کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چهارمین میدان ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران؛

موافقت وزیر نفت با کلنگ زنی میدان گاز طبیعی یاسوج

24 فروردين 1402 ساعت 17:36

نماینده شهرستان های سه گانه سردسیری در استان کهگیلویه و بویراحمد از کلنگ زنی چهارمین میدان ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران در یاسوج مرکز این استان در دومین سفر هیأت دولت خبرداد.


نماینده شهرستان های سه گانه سردسیری در استان کهگیلویه و بویراحمد از کلنگ زنی چهارمین میدان ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران در یاسوج مرکز این استان در دومین سفر هیأت دولت خبرداد.
به گزارش کبنانیوز، مهدی روشنفکر با تقدیر از همراهی وزیر نفت در موافقت با اجرایی نمودن میدان گاز طبیعی مختار بویراحمد، اظهار داشت: بر اساس نظر کارشناسان، میدان گازی مختار بویراحمد میدان بسیار عظیمی بوده که بعنوان‌ چهارمین میدان ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور ثبت شده است.
وی با تشریح ویژگی‌های این میدان گازی، خاطرنشان کرد: میدان گازی بویراحمد، ۲۴۰ کیلومتر طول دارد و از حوالی تنگ سرخ این شهرستان تا لُردگان استان چهارمحال و بختیاری ادامه دارد.
نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس یازدهم شورای اسلامی، عرض میدان گازی بویراحمد را بین ۴۰ تا ۹۰ کیلومتر عنوان و یادآورشد: بیشترین محدوده جغرافیایی این  میدان در بویراحمد واقع شده و اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار است.
روشنفکر با بیان اینکه بهره برداری از میدان گازی مختار بویراحمد می تواند تحولات چشمگیری را در صنعت نفت و سایر صنایع دیگر ایجاد کند، یادآورشد: برای بهره برداری از میدان گازی مختار با وزیر نفت موافقت شده و حفر چاه های مُتعدد این میدان گازی نیز به مُناقصه رفته است.
وی اجرای این طرح را موجب رونق اقتصادی منطقه، ایجاد فرصت های شغلی فراوان و پایداری گاز در شبکه سراسری برشمرد و اظهارداشت: حداقل ۵۰۰ فرصت شغلی فقط در بخش دستگاه های گاز شیرین کُن ایجاد می شود که با توسعه میدان، تعداد فرصتهای شغلی دوچندان خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، میزان ذخیره قابل استحصال در میدان گازی مختار بویراحمد را ۷۷ میلیارد مترمکعب ذکر و تصریح کرد: ۱۱ حلقه چاه در ۲ فاز در این میدان حفر و ۴۰۰ فرصت شغلی دیگر در فرآیند بهره برداری از این چاه‌ها بوجود می آید.
روشنفکر گفت: پیش بینی می شود روزانه هشت میلیون متر مکعب گاز و سه هزار بشکه نفت و میعانات گاز از این میدان استخراج و تولید شود.
بگفته نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس یازدهم شورای اسلامی، علاوه بر میدان گازی مختار، سه میدان نفتی دیگر در بویراحمد وجود دارد که شامل مناطق شبلیز و دودرو و تا مجاورت لردگان به نام ریگ است.
خبر  کشف میدان گازی مختار بویراحمد در فروردین ماه ۱۳۹۱ در رسانه ها منتشر و بعد از ۱۱ سال، اکنون قرار است عملیات اجرایی آن شروع شود.
میدان گازی مختار بویراحمد در ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد و یکی از ظرفیتهای مهم اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.
مُهندسان حوزه انرژی می گویند که گاز ذخیره شده در این میدان گازی می تواند گاز طبیعی مورد نیاز استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بخشی از استان های همجوار از جمله اصفهان و چهارمحال و بختیاری را تا ۱۰۰ سال آینده تامین کند.
میدان گازی مختار بویراحمد قرار است در بهار امسال در دومین سفر هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد کلنگ زنی شود.
میدان گازی یا میدان گاز طبیعی ( Natural gas field ) به مخزن طبیعی گاز طبیعی می‌گویند که طی میلیون‌ها سال در اثر فعل و انفعالات شیمیایی بر روی بقایای جانداران مدفون شده در زمین به وجود می‌آید و این میادین اغلب در کنار میادین نفتی یافت می شوند.


کد مطلب: 460994

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/460994/موافقت-وزیر-نفت-کلنگ-زنی-میدان-گاز-طبیعی-یاسوج

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1