تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۱
کد مطلب : ۴۶۸۹۱۷
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد

بیماری آنفلوانزای پرندگان در کمین شکارچیان

۰
دام پرندگان مهاجر برای شکارچیان غیرمجاز
کبنا ؛رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: وجود پرندگان مهاجر در استان و احتمال مبتلای آن‌ها به بیماری آنفلوانزا، سلامتی شکارچیان و خانواده‌ها را تهدید می‌کند.
«عنایت آرامشیان» اظهار کرد: کهگیلویه وبویراحمد بدلیل برخورداری از دریاچه‌ها و تالاب‌های متعدد سالانه میزبان پرندگان مهاجر از کشور‌های دیگر است که با توجه به بیماری آنفلوانزای پرندگان، سلامت مردم و استفاده‌کنندگان در معرض خطر قرار دارد.
وی یادآور شد: ویروس آنفلوانزا معمولاً در تمام جهان وجود دارد و به جز انسان‌ها، قادر به بیمار نمودن گونه‌های مختلف پستانداران و پرندگان نیز است که خودداری از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر و بومی آبزی از مهمترین توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از مبتلا شده به این بیماری است.
وی با اشاره به اینکه هنوز بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان مشاهده نشده است، تأکید کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری فوق حاد ویروسی است که پرنده آلوده به ویروس، آلودگی را از طریق ترشحات دفع می‌کند و شیوع این بیماری محدود به فصل خاصی نیست.
شکار پرندگان؛ انقراض گونه‌های کمیاب
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان، شکار پرندگان را مهمترین تهدید این گونه‌ها در استان دانست و تصریح کرد: شکار غیرقانونی پرندگان تأثیرات مخربی بر اقتصاد و حیات گونه‌های جانوری در یک جامعه دارد چرا که شکار غیرقانونی حیوانات بیشترین تأثیر را بر انقراض گونه‌های جانوری کمیاب دارد.
پیش‌تر معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد با ۲ نوع آب و هوای سرد و گرم، گونه‌های مختلفی از پرندگان را با خاستگاه جغرافیای متفاوت در خود جای داده است و ۱۳ گونه پرنده شکاری که روزگاری به وفور در استان مشاهده می‌شدند اکنون در حال انقراض هستند.
زباله‌های ر‌ها شده و سایت پسماند غیراصولی تهدیدی برای پرندگان
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان، سایت پسماند‌های غیر اصولی و زباله‌های ر‌ها شده را از دیگر تهدیدات پرندگان برشمرد و افزود: زباله‌های ر‌ها شده در طبیعت جان گونه‌های حیات وحش از جمله پرندگان را به خطر میاندازد.
معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد پیش‌تر درگفت و گو با ایرنا اظهار کرد: هیچکدام از شهر‌های این استان جایگاه دفن زباله اصولی و استاندارد ندارند و زباله‌ها به صورت غیربهداشتی و نامناسب جمع‌آوری می‌شود.
زباله را برخی از کارشناسان سلاح کشتار جمعی انسان‌ها علیه موجودات دیگر به خصوص پرندگان می‌دانند بنابراین همه ما در قبال عواقب نابودی محیط زیست مسئولیم و تنها با اراده جمعی می‌توان طبیعت و حیات وحش و حتی زیست سالم انسان را از ورطه نابودی نجات داد.
حدود ۵۲۰ گونه پرنده در ایران متعلق به ۱۹ راسته، ۷۸ خانواده و ۲۱۵ جنس است که از این تعداد، ۱۶ رسته، ۵۲ خانواده و حدود ۲۴۰ گونه در استان کهگیلویه و بویراحمد زیست می‌کنند و مطابق با آخرین سرشماری زمستان ۱۴۰۱ در سایت‌های پرنده نگری استان بیش از ۷ هزار و ۶۰۱ قطعه پرنده آمار‌برداری شد.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان، سرشماری سالانه پرندگان را از ابتدای دی تا اوایل بهمن برشمرد و گفت: شمارش توسط پنجم تیم در سایت‌های پرنده نگری استان انجام می‌شود.
آرامشیان با اشاره به سایت‌های پرنده نگری در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه تالاب‌های و رودخانه‌های استان محل تجمع پرندگان می‌تواند سایت پرندگان باشد اما امسال برای مدیریت و مطالعه بیشتر ۹ سایت پرنده نگری شامل تالاب برم الوان، رودخانه بشار، سد کوثر، سد مارون، تالاب مورزرد، سد امام‌زاده قاسم (ع)، رودخانه تنگ سرخ، تصفیه خانه دهدشت و رودخانه زهره برای تأیید نهایی به سازمان پیشنهاد شد.
کهگیلویه و بویراحمد با توجه به پستی و بلندی‌های فراوان و تنوع اقلیمی، هفت منطق حفاظت شده؛ "دنا"، "دنای شرقی"، "خاییز سرخ"، "خامی"، "دیل"، "سولک" و "سیوک" در این استان زیبای طبیعی وجود دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است.
استان علاوه بر داشتن هفت منطقه حفاظت شده، همچنین ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: "کوه حاتم تلرش" حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، "پادنای سمیرم"، "ماغر" در شهرستان بهمئی، "لار" در شهرستان باشت، "خرم ناز" در بویراحمد و "کوه اشکر" در شهرستان چرام، دارد.
یک پارک ملی "دنا" با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار دارد اگرچه در این خطه پناهگاه حیات وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

نیرو‌های حماس در قالب گروه‌های مختلف و بعضا به صورت مستقل وارد میدان عملیات علیه اسرائیل ...
مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدارس نزدیک به چهره‌های حاکمیتی از محل‌هایی هستند که مسوولان‌شان امید دارند نسل‌های بعدی ...
سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
1