تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۴۵۵۶۴۴
لزوم چاره‌اندیشی سریع مسوولان کهگیلویه و بویراحمد برای سیلاب بلهزار؛

آقای مدیرکل؛ مرگ تلخ مریم 2 ساله در بلهزار تکرار نشود

۳
۰
آقای مدیرکل؛ مرگ تلخ مریم 2 ساله در بلهزار تکرار نشود
کبنا ؛ چند سالی است که با آغاز فصل پاییز و به دنبال آن زمستان روستای بَلَهزار واقع در پنج کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد در محاصره سیلاب قرار می‌گیرد و امنیت ساکنان این روستای ۴۵۰ خانواری در معرض تهدید جدی قرار دارد. با وجود اینکه هر لحظه ممکن است این وضعیت خطرآفرین باشد. مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد که عمق مسأله را متوجه نیست و از مرگ دختربچه 2 ساله و ضجه‌های مادر و پدرش در سال 99 اطلاع ندارد. تنها به حرف‌های روزمره بسنده می‌کند و می‌گوید؛ رایزنی و پیگیری انجام گرفته است.

بیشتر بخوانید:

مرثیه‌ای بر سقوط مریم سه ساله (دختر بچه یاسوجی) در کانال آب


به گزارش کبنا، روایت ساکنین روستای بلهزار از راه افتادن سیلاب و دردسرهایی که برای آنها ایجاد می‌کند، تلخ و نگران کننده است. به گفته ساکنان این روستا، با پیگیری‌های که در طول این سال‌ها با ادارات ذیربط انجام گرفته تاکنون قدم مؤثری در جهت رفع این معضل برداشته نشده و این در حالی است که طی ۲سال اخیر تعدادی پل‌های پیش ساخته که برای هدایت اصولی سیلاب‌های فصلی در نظر گرفته شده همچنان در محل بی‌استفاده ر‌ها مانده است.
ساکنان بلهزار در خصوص علت این مسأله و ساخت و سازهای بی‌رویه و بی‌حساب و کتاب در این روستا حرف‌های زیادی دارند، آنها می‌گویند: روستایشان کاملاً در محاصره مهاجرینی از دیگر روستا‌های دور دست قرار گرفته و این امر موجب شده تا بارش‌های پاییزی و زمستانی و گا‌هاً رگباری بهاری از پشت بام‌ها و حدود ۳۰۰کوچه منتهی به این روستا به صورت سیل‌آسا و نهری بزرگ در آمده و ضمن ایجاد مشکل برای ساکنان خسارت‌های هنگفتی را به کشاورزان و اراضی آنان وارد کند.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، با توجه به بارش‌های چهار سامانه اخیر (از نیمه آبان ماه تاکنون) در کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ میزان بارش‌ها و فاصله نسبت به نرمال، این استان در سطح کشور جایگاه نخست را داراست و با توجه به پربارشی استان این معضل هر ساله گریبانگیر مردم منطقه بلهزار است.

حوالی اردیبهشت ماه سال ۹۹ بود که مرگ تلخ دختر بچه 2 ساله به دلیل سقوط در کانال مملو از سیلاب در رسانه‌ها مخابره شد. دختر بچه ۲ ساله‌ای بر اثر سقوط در کانال هدایت آب در منطقه «بلهزار» یاسوج غرق و پس از تلاش و جستجوی سه ساعته نیرو‌های امدادی آتش نشانی، هلال احمر و نیرو‌های مردمی جسد این کودک در زمین‌های کشاورزی نزدیک فرودگاه یاسوج کشف شد.
این کانال بزرگ آب با توجه به بارش شدید پر از آب شده بود و کودک بیچاره را بلعید اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است چرا که اکنون باید فکری به حال این معضل کرد تا فرد دیگری قربانی حادثه‌ای مشابه نشود.
این کانال آنقدر غیراستاندارد و نامناسب است که با هر بار بارندگی، کانال زیر آب ناپدید و خیابان که یک خیابان اصلی هم است پر از آب می‌شود.
فرامرز حسن‌پور_ فعال رسانه‌ای ساکن روستای بلهزار_ در این زمینه به ایرنا گفت: طول آب سیلابی که در اغلب بارندگی‌های فصول پاییز، زمستان و بهار تشکیل می‌شود حدود یک و نیم کیلومتر بوده و به علت بسته شدن راه‌های این سیلاب‌ها بر اثر ساخت و ساز‌ها، مسیر جاده سی سخت که وسط روستا می‌گذرد را مشروب ساخته طوری که عبور ساکنان از عرض خیابان و جاده را برای ساعت‌ها ناممکن می‌سازد.
حسن‌پور افزود: این سیلاب‌ها در برخی مواقع آسیب و تلفات جانی هم بدنبال داشته طوری که سیلاب سال گذشته جان دختربچه ۲ ساله‌ای را گرفت و جسد این دختربچه در زمین‌های کشاورزی به فاصله چند کیلومتری روستا در میان گل و لای سیلاب پیدا شد.
وی اضافه کرد: از سیلاب‌های سال گذشته که منجر به خسارت جانی و مالی و تخریب اراضی ساکنان روستای بلهزار شده تاکنون که در آستانه زمستان قرار گرفته‌ایم مسئولان مربوطه برای انحراف مسیر این سیلاب‌ها هنوز فکری نکرده‌اند طوری که در سیلاب‌های هفته‌های گذشته پاییزی ساکنان روستا دچار خسارت‌های مالی شده و رفت و امد ان‌ها مشکل شد.
این پیشکسوت رسانه‌ای گفت: سیلابی که وارد روستای بلهزار می‌شود علاوه بر پیش‌بینی نشدن اصولی راه خروج این سیلاب در خود روستا، از سویی سیلاب‌های شهر مادوان و دیگر روستای پرجمعیت حاشیه نیز به سوی این روستا سرازیر می‌شود و روستا را برای ساعت‌ها حتی بعد از بارندگی آب فرا می‌گیرد طوری که ارتفاع آب برخی سیلاب‌ها در وسط این روستا به ۴۰سانتیمر می‌رسد و عبور و مرور را قطع می‌کند.

به گفته وی پل‌های پیش ساخته‌ای هم ۲ سال قبل از طرف ادارات راه و ترابری و راهداری کهگیلویه و بویراحمد در ۲ نقطه مادوان و مهریان برای جانمایی جهت تخلیه آب مشخص شده بود. اما هنوز کار نشده است و در واقع هیچگونه اقدامی برای بازگشایی پل‌های مسیر سیلاب انجام نگرفته است.
ضرورت ایجاد جدول در حاشیه روستای بلهزار
تجمیع آب و جلوگیری از تخریب زمین‌های اراضی کنار جاده نیازمند ایجاد جدول و کانال است که به سبب بی‌توجهی متولیان در ایجاد آن، سال‌های گذشته خسارت‌های زیادی برای مردم بلهزار به بار آورده است.
علیرضا نیکروز_ مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد_ در این باره به ایرنا گفت: هم اینک با هماهنگی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد در حال رایزنی برای اختصاص اعتبار به ایجاد کانال در مسیر جاده‌ای که از وسط روستا می‌گذرد بمنظور هدایت آب سیلاب‌ها به خارج از منطقه مسکونی هستیم.
نیکروز افزود: تلاش بر این است تا پایان امسال این پل‌ها که لایروبی نشده و برخی‌ها هم شکسته و نیاز به بازسازی دارند را لایروبی اساسی و گا‌هاً تعمیر کنیم تا دیگر شاهد تجمیع آب در منطقه بلهزار نباشیم.

سال‌ها است که اهالی این روستا این درد را فریاد می‌زنند، اما فریاد رسی نداشتند. با این حال امسال ۷۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه مدیریت بحران برای جبران خسارت ناشی از سیل تابستان به استان کهگیلویه و بویراحمد تخصیص داده شد که می‌توان از این اعتبار برای رفع این معضل بهره برد. رفع مشکل موجود یک مطالبه عمومی است و اصلاح و باز کردن ۲دهنه پل در روستای بلهزار مانع از اتفاقات تلخ در آینده نزدیک خواهد شد و بوی مرگ از خیابان‌ها هم برای کودکان رخت خواهد بست. باید ببینیم که مدیرکل بحران آیا به وعده‌هایش در این خصوص عمل خواهد کرد یا خیر؟ ظواهر کار این را نشان می‌دهد که نیکروز از مدیران وسط میدان است. مسئله بلهزار هم از اهمیت بالایی به دلیل خطرآفرین بودن سیلابی که هر ساله به راه می‌افتد، دارد. تا بارندگی‌ها شدت نگرفته و اتفاق تلخ دیگری برای ساکنین این روستا نیفتاده، مسوولان باید چاره‌اندیشی اساسی داشته باشند.
لازم به توضیح است که کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

هادی سینایی ساکن بلهزار فرهنگیان 2
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب کمایی عزیز ممنونم از انعکاس بخش کوچکی از جمعیت 12 هزار نفری بلهزار .
جناب نیکروز و فرماندار محترم و معاون محترم عمرانی فرمانداری بویراحمد ، چرا نظارتی بر کارهای عمرانی ندارید ؟ بخدا قسم مدیون مردم هستید و ما در قیامت از حقمان نمیگذریم .در خیابان شهید مدنی روبه روی دانشگاه علمی کاربردی و در امتداد تا فرهنگیان 4 از دوسمت جاده، انشعاب آب برای منازل کشیده شده یعنی پیمانکار لطف داشته بعداز اتمام کار کنده کاری ها را آسفالت نموده ، تو را بقران یک بازدید میدانی بکنید ببینید غیر سرعت گیر چیز دیگری درست کرده اند یا خیر ؟ وقتی نظارتی نباشد ، کار را به چند کارگر ساده بدون تخصص سپردن غیر از فرمالیته بازی چه انتظاری دارید ؟؟ ؟ تورا قران ببینید چطور یک آسفالت سرد سرد ریختن ؟؟ با تضمین قول بهت میدم این آسفالت بهار آتی را نخواهد دید و کامل کنده می شود ؟؟ مگر نباید زیر آسفالت قیر ریخته شود ؟ آیا آسفالت سرد روی تلی از خاک مرده ماندگاری دارد ؟؟
ببیند کدام مهندس این کار را تائید کرده ؟؟
ما ساکنان فرهنگیان 2 حدود 4 ماه قبل شکوایئه ای که چه عرض کنم ،طورمار نامه ای از کوتاهی مسئولین در خدمت رسانی به مردم با 150 امضاء و حضورا رفتیم فرمانداری بویراحمد دقیقا روزی که وزیر کشور به استان سفر کرده بود ، قول همکاری دادند دریغ از آنکه تا کنون خدمتی به اندازه خلالی در راه عمرانی بلهزار انجام گرفته باشد.
دنا
Iran, Islamic Republic of
من که خونه ای ایالت مهریان داشتم حاضرنشدم دیگه این چنین جاهایی زندگی کنم وفراررابرقرارترجیح دادم...
بلهزار
Iran, Islamic Republic of
درود بر حاج گودرز حسن پور معتمد و دلسوز بلهزار
حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
1