به درستی، صدای حق مردم، والدین و دغدغهمندان آموزش و پرورش استان شدند. رسانه ملی، تریبونی برای بیان حقیقت و مطالبهگری برای رشد تحصیلی فرزندان استان است و وظیفه دارد تا ریز و درشت مشکلات جامعه را مورد بررسی قرار دهد.
انتظار جامعه از مسئولان آموزش و پرورش استان این است که بهجای فرار از زیر بار مسئولیت و متهم کردن رسانهها، با شجاعت در برابر افکار عمومی ایستاده، دلایل شکست این پویش را تبیین کنند و یک برنامه عملیاتی و واقعبینانه برای جبران عقبماندگی تحصیلی دانشآموزان ارائه دهند. چرا که همه ما در قبال آینده فرزندان این مرز و بوم، در نهایت باید پاسخگو باشیم.

به گزارش کبنا نیوز، متن صحبتهای ابراهیم دباغامینی در خصوص پویش دو نمره بیشتر به شرح زیر است.
ابراهیم دباغ امینی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، با رد برخی شایعات منتشرشده در فضای مجازی، اعلام کرد: در سال تحصیلی گذشته، هیچگونه پویشی با عنوان "دو نمره بیشتر" در ایام منتهی به امتحانات از سوی اداره کل برگزار نشده و مرتباً اینجانب و همکاران، در محافل مختلف، بر تلاش برای افزایش میانگین نمرات دانشآموزان با اجرای برنامههای کیفیتبخشی از جمله ایجاد پایگاههای تقویتی دروس مختلف، برگزاری آزمونهای شبه نهایی، برگزاری کلاسهای رفع اشکال و بررسی سؤالات چند دوره گذشته آزمونهای نهایی قبل از هر امتحان، توزیع کتاب یار دوازدهم با محتوای سؤالات آزمون نهایی، خدمات مشاورهای به دانشآموزان در بخش دانشآموزی و نیز اجرای دورهها و کارگاههای توانمندسازی دبیران رشتههای مختلف و پایش و نظارت مدارس، تأکید نموده و سعی نمودهایم وظیفهی قانونی و اخلاقی خود را در بالاترین حد ممکن به انجام رسانیم؛ لذا اساساً طرح چنین موضوعی ارتباطی با سیاستهای کلان آموزشوپرورش استان ندارد و ضمن پذیرش نقدهای سازنده و اصولی، خیلی از جهتگیریها و انتقادات وارده را نادرست اعلام نموده، جهت حفظ آرامش جامعه از بیان بعضی مسائل پشت پرده این انتقادها، صبوری به خرج میدهیم.
وی ضمن گلایه از صداوسیمای مرکز استان، تأکید کرد: انتظار میرود رسانه ملی در انعکاس اخبار مرتبط با آموزشوپرورش، بادقت، تأمل و رعایت اصول حرفهای عمل کرده و بهجای استناد به فضای مجازی، از منابع معتبر، تحقیق میدانی و پرسشگری تخصصی بهره گرفته و در جهت تشویش اذهان عمومی گام برندارد
دباغ امینی افزود: رسانه ملی، تریبونی برای بیان حقیقت است و شایسته است در ایفای این رسالت خطیر، از انتشار اخبار تأییدنشده یا محتوای نادرست پرهیز شود تا اعتماد عمومی به رسانهها حفظ گردد.
وی با اشاره به برخی برنامههای شهرستانها و مناطق در حوزه آموزش، تصریح کرد: «پویش مذکور مربوط به یکی از شهرستانها بوده و هیچگونه ارتباطی با اداره کل آموزشوپرورش استان ندارد. بسیاری از مناطق و شهرستانها باهدف ارتقای کیفیت آموزشی و ایجاد انگیزه در دانشآموزان، برنامههایی مستقل طراحی و اجرا میکنند که در چارچوب اختیارات محلی صورت میگیرد.»
اداره کل آموزشوپرورش استان همواره بر اصول اجرای عدالت آموزشی، شفافیت، و ارتقای کیفیت آموزشی منطبق بر تحلیل وضع موجود با نگاه به آینده تأکید داشته و از هر گونه اقدامات غیرمستند و فاقد پشتوانه عملی پرهیز میکند.
کجای قانون آمده
انصاف است
بازرس کجا