تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۷
کد مطلب : ۴۷۳۴۱۰
رودبارکی، عضو هیئت مدیره جامعه هتلداران:

دو سال بعد از برجام اوضاع خیلی خوب بود؛ مهمان‌های غیرایرانی برای مناسبات تجاری خیلی زیاد می‌آمدند / انتخابات، مباحث سیاسی و هرچیزی که فکرش را بکنید، اولین آسیبش به گردشگری وارد می‌شود

۰
دو سال بعد از برجام اوضاع خیلی خوب بود؛ مهمان‌های غیرایرانی برای مناسبات تجاری خیلی زیاد می‌آمدند / انتخابات، مباحث سیاسی و هرچیزی که فکرش را بکنید، اولین آسیبش به گردشگری وارد می‌شود
کبنا ؛گردشگری یکی از صنایع بااهمیت و پرچالش کشور است که در سال‌های اخیر بحران‌های بسیاری از جنس کرونا و تنش‌های منطقه‌ای و سیاسی را پشت سرگذاشته است. با این وجود هنوز گردشگری در داخل رونق دارد اما موانع آن، باعث ایجاد شرایط سختی به جهت خدمات دهی هتل‌ها و تور‌ها شده است.
مهدی رودبارکی، عضو هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران، درباره وضعیت فعلی هتل‌ها و مراکز گردشگری به «انتخاب» گفت: یک زمانی قشر ضعیف، متوسط و قوی در جامعه وجود داشت. قشر قوی به هتل‌های 4 و 5 ستاره می‌رفت، قشر متوسط به هتل‌های 3 و 2 ستاره می‌رفت، قشر ضعیف هم به مهمانپذیر‌ها می‌رفت. الان در ایران یک قشر قوی داریم و یک قشر ضعیف که به همین دلیل اول هتل‌های 5 و 4 ستاره تکمیل می‌شود. برای قشر قوی اصلاً قیمت هتل مهم نیست و کیفیت و خدمات مهم است. در نتیجه این باعث می‌شود که بدنه هتل داری ایران ضعیف بماند. مسائل فرهنگی نیز مهم است. تحولات فرهنگی در خانواده‌ها باعث شده تمایلی به هتل‌ها نداشته باشند و یک خانه مسافر و اجاره خانه آزادتر از هتل است.
او درباره سفر‌های نوروزی بیان کرد: در نوروز پیش رو تمام نوروز‌ها دو پیک داریم که خیلی فشار روی کشور می‌آید. اول جنوب در قشم و کیش که تقاضا زیاد است اما عرضه کم است. موضوع دوم در شمال است که ترافیک‌های 20 ساعته برای مردم دردسر درست می‌کند و باید تمام دستگاه در این حوزه کار کنند. ستاد خدمات سفر که شامل 27 ارگان می‌شود نشان می‌دهد تحرک کسب و کار گردشگری و میل به گردشگری در مردم نیازمند یک همراهی و اهمیت حاکمیتی و جدی است.
وی درباره چالش‌های گردشگری در شمال کشور بیان کرد: در مازندران فروش هتل‌ها به نسبت پارسال پایین آمده است. کسب و کار گردشگری کمی کار لوسی است. مثلاً هتل‌های متل قو همواره دچار چالش هستند. جاده چالوس ده روز محدود شده و این باعث کاهش گردشگری می‌شود. قطعاً ضریب اشغال هتل‌ها روی 10 درصد می‌آید. انتخابات و مباحث سیاسی و هرچیزی که فکراش را بکنید، اولین آسیب‌اش به گردشگری وارد می‌شود.
رودبارکی درباره تعطیل شدن هتل‌ها به علت مشکلات اقتصادی افزود: من آمار دقیقی از تعطیلی هتل‌ها ندارم اما شاید در کل کشور به ده عدد هم نمی‌رسد. اینکه یک هتل داری گفته است به دلیل تعرفه هتل را تعطیل کردم، من این ادعا را قبول ندارم و دلایل تعطیلی مسائل دیگری است. تمام هتل‌ها مهمان غیرایرانی هم دارند اما تعدادشان خیلی زیاد نیست.
عضو هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران درباره گردشگری در کشور‌های همسایه اظهار داشت: کشور‌ها روی گردشگری تمرکز و تحلیل دارند. مثلاً ترکیه می‌گوید چرا کویتی‌ها به ترکیه نمی‌آیند و هدف‌گذاری می‌کند که برای سال آینده باید 50 هزار کویتی به اینجا بیاید و خدمات می‌دهد تا بازار را به دست آورد. اتفاقاً این هدف‌گذاری‌ها و تحلیل‌ها مقداری سیاسی هم هست. اگر روابط خوب باشد یا بد باشد جوامع را به سمت خود می‌کشانند.
رودبارکی گفت: تمام کشور‌های پیشرو دنیا، 70 درصد توریستشان از کشور‌های هم مرزشان است و 30 درصد از بیرون می‌آیند. ما الان به شکل ویژه‌تری اینگونه هستیم و عمده توریست‌ها از عراق هستند و پول هم خرج می‌کنند. بخش زیادی از آن‌ها برای استفاده از آب و هوای شمال ایران و بقیه هم برای زیارت و درمان می‌آیند. البته بین توریست و زائر در اینجا تفاوت وجود دارد. دو سال بعد از برجام اوضاع خیلی خوب بود و مهمان‌های غیرایرانی برای مناسبات تجاری خیلی زیاد می‌آمدند.
نام شما

آدرس ايميل شما

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

اردشیر یاری، معاون سابق آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و از نزدیکان به غلامرضا ...
بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

حوزه دفتر شهردار تهران از جمله بخش‌هایی از شهرداری است که از بودجه سالانه اداره پایتخت،...
در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را ...
1