تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۴۷۳۲۰۸
پيام حمايت علي لاريجاني از محمد باقر نوبخت و غلامرضا تاجگردون چيست؟

روزنه‌گشايي لاريجاني

۰
روزنه‌گشايي لاريجاني
کبنا ؛
انتشار ويدیويي از علي لاريجاني، رييس سابق مجلس شوراي اسلامي كه در ماه‌هاي اخير با ابداع واژه «خالص‌سازي» در واكنش به خبري در خبرگزاري تسنيم از فضاي سياسي حاكم بر كشور انتقاد كرده بود، با واكنش‌هاي مختلفي رو به رو شده است. پس از حمايت انتخاباتي علي لاريجاني از محمدباقر نوبخت، اين‌بار او در كليپي از غلامرضا تاجگردون نماينده مجلس دهم اعلام حمايت كرده است.
به گزارش کبنا نیوز، لاريجاني در اين كليپ گفته است كه «آقاي تاجگردون از نمايندگان زبده در مجلس محسوب مي‌شوند و در كار بودجه‌‎ريزي و برنامه‌ريزي‌هاي كلان كشور انصافا فرد متبحري هستند و غالبا رييس كميسيون بودجه مجلس انتخاب مي‌شدند.» رييس سابق مجلس شوراي اسلامي همچنين خاطرنشان كرده است كه «ايشان (تاجگردون) فردي است كه چندين سال در تنظيم بودجه به‌طور شبانه‌روزی كار مي‌كرد و به موقع كار را تحويل مي‌داد؛ علاوه بر اين نسبت به حل مشكلات منطقه خودش فعال بود و كار زيادي هم انجام داده است، اميدوارم كه اين سرمايه براي مجلس از طرف مردم مورد پذيرش واقع شود و فعاليت‌شان در دوره دوم را ناظر باشيم.» لاريجاني پيش از اين نيز با انتشار ويدیوهايي از برخي نامزدهاي انتخاباتي حمايت كرده بود. يكي از اين ويدیوها درباره اعلام حمايت از محمدباقر نوبخت از رشت بود. او در اين ويدیوي كوتاه در اين باره مي‌گويد: «نوبخت با فضل و دقت كافي موضوعات توسعه‌اي را دنبال مي‌كردند. نوبخت مسلط بر اقتصاد كشور است.حضور دكتر نوبخت در مجلس در توسعه ملي ايران و گيلان مفيد است.»
لاريجاني همچنين در ويدیوي كوتاه ديگري از ميرقسمت موسوي كانديداي حوزه انتخابيه گرمي در انتخابات مجلس دوازدهم نيز حمايت كرده و گفته است: «آقاي ميرقسمت موسوي از نمايندگان پرتلاش و متعهد در مجلس شوراي اسلامي بودند و در زمينه كارهاي نمايندگي با دقت عمل، عمل مي‌كردند و فرد منظمي بودند، اميدوارم در اين دوره مجلس اگر توانستند مورد اعتماد مردم گرمي واقع شوند، بتوانند با فعاليت‌هاي روزافزون نيازهاي مردم را در آن منطقه مرتفع كنند.» خبرگزاري تسنيم البته از دور كنايه زدن به علي لاريجاني هم عقب نمانده و در واكنش به رويكرد جديد لاريجاني در حمايت از سه كانديداي انتخابات پيش رو نوشته است: «خبرگزاري تسنيم چند ماه قبل بر اساس اخباري كه برخي اطرافيان علي لاريجاني به خبرنگار تسنيم داده بودند نوشته بود كه آقاي لاريجاني در انتخابات مجلس فعال خواهد بود و از افرادي حمايت خواهد كرد. آقاي لاريجاني پيرو اين خبر در بيانيه طعنه‌آلودي نوشته بود كه هيچ تحركي براي انتخابات ندارد. او در اين انتخابات در تهران فهرستي ارايه نكرد، اما در برخي استان‌ها مانند رشت و شهرهايي مانند گچساران و گرمي عملا با انتشار كليپ‌هايي از خود كاملا فعال شده است.آقاي لاريجاني حتي از فردي مانند تاجگردون كه حرف و حديث‌هاي زيادي حول او در مجلس قبل شكل گرفت نيز رسما و كامل حمايت كرده است. بدين‌ترتيب مشخص شد كه گفته آقاي لاريجاني مبني بر اينكه هيچ تحركي در اين انتخابات نخواهد داشت، كامل و دقيق نبوده و تكذيبيه پرطمطراق ايشان نيز «روزنه‌هايي» داشته است.» البته آنچه خبرگزاري تسنيم در آن ايام مدعي شده بود تحركات انتخاباتي علي لاريجاني و حسن روحاني براي ارايه ليست بود و پاسخ لاريجاني نيز در واكنش به اين ادعا بود اما به نظر مي‌رسد برخي جريان‌هاي سياسي از ورود علي لاريجاني و ايفاي نقش وي براي افزايش مشاركت هرچند محدود چندان راضي نيستند.
در مقابل چهره‌هاي ليست صداي ملت پيش از اين از تلاش براي ايجاد اجماعي براي حمايت از ليست صداي ملت خبر داده بودند. ششم اسفند اسماعيل دوستي از اعضاي ليست صداي ملت و رييس ستاد انتخاباتي اين فهرست در شهر تهران، با اشاره شاخصه‌هاي ليست صداي ملت در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس گفت كه ليستي كه آقاي مطهري با كمك چهار حزب اعتدال و توسعه و كارگزاران و اعتماد ملي و نداي ايرانيان تهيه كرده يك ليست تركيبي است ما در حال مذاكره با شخصيت‌هاي ملي اصلاحات و اعتدالي مثل آقايان لاريجاني، روحاني و خاتمي هستيم و اعلام مي‌كنيم كه اگر از اين ليست حمايت كنيد حتما پشيمان نخواهيد شد. ا و همچنين تاكيد كرده بود كه ليست صداي ملت تركيبي است و با حضور اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل و مستقل و اعتداليون شكل گرفته و براي اولين‌بار است كه در كشور چنين ليستي بيرون مي‌آيد. در اين ليست نمايندگان ادوار، استانداران و اساتيد دانشگاه‌ها هستند و همه تلاش ما در فهرست صداي ملت اين است كه بتوانيم پيگير حقوق مردم باشيم و بتوانيم از حقوق ملت دفاع كنيم.
لاريجاني به دنبال چيست؟
علي‌رغم آنچه در انتخابات رياست‌جمهوري سال 1400 بر علي لاريجاني گذشت او باز هم تصميم گرفته است تا از سرمايه اجتماعي خود براي اثرگذاري بر تركيب مجلس دوازدهم استفاده كند. لاريجاني به جاي قهر و سكوت سعي دارد از روزنه‌هاي موجود در راستاي تشكيل اقليتي قوي در مجلس دوازدهم گام بردارد. اقليتي كه از نظر كمي احتمالا از فراكسيون مستقلين مجلس يازدهم بسيار كمتر خواهد بود اما مي‌تواند با انسجام بيشتر صداي ملت در مجلس يكدست انقلابي و اصولگرا باشد. او سعي دارد با استفاده از سرمايه خود راي‌هاي اعتراضي را به سمت مشاركت در انتخابات هدايت كند تا در ايجاد اين اقليت تاثيرگذار باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

اردشیر یاری، معاون سابق آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و از نزدیکان به غلامرضا ...
بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

حوزه دفتر شهردار تهران از جمله بخش‌هایی از شهرداری است که از بودجه سالانه اداره پایتخت،...
در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را ...
1