تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۴۷۰۴۹۲
کبنا گزارش می‌دهد

چالش‌های زیست‌محیطی شهرستان بویراحمد؛ ناتوانی مسئولان یا بی‌توجهی مردم / وضعیت نامناسب دفع فاضلاب‌های مسکن‌مهر سروک و بیمارستان امام سجاد(ع) / فاضلاب‌هایی که به رودخانه‌ها ریخته می‌شوند / دفع نامناسب پسماند در بویراحمد

۰
چالش‌های زیست‌محیطی شهرستان بویراحمد؛ ناتوانی مسئولان یا بی‌توجهی مردم
کبنا ؛شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن طبیعتی بکر و زیبا یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود. این شهرستان با وجود ظرفیت‌های فراوان محیط زیستی، با مشکلات متعددی در این حوزه نیز دست و پنجه نرم می‌کند.
به گزارش کبنا، بر اساس نظر کارشناسان و مسئولان، مهمترین مشکلات زیست محیطی شهرستان بویراحمد، دفع نامناسب پسماند، آلودگی فاضلاب و وجود سگ‌های ولگرد است. این مشکلات باعث آلودگی خاک، آب، هوا و محیط زیست شده و سلامت انسان‌ها و حیوانات را به خطر میاندازند.
دفع نامناسب پسماند باعث انتشار بوی نامطبوع، جذب حشرات و حیوانات موذی، آلودگی خاک و آب و شیوع بیماری می‌شود. آلودگی فاضلاب نیز باعث آلودگی آب آشامیدنی، محیط زیست و شیوع بیماری می‌شود. وجود سگ‌های ولگرد نیز باعث حمله به انسان‌ها و حیوانات و انتقال بیماری می‌شود.
دفع نامناسب پسماند
یکی از مهمترین مشکلات محیط زیستی شهرستان بویراحمد، دفع نامناسب پسماند است. زباله‌های شهری و روستایی به صورت غیر بهداشتی در نقاط مختلف شهرستان دفن می‌شوند که این امر باعث آلودگی خاک، آب و هوا می‌شود. در نشست اخیر ستاد مدیریت پسماند شهرستان بویراحمد، دبیر این ستاد از معرفی ۱۲ متخلف دفع نامناسب پسماند زباله در این شهرستان به دادسرا خبر داد.
علی بادام‌فیروز، دبیر ستاد مدیریت پسماند بویراحمد گفت: «۱۲ متخلف دفع نامناسب پسماند زباله در این شهرستان به دادسرا معرفی شده‌اند.»
این سخن دبیر ستاد مدیریت پسماند بویراحمد نشان می‌دهد که دستگاه‌های اجرایی در حال تلاش برای برخورد با متخلفان دفع نامناسب پسماند هستند. با این حال، این اقدام به تنهایی کافی نیست و باید به فرهنگ‌سازی در بین مردم نیز توجه شود.

زباله‌های شهری و روستایی به صورت غیربهداشتی در نقاط مختلف شهرستان دفن می‌شوند. این امر باعث ایجاد منظره‌ای زشت در شهر‌ها و روستا‌ها شده و همچنین باعث آلودگی خاک و آب می‌شود.
انباشت زباله در نقاط مختلف شهرستان باعث انتشار بوی نامطبوع و آزار و اذیت مردم می‌شود.
انباشت زباله در نقاط مختلف شهرستان باعث جذب حشرات و حیوانات موذی مانند مگس، پشه و موش می‌شود که این امر می‌تواند باعث شیوع بیماری شود.
زباله‌های شهری و روستایی که به صورت غیر بهداشتی دفن می‌شوند، می‌توانند باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی و سطحی شوند. این امر می‌تواند باعث آسیب به منابع آبی و همچنین شیوع بیماری شود.
بخشدار مرکزی بویراحمد نیز بر اهمیت فرهنگ‌سازی در زمینه دفع پسماند تأکید می‌کند. او معتقد است که تنها با فرهنگ‌سازی می‌توان از تولید بیش از حد پسماند و دفع نامناسب آن جلوگیری کرد.
علی اکبری‌تبار، گفت: «فشار‌های زیادی بر روی شهرداری و دهیاری‌ها برای مدیریت پسماند وجود دارد اما مسأله مهم در اینجا فرهنگ‌سازی نحوه دفع این پسماند‌ها ست.»
مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد نیز با اشاره به دستگاه اتوکلاب خریداری شده توسط این مرکز، راهکار دیگری برای دفع بهداشتی پسماند ارائه می‌دهد. این دستگاه می‌تواند برای بی‌خطرسازی پسماند‌های بیمارستانی و سایر پسماند‌های خطرناک استفاده شود.
نوشیری، مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد، گفت: «مرکز بهداشت شهرستان دستگاهی به اسم اتوکلاب با قیمتی بالغ بر سه میلیارد تومان جهت بی‌خطرسازی زباله‌ها خریداری کرده است و دستگاه‌های اجرایی هم می‌توانند جهت استفاده از آن با مرکز بهداشت قرارداد منعقد کنند»
زباله‌های شهری و روستایی که به صورت غیر بهداشتی دفن می‌شوند، می‌توانند باعث آلودگی هوا شوند. این امر می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود.
مشکلات دفع فاضلاب
مشکلات دفع فاضلاب نیز از دیگر مشکلات زیست محیطی شهرستان بویراحمد است. وضعیت دفع فاضلاب‌های مسکن مهر سروک و بیمارستان امام سجاد(ع) بسیار نامناسب است. محمد پاراد؛ معاون آب و فاضلاب شهرستان بویراحمد، اعلام کرد که برای اجرای شبکه فاضلاب شهر مادوان و حومه ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که مردم توانایی پرداخت این هزینه‌ها را ندارند.
معاون آب و فاضلاب شهرستان بویراحمد نیز به یکی از مشکلات مهم دفع فاضلاب در این شهرستان اشاره می‌کند. او معتقد است که وضعیت دفع فاضلاب در مسکن مهر سروک و بیمارستان امام سجاد بسیار نامناسب است.
پاراد، معاون آب و فاضلاب شهرستان بویراحمد، گفت: «وضعیت دفع فاضلاب‌های مسکن‌مهر سروک و بیمارستان امام سجاد(ع) بسیار نامناسب است.»
فاضلاب‌های شهری و روستایی به دلیل نبود شبکه فاضلاب، به صورت غیربهداشتی در رودخانه‌ها ریخته می‌شوند. این امر باعث آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌شود.
ریختن فاضلاب در رودخانه‌ها باعث انتشار بوی نامطبوع می‌شود که این مشکل، آزار و اذیت مردم را در پی دارد.
ریختن فاضلاب در رودخانه‌ها و چشمه‌ها باعث جذب حشرات و حیوانات موذی مانند مگس، پشه و موش می‌شود که سبب شیوع بیماری‌ها می‌شود.

همچنین ریختن فاضلاب در رودخانه‌ها و چشمه‌ها آلودگی محیط زیست را در پی دارد که این مسأله می‌تواند باعث آسیب به گونه‌های گیاهی و جانوری شود.
سگ‌های ولگرد
وجود سگ‌های ولگرد نیز یکی از مشکلات زیست محیطی شهرستان بویراحمد است. معاون شهرداری یاسوج اعلام کرد که تاکنون بیش از ۲۵۰ سگ ولگرد در محیط انتخاب شده نگهداری شده ولی زیرساخت‌های لازم برای نگهداری آن‌ها را نداریم چرا که دستگا‌های دیگر در این رابطه با ما همکاری نمی‌کنند.
محمد کریمی، معاون شهرداری یاسوج، گفت: «تاکنون بیش از ۲۵۰ سگ ولگرد در محیط انتخاب شده نگهداری شده ولی زیرساخت‌های لازم برای نگهداری آن‌ها را نداریم چرا که دستگا‌های دیگر در این رابطه با ما همکاری نمی‌کنند.»
معاون شهرداری یاسوج نیز به یکی دیگر از مشکلات محیط زیستی شهرستان بویراحمد اشاره می‌کند. او معتقد است که شهرداری یاسوج برای جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد تلاش کرده است، اما به دلیل عدم همکاری دستگاه‌های دیگر، موفق به انجام این کار نشده است.
سگ‌های ولگرد می‌توانند به انسان‌ها و حیوانات حمله کنند. این امر می‌تواند باعث آسیب و حتی مرگ شود.
سگ‌های ولگرد می‌توانند بیماری‌هایی مانند؛ هاری، کچل و لپتوسپیروز را به انسان‌ها منتقل کنند. هاری یک بیماری ویروسی کشنده است که از طریق گازگرفتگی توسط سگ آلوده منتقل می‌شود. کچل یک بیماری قارچی است که می‌تواند باعث ریزش مو در انسان‌ها شود. لپتوسپیروز یک بیماری باکتریایی است که می‌تواند باعث مشکلات کلیوی و کبدی شود.
کریمی، معاون شهرداری یاسوج گفت: «تاکنون بیش از ۲۵۰ سگ ولگرد در محیط انتخاب شده نگهداری شده ولی زیرساخت‌های لازم برای نگهداری آن‌ها را نداریم چرا که دستگا‌های دیگر در این رابطه با ما همکاری نمی‌کنند. »
راهکار‌های حل مشکلات محیط زیستی شهرستان بویراحمد
فرماندار شهرستان بویراحمد بر اهمیت همکاری بین دستگاه‌های اجرایی تأکید می‌کند. او معتقد است که عدم همکاری بین دستگاه‌های اجرایی یکی از مشکلات عمده در حل مشکلات محیط زیستی شهرستان است.
شهرام مهدوی مطلق، فرماندار شهرستان بویراحمد، گفت: «عدم تشکیل کارگروه‌های تخصصی در بین ادارات و همفکر نبودن مدیران با هم یکی از مشکلات عمده برای مبارزه با مشکلات محیط زیستی است. »
حل مشکلات محیط زیستی شهرستان بویراحمد نیازمند همکاری و مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی، نهاد‌های مدنی و مردم است. در این زمینه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای دفع بهداشتی پسماند یکی از مهمترین راهکار‌های حل مشکل دفع نامناسب پسماند در شهرستان بویراحمد است. این زیرساخت‌ها شامل ایجاد سایت‌های دفن بهداشتی پسماند، کارخانه‌های بازیافت و سیستم‌های جمع‌آوری پسماند است.

اجرای شبکه فاضلاب در مناطق شهری و روستایی یکی از مهمترین راهکار‌های حل مشکل آلودگی فاضلاب در شهرستان بویراحمد است. این شبکه‌ها باعث می‌شود که فاضلاب به صورت بهداشتی جمع‌آوری و تصفیه شود.
جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد یکی از مهمترین راهکار‌های حل مشکل سگ‌های ولگرد در شهرستان بویراحمد است. این کار باید با همکاری دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های مدنی انجام شود.
در پایان، باید توجه داشت که حل مشکلات محیط زیستی شهرستان بویراحمد نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی نیز است. مردم باید نسبت به اهمیت حفظ محیط زیست آگاه شوند و در این زمینه مشارکت کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ادغام رشته‌های «تجربی»، «ریاضی» و «انسانی»؟

ادغام رشته‌های «تجربی»، «ریاضی» و «انسانی»؟

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، گفت: ادغام رشته‌های شاخه نظری در حال بررسی کارشناسی ...
زخم کهنه تورم

زخم کهنه تورم

تورم دو‌رقمی سال‌های زیادی از نیم‌قرن گذشته گریبان اقتصاد کشور را گرفته و گاه ایران را ...
متهمان چای «دبش» کجایند؟

متهمان چای «دبش» کجایند؟

در جدول پیوست مشخص است که میزان ارز اختصاص یافته به گروه صنعتی دبش طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ...
1