تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۴۶۸۷۲۴
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد:

۲ گروه متخلف شکار در پارک ملی "دنا" دستگیر شدند

۱
شکار کبک‌های دنا
کبنا ؛مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۲ گروه متخلف به همراه سلاح شکاری و لاشه "کبک" در منطقه پارک ملی دنا دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.
به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی محیط زیست، "اسلام جاودان خرد" روز سه شنبه اظهار کرد: مامورین یگان حفاظت پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا با گشت،رصد و کنترل ذخیرگاه زیست کره "دنا" ۲ گروه متخلف را در حال شکار ۲ قطعه "کبک"، دستگیر و اعمال قانون نمایند.
جاودان خرد ادامه داد : از متخلفین ۴ قبضه سلاح ساچمه زنی کشف و ضبط شد که به همراه آلات جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.
تنگاها و چالش های محیط زیست طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد پیش‌تر اظهار کرد: مناطق حفاظت شده استان از گونه های گیاهی و جانوری کم نظیری برخوردار است که عواملی این گونه ها را تهدید می کند.
محسن پاکباز گفت: عوامل متعددی تنوع زیستی مناطق حفاظت شده استان را تهدید می کند که عمده ترین این عوامل شامل: چرای بیش از حد دام،افزایش جمعیت روستایی و شهری، تخریب مراتع، قطع جنگل، وجود فرهنگ شکار و صید در بین مردم محلی منطقه، تبدیل اراضی جنگلی به کشاورزی، جاده سازی، فراهم نبودن زمینه های اشتغال برای جذب نیروی کار، گرایش به کشاورزی سنتی در اراضی نامناسب، جمع آوری گیاهان دارویی و خوراکی (ریشه کنی آنها مثل کرفس، انتقراض آنها را در پی دارد)، عدم مدیریت جامع و بهره برداری از منابع طبیعی استان و وجود پروانه چرای دام مازاد بر ظرفیت مراتع است.
وی تاکید کرد: احداث جاده و وجود معادن زیر زمینی از جمله چاه های نفت در منطقه خائیز و سرخ بر زیستگاه ها و حیات وحش منطقه تاثیر منفی دارد و کمبود نیرو و امکانات حفاظتی و تجیهزات مورد نیاز در مناطق هفت گانه تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست نیز مزید بر علت است.
پیش‌تر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ذخیره گاه زیست کره "دنا" از سالجاری برای ۱۰ سال دیگر در فهرست جهانی شبکه ذخیره گاه زیست کره یونسکو تمدید شد.
جاودان خرد یادآور شد:ذخیره گاه دنا یک اکوسیستم بسیار مهم و حیاتی در سال ۱۳۹۰ به عنوان دهمین ذخیره گاه زیست کره ایران ثبت شد و بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزون بر یک هزار و ۵۲۰ گونه گیاهی و جانوری در این منطقه شناسایی شده است.
بر اساس اعلام سازمان محیط زیست، ذخیره‌گاه زیست‌کره، مناطق حفاظت‌ شده طبیعی - زیستی بین‌المللی هستند که علاوه بر حفاظت، دستاوردهایی مانند ارائه سایت‌های مطالعاتی کم‌نظیر به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتیبانی از توسعه پایدار را نمایان می‌کنند.
اعلام ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره برای جلوگیری از تغییرات برگشت‌ناپذیر و بهره‌برداری ناپایدار از منابع طبیعی، در عین نیاز به بهره‌برداری از طبیعت (با توجه به رشد روزافزون جمعیت) شکل گرفته‌ و به یکی از تقسیم بندی‌های مهم حفاظتی جهان تبدیل شده‌ است.
کهگیلویه و بویراحمد با توجه به پستی و بلندی های فراوان و تنوع اقلیمی، هفت منطق حفاظت شده؛ "دنا" ، "دنای شرقی" ،"خاییز سرخ" ، "خامی" ، "دیل" ،"سولک" و "سیوک" در این استان زیبای طبیعی وجود دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است.
استان علاوه بر داشتن هفت منطقه حفاظت شده، همچنین ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: "کوه حاتم تلرش" حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، "پادنای سمیرم"، "ماغر" در شهرستان بهمئی، "لار" در شهرستان باشت، "خرم ناز" در بویراحمد و "کوه اشکر" در شهرستان چرام، دارد.
یک پارک ملی "دنا" با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار دارد اگرچه در این خطه پناهگاه حیات وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

نیرو‌های حماس در قالب گروه‌های مختلف و بعضا به صورت مستقل وارد میدان عملیات علیه اسرائیل ...
مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدارس نزدیک به چهره‌های حاکمیتی از محل‌هایی هستند که مسوولان‌شان امید دارند نسل‌های بعدی ...
سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
1