کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیل کبنا بر سفر امروز مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد به بخش لوداب؛

رفتار غیرقانونی و فقر ... در سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد و نماینده مجلس به لوداب

29 ارديبهشت 1401 ساعت 23:56

امروز استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد به منطقه لوداب یکی از بخش های شهرستان بویراحمد سفر کرد. کلیپی از حضور استاندار و روشنفکر نماینده مردم بویراحمد و دنا منتشر شده که در آن تعدادی از مردم (زن و کودک) به استقبال مسئولان آمده اند، و در این کلیپ دیده می شود که تیراندازی‌های هوایی متعددی به خاطر این حضور در جمع مردم صورت می گیرد.


فقر ابعاد مختلفی دارد، فقر مدیریتی، فقر برنامه ریزی، فقر تفکر، فقر تخصص و... و مسئولی که صاحب اینگونه فقرها باشد، نمی‌تواند در جامعه اثرگذار باشد.
امروز استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد و نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون به بخش لوداب یکی از بخش‌های شهرستان بویراحمد سفر کردند. کلیپی از حضور احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد و روشنفکر نماینده مردم بویراحمد و دنا منتشر شده که در آن تعدادی از مردم، زن و کودک به استقبال مسئولان آمده‌اند، و دیده می‌شود که «تیراندازی»‌های هوایی متعددی به خاطر حضور آنها در جمع مردم انجام می‌گیرد. این در حالی است که مسئولان قضایی، انتظامی و ائمه جمعه و نماینده ولی‌فقیه بارها نسبت به فرهنگ «تیراندازی» تذکر داده‌اند و حتی تیرانداختن و عکس گرفتن با تفنگ مورد نکوهش قرار گرفته است. بارها دادستان مرکز استان در خصوص فرهنگ غلط تیراندازی در مراسمات تذکر داده است و بازداشت‌های متعددی در این خصوص صورت گرفته، اما می‌بینیم که در مراسم استقبال از بالاترین مقام دولتی و نماینده مجلس این استان، به راحتی بالای سر مردم، زن‌ها و بچه‌ها تیراندازی می‌شود، و کسی جلوی این افراد را نمی‌گیرد.
مسئولان وقتی در جایی حضور پیدا می‌کنند باید به همه ابعاد سفر خود توجه داشته باشند، اما می‌بینیم که استاندار هیچ تذکری به نوع رفتارهای نادرست و مرگ‌آفرین [تیراندازی] نمی‌دهد، همینطور روشنفکر که عضویت کمیسیون آسیب‌های اجتماعی مجلس را دارد، چطور جلوی این رفتارها را نمی‌گیرد و چطور است که در مقابل این رسم غلط تاکنون هیچ حرفی نزده و از آن انتقاد نکرده و حتی از آن استقبال کرده و تفنگ به دست گرفته است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدیدی که از لوداب و چین داشته، تعدادی از مردم به جهت استقبال از استاندار حضور یافتند اما در این بین رسم غلط تیراندازی‌های هوایی نیز انجام گرفت.
از طرفی، در یکی از این کلیپ‌ها می‌بینیم که زنان نیز در تیراندازی مشارکت دارند! به نظر می‌آید در این کلیپ‌های سر تا پا ایراد و تیراندازی‌هایی که صحیح نیست و خطر آفرین هستند، تلاش ناموفقی برای پوشاندن عدم استقبال مردم که شاید به خاطر عملکرد نه چندان موفق آنها، انجام گرفته است.

اما مسئولان اگر واقعاً به فکر مردم بوده‌اند می‌توانستند با طرح‌هایی از پیش مشخص شده، با پکیج‌های طراحی شده از کارهای اقتصادی و عمرانی در این روستاها حضور پیدا کنند. نه آنکه بدون هیچ حرف کارشناسی و سندی و مطالعه دقیقی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد از شهرستان شدن لوداب حرف بزند، مبنای کارشناسی حرف استاندار برای بخش شدن توتنده و شهرستان شدن لوداب چه چیزی است؟ شهرستان شدن لوداب پروسه طولانی دارد و به نظر می‌رسد به این سادگی امکان‌پذیر نباشد. آیا این حرف عوام‌فریبی نیست؟ در جلسات آسیب شناسی اجتماعی از آسیب‌های متعدد اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی به خاطر تغییر بافت سیاسی مناطق گفته می‌شود، اما استاندار به راحتی در بین مردم حضور پیدا می‌کند و چنین وعده و وعیدی را می‌دهد که هیچ مبنای دقیق و کارشناسی‌ای برای آن وجود ندارد.
مارگون که تبدیل به شهرستان شده، هنوز در برگزاری یک شورای اداری مانده است، چرا باید به جای ارتقای شرایط رفاهی یک روستا و بخش، به فکر تغییر بافت سیاسی آن بیفتیم؟ آیا این فکر یک مصلحت اندیشی بخاطر فشارهای سیاسی و پوشاندن ضعف عملکردی است یا اینکه باید بگوییم ضعف تخصص و تفکر و مدیریت موجب چنین وعده‌هایی می‌شود!؟
آقای استاندار از روز اول گفتید باید به فکر خصوصی سازی و ایجاد تعاونی برای مردم روستا باشیم، حالا می‌خواهید روستایی را بدون پشتوانه علمی و سندیتی تبدیل به بخش کنید؟ استان کهگیلویه و بویراحمد بافت غالب روستایی دارد، تغییر این بافت چیزی جز آسیب‌های متعدد به مردم، هیچ سودی نخواهد داشت. نه تنها لوداب، بلکه هیچ روستا و بخش دیگری بدون مبنای کارشناسی اگر مشمول تقسیمات کشوری شود، فقط آسیب زا است. دنیا تغییر کرده و بخش شدن یک روستا موجب افتخار نیست، بلکه حفظ هویت اصیل روستایی و عشایری ما است که می‌تواند برای ما افتخار آفرین باشد.
            
و اما، در ادامه بحث ابتدایی، چرا به جای پخش شدن چنین کلیپ‌هایی سرتاپا ضعیف و پر ایراد، کلیپ انجام یک کار بزرگ عمرانی و اقتصادی در لوداب منتشر نمی‌شود؟ اگر این مراسم تیرانداختن، خدای ناخواسته موجب مرگ فردی می‌شد و این مرگ به پای نظام و دولت نوشته می‌شد، برای دولت فعلی امتیازی منفی محسوب می‌شد و کارنامه‌ای با نمره‌های ردی عاید دولت می‌شد.
پیش از این بارها استاندارها و فرماندارهای دیگری هم بوده‌اند که به لوداب سفر کرده‌اند و مشکلات این منطقه را از نزدیک دیده‌اند، قطعاً دولت پس از هر بازدیدی باید مشکلات موجود را برای برنامه ریزی‌های آینده مستندسازی کند، آیا این مستندسازی پیش از این انجام نشده است؟ و اگر شده، چرا استاندار فعلی و هیئت همراه نیز دوباره با پول و هزینه‌هایی به این منطقه سفر می‌کنند برای اینکه بخواهند مشکلات را از نزدیک ببینند؟! اگر مستندسازی شده و می‌دانند مشکلات چه چیزی است چرا به جای سفرهای دوباره و چند باره به این مناطق محروم به فکر بردن اعتبارات و اجرایی سازی کارها نیستند؟ آقای احمدزاده، از «روشنفکر» که فرزند همین بخش است و بطور کامل با خبر هستند مشکلات را بپرسد. آیا باز هم نیاز هست که چنین سفری صورت بگیرد؟
در پایان انتظار می‌رود مسئولان نظامی و انتظامی که همچنان برای ارتقای امنیت اجتماعی استان شبانه روزی زحمت می‌کشند، افرادی که در این کلیپ‌ها اقدام به تیراندازی کرده‌اند، شناسایی و با آنها برخورد لازم قانونی شود.


کد مطلب: 448168

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/448168/رفتار-غیرقانونی-فقر-سفر-استاندار-کهگیلویه-بویراحمد-نماینده-مجلس-لوداب

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1