تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۳
کد مطلب : ۴۷۰۹۴۱
تحلیل حضور پر ابهام منتظریان در سخنرانی هدایت خواه در باشت؛

ماجرای باشت چه بود؟

۱
ماجرای باشت چه بود؟
کبنا ؛همزمان با روز ۹ دی و مراسم مربوط به این روز در شهر باشت عکس‌های منتشر شد که در آن نادر منتظریان و ستار هدایتخواه در یک اتاق در کنار هم نشسته بودند و در ادامه در مراسم نیز که طبق برنامه قبلی هدایتخواه سخنران آن بود نادر منتظریان در صف اول نشسته بود. برخی در تحلیل و نشانه‌شناسی عکس آن را به همراهی هدایتخواه و منتظریان در انتخابات پیش رو و نوعی اعلام حمایت ضمنی و شاید هم صریح هدایتخواه از منتظریان و پایانی بر تردید‌ها تعبیر و تفسیر کردند.
این همه در حالی است که یک روز قبل از انتشار این عکس برخی اظهار نظری از هدایتخواه انعکاس دادند که نه تنها هیچ نشانه‌ای از حمایت در آن دیده نمی‌شد که اتفاقاً سکوت و عدم حمایت هدایتخواه از منتظریان در آن مشهود بود.
هدایتخواه در آن مصاحبه گفته بود هر کس توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شود از نظر من اصلح است و به او رای دهید و این یعنی دیگر قرار نیست هدایتخواه و بخش زیادی از حلقه مرکزی اصولگرایان بویراحمد پشت سر نادر منتظریان قرار بگیرند.
حالا در باشت چه اتفاقی افتاده است؟ آیا این دیدار نوعی بازپس‌گیری آن حرف‌ها از سوی هدایتخواه بود و یا اصلاً هدایتخواه در شکل‌گیری چنین دیداری نقش داشته است و یا او بر حسب برنامه قبلی در باشت حاضر شده بود و این منتظریان و نزدیکانش بودند که چنین برنامه‌ای را ریخته بودند تا هدایتخواه در کار انجام شده قرار گیرد و از این کار انجام شده نهایت استفاده و یا سوء استفاده رسانه‌ای را ببرند.
برخی نشانه‌ها این احتمال و ظن آخر را تقویت می‌کنند. اول از همه این که مصاحبه یک روز قبل هدایتخواه از صراحت بیشتری برخوردار است و عملاً امکان هر گونه تردید و نیاز به تفسیری را از بین می‌برد. هدایتخواه، منتظریان را رد نکرده است. و یا حتی نشانه‌ای عبور شفاف و رسمی دیده نمی‌شود اما هیچ حمایتی نیز از وی نداشته است و قطعاً قرار هم نیست حمایتی صورت گیرد. این در حالی است که در سال ۹۸ «هدایتخواه» در کنار «سیدمسعود حسینی» تمام قد در کنار منتظریان‌ ایستادند و از وی حمایت کردند.
اما در این دوره و بعد از بروز اختلافات شدید در جریان اصولگرایی و گمانه مبنی بر عدم اجماع در این جریان حالا آن اظهار نظر ریختن آب پاکی بر روی دست کسانی بود که منتظر حمایت هدایتخواه از منتظریان بودند. هر چند حتی اگر بجای آن ادبیات و سخنان و بیان نظر کلی هدایتخواه باز وی صراحتاً حمایت می‌کرد و یا در ادامه حمایت خود را اعلام می‌کرد همین فاصله زمانی و سکوت وی تا اینجای کار خود گویا واقعیت‌های بسیاری است که منتظریانی‌ها از آن‌ها گریزان هستند.
این نوع موضع‌گیری بهای سنگینی برای منتظریان در پی دارد و او هم بخوبی می‌داند تمام کِشته‌هایش یک طرف و از دست دادن و یا عدم حمایت هدایتخواه در طرف دیگر وزنه را به ضرر منتظریان به پایین خواهد آورد.
در چنین وضعیتی است که منتظریان چاره‌ای جز مدیریت و یا حداقل کنترل شرایط ندارد و چه برنامه‌ای بهتر از حضور در باشت و پیش‌بینی از تحلیل مثبت این حضور در رسانه هاست که در عمل نیز چنین اتفاقی افتاد. ولی حالا این سؤال برای افکار عمومی وجود دارد که برنامه هدایتخواه در انتخابات چیست و آیا وی قصد ادامه این سکوت را دارد و اصلاً آیا وی قصد حمایت از نامزد دیگری به غیر از منتظریان را دارد؟
چند وقت پیش شیخ صفدر پناهی به عنوان رئیس شورای وحدت اصولگرایان گفته باشد بعد از اعلام نهایی لیست تأیید صلاحیت شدگان از سوی شورای نگهبان این شورا نامزد نهایی خود را معرفی و تمام قد از وی حمایت خواهد داشت. نامزد نهایی اصولگرایان چه کسی است؟
با این همه برخی از منابع ماجرای باشت را اینگونه روایت می‌کنند که ستار هدایت‌خواه یک روز قبل به شهرستان‌ گچساران سفر کرده بود و صبح روز 9 دی‌ماه برای سخنرانی در مراسم 9 دی به باشت رفت. نادر منتظریان صبح روز 9 دی‌ماه هنگامی که ستار هدایت‌خواه در دفتر امام جمعه شهر باشت نشسته بود، سر رسید. همچنین اینگونه اذعان می‌کنند که هدایت‌خواه از گرفتن عکس اکراه داشت و تذکر هم داده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
1