تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۴۵۸۴۶۳
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان گفت:

ذخیره 20 نمونه از بافت خون و عضله حیات وحش در کهگیلویه و بویراحمد

۰
ذخیره 20 نمونه از بافت خون و عضله حیات وحش در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان گفت: درسال جاری بیش از 20 نمونه از بافت خون و عضله حیات وحش برای مطالعات ژنتیکی به سازمان مرکزی ارسال شده است.
به گزارش کبنا، امروزه یکی از روش های مهم و موثر در راستای حفاظت و مدیریت مناسب گونه های حیات وحش، بخصوص پرندگان و پستانداران در معرض خطر انقراض، حفاظت از منابع ژنتیکی آنهاست. برهمین اساس سازمان حفاظت محیط زیست در سطح کلان و استان ها در طول دو دهه اخیر به سمت ژنتیک حفاظت رفته است.
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد- امروز چهارشنبه (26 بهمن ماه 1401) از نمونه گیری از خون و سایر بافت های گونه های حیات وحش پرندگان پستانداران و خزندگان خبرداد و گفت: در سال جاری بیش از 20 نمونه از بافت خون و عضله حیات وحش استان که به دلایلی آسیب دیده یا تلف شده اند برای مطالعه ژنتیکی به سازمان مرکزی ارسال شده است.
عنایت آرامشیان گفت: معمولا نمونه برداری بدین صورت است، حیات وحشی که آسیب ببیند از خون و  آنهایی که به هر نحوی تلف شوند از بافت و عضله آنها نمونه برداری می شود.

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بدنبال ایجاد و توسعه مرکز ذخائر ژنتیکی  خود در دو دهه اخیر به سمت ژنتیک رفته است، بگونه ای که در این راستا، با ایجاد و توسعه مرکز ذخائر ژنتیک، اقدام به نمونه برداری از بافت های مختلف حیات وحش شامل خون عضله کبد و کلیه نموده است .
وی با اشاره به اینکه این کار با مشارکت دانشگاه مادر استان بصورت علمی و دقیق انجام می گیرد افزود: این اداره کل در راستای حفاظت بهتر از منابع زیستی و ژنتیکی کشور، بمنظور انجام مطالعات شناسایی و سایر پژوهش های علمی، ضمن نمونه گیری بافتی و ذخیره آنها در بانک ژن خود، نشست های فنی و مشورتی با اساتید مرتبط با حوزه زیست شناسی و ژنتیک دانشگاه یاسوج بصورت فصلی برگزار می نماید.
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان گفت: از دیگر اهداف این کار، انجام مطالعات تحقیقاتی علمی معتبر، نظیر سنجش آلاینده های موجود در بافت های مختلف این گونه ها و در نتیجه زنجیره غذایی حیات وحش استان در آینده ای نزدیک در آزمایشگاه های پایش و ژنتیک اداره کل می باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
1