تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ تير ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۹
کد مطلب : ۴۷۷۴۶۳
در چهارمین مناظره انتخاباتی مطرح شد؛

متن کامل صحبت‌های پورمحمدی در مناظره چهارم + فیلم

۰
متن کامل صحبت‌های پورمحمدی در مناظره چهارم + فیلم
کبنا ؛نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات ناموس سیاسی کشور و موضوع مهم کشور است، همه باید برای افزایش مشارکت مردم در آن تلاش کنیم.
به گزارش کبنا، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی شامگاه دوشنبه -چهارم تیرماه- در چهارمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع سیاسی و سیاست خارجی گفت: موضوع مهم کشور امروز انتخابات است، همه باید برای افزایش مشارکت تلاش کنیم، نظرسنجی‌ها این را بیان نمی‌کند و حس و حال جدی در فضای سیاسی اجتماعی ایران نمی‌بینیم، انتخابات ناموس سیاسی کشور است. 
       
سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است
پورمحمدی گفت: سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است، اگر در داخل توانمند باشیم اهداف خود را در عرصه بین المللی نیز تثبیت می‌کنیم، اما سوال من این است هم اکنون که بحث انتخابات ریاست جمهوری به صورت جدی در کشور مطرح است و حتی حالا هم که مناظره ما مناظره سیاسی است، چرا از سیاست داخلی صحبت کردیم؛ چرا نمی‌خواهیم درباره سیاست داخلی صحبت کنیم؟ امروز موضوع مهم کشور انتخابات و مشارکت مردم است. 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه باید برای افزایش مشارکت تلاش کنیم، اما متاسفانه در این روزها طبق نظرسنجی‌ها شاهد افزایش مشارکت نیستیم و حس و حال جدیدی در جامعه وجود ندارد و این مساله عمده کشور است. 
پورمحمدی تصریح کرد: انتخابات ناموس سیاسی کشور است جمهوری اسلامی ایران با رای مردم شکل گرفت، امام (ره) نیز بحث انتخابات را به صورت جدی مطرح کرد.
وی اظهارداشت: هنگامی که وزیر کشور شدم دیدم انتخابات موضوع جدی است و براین اساس مشکلات انتخابات را برای رهبری ارسال کردم و ایشان نیز فرمودند که مسائل بررسی شود هشت سال طول کشید تا سیاست‌های کلی انتخابات نوشته شود؛ من اعتراض کردم چرا اینگونه است و تا امروز قانون انتخابات به صورت کامل نوشته نشده است، بنابراین معلوم است مشکلات سال ۸۸ ما به دلیل این بود که سیاست‌های انتخاباتی درستی نداشتیم. 
      
مساله انتخابات حل نشود وفاق و اجماع حاصل نمی‌شود
پورمحمدی گفت: در انتخابات امسال تعدادی از افراد مثل آقایان علی لاریجانی و  اسحاق جهانگیری و بسیاری تایید صلاحیت نشدند چرا باید این‌گونه باشد الان مشکل ما در ساختار و قوانین است و نباید تایید صلاحیت و قوانین ما شناور باشد در حالی که قوانین در دنیا ثابت است.
وی بیان کرد: آقای قالیباف نماینده کدام یک از جریان‌های سیاسی کشور است؟ تنها خودمان هستیم و هر کدام از ما برنامه خاص خود را داریم و پشتوانه‌ای نداریم، حتی آقای پزشکیان که نماینده فرد و جریان خاصی است برنامه خود را دارد و در برنامه امروز نیز اعلام کرد که عده‌ای به من روی آوردند. 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مساله انتخابات مساله و دغدغه جدی کشور است و تا زمانی که حل نشود وفاق و اجماع حاصل نمی‌شود.
       
عده ای هنوز نقش مردم را باور ندارند
پورمحمدی گفت: نظام ما با مردم به اینجا رسیده است اما متاسفانه عده ای هنوز نقش مردم را باور ندارند و تلاش نمی‌کنند مردم خوش بین شوند و حضور داشته باشند؛ یکی از ساختارهای روشن برای جلب مشارکت مردم و سازمان‌دهی و پاسخگویی و شناسنامه دار کردن فعالیت های سیاسی که جلوی فعالیت های هرج و مرج طلبانه در عرصه سیاسی را بگیرد فعالیت حزبی است . 
نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: نامزدها باید شناسنامه و آرمان‌های خود را داشته باشند و تحلیل خود را از شرایط بیان کنند اما حتی در این برنامه شاهد هستیم که افراد تحزب را قبول ندارند در این شرایط ما می توانیم امیدوار باشیم یک سازمان سیاسی داشته باشیم؟ 
وی خطاب به سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات گفت: هنگامی که من وزیر کشور بودم به این نتیجه رسیدم که باید به جریان‌های سیاسی و سازمان‌های مردم نهاد نظم دهیم در آن زمان آقای جلیلی نماینده من را خواست و گفت که می‌خواهید انقلاب مخملی راه بیاندازید و من گفتم اینها را قبول نکنید. 
هیات‌های مذهبی، تشکل‌های خیریه، سمن‌ها قوت نظامند
پورمحمدی با بیان اینکه قدرت ایران در تاریخ طبقه متوسط است، افزود: ما تسلیم دیکتاتورها نشدیم و نظام ایران فضای دیکتاتوری نداشت، زیرا طبقه متوسط قدرتمند بود؛ علما، دانشمندان، فرهنگیان و هنرمندان، اصناف، بازاریان و پیله وران به عنوان طبقه متوسط قدرتمند بودند. امروز هیات‌های مذهبی، تشکل‌های خیریه، سمن‌ها قوت نظام ما است و حالا که می‌خواهیم سازماندهی کنیم کسی آن را قبول ندارد. 
نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد: مردم باید قوی باشند؛ مردم باید حضور داشته باشند و نقش آفرین باشند و با سازماندهی و تشکل در نظام سیاسی مشارکت داشته باشند، یکی از مقولات مهم دیپلماسی، دیپلماسی اقتصادی است توافقات منطقه‌ای در دولت قبل به خوبی پیشرفت کرد، قراردادهای تجاری، اقتصادی انجام شد و انجام پروژه‌های مشترک مثل انتقال آب، برق و خطوط مشترک به خوبی انجام شد. 
       
صدا و سیما برای ماجرای کرنست مناظره بگذارد
پورمحمدی عنوان کرد در بحث سیاست داخلی می‌خواهد مثالی را مطرح کند و افزود: در موضوع کرسنت سال ۱۳۸۱ قراردادی در دولت وقت تصویب شد و بنا شد از میدان حوزه مشترک به نام سلمان که بین ایران و امارات است برداشت مشترک داشته باشیم، قرار شد ایران سهم خود را استخراج و به اماراتی‌ها به مدت ۳۰ سال بفروشد مقدماتی انجام شد و اختلاف در قیمت بود و حاشیه‌هایی وجود داشت و بعد که اختلاف قیمت و بحث‌هایی در این زمینه مطرح شد دیوان محاسبات ورود کرد تا تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شود و من در آن ایام دخالتی نداشتم زیرا در دفتر رهبری بودم بنابراین هیچ ربطی به من ندارد. 
نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: در پروژه کرسنت قرار بود گاز را بفروشیم و پول دریافت کنیم و امنیت منطقه‌ای را با مشارکت دو کشور تامین کنیم و سهم خود را از میدان گازی مشترک برداریم چرا جلوی آن را گرفتیم؟ یا آقای زنگنه مجرم است که آقایان می‌گویند متهم کردند یا دوستانی که جلوی اجرای قرارداد را گرفتند. امروز اعلام می‌کنم این قرارداد میلیاردها دلار منافع ملت را از دست ما گرفت و میلیاردها دلار خسارت به ما زد و ۱۸ میلیارد دلار تقاضا کرده است و چند میلیارد دلار در دادگاه تصویب شده است . 
وی تصریح کرد: سه سال است که آقای زنگنه تقاضا مناظره با آقای جلیلی را دارد چرا جواب نمی‌دهد یا ایشان خائن است یا آقای زنگنه و باید به ملت پاسخ بدهد من از صدا و سیما می‌خواهیم مناظره بگذارد تا تکلیف مردم روشن شود. 
کرسنت استخوان لای زخم است
پورمحمدی بیان کرد: همین روند است که سیاست داخلی بر سیاست خارجی دیکته می‌کند و منافع ما را به خطر می‌اندازد مواردی امثال کرسنت ما زیاد داریم در حالی که باید این مساله را حل کنیم، اما می‌گذاریم استخوان لای زخم و بعد تبعات آن را در جامعه می‌بینیم و نمونه آن دلسردی مردم برای حضور در انتخابات است.
وی گفت: بحث تحزب مساله جدی است بحث سازماندهی نهادهای مردمی مساله جدی است و دوستان بگویند که قبول دارند یا نه ؟
با متهمان کرسنت مناظره کنید
پورمحمدی خطاب به جلیلی اظهارداشت: اینکه می‌گویید نمی‌دانید نمی‌توانید تشخیص دهید من قبول دارم که هیچ کس همه چیز نمی‌داند اما شما که می‌دانید و سالیان سال است که دولت سایه تشکیل می‌دهید و حاضر نیستید با دولت‌ها همکاری کنید چرا حاضر نیستید با متهم اصلی کرسنت مناظره کنید؟
نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: به هر حال شما مانع انجام کرسنت بودید و می‌گویید فساد داشته است بنده هم در سازمان بازرسی هر اطلاعاتی که آمد طبقه بندی و به قوه قضائیه گزارش دادم و موجب محکومیت هم شد و اگر بخواهید جزئیات را هم ارائه می‌دهم اما بگویید چرا حاضر نیستند با متهم مناظره کنند 
وی با بیان اینکه اموال این ملت به تاراج رفته است، بیان کرد: جریمه ۱۸میلیارد دلاری علیه ملت صادر می‌شود اما باز هم حاضر نیستید صحبت کنید و قصه را حال کنید؛ می‌گویند من خواب نما شده‌ام، اما برخی هنوز هم از خواب بیدارنشدند، دیر از خواب بیدار شدند و خیلی مسائل را دیر فهمیدند و نفهمیدند. 
نامزد ریاست جمهوری دوباره خطاب به جلیلی گفت: اما شما در بند ۴ نامه خود در خصوص FATF نوشتید که به کنوانسیون پالرمو (کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی) ملحق شویم و اسناد آن موجود است و این قابل کتمان نیست . 
      
اینجا جای بزن در رو و بگو در رو نیست

پورمحمدی تصریح کرد: اینجا جای بزن در رو نیست و جای بگو در رو هم نیست این مسائل جای بحث جدی دارد و کلیات گفتن که نمی دانید، نمی‌فهمید، خبر ندارید درست نیست؛ حالا شما که علامه هستید بگویید عملتان چه بوده است؟ شما در رشته خودتان هم موفق نبودید؛ امروز روزی نیست که شعار دهیم و با شعار حل کنیم برای همین است که مردم به ما اعتماد نمی‌کنند.

پورمحمدی: انتخابات ناموس سیاسی کشور است+ فیلم/ در حال به روزرسانی
با شعار و عصبانی شدن مشکل حل نمی‌شود
پورمحمدی خطاب به نامزدها گفت: دوستانی که جایگاه مناسب، اطلاعات کافی و دانش لازم برای احراز مقام ریاست جمهوری دارند خوب است تحمل داشته باشند و عصبانی نشوند و اتهام نزنند چرا که این روزها می‌گذرد. 
وی ادامه داد: خیلی عجیب است قراردادی سال ۸۱ منعقد شده است و ما سال ۸۷ رفتیم سازمان بازرسی دو تا گزارش برای ما آمده است و الان هم مدارک موجود است و از ما در این مورد سوال می‌کنند. 
نامزد ریاست جمهوری درخصوص فساد کرسنت گفت: دو بار محمود احمدی نژاد خواست مشکل را حل کند و پرونده فساد تعقیب و فاسدین محکوم شود، قرارداد اجرا شود و خسارت عظیم به کشور وارد نشود سوال من این است چرا جلوی آن را گرفتید باید پاسخ دهید با شعار و عصبانی شدن مشکل حل نمی‌شود. 
این حق ملت است که بداند خسارت کرسنت چیست
پورمحمدی خطاب به زاکانی گفت: ایشان حرف درستی زدند و من از وی تشکر می‌کنم زیرا اعلام آمادگی کردند که آماده هستند بحث کنند. ما طرف مقابل نیستیم شما به آقای زنگنه اتهام می‌زنید و او هم می‌گوید به کشور خسارت زدید، دادگاه هم رسیدگی می‌کند و ما از دادگاه تقاضا داریم زودتر رسیدگی شود. اما اینکه ملت بدانند چه خسارتی وارد شده است آیا اقدامی بدی است؟ چرا فرار می‌کنید؟ این حق ملت است که بداند. 
وی اظهارداشت: چرا از مسائل جدی فرار می‌کنیم و می‌گوییم فساد بود؛ خوب چقدر فساد بود صد بار اعدام کنیم اما قراردادی که به ضرر ملت است نباید زمین گیر شود. 
چرا جلوی صدور قطعنامه‌ها را نگرفتید
نامزد ریاست جمهوری درخصوص فساد کرسنت با بیان این پرسش که چه کسی از برجام دفاع می‌کند، گفت: این حرفها چیست من هم به برجام انتقاد داشتم، قطعنامه‌هایی در سازمان ملل تصویب شده که ملت را بیچاره کرده است چرا جلوی آن را نگرفتید و گذاشتید ملت ایران را بیچاره کردند و حالا می‌گویید چرا مذاکره می‌کنید؟ شما که قدرت داشتید چرا اجازه دادید قطعنامه صادر شود شما که مسئول بودید، چرا گذاشتید ۱۵ سال به ملت ایران خسارت وارد شود؟ ملت ایران صدها میلیارد دلار خسارت دیده است. چرا عمل نکردید و از قدرت دانش و مذاکراتی خود استفاده نکردید و اجازه داید قطعنامه ها پشت سر هم صادر شد و گذاشتید ما در سازمان ملل گیر بیافتیم و حالا با دریوزگی برجام را قبول کنیم. باید به اینها پاسخ دهیم. 
وی گفت: خدا را شکر امام (ره) به ما استقامت را یاد داد و ما در عرصه داخلی امروز در بحث مقاومت افتخار می‌کنیم. ما فرهنگ مقاومت را در جهان اعتلا بخشیدیم و از مردم مظلوم دفاع کردیم . 
پورمحمدی ادامه داد: امروز حقانیت فریادهای ملت ایران در دفاع از مردم فلسطین برای جوانان عالم تثبیت شد و نشان داد که فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی قدرت پیشروی دارد و می توانیم ادعا کنیم و با صدای بلند بگوییم هم غزه، هم لبان،‌هم یمن، هم عراق، هم عمان، جانم فدای ایران و جانم فدای حرم و جانم فدای قهرمانان ایران و و جانم فدای این ملت که این همه سختی را تحمل کرد و ان شاءالله گام‌های بلند را در آینده خواهد برداشت.
      
خط قرمز دولت قرار منافع و مصالح ملی است
پورمحمدی در جمع‌بندی پایانی مطالب خود در مناظره گفت: هدف اصلی سیاست خارجی دولت قرار توسعه اقتصاد ملی است و دستاورد نهایی ما خلق ثروت برای مردم ایران است و اولویت ما رفع تحریم‌ها در خارج و خنثی سازی آن در داخل به صورت همزمان است نه انتخاب میان یکی از این دو .
وی افزود: تلاش ما حل مساله در کمترین زمان با کمترین هزینه و با بیشترین سود برای ایران است؛ خط قرمز دولت قرار منافع و مصالح ملی است در وسیع‌ترین معنا و دقیقترین مبنا است؛ روش ما اقتضائی است به اقتضای زمان، ‌مکان و توان؛ رویکرد ما ایجاد فرصت‌های جدید و شکار مقتدرانه فرصت‌های پیش آمده است. 
نامزد ریاست جمهوری اظهارداشت: ایرانیان بیش از ۱۵ سال است که به بهانه و دلایل مختلف در تله تحریم‌ها گرفتار شده‌ایم، برجام و تلاش‌های مشابه راه‌حل‌های جادویی نیستند؛ بلکه تلاش‌های ملی برای رهایی از دام تحریم‌ها بوده‌اند ادامه این تلاش‌ها برای رفع موانع توسعه ایران لازم اما ناکافی است.
به بازی موش و گربه فیلتر و فیلترشکن‌ها پایان دهیم
پورمحمدی گفت: برخی از کسانی که امروز چشم در چشم از شما رای می‌خواهند خواسته یا ناخواسته، با توهم یا جهل مرکب، جاده صاف کن دشمن برای گرفتار شدن بیشتر شما در این دام بوده اند. 
وی ادامه داد: برخی از این آقایان تحریم، رنج و عذاب ملت ایران را فرصت و نعمت می‌دانستند و همچنان می‌دانند، اکنون زمان آن است که با انتخابی درست و غیرهیجانی بتوانیم راه ببندیم بر فرصت سوزان و نوکیسه‌گان، پل بسازیم برای عبور از کینه‌ها و شکاف‌ها، سد بسازیم در برابر سیل مهاجرت، بایستیم در مقابل ترد نخبگان، هنرمندان شایسته، استادان و کارشناسان باتجربه، به بازی موش و گربه فیلتر و فیلترشکن‌ها پایان دهیم، بر اندام انحصارطلبان و بنیاد انحصارطلبی لرزه بیاندازیم، به اقتصاد مردمی، بخش خصوصی، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و مدیران سکوهای اینترنتی امید دهیم.
نامزد ریاست جمهوری بیان کرد: مردم ایران من با شما قرار می‌گذارم که با هم تلاش کنیم تا ایران از بند تحریم‌ها رها شود و در اقتصاد منطقه و جهان نقش آفرین باشد. ایران محور مهمترین منطقه جهان شود نه آماج حمله قدرت‌های جهان، ایران از شر باندبازی‌های سیاسی نجات یابد و نظام حزبی واقعی را تجربه کند ایران معلمان، اساتید، کشاورزان، کارگران، کارمندان، نیروهای نظامی و انتظامی و بازنشستگان خود را قدر شناسد و آنان را بر صدر نشاند. 
پورمحمدی گفت: ایرانیان عزیز من می‌دانم بسیار خسته و دل آزرده‌اید و از هرچه وعده و وعید است دل بریده‌اید، به شما حق می‌دهم چرا که وعده بهشت بر روی زمین می‌دهند و از تامین یک زندگی معمولی عاجز هستند. گفتند نفت را سر سفره‌تان می‌آوریم اما حداقل‌ها نیز از سفره‌های بسیاری فاصله گرفته است گفتند از آرامش، نشاط و شادی اما زندگی را از یاس و اضطراب و ناامیدی پرکردند.
نامزد ریاست جمهوری اظهارداشت: از کرامت انسان گفتند اما حرمت دختران و جوانان شکستند، حق دارید که تردید کنید و از خود بپرسید که چرا به پورمحمدیرای بدهیم؛ می دانم که خیلی از شما به دوستان خود گفته‌اید «این پورمحمدی هم می داند، هم می‌تواند، هم می خواهد» اما چه فایده که رای ندارد.
وی افزود: شاید رویتان نمی‌شود به دوستانتان بگویید من نه به افراد مشهور و پرادعا بلکه به پورمحمدی رای می‌دهم. اگر به این باور رسیدید که پورمحمدی می‌داند و می‌تواند سد سکوت را بشکنید نه به شعارهای دیگران بلکه به شعور و شجاعت خود اعتماد کنید نگویید رای ندارد بلکه اگر شما بخواهید رای دارد.
       
 سه‌شنبه پنجم تیرماه زمان برگزاری تنها مناظره باقیمانده این ۶ نامزد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیرماه است.
مناظره روز پنجم تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.
سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان، ۶ نامزد تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1