کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گفت و گوی اختصاصی کبنانیوز با شهردار یاسوج؛

مقدم: برای یاسوج آبروداری می‌کنم / آسفالت‌ها زیبنده شهر نیست / یاسوج به عنوان آلوده‌ترین شهر دنیا معرفی شد / پل چهارم در سال 1401 هیچ پرداخت بودجه ای نداشته / مشارکتی نبوده، کارشکنی هایی هم شده است / 200 میلیارد مطالبات از دستگاه های اجرایی داریم / درآمد عوارض شهرداری یک ماه یزد با یک سال یاسوج قابل مقایسه نیست / از دستگاه های خدمات‌رسان گله دارم

29 اسفند 1401 ساعت 0:01

نستهن مقدم از سال 1396 تاکنون به عنوان شهردار یاسوج فراز و نشیب های زیادی را در سمت مدیریت شهری از سر گذرانده است. مقدم با شورای شهر پنجم و در دوره کنونی نیز با شورای ششم در حال فعالیت است.


نستهن مقدم از سال 1396 تاکنون به عنوان شهردار یاسوج فراز و نشیب های زیادی را در سمت مدیریت شهری از سر گذرانده است. مقدم با شورای شهر پنجم و در دوره کنونی نیز با شورای ششم در حال فعالیت است.
در گفت و گوی اختصاصی شهردار با کبنانیوز، مقدم از ناملایمات و صبوری خود گفته است، نبود بودجه و اعتبارات، عدم مدیریت مالیات، غافل شدن از عوارض آلایندگی از جمله مهمترین معضلاتی است که مقدم آنها را عنوان کرده است. این گفت و گو را در ادامه می خوانید:
شهرداری یاسوج چه فعالیت هایی را عهده دار است؟
فعالیت‌های متنوعی در زمینه‌های خدمات شهری، عمران، سیما و منظر، فرهنگی و اجتماعی برعهده شهرداری است، و هیچ دستگاهی نیست که فعالیت‌های به این گستردگی داشته باشد. مدیریت شهری کار سنگینی است و سختی کار به دلیل این است که برنامه‌ریزی مدونی از زمان پیدایش شهر وجود نداشته است.
شهر یاسوج لقب پایتخت طبیعت را دارد، برنامه‌ریزی شهری در ایجاد آسایش و آرامش زندگی شهروندی اثر زیادی دارد.
دوره اول مدیریت شهری را با شورای پنجم و دوره دوم را با شورای ششم فعالیت کردیم. رشد شهر خارج از قاعده و قانون به وجود آمده ولی توسعه شهری را نداریم. توسعه مبتنی بر برنامه‌ریزی درست انجام می‌گیرد.
مهاجرت‌پذیری را می‌توانیم به عنوان یک فرصت ببینیم، ولی به دلیل اینکه زیرساخت‌های لازم برای مهاجرت وجود نداشته، حاشیه نشینی‌های زیادی ایجاد شده و عملاً حومه شهر یاسوج بیشتر و گسترده‌تر از شهر شده است.
از مادوان تا سرابتاوه جزء شهر یاسوج هستند اگرچه خارج از محدوده خدماتی هستند، گاهی پاسخگوی برخی مسائل و مشکلاتشان نبوده‌ایم.
وقتی مردم از گچساران به سمت یاسوج می‌آیند سرابتاوه به عنوان دروازه شهر یاسوج محسوب می‌شود. از طرف دیگر نیز اول مادوان پایین و بالا بیشتر از 90 درصد خدمات خود را از شهر یاسوج می‌گیرند.
بر اساس آمار رسمی سال 95 جمعیت یاسوج 150 هزار نفر است، در حالی که در برهه کنونی بیشتر از 250 هزار و حدود 300 هزار نفر را خدمات می‌دهیم.
پروژههای مهم یاسوج مثل پل چهارم در چه وضعیتی هستند؟
پروژه 45 متری آیت الله ملک حسینی (ره) از ابتدای بنسنجان و در نهایت اتصال به پل سوم، مصوبه سال 1370 است، در آن زمان همکاری مردم بیشتر بود. بلاتکلیفی‌هایی در خصوص این پروژه اتفاق افتاد و در سال 97 شروع این پروژه را داشتیم. در زمان ورود به شهرداری اصلی‌ترین نیاز شهر را برون رفت از تنگنای ترافیکی و همچنین اختلاف فاحش بین محلات برخوردار و غیربرخوردار می‌دانستم.
مطالبه شهرداری از راه و شهرسازی
با همکاری مالکان، توافق کردیم و در ایام تعطیلات سال 1402 این پروژه فعال است، انتظار است آزادسازی این پروژه از محل‌های قانونی انجام گیرد، مطالبه جدی شهرداری از راه و شهرسازی معوض شدن املاک مالکین توسط راه و شهرسازی است که شهرداری آن‌ها را برای معابر عمومی نیاز دارد، که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
فاز اول این پروژه از جاده اصفهان تا اتصال به جاده بلوار کشاورز در مدت زمان کوتاه 3 ماهه به بهره‌برداری خواهد رسید. این مسیر به رونق شهری و آزادسازی ترافیک شهری کمک خواهد کرد.
پل چهارم در سال 1401 هیچ پرداخت بودجهای نداشته است
پل چهارم که به نام شهید سردار یزدانپناه نام‌گذاری شده، مورد کم لطفی و بی مهری مواجه بوده است. مردم و رسانه‌ها می‌دانند در بازدید‌هایی که گا‌هاً مسوولان از پل داشتند صحبت از پرداخت‌های خوب کرده‌اند با این حال در سال 1401 هیچ پرداخت بودجه‌ای نداشته است. این پروژه مهم حیاتی که از نظر پدافند غیرعامل اهمیت دارد و همچنین اتصال این پل به جاده سروک و کمربندی اهمیت زیادی دارد که انرژی زیادی گذاشتیم.
10 میلیارد تومان از محل اعتبارات نفت هنوز پرداخت نشده
ورودی و اتصال پل را شهرداری از منابع عمومی خود اجرا می‌کند. پیمانکار بیشتر از 18 میلیارد تومان اسناد از اعتبارات تملک و دارایی دارد. برای شب عید اگر تزریق مالی شود در تعطیلات نیز پروژه را سر پا نگه می‌داریم و این کار بیشتر از 40 روز کاری زمان نمی‌برد. ما از نظر بودجه و اعتبارات با مشکل مواجه هستیم، شهرداری‌های استان نوپا هستند، و نیاز دارند از منابع عمرانی استفاده کنند، در حالی که در سال 1401 منع استفاده شدند.
مقرر شد 10 میلیارد تومان از محل اعتبارات نفت برای پروژه درنظر گرفته شود ولی هنوز پرداخت نشده است و پرداخت اعتبار به 20 فروردین 1402 موکول شده است. این میزان تزریق مالی برای اتمام ساختمان پل کافی است.
ایرادات عرض 20 متری پل چهارم
عدم برنامه‌ریزی موجب شده که پروژه 45 متری پل تا جاده سروک را با تقلیل عرض شدید تا حدود 20 متری در پل چهارم داشته باشیم. به دلیل اینکه ساخت و ساز‌هایی صورت گرفته و اراضی دارای مالک هستند. مجموعه مدیریت شهری از راه و شهرسازی، شهرداری، شورای شهر، فرمانداری می‌توانند این گونه مسائل را حل کنند برای اینکه تردد و روان‌سازی را داشته باشیم.
علاوه بر وضعیت ترافیکی شهر، مردم از وضعیت آسفالت خیابانهای شهر نارضایتی زیادی دارند، چرا آسفالتها به موقع انجام نمیگیرند؟
در دوره پنجم و دوره ششم خیلی از معابر خاکی که تاکنون آسفالت نشده بودند، آسفالت شد. چندی پیش حدود 45 هزار متر مربع در محله شرف آباد آسفالت شد.
در بخش‌های دیگر شهر نیز آسفالت را در سه پیمان 20 میلیاردی در مرحله اجرایی قرار دادیم که به دلیل باران و سرمای شدید تاکنون دست از کار کشیده شد.
قیر را در اختیار داریم و کارگاه شهرداری فعال است، ولی به دلیل نمک پاشی در ایام برف، آسفالت‌های زیادی آسیب دیدند و نیاز به لکه‌گیری دارند.
انتظارات از شهرداری این است که به لحاظ بصری و مبلمان شهری، یاسوج زیباییها و وسایل رفاهی داشته باشد، از طرفی خیلی از ادارات به شهرداری بدهکار هستند، این تناقضاتی ایجاد میکند، تصور میشود دستگاههای ارشد در ساختن شهر مشارکت ندارند!
بدون تعارف مشارکتی که نبوده، کارشکنیهایی هم شده است. عوارض شهرداری بر اساس قانون و کمیسیون شبه قضایی ماده 100 یا 77 نوشته و اخذ می‌شود. سال‌ها می‌گذرد و نزدیک به 180 تا 200 میلیارد تومان مطالبات از دستگاه‌های اجرایی داریم. از سال 95 تاکنون 27 میلیارد تومان عوارض پسماند مطالبه دستگاه‌های اجرایی به شهرداری است که پرداخت نشده است.
گا‌هاً به محاکم قضایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در کشور مراجعه کرده‌ایم. در حالی که ما در یاسوج برای پرداخت مطالبات چانه زنی می‌کنیم ولی در دستگاه‌های بالادستی این مسائل مطرح نیست.
ادارات خدماترسان برق و آب همکاری نمیکنند
برخی دستگاه‌های خدمات‌رسان بدون محاسبه، عوارض شهرداری را چند برابر بیشتر از عوارض قانونی نوشته‌اند. ادارات خدمات‌رسان برق و آب همکاری نمی‌کنند و مشکلاتی وجود دارد، ولی دستگاه قضایی ورود کرده‌اند تا اقدام جدی‌تری صورت بگیرد.
برای جداول آبهای سطحی 60 کیلومتر کانال احداث کردیم
زیرساخت‌های آسفالت شهر در بخش‌های مختلف مثل خیابان‌های شهدا، گلستان، راهنمایی مستهلک هستند. قبلاً با 5 میلی‌متر بارش در شرف آباد آشفتگی زیادی ایجاد می‌شد. تردد کاملاً مختل می‌شد. در سال 98 معابر اصلی از میدان جهاد تا میدان هفتم تیر روکش آسفالت کردیم. محله امام حسین تا آبشار را آسفالت کردیم. پیاده رو متصل به بلوار کوهنورد را آسفالت کردیم. این آمادگی را داریم که معابر اصلی را همزمان با گرم شدن هوا روکش آسفالت کنیم. در 5 و نیم سال، به اندازه دو دوره قبل از آن آسفالت انجام دادیم. برای جداول آب‌های سطحی 60 کیلومتر کانال احداث کردیم.
در خصوص بهبود ترافیک شهر، سامانه پایش تصویری می‌تواند به وضع ترافیکی شهر نظم دهی بدهد. چندین بار طرح سامانه پایش تصویری آماده شد ولی هنوز اجرایی نشد و امیدواریم این بار این اتفاق بیفتد.
درآمد عوارض شهرداری یک ماه یزد با یک سال یاسوج قابل مقایسه نیست
در خصوص اجرای زیرگذر و روگذر بسته پیشنهادی داریم که در سفر دوم ریاست جمهوری به استان مطرح می‌کنیم. بودجه شهر‌های دیگر کشور نسبت به یاسوج بسیار بیشتر است، ارزش افزوده‌ای که می‌گیرند چند برابر ارزش افزوده یاسوج است و درآمد شهرداری یکی از مناطق یزد که در یک ماه درآمد 1000 میلیاردی ارزش افزوده دارد، در حالی که در یاسوج ارزش افزوده 25 میلیاردی در طول یک سال داریم. امسال نسبت به سال‌های قبل وضعیت بهتری داشتیم. در سال جدید مالیات ارزش افزوده شهرداری‌ها کم شده و 55 درصد ارزش افزوده به شهرداری‌ها و 45 درصد به روستا‌ها تعلق می‌گیرد. برنامه‌ریزی‌های خوبی شده است، و مدیریت مالیاتی برنامه‌های خوبی درنظر دارد.
یاسوج به عنوان آلودهترین شهر دنیا معرفی شد
شهر ما مصرف‌کننده است و صنایع تولیدی کمی دارد. همچنین عوارض مغفول مانده ما عوارض آلایندگی است که باید آن را مطالبه کنیم. ریزگرد‌هایی که از خوزستان می‌آیند و همچنین به دلیل اینکه کریدور هوایی هستیم بیشترین آلودگی را بر سر استان دارند. در سنوات گذشته گزارشی را می‌خواندم یاسوج به عنوان آلودهترین شهر دنیا معرفی شد. ما صنایع زیادی نداریم، عوارض ایستگاه‌های گاز پاتاوه، کارخانه سیمان مارگون، کارخانه یاسوج را چه کسی می‌دهد؟ شهردار شهرضا تعجب می‌کرد که با حداقل‌های هزینه‌ها و بدون عوارض چطور حقوق کارمندان شهرداری را می‌دهیم!
حقوق کارکنان از جمله کارگران که معوقات زیادی داشتند پرداخت شد؟
حقوق کارمندان پرداخت شده، و حقوق اسفندماه پرداخت نشده است. حقوق پاکبانان تا برج 9 پرداخت شده و مساعده‌هایی گرفته‌اند و متأسفانه نتوانستیم که بیش از این پرداخت کنیم. در تلاش هستیم که مبالغی نیز به سایر واحد‌ها مثل فضای سبز، حمل و نقل عمومی و عمران شهری پرداخت شود.
از چه کسی گلایه دارید؟
اگر مردم از من هم گلایه دارند، من هم از خودم گلایه دارم!
از کسی گلایه ندارم، هر کسی وظیفه خود را می‌داند، مردم از هر کسی گلایه دارند، من هم از او گلایه دارم، حتی اگر مردم از من هم گلایه دارند، من هم از خودم گلایه دارم!
ولی یکسری ملاحظات سیستمی وجود دارد، مثلاً گله‌مندی شهروندان. مردم می‌گویند دیگر پول نداریم به جلوبندی بدهیم. ولی چقدر از چاله چوله‌ها از طرف شهرداری است؟ متأسفانه فعالیت دستگاه‌های خدمات‌رسان، شهرداری را زیر سؤال برده است. از دستگاه‌های خدمات‌رسان گله دارم چرا که هر گونه خدماتی باید با هماهنگی شهرداری انجام شود. جزیره‌ای عمل کردن دستگاههای خدماترسان مورد گله است. ما زمانی راضی هستیم که مردم راضی باشند.
نظرتان را در مورد واژههای زیر بگویید:
یاسوج: یاسوج شهری پویا با مردم دوست داشتنی است. یاسوج شهر بیداری است و مدیران را ملزم می‌کند که فعال باشند. نباید یاسوج را خیلی گل و بلبل ببینیم، ولی نباید یاسوج را خیلی ضعیف نشان دهیم. یاسوج را باید با کار کردن به مردم معرفی کنیم. یاسوج را با عنوان پاستخت طبیعت می‌شناسیم، ولی اگر کسی نقدی به دستگاهی دارد، اول باید ببینیم این فرد به عنوان یک جزء از یک کل، چه کاری برای شهر کرده است؟ ساخت و ساز خلاف، اشغال معبر، عدم همراهی و همکاری در برنامه‌های شهری، به شهر آسیب می‌زند. ما باید شهر یاسوج را دوست داشته باشیم و از آن صیانت کنیم.
آسفالت: آسفالت‌ها زیبنده شهر نیست و باید تلاش کنیم در صورت مساعد بودن هوا و وجود تجهیزات لازم روکش آسفالت در مناطق مختلف شهری انجام دهیم.
اعضای شورای شهر: تکلیف به توجه بیشتر به مسائل شهر و بطور خاصه شهرداری.
نستهن مقدم: فردی است که کار خود را انجام می‌دهد، مقید به قانون است، صبر زیادی دارد، برای شهر آبروداری می‌کنم.
عید نوروز: عید نوروز با عید قرآن تلاقی دارد و ان شاالله این ترکیب مبارک باشد و پاسداشت سنت‌های قدیم نیاکان را گرامی بداریم. آرزوی سلامتی و تندرستی برای مردم در این عید دارم.
سد خرسان: اقدامی است مخفیانه و برای تضییع حقوق جمعیت کثیر و اکوسیستم غنی و ارزشمندی که هیچ توجیهی ندارد که به خاطر یکسری فعالیت‌های زیربنایی، آب را در زندگی مردم وارد و مجبور به جابجایی کنیم. چرا که زندگی مردم دستخوش آسیب جدی می‌شود.
رسانهها: در انتقال اطلاعات بین دستگاه‌های شهرداری و مردم کوشا باشید و همیشه برای پاسخگویی به شما آماده باشیم.
 
 


کد مطلب: 459995

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/459995/مقدم-یاسوج-آبروداری-می-کنم-آسفالت-ها-زیبنده-شهر-نیست-عنوان-آلوده-ترین-دنیا-معرفی-پل-چهارم-سال-1401-هیچ-پرداخت-بودجه-نداشته-مشارکتی-نبوده-کارشکنی-هایی-هم-شده-200-میلیارد-مطالبات-دستگاه-های-اجرایی-داریم-درآمد-عوارض-شهرداری-یک-ماه-یزد-قابل-مقایسه-خدمات-رسان-گله-دارم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1