تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۴۷۱۲۰۴
در جمع خبرنگاران مطرح شد
توضیحات رئیس دفتر شورای نگهبان در کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پروندهسازی، تاجگردون و شبهاتی پیرامون تأیید صلاحیتها
۰
کبنا ؛رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: شورای نگهبان دقیقاً منطبق بر قانون انتخابات فرآیند بررسی صلاحیت همه داوطلبان را یک به یک انجام داده است.
«سید مهدی جوکار» صبح امروز سهشنبه (۱۹دیماه 1402) در جمع خبرنگاران با تشکر از رسانههای استان کهگیلویه و بویراحمد که در جهت تبیین و تنویر افکار عمومی زحمت میکشند و در زمینه انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ شور و نشاط تلاش میکنند، گفت: روح حاکم بر انتخابات قانون است بنابراین روح حاکم بر تحلیلها نیز باید قانون باشد.
شور انتخاباتی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد زاید الوصف است
وی افزود: متأسفانه طی روزهای اخیر مطالبی هستیم و یا مطالبی را میشنویم که نشان میدهد کمترین آگاهی نسبت به قانون از سوی برخی افراد و جریانات به جامعه القا میشود.
وی اظهارکرد: شور انتخاباتی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد زاید الوصف است و قابل بررسی و تحلیل نیست و مردم در این استان شور و علاقه عجیب و جذابیت خاصی وارد انتخابات شده و فعال هستند.
رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در جلسات مختلف خواهش و توصیه کردیم که جریانات سیاسی، اندیشمندان و داوطلبان انتخابات، قانون انتخابات را مطالعه کنند اما متأسفانه برخی از ناآگاهیها باعث میشود که جامعه نسبت به شورای نگهبان یک دید منفی پیدا کند.
جوکار با اشاره به فلسفه وجودی شورای نگهبان تصریح کرد: در جامعه حرفایی از برخی سیاسیون و کسانی که دل در گرو انقلاب دارند، میشنویم که نشان میدهد این افراد هنوز به فلسفه وجودی شورای بصورتاندیشه و تفکر نگاه نکردند. فلسفه وجودی شورای نگهبان در دو کلمه بسیار پر مفهوم «صیانت از اسلامیت و صیانت از جمهوریت» خلاصه میشود.
وی ادامه داد: در قضیه معتمدین انتخابات مجلس دوازدهم استان کهگیلویه و بویراحمد اگر همکاران ما در نظارت ورود نمیکردند امروز شاهد هیئتهای اجرایی به این سبک نبودیم. همین دقت نظر در حوزه معتمدین کمک بسیار خوبی برای انتخابات عادلانه و سالم بود.
رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: گاهی اوقات برخی از جریانات سیاسی، رسانهها و شخصیتهای مطرح هجمههایی به شورای نگهبان میکنند اما هجمه به شورای نگهبان تنها در حوزه انتخابات نیست بلکه با خدشه دار کردن کار شورای نگهبان، کار تطبیق قوانین با شرع و تفسیر قوانین با شرع زیر سؤال میرود.
هجمه به سمت شورای نگهبان به صلاح حاکمیت و جمهوریت نظام نیست
جوکار با بیان اینکه در نگاه امامین انقلاب بود و نبود شورای نگهبان به منزله بود و نبود نظام اسلامی است، تأکید کرد: شورای نگهبان در راستای حفاظت و صیانت از جمهوری اسلامی گام بر میدارد و دلیل این همه هجمه از سوی جریانات ضد انقلاب علیه شورای نگهبان این است که این نهاد کار خود را درست انجام میدهد البته انتقاداتی ممکن است به برخی رویکردهای شورای نگهبان باشد اما همه هجمه به سمت شورای نگهبان به صلاح حاکمیت و جمهوریت نظام نیست.
وی اظهارکرد: صلاحیت و تشخیص صلاحیت یک امر عقلایی است، بعید میدانم هیچ عاقلی در دنیا این را بپذیرد که در مجلس قانونگذاری هرکسی بتواند ورود کند و امکانپذیر نیست، فرآیند اصلی بررسی صلاحیتها منطبق بر قانون است منتها برخیها تصور میکنند که صلاحیت داوطلبان سفارشی، سلیقهای و جناحی است بنابراین وقتی کسی تأیید صلاحیت میشود به یک شخص یا جریان ربط میدهند که فلانی در تأیید فلان داوطلب دخالت کرد و اگر کسی عدم تأیید صلاحیت شود برخی افراد به جامعه القا میکنند که فلان فرد یا جریان سفارش کرد که این داوطلب رد صلاحیت شود که مطرح شدن چنین موضوعاتی، القائات نادرست، تصورات باطل و ظلم بَین به شورای نگهبان و توهین به سایر اشخاص است. اگر از قانون بگوئیم دیگر برچسب زنی، تهمت و ایجاد فشار و القاءهای ناجوانمردانه و بعضی از مطالب برچیده میشود.
رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی از افراد ممکن است بخواهند داوطلبان و رقبای خود را از صحنه انتخابات کنار بزنند یا بخواهند موجب ریزش آراء رقبا خود را فراهم کنند لذا دیواری کوتاهتر از شورای نگهبان پیدا نمیکنند بنابراین میگویند شورای نگهبان به سفارش فلان شخصیت یا جریان داوطلب ما را عدم تأیید کرد که این کار ناجوانمردانه و غیرانسانی و غیراخلاقی است.
جوکار با بیان اینکه شورای نگهبان دقیقاً منطبق بر قانون انتخابات فرآیند بررسی صلاحیت همه داوطلبان را یک به یک انجام داده است، تصریح کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد براساس قانون انتخابات ۱۷۲ پرونده را بررسی کردیم، لذا به هیچ عنوان نگاهمان به اشخاص و اسامی و وابستگی جریانات سیاسی نبود و صرفاً قانون را مدنظر قرار دادیم و قانون را در رابطه با این تعداد اعمال کردیم.
رعایت اصل محرمانگی پرونده داوطلبان خیلی مهم است
وی با بیان اینکه طبق قانون بررسی صلاحیت داوطلبان هر دوره مربوط به همان دوره است، عنوان کرد: خیلیها از این نکته غافلند، برخیها تصور میکنند هر کسی دور قبل تأیید شد دیگر در سایر دورهها هم تأیید میشود اگر این شکلی بود صلاحیت هیچ کدام از نمایندگان فعلی نباید بررسی میشدند. اسناد جدیدی ممکن است برای افراد و داوطلبان ایجاد و ارائه شود.
رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه رعایت اصل محرمانگی پرونده داوطلبان خیلی مهم است، گفت: ما به حکم قانون و شرع مجوزی برای بازگو کردن صفحات پرونده افراد نداریم و نمیتوانیم مستندات پرونده افراد را به این و آن بگوییم و یکی از مظلومیتهای شورای نگهبان همین مسأله است و به همین خاطر هم راحت به شورای نگهبان تهمتهاییزده میشود.
جوکار افزود: بررسی صلاحیت داوطلبان براساس مواد ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳ قانون انتخابات است که داوطلبان طبق قانون باید شرایطی را داشته باشند و یک مواردی را هم نباید داشته باشند. اگر کسی عدم تأیید صلاحیت خورد به معنای جنایت، فساد و فسق و فجوری کردن نیست مثلاً اخیراً در جامعه مطرح شده که فلان داوطلب را به جرم اعتیاد عدم تأیید صلاحیت کردند این حرف کاملاً غلط، دروغ و باطل است. هر داوطلبی که عدم تأیید خورده، خودش میداند که به چه دلیل بوده است و مستندات و بند مورد نظر به خودش گفته میشود بنابراین داوطلبان عدم تأیید شده میتوانند اعلام کنند که برابر قانون عدم تأیید صلاحیت خوردم و برابر قانون هم حق اعتراض دارم و پیگیری میکنم.
استانها بازوان شورای نگهبان هستند
وی اظهارکرد: مسائلی که از سوی دفاتر شورای نگهبان در استانها مورد بررسی قرار میگیرد، تشخیصی و مشورتی است و استانها بازوان شورای نگهبان هستند. در استان پرونده افراد تدوین و بررسی میشود و در مرکز نتیجه نهایی داده میشود. ما ایجاد یک بانک اطلاعاتی و بررسی محتویات پرونده افراد نظر مشورتی خود را در مورد افراد میدهیم، هیئت مرکزی نظارت براساس همان پرونده یا نظر مشورتی ما را برای تأیید صلاحیت میپذیرد و یا رد اعلام میکند. با توجه به اهمیت جایگاه نمایندگان فعلی و ادوار گذشته یک کارگروه ویژه یا در شورای نگهبان متشکل از افراد پرتوان و با سابقه شورای نگهبان تشکیل شد و تمام نمایندگان فعلی و ادوار علاوه بر در استانها نظر مشورتی داده شد، این کارگروه نیز نظر مشورتی داد و هیئت مرکزی با تجمع نظر استانها و کارگروه مشورتی نظر خود را اعلام کرده است.
پاسخ رئیس دفتر نظارت انتخابات کهگیلویه و بویراحمد به شبهات در خصوص تأیید صلاحیت داوطلبان
رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: درصورتی که اسناد جدیدی که مورد بررسی قرار نگرفته است پیدا و ارائه شود هر تأییدی میتواند متزلزل شود و یا بر عکس کسانی که عدم احراز و عدم تأیید خوردند اگر اعتراض دهند، اعتراض آنها بررسی و نتیجه آنها ۱۹ بهمن ماه اعلام میشود. موردی جواب به کسی نمیدهند و فرآیند انتخابات طبق زمانبندی قانونی طی میشود.
جوکار تصریح کرد: اینکه تغییر وضعیت برخی داوطلبان عدم تأیید یا تأیید صلاحیت شدند آیا طومار، نامهها و توصیهها اثرگذار است، باید ببینیم نظر شورای نگهبان چیست. شورای نگهبان حساسیتی روی افراد و اسامی ندارد، اینکه بعضی جریانات سیاسی از یک داوطلب متنفرند، گلهمند هستند و یا به ضرر آرا خود، نظام و مشارکت میدانند هیچ کدام در بررسیهای شورای نگهبان مدنظر نیست.
وی ادامه داد: کسانی که میخواهند در رویکردهای شورای نگهبان اظهار نظر کنند مراقب باشند همسو با جبهه ضد انقلاب نباشند، انتقاد از رویکرد اشکالی ندارد اما اینکه بگویند فلان مبنای شورای نگهبان را قبول نداریم درست نیست و شورای نگهبان طبق دستورالعمل و قانون عمل میکند. اینکه برخیها منتظرند خروجی شورای نگهبان مدنظر آنها باشد و اینکه برخیها پشت ولایتمداری و دغدغه انقلاب انتظارات عجیب و غریبی از شورای نگهبان داشته باشند اصلاً ولایتمداری نیست بلکه ولایتمداری یعنی اینکه ما در نظارت قانون و حق الناس را مدنظر قرار دهیم. به شورای نگهبان باید اعتماد کرد.
رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: جریان تلاش برای افزایش مشارکت وظیفه همه است، شورای نگهبان نیز باید هر چهار راهبرد مقام معظم رهبری را در بررسی صلاحیتها ببیند اما به این معنا نیست که هر کسی با هر عقیدهای تأیید صلاحیت شود ما با افراد و اسمها کار نداریم بلکه با پرونده افراد کار داریم و پرونده افراد گویای صلاحیت آنهاست.
جوکار تأکید کرد: جامعه به برخی اسمها حساس شدند، به محضی اینکه اسم یک فرد میآید سریع ذهن تصور میکند این فرد یک جانی است و باید آب خوردن از او گرفته شود. مطالبی که در خصوص داوطلبان در جامعه، فضای مجازی، سخنرانیها، تربیونها، دانشگاهها و نمایندگان مطرح میشود سه دستهاند؛ اول اینکه یکسری مطالب اصلاً دروغ است، دو اینکه یکسری مطالب گفته میشود صحیح یا غلط بودن آن مشخص نیست اما سندی در این زمینه وجود ندارد مثلاً فلانی ۱۰ آپارتمان دارد چطور تأیید صلاحیت شد، سندی نیست مگر آپارتمان داشتن جرم است. فلانی ۱۰ بار سفر خارجی رفته است مگر جرم است، ۲۰۰ هکتار زمین دارد وقتی سند جمهوری اسلامی دارد من چکار کنم یا عنوان میشود که فلانی در ترکیه یک زن دارد و ثبت احوال جمهوری اسلامی یک زن برای او تأیید کرده است. در فضای پیش ثبت نام تا ثبت نام نهایی ۶ مرجع هر داوطلبی را استعلام کرده است که یکی از این مراجع ثبت احوال است. مگر زن داشتن جرم است. سوم اینکه مطالبی میآید که واقعیات تلخ است اما قانونی هستند یعنی با راهکارهای قانونی آن مسائل برای فرد ایجاد شده است. یا همچنین میگویند، فلان فرد، شرکتی را ثبت کرده است و یا در فلان شرکت عضویت دارد. اینها خلاف قانونی نیست. اما شاید خلاء قانونی باشد که نماینده مجلس در دوران نمایندگیاش نباید وارد کار اقتصادی شود.
وی افزود: همچنین قانون به ما نگفته که نماینده فعالیت اقتصادی نداشته باشد یا در وزارت نفت استخدام نشود این چیزها برای رد صلاحیت به عنوان سند مد نظر قرار نمیگیرد.
رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اینکه چند نماینده مجلس نسبت به تأیید صلاحیت داوطلبی در یک استان واکنش نشان میدهند و میگویند که بازبینی میخواهیم نشان دهنده اینست که این نماینده مجلس هنوز قانون را بلد نیست، شورای نگهبان تنفیذ کرده به هیئت مرکز و این نظر تأیید یعنی دیگر تمام است اما در صورتی که سند جدید بیاید شورای نگهبان آن را تأیید کند، بر میگرداند. از ۲۹۰ نماینده حالا چند نفر هم مخالف یک داوطلب باشند طوری نیست.
جوکار با بیان اینکه پرونده ۱۷۲ داوطلب در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد را بررسی کردیم، عنوان کرد: از این تعداد ۱۰۴ نفر تأیید صلاحیت شدند، ۱۴ نفر شرایط ثبت نام را نداشتند، ۱۸ نفر عدم احراز، ۱۸ نفر عدم تأیید و مابقی انصراف دادند.
وی در خصوص تأیید صلاحیت داوطلبی که اعتبار نامهاش در دور قبل رد شد اظهارکرد: ما کسی که دوره قبل تأیید صلاحیت کرده بودیم را مجدداً تأیید کردیم. شورای نگهبان مستقل است، تشخیص مجلس این بود که یک فردی اعتبار نامهاش رد شود دلیل نمیشود که شورای نگهبان هم دنبال آن اعتبار نامه بیفتد.
رد اعتبار نامه نمیتواند منشأ و مستندی برای بررسی شورای نگهبان باشد
رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص سه مطلب را مطرح میکنم، تأکید کرد: رد اعتبار نامه نمیتواند منشأ و مستندی برای بررسی شورای نگهبان باشد چون مجلس اختیارات و ظرفیت قانونی خود را دارد برای تأیید اعتبارنامه و شورای نگهبان نیز برای تأیید صلاحیت داوطلبان ظرفیت خود را دارد. شورای نگهبان کسی را در این دوره تأیید کرد که دوره قبل نیز تأیید کرده بود و این مسأله اصلاً ربطی به اعتبارنامه ندارد.
جوکار تصریح کرد: ما براساس محتویات پرونده داوطلب و نه براساس اسامی افراد کار کردیم، اینجا ننشستهایم که اگر یک داوطلبی منفور جریانی یا جماعتی است ما هم دنبال آنها بیفتیم، ما براساس محتویات پرونده کار خود را انجام میدهیم.
وی ادامه داد: جناحها و شخصیتهای سیاسی ممکن است بخاطر مصالح حزبی خود فرد را مورد انتقاد جدی قرار دهند اما ما و شورای نگهبان کار سیاسی نمیکنیم و اتفاقاً تأیید این داوطلب مشهور در گچساران نشان میدهد که شورای نگهبان به دنبال خاصسازی به نفع دولت نیست.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بعضی از حرف و حدیثها در خصوص پروندهسازی علیه داوطلبان انتخابات و عدم تأیید صلاحیت آنها به دلیل پروندهسازی سایر اشخاص گفت: مگر میشود کسی را به خاطر پروندهسازی شخصی یا گروهی تأیید صلاحیت نکرد. چطور میشود و اصلاً امکان ندارد، سبد رأی ۴۰ هزار نفری شخصی را به خاطر یک پروندهسازی نادیده گرفت. این حرفها درست نیست که داوطلب مشهوری را با یک پرونده عدم تأیید صلاحیت کرد. بیان این حرفها ظلم به شورای نگهبان و تهمت ناورا به اشخاص است.
جوکار اظهارکرد: کسانی که عدم احراز یا عدم تأییدصلاحیت خوردهاند، بعد از پایان مهلت قانونی اعتراض تا ۳۰ روز شورای نگهبان کار بررسی این اعتراضات را انجام میدهد و در این بازه زمانی شورای نگهبان پاسخ نمیدهد و افراد به شایعات و حرف و حدیثهای تا پایان این مهلت قانونی توجه نکند از طرفی افرادی که تأییدصلاحیت شدند، از هم اکنون باید بیشتر مراقب باشند، چراکه هر حرکت نادرست و خلافی میتواند او را از گردونه رقابت بیرون بیندازد.
وی بیان کرد: شورای نگهبان روی اشخاص و جریانهای سیاسی حساسیت ندارد و ملاک تنها قانون است.
«سید مهدی جوکار» صبح امروز سهشنبه (۱۹دیماه 1402) در جمع خبرنگاران با تشکر از رسانههای استان کهگیلویه و بویراحمد که در جهت تبیین و تنویر افکار عمومی زحمت میکشند و در زمینه انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ شور و نشاط تلاش میکنند، گفت: روح حاکم بر انتخابات قانون است بنابراین روح حاکم بر تحلیلها نیز باید قانون باشد.
شور انتخاباتی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد زاید الوصف است
وی افزود: متأسفانه طی روزهای اخیر مطالبی هستیم و یا مطالبی را میشنویم که نشان میدهد کمترین آگاهی نسبت به قانون از سوی برخی افراد و جریانات به جامعه القا میشود.
وی اظهارکرد: شور انتخاباتی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد زاید الوصف است و قابل بررسی و تحلیل نیست و مردم در این استان شور و علاقه عجیب و جذابیت خاصی وارد انتخابات شده و فعال هستند.
رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در جلسات مختلف خواهش و توصیه کردیم که جریانات سیاسی، اندیشمندان و داوطلبان انتخابات، قانون انتخابات را مطالعه کنند اما متأسفانه برخی از ناآگاهیها باعث میشود که جامعه نسبت به شورای نگهبان یک دید منفی پیدا کند.
جوکار با اشاره به فلسفه وجودی شورای نگهبان تصریح کرد: در جامعه حرفایی از برخی سیاسیون و کسانی که دل در گرو انقلاب دارند، میشنویم که نشان میدهد این افراد هنوز به فلسفه وجودی شورای بصورتاندیشه و تفکر نگاه نکردند. فلسفه وجودی شورای نگهبان در دو کلمه بسیار پر مفهوم «صیانت از اسلامیت و صیانت از جمهوریت» خلاصه میشود.
وی ادامه داد: در قضیه معتمدین انتخابات مجلس دوازدهم استان کهگیلویه و بویراحمد اگر همکاران ما در نظارت ورود نمیکردند امروز شاهد هیئتهای اجرایی به این سبک نبودیم. همین دقت نظر در حوزه معتمدین کمک بسیار خوبی برای انتخابات عادلانه و سالم بود.
رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: گاهی اوقات برخی از جریانات سیاسی، رسانهها و شخصیتهای مطرح هجمههایی به شورای نگهبان میکنند اما هجمه به شورای نگهبان تنها در حوزه انتخابات نیست بلکه با خدشه دار کردن کار شورای نگهبان، کار تطبیق قوانین با شرع و تفسیر قوانین با شرع زیر سؤال میرود.
هجمه به سمت شورای نگهبان به صلاح حاکمیت و جمهوریت نظام نیست
جوکار با بیان اینکه در نگاه امامین انقلاب بود و نبود شورای نگهبان به منزله بود و نبود نظام اسلامی است، تأکید کرد: شورای نگهبان در راستای حفاظت و صیانت از جمهوری اسلامی گام بر میدارد و دلیل این همه هجمه از سوی جریانات ضد انقلاب علیه شورای نگهبان این است که این نهاد کار خود را درست انجام میدهد البته انتقاداتی ممکن است به برخی رویکردهای شورای نگهبان باشد اما همه هجمه به سمت شورای نگهبان به صلاح حاکمیت و جمهوریت نظام نیست.
وی اظهارکرد: صلاحیت و تشخیص صلاحیت یک امر عقلایی است، بعید میدانم هیچ عاقلی در دنیا این را بپذیرد که در مجلس قانونگذاری هرکسی بتواند ورود کند و امکانپذیر نیست، فرآیند اصلی بررسی صلاحیتها منطبق بر قانون است منتها برخیها تصور میکنند که صلاحیت داوطلبان سفارشی، سلیقهای و جناحی است بنابراین وقتی کسی تأیید صلاحیت میشود به یک شخص یا جریان ربط میدهند که فلانی در تأیید فلان داوطلب دخالت کرد و اگر کسی عدم تأیید صلاحیت شود برخی افراد به جامعه القا میکنند که فلان فرد یا جریان سفارش کرد که این داوطلب رد صلاحیت شود که مطرح شدن چنین موضوعاتی، القائات نادرست، تصورات باطل و ظلم بَین به شورای نگهبان و توهین به سایر اشخاص است. اگر از قانون بگوئیم دیگر برچسب زنی، تهمت و ایجاد فشار و القاءهای ناجوانمردانه و بعضی از مطالب برچیده میشود.
رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی از افراد ممکن است بخواهند داوطلبان و رقبای خود را از صحنه انتخابات کنار بزنند یا بخواهند موجب ریزش آراء رقبا خود را فراهم کنند لذا دیواری کوتاهتر از شورای نگهبان پیدا نمیکنند بنابراین میگویند شورای نگهبان به سفارش فلان شخصیت یا جریان داوطلب ما را عدم تأیید کرد که این کار ناجوانمردانه و غیرانسانی و غیراخلاقی است.
جوکار با بیان اینکه شورای نگهبان دقیقاً منطبق بر قانون انتخابات فرآیند بررسی صلاحیت همه داوطلبان را یک به یک انجام داده است، تصریح کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد براساس قانون انتخابات ۱۷۲ پرونده را بررسی کردیم، لذا به هیچ عنوان نگاهمان به اشخاص و اسامی و وابستگی جریانات سیاسی نبود و صرفاً قانون را مدنظر قرار دادیم و قانون را در رابطه با این تعداد اعمال کردیم.
رعایت اصل محرمانگی پرونده داوطلبان خیلی مهم است
وی با بیان اینکه طبق قانون بررسی صلاحیت داوطلبان هر دوره مربوط به همان دوره است، عنوان کرد: خیلیها از این نکته غافلند، برخیها تصور میکنند هر کسی دور قبل تأیید شد دیگر در سایر دورهها هم تأیید میشود اگر این شکلی بود صلاحیت هیچ کدام از نمایندگان فعلی نباید بررسی میشدند. اسناد جدیدی ممکن است برای افراد و داوطلبان ایجاد و ارائه شود.
رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه رعایت اصل محرمانگی پرونده داوطلبان خیلی مهم است، گفت: ما به حکم قانون و شرع مجوزی برای بازگو کردن صفحات پرونده افراد نداریم و نمیتوانیم مستندات پرونده افراد را به این و آن بگوییم و یکی از مظلومیتهای شورای نگهبان همین مسأله است و به همین خاطر هم راحت به شورای نگهبان تهمتهاییزده میشود.
جوکار افزود: بررسی صلاحیت داوطلبان براساس مواد ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳ قانون انتخابات است که داوطلبان طبق قانون باید شرایطی را داشته باشند و یک مواردی را هم نباید داشته باشند. اگر کسی عدم تأیید صلاحیت خورد به معنای جنایت، فساد و فسق و فجوری کردن نیست مثلاً اخیراً در جامعه مطرح شده که فلان داوطلب را به جرم اعتیاد عدم تأیید صلاحیت کردند این حرف کاملاً غلط، دروغ و باطل است. هر داوطلبی که عدم تأیید خورده، خودش میداند که به چه دلیل بوده است و مستندات و بند مورد نظر به خودش گفته میشود بنابراین داوطلبان عدم تأیید شده میتوانند اعلام کنند که برابر قانون عدم تأیید صلاحیت خوردم و برابر قانون هم حق اعتراض دارم و پیگیری میکنم.
استانها بازوان شورای نگهبان هستند
وی اظهارکرد: مسائلی که از سوی دفاتر شورای نگهبان در استانها مورد بررسی قرار میگیرد، تشخیصی و مشورتی است و استانها بازوان شورای نگهبان هستند. در استان پرونده افراد تدوین و بررسی میشود و در مرکز نتیجه نهایی داده میشود. ما ایجاد یک بانک اطلاعاتی و بررسی محتویات پرونده افراد نظر مشورتی خود را در مورد افراد میدهیم، هیئت مرکزی نظارت براساس همان پرونده یا نظر مشورتی ما را برای تأیید صلاحیت میپذیرد و یا رد اعلام میکند. با توجه به اهمیت جایگاه نمایندگان فعلی و ادوار گذشته یک کارگروه ویژه یا در شورای نگهبان متشکل از افراد پرتوان و با سابقه شورای نگهبان تشکیل شد و تمام نمایندگان فعلی و ادوار علاوه بر در استانها نظر مشورتی داده شد، این کارگروه نیز نظر مشورتی داد و هیئت مرکزی با تجمع نظر استانها و کارگروه مشورتی نظر خود را اعلام کرده است.
پاسخ رئیس دفتر نظارت انتخابات کهگیلویه و بویراحمد به شبهات در خصوص تأیید صلاحیت داوطلبان
رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: درصورتی که اسناد جدیدی که مورد بررسی قرار نگرفته است پیدا و ارائه شود هر تأییدی میتواند متزلزل شود و یا بر عکس کسانی که عدم احراز و عدم تأیید خوردند اگر اعتراض دهند، اعتراض آنها بررسی و نتیجه آنها ۱۹ بهمن ماه اعلام میشود. موردی جواب به کسی نمیدهند و فرآیند انتخابات طبق زمانبندی قانونی طی میشود.
جوکار تصریح کرد: اینکه تغییر وضعیت برخی داوطلبان عدم تأیید یا تأیید صلاحیت شدند آیا طومار، نامهها و توصیهها اثرگذار است، باید ببینیم نظر شورای نگهبان چیست. شورای نگهبان حساسیتی روی افراد و اسامی ندارد، اینکه بعضی جریانات سیاسی از یک داوطلب متنفرند، گلهمند هستند و یا به ضرر آرا خود، نظام و مشارکت میدانند هیچ کدام در بررسیهای شورای نگهبان مدنظر نیست.
وی ادامه داد: کسانی که میخواهند در رویکردهای شورای نگهبان اظهار نظر کنند مراقب باشند همسو با جبهه ضد انقلاب نباشند، انتقاد از رویکرد اشکالی ندارد اما اینکه بگویند فلان مبنای شورای نگهبان را قبول نداریم درست نیست و شورای نگهبان طبق دستورالعمل و قانون عمل میکند. اینکه برخیها منتظرند خروجی شورای نگهبان مدنظر آنها باشد و اینکه برخیها پشت ولایتمداری و دغدغه انقلاب انتظارات عجیب و غریبی از شورای نگهبان داشته باشند اصلاً ولایتمداری نیست بلکه ولایتمداری یعنی اینکه ما در نظارت قانون و حق الناس را مدنظر قرار دهیم. به شورای نگهبان باید اعتماد کرد.
رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: جریان تلاش برای افزایش مشارکت وظیفه همه است، شورای نگهبان نیز باید هر چهار راهبرد مقام معظم رهبری را در بررسی صلاحیتها ببیند اما به این معنا نیست که هر کسی با هر عقیدهای تأیید صلاحیت شود ما با افراد و اسمها کار نداریم بلکه با پرونده افراد کار داریم و پرونده افراد گویای صلاحیت آنهاست.
جوکار تأکید کرد: جامعه به برخی اسمها حساس شدند، به محضی اینکه اسم یک فرد میآید سریع ذهن تصور میکند این فرد یک جانی است و باید آب خوردن از او گرفته شود. مطالبی که در خصوص داوطلبان در جامعه، فضای مجازی، سخنرانیها، تربیونها، دانشگاهها و نمایندگان مطرح میشود سه دستهاند؛ اول اینکه یکسری مطالب اصلاً دروغ است، دو اینکه یکسری مطالب گفته میشود صحیح یا غلط بودن آن مشخص نیست اما سندی در این زمینه وجود ندارد مثلاً فلانی ۱۰ آپارتمان دارد چطور تأیید صلاحیت شد، سندی نیست مگر آپارتمان داشتن جرم است. فلانی ۱۰ بار سفر خارجی رفته است مگر جرم است، ۲۰۰ هکتار زمین دارد وقتی سند جمهوری اسلامی دارد من چکار کنم یا عنوان میشود که فلانی در ترکیه یک زن دارد و ثبت احوال جمهوری اسلامی یک زن برای او تأیید کرده است. در فضای پیش ثبت نام تا ثبت نام نهایی ۶ مرجع هر داوطلبی را استعلام کرده است که یکی از این مراجع ثبت احوال است. مگر زن داشتن جرم است. سوم اینکه مطالبی میآید که واقعیات تلخ است اما قانونی هستند یعنی با راهکارهای قانونی آن مسائل برای فرد ایجاد شده است. یا همچنین میگویند، فلان فرد، شرکتی را ثبت کرده است و یا در فلان شرکت عضویت دارد. اینها خلاف قانونی نیست. اما شاید خلاء قانونی باشد که نماینده مجلس در دوران نمایندگیاش نباید وارد کار اقتصادی شود.
وی افزود: همچنین قانون به ما نگفته که نماینده فعالیت اقتصادی نداشته باشد یا در وزارت نفت استخدام نشود این چیزها برای رد صلاحیت به عنوان سند مد نظر قرار نمیگیرد.
رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اینکه چند نماینده مجلس نسبت به تأیید صلاحیت داوطلبی در یک استان واکنش نشان میدهند و میگویند که بازبینی میخواهیم نشان دهنده اینست که این نماینده مجلس هنوز قانون را بلد نیست، شورای نگهبان تنفیذ کرده به هیئت مرکز و این نظر تأیید یعنی دیگر تمام است اما در صورتی که سند جدید بیاید شورای نگهبان آن را تأیید کند، بر میگرداند. از ۲۹۰ نماینده حالا چند نفر هم مخالف یک داوطلب باشند طوری نیست.
جوکار با بیان اینکه پرونده ۱۷۲ داوطلب در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد را بررسی کردیم، عنوان کرد: از این تعداد ۱۰۴ نفر تأیید صلاحیت شدند، ۱۴ نفر شرایط ثبت نام را نداشتند، ۱۸ نفر عدم احراز، ۱۸ نفر عدم تأیید و مابقی انصراف دادند.
وی در خصوص تأیید صلاحیت داوطلبی که اعتبار نامهاش در دور قبل رد شد اظهارکرد: ما کسی که دوره قبل تأیید صلاحیت کرده بودیم را مجدداً تأیید کردیم. شورای نگهبان مستقل است، تشخیص مجلس این بود که یک فردی اعتبار نامهاش رد شود دلیل نمیشود که شورای نگهبان هم دنبال آن اعتبار نامه بیفتد.
رد اعتبار نامه نمیتواند منشأ و مستندی برای بررسی شورای نگهبان باشد
رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص سه مطلب را مطرح میکنم، تأکید کرد: رد اعتبار نامه نمیتواند منشأ و مستندی برای بررسی شورای نگهبان باشد چون مجلس اختیارات و ظرفیت قانونی خود را دارد برای تأیید اعتبارنامه و شورای نگهبان نیز برای تأیید صلاحیت داوطلبان ظرفیت خود را دارد. شورای نگهبان کسی را در این دوره تأیید کرد که دوره قبل نیز تأیید کرده بود و این مسأله اصلاً ربطی به اعتبارنامه ندارد.
جوکار تصریح کرد: ما براساس محتویات پرونده داوطلب و نه براساس اسامی افراد کار کردیم، اینجا ننشستهایم که اگر یک داوطلبی منفور جریانی یا جماعتی است ما هم دنبال آنها بیفتیم، ما براساس محتویات پرونده کار خود را انجام میدهیم.
وی ادامه داد: جناحها و شخصیتهای سیاسی ممکن است بخاطر مصالح حزبی خود فرد را مورد انتقاد جدی قرار دهند اما ما و شورای نگهبان کار سیاسی نمیکنیم و اتفاقاً تأیید این داوطلب مشهور در گچساران نشان میدهد که شورای نگهبان به دنبال خاصسازی به نفع دولت نیست.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بعضی از حرف و حدیثها در خصوص پروندهسازی علیه داوطلبان انتخابات و عدم تأیید صلاحیت آنها به دلیل پروندهسازی سایر اشخاص گفت: مگر میشود کسی را به خاطر پروندهسازی شخصی یا گروهی تأیید صلاحیت نکرد. چطور میشود و اصلاً امکان ندارد، سبد رأی ۴۰ هزار نفری شخصی را به خاطر یک پروندهسازی نادیده گرفت. این حرفها درست نیست که داوطلب مشهوری را با یک پرونده عدم تأیید صلاحیت کرد. بیان این حرفها ظلم به شورای نگهبان و تهمت ناورا به اشخاص است.
جوکار اظهارکرد: کسانی که عدم احراز یا عدم تأییدصلاحیت خوردهاند، بعد از پایان مهلت قانونی اعتراض تا ۳۰ روز شورای نگهبان کار بررسی این اعتراضات را انجام میدهد و در این بازه زمانی شورای نگهبان پاسخ نمیدهد و افراد به شایعات و حرف و حدیثهای تا پایان این مهلت قانونی توجه نکند از طرفی افرادی که تأییدصلاحیت شدند، از هم اکنون باید بیشتر مراقب باشند، چراکه هر حرکت نادرست و خلافی میتواند او را از گردونه رقابت بیرون بیندازد.
وی بیان کرد: شورای نگهبان روی اشخاص و جریانهای سیاسی حساسیت ندارد و ملاک تنها قانون است.