تاریخ انتشار
جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۴۴۸۴۵۵
کبنا از سوءمدیریت‌ها در شهرداری یاسوج گزارش می‌دهد؛

سرزنش‌ها گر کند خار مغیلان غم مخور / شهرداری آبادان، آینده شهرداری یاسوج؟

۵
۰
سرزنش‌ها گر کند خار مغیلان غم مخور / شهرداری آبادان، آینده شهرداری یاسوج؟
کبنا ؛
در شهری که فضای سبز و پارک مناسبی برای شهروندان ندارد و سگ‌های ولگرد در اقصی نقاط آن پرسه می‌زنند و اضطراب شهری نیز دوچندان است، چگونه می‌توان به ساخت و سازهای آن امید داشت؟ چگونه می‌توان نگران تکرار حادثه‌ای همچون پلاسکو در جمعه بازار یاسوج نبود؟ و چگونه می‌توان ترس از فروریختن بنایی در یاسوج و تکرار غم‌انگیز متروپل را به خود راه نداد؟
به گزارش کبنا، شهرداری این روزها مورد نقد بسیاری از فعالان و کنشگران اجتماعی قرار گرفته است. بعد از حادثه متروپل آبادان، شهرداری و نظام مهندسی به عنوان متهمان ردیف اول این حادثه توسط مردم بازخواست شدند. اما در یاسوج نیز شهرداری وضعیت مطلوب‌تری نسبت به آبادان ندارد. در پایگاه خبری کبنا نیوز طی چند شماره، عملکرد این نهاد مورد نقد قرار گرفته است [اینجا و اینجا کلیک کنید].
در مطالب آینده به نقش شهرداری یاسوج در ساخت و سازها اشاره می‌شود. اما مدیریت و نگهداری از فضای سبز نیز یکی از وظایف اصلی شهرداری‌ها در کشور است؛ متناسب با فصل بهار که اوج ورود گردشگران به یاسوج است، اهمیت فضای سبز دوچندان می‌شود. روشن است که امروزه مفهوم شهرها بدون فضای سبز مؤثر، دیگر قابل تصور نیست. توسعه شهری و پیچیدگی‌های معضلات زیست محیطی، وجود فضای سبز و گسترش آن را اجتناب‌ناپذیر کرده‌ است. این فضاها هم از دیدگاه تأمین نیاز‌های زیست محیطی شهرنشینان و هم از نظر تأمین فضاهای فراغتی و بستر ارتباط و تعامل اجتماعی آن جایگاهی در خور اهمیت دارد. به طور کلی می‌توان گفت فضای سبز کارکردهای زیر را در شهرها دارد: یک) کارکرد تفریحی: بوستان‌ها و پارک‌ها بهترین محل برای آرامش و رفع خستگی هستند. امروزه کارکرد تفریحی پارک‌ها و فضای سبز جایگزین بخشی از کارکردهای تفریحی خانواده روابط همسایگی و محلی، بازار و … شده است. دو) کارکرد بهداشتی: فضای سبز را می‌توان در زمره مراکز تأمین‌کننده بهداشت و جان و روان افراد دانست. نقش گسترده فضای سبز در تمرکز اعصاب بر کسی پوشیده است. سه) کارکرد ارتباطی: فضای سبز در شهرها زمینه‌ساز روابط نانوشته سازمان‌یافته‌ای هستند که با توجه به نیاز‌های اقشار مختلف اجتماعی شکل می‌گیرد و دوام می‌یابد. چهار) کارکرد آموزشی: بازی و سرگرمی در آموزش و پرورش جسم و ذهن کودکان سهم مؤثری دارد. پنج) کارکرد خرید و فروش: به رغم اینکه فضاهای سبز و پارک‌ها جایگاه گردش و آرامش هستند به دلیل حضور گسترده مردم در آنها جای مناسب و پررونقی برای عرضه کالاهای مختلف مورد نیاز گردشگران هستند.
حال با توجه به کارکردهایی که فضای سبز دارد و می‌تواند باعث جلب گردشگر، تأمین آرامش روانی، بازی و سرگرمی و گسترش روابط اجتماعی و مواردی از این قبیل می‌شود، شهرداری یاسوج بی‌توجه به این موارد، فضای سبز را به طور کامل رها کرده است. شهری که می‌توانست قطب گردشگری باشد، در حال تبدیل شدن به شبه‌بیابان است. در اغلب بلوارهای یاسوج، خار مقیلان به وفور دیده می‌شود. این در حالی است که یاسوج می‌تواند تبدیل به قطب گردشگری شود. اما با این وجود، بلوارهای کاشانی، بویراحمد، باقرخان، ارم، ابوذر و اکثر بلوارهای وسط شهر پر از چمن‌های خشک و خار مقیلان است.
مگر سر و سامان دادن به فضای سبز چقدر هزینه می‌برد که شهرداری به طور کامل آن را رها کرده است؟ چرا هیچگونه شادابی و نشاطی در فضای سبز شهریاسوج‌ به عنوان نماد طبیعت ایران وجود ندارد و فقط در حد حرف مانده است؟
با این وجود می‌توان یاسوج را شهر بی‌شهردار نام گذاشت. در مکان‌هایی هم که فضای سبز دیده می‌شود، آنقدر بی‌برنامه آبیاری می‌شود که بخشی از آن خشک و بخشی سبز است و چهره شهر را بر هم زده است. از سوی دیگر، عدم پرداخت به موقع مطالبات کارگران شهرداری، باعث بی‌انگیزگی در آنها برای توجه ویژه به فضای سبز شده است.
در مکان‌هایی هم که فضای سبز توسعه داده شده است، به نظر می‌رسد که بدون پشتوانه علمی و کار کارشناسی بوده است؛ گویی علم و پژوهش جایگاهی در این نهاد ندارد. در پارک جنگلی یاسوج با وجود اینکه هزینه‌های بسیاری برای چراغ نورافکن‌های پارک جنگلی شده، اغلب آنها یا تخریب شده یا به سرقت رفته‌اند. به همین سادگی بیت‌المال به همین طریق هدر می‌رود.
باید پرسید آیا مسئولین بر اساس کار کارشناسی شده فضای سبز را می‌دهند که اگر چنین است چرا از آنها مراقبت و نگهداری نمی‌کنند؟ اگر بر اساس کار کارشناسی نیست و مردم از آن استقبال نمی‌کنند، چه کسی باید پاسخگوی این هزینه‌ها باشد؟
اما مسأله دیگری که این روزها باعث نگرانی‌های بسیاری برای شهروندان یاسوجی شده است، رها شدن سگ‌های بی‌صاحب در خیابان‌ها و فضاهای سبز یاسوج است. گویی شهرداری هیچ وظیفه‌ای در مورد نظارت بر شهر ندارد. بارها شهروندان یاسوجی دلهره حمله سگ‌ها را تجربه کرده‌اند.
شهری که نه فضای سبز و نه پارک مطلوبی برای شهروندان دارد و با رهایی سگ‌ها در اقصی نقاط شهر، اضطراب شهری دوچندان است، چگونه می‌توان به ساخت و سازهای آن امید داشت؟ چگونه می‌توان نگران تکرار حادثه‌ای همچون پلاسکو در جمعه بازار یاسوج نبود؟ و چگونه می‌توان ترس از فروریختن بنایی در یاسوج و تکرار غم‌انگیز متروپل را به خود راه نداد؟
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
یاسوج شهر ی رها شده به امان خدا!
بعضی فقط به عنوان‌مسئولین شهرداری فقط اسمی رایدک‌میکشند
هیچ کاری برای شهرانجام نمیشود
نه دولت نه استاندار نه هیچ‌کس به فکر شهر وشهروندان نیست
شهروند
Iran, Islamic Republic of
با کسب درآمد شهرداری یاسوج از محل تخلفات ساختمانی و ساختمان های 2 طبقه ای که یک شبه 10 طبقه ساخته می شوند و شهرداری هم پروانه می دهد و عدم نظارت درست توسط نظام مهندسی و همراه شدن نظام مهندسی با این تخلفات خیلی دور از انتظار نیست
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز مطلب ارزنده فرمودی اما شهری که شورای آن زد وبند دارد شهری که این . باشد همین هست . از کوزه همان طرا......
کبنا پولی
Iran, Islamic Republic of
اگه شهردار یه قرارداد با کبنا ببنده حتما شهردار دار میشه
دولت اباد
Iran, Islamic Republic of
ما کلا هنوز باور نداریم که یاسوج شهردار دا ره
کارنامه‌سازی میلیاردی زاکانی

کارنامه‌سازی میلیاردی زاکانی

اولین خروش رسانه‌ای شهرداری علی‌رضا زاکانی پر کردن بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران با گزارش ...
وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان‌ تهران، وضعیت جوی استان تهران آسمانی صاف تا قسمتی ...
شوک روسی به فولاد ایران

شوک روسی به فولاد ایران

روسیه پس از نفت، بازار فولاد را هم از چنگ ایران درآورد. با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا ...
1