تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۴۶۲۴۰۹
گزارش پولیتیکو:

ادعاهای آمریکایی درباره پیشرفت برجام / جلسه محرمانه مقامات ارشد دولت جو بایدن و نمایندگان سنا

۰
ادعاهای آمریکایی درباره پیشرفت برجام / جلسه محرمانه مقامات ارشد دولت جو بایدن و نمایندگان سنا
کبنا ؛
با وجود برخی فضاسازی‌های رسانه‌ها و مسئولان آمریکایی مبنی بر تمایل نداشتن به ادامه مذاکرات هسته ای و این که این گفت‌وگوها در دستور کار کاخ سفید نیست، روز گذشته نشریه معتبر پولیتیکو که در حوزه روابط بین الملل در آمریکا منتشر می شود، با بیان ادعاهایی از یک نشست محرمانه در مجلس سنای آمریکا نوشت: «در مذاکرات هسته‌ای (با ایران) پیشرفت حاصل شده است».
به گزارش کبنا نیوز، وبگاه خبری - تحلیلی «پولیتیکو» دوشنبه شب گزارشی به نقل از هفت تن از کارکنان کنگره و مقام‌های آمریکایی منتشر کرد و در آن خبر داد که یک جلسه محرمانه با موضوع ایران در کنگره برگزار می‌شود. بنا بر این گزارش، قرار است وندی شرمن قائم مقام وزارت خارجه آمریکا، «مورگان مویر» نایب رئیس سازمان اطلاعات ملی، «برایان نیلسون» معاون وزیر خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی و «استفان کهلر» رئیس بخش استراتژی، سیاست‌گذاری و برنامه‌های ستاد مشترک نیروهای مسلح در این جلسه حاضر شوند. مقام‌های ارشد دولت جو بایدن قرار است روز سه‌شنبه ساعت ۱۶ (به وقت محلی واشنگتن) در جلسه محرمانه در کنگره حاضر شوند و سناتورهای آمریکایی را از آخرین خبرها درباره ایران مطلع کنند و به سوالات آن ها پاسخ دهند.
پولیتیکو همچنین خبر داد که «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این جلسه غایب خواهد بود. به گفته این رسانه آمریکایی، «به ما گفته شد که او (رابرت مالی) در مرخصی به سر می‌برد، اما آبرام پالی معاون او در کنار وندی شرمن در جلسه حضور می‌یابد». میچ مک کانل رهبر اقلیت سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا چند ماه قبل، از دولت جو بایدن خواسته بود که یک جلسه توجیهی برای سناتورها با موضوع ایران برگزار کند. رهبر سناتورهای جمهوری‌خواه در توضیح چرایی ضرورت برگزاری این جلسه مدعی شده بود که «تهدید ایران در دوره ریاست جمهوری جو بایدن، شدیدتر شده است».
پولیتیکو در گزارش خود خبر داد که وندی شرمن نفر دوم وزارت خارجه آمریکا از فرصت این نشست توجیهی و محرمانه برای مطلع کردن سناتورها از آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران استفاده خواهد کرد. همچنین «یک دستیار مجلس سنا وابسته به حزب دموکرات» که نخواست نامش منتشر شود، گفته است که «در مذاکرات هسته‌ای (با ایران) پیشرفت حاصل شده است». این مقام ناشناس آمریکایی، توضیح بیشتری در این باره نداد.
بنا بر گزارش پولیتیکو، در این نشست همچنین درباره مسائلی از قبیل «تهدیدات کلی ایران علیه ایالات متحده و شرکایش در منطقه و به طور خاص اسرائیل و همچنین حمایت تهران از تروریسم» صحبت خواهد شد.جلسه توجیهی دولت بایدن برای سناتورهای آمریکایی درباره ایران در حالی قرار است برگزار شود که طبق گزارش اخیر «وال استریت ژورنال»، کشورهای اروپایی با توجه به پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران کاخ سفید را برای احیای دیپلماسی با ایران تحت فشار قرار داده‌اند.
بنا بر روایت این روزنامه آمریکایی، کشورهای اروپایی که از پیشرفت‌های ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم نگران هستند، دولت بایدن را برای احیای مسیر دیپلماسی با ایران با هدف جلوگیری از بحران هسته‌ای احتمالی تحت فشار قرار داده‌اند.وزارت امور خارجه دولت بایدن که مدعی است اولویت آن در رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران دیپلماسی است، در مدت اخیر و در وقفه‌ای که در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین ایجاد شده است با در پیش گرفتن رویکردی مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران و ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین - ادعایی که از سوی تهران و مسکو رد شده است - می‌گوید برجام فعلا در دستور کار آن قرار ندارد. با وجود این، مقامات ایران گفته‌اند در صورتی که شرکای غربی توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی خوب برای لغو تحریم‌ها در مذاکرات وین هستند که در راستای منافع ملی ایران باشد. دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ و در دوران دولت دونالد ترامپ با ناقص‌ تلقی کردن توافق هسته‌ای از آن خارج شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

پروژه حذف قالیباف؟

پروژه حذف قالیباف؟

مجادله جریان اصلی در مجلس به رهبری قالیباف با جریان پایداری در هفته‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای ...
(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
1