کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان گفت:

ذخیره 20 نمونه از بافت خون و عضله حیات وحش در کهگیلویه و بویراحمد

26 بهمن 1401 ساعت 10:14

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان گفت: در سال جاری بیش از 20 نمونه از بافت خون و عضله حیات وحش برای مطالعات ژنتیکی به سازمان مرکزی ارسال شده است.


رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان گفت: درسال جاری بیش از 20 نمونه از بافت خون و عضله حیات وحش برای مطالعات ژنتیکی به سازمان مرکزی ارسال شده است.
به گزارش کبنا، امروزه یکی از روش های مهم و موثر در راستای حفاظت و مدیریت مناسب گونه های حیات وحش، بخصوص پرندگان و پستانداران در معرض خطر انقراض، حفاظت از منابع ژنتیکی آنهاست. برهمین اساس سازمان حفاظت محیط زیست در سطح کلان و استان ها در طول دو دهه اخیر به سمت ژنتیک حفاظت رفته است.
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد- امروز چهارشنبه (26 بهمن ماه 1401) از نمونه گیری از خون و سایر بافت های گونه های حیات وحش پرندگان پستانداران و خزندگان خبرداد و گفت: در سال جاری بیش از 20 نمونه از بافت خون و عضله حیات وحش استان که به دلایلی آسیب دیده یا تلف شده اند برای مطالعه ژنتیکی به سازمان مرکزی ارسال شده است.
عنایت آرامشیان گفت: معمولا نمونه برداری بدین صورت است، حیات وحشی که آسیب ببیند از خون و  آنهایی که به هر نحوی تلف شوند از بافت و عضله آنها نمونه برداری می شود.

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بدنبال ایجاد و توسعه مرکز ذخائر ژنتیکی  خود در دو دهه اخیر به سمت ژنتیک رفته است، بگونه ای که در این راستا، با ایجاد و توسعه مرکز ذخائر ژنتیک، اقدام به نمونه برداری از بافت های مختلف حیات وحش شامل خون عضله کبد و کلیه نموده است .
وی با اشاره به اینکه این کار با مشارکت دانشگاه مادر استان بصورت علمی و دقیق انجام می گیرد افزود: این اداره کل در راستای حفاظت بهتر از منابع زیستی و ژنتیکی کشور، بمنظور انجام مطالعات شناسایی و سایر پژوهش های علمی، ضمن نمونه گیری بافتی و ذخیره آنها در بانک ژن خود، نشست های فنی و مشورتی با اساتید مرتبط با حوزه زیست شناسی و ژنتیک دانشگاه یاسوج بصورت فصلی برگزار می نماید.
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان گفت: از دیگر اهداف این کار، انجام مطالعات تحقیقاتی علمی معتبر، نظیر سنجش آلاینده های موجود در بافت های مختلف این گونه ها و در نتیجه زنجیره غذایی حیات وحش استان در آینده ای نزدیک در آزمایشگاه های پایش و ژنتیک اداره کل می باشد.
 


کد مطلب: 458463

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/458463/ذخیره-20-نمونه-بافت-خون-عضله-حیات-وحش-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1