تاریخ انتشار
جمعه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۹
کد مطلب : ۴۴۷۲۴۷
بازدهی بازار‌های خرد در فروردین ۱۴۰۱؛

بورس از دلار و سکه و ارز دیجیتال جلو زد!

۰
کبنا ؛بورس تهران فروردین خوبی را پشت سر گذاشت. شاخص کل بورس بعد شش ماه از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد گذشت و در پایان ماه بازدهی آن برای سرمایه‌گذاران نزدیک ۹ درصد به‌ثبت رسید. بیشتر از تمامی ارز‌های رایج در بازار آزاد، انواع سکه، طلا و سرشناس‌ترین ارز‌های دیجیتال.
به گزارش کبنا، در اولین ماه سال قیمت دلار ۵.۵ درصد بالا آمد. سکه تمام‌بهار آزادی با ثبت بازدهی هفت درصدی بیشترین سوددهی را در بازار سکه و طلا داشت و خریداران بیت‌کوین به‌عنوان سردمدار بازار ارز دیجیتال متحمل ضرر یک‌دهم درصدی شدند.
بازدهی بازار ارز در فروردین
قیمت دلار فروردین ۱۴۰۱ را با بازدهی ۵.۵ درصدی به‌پایان رساند. اولین روز کاری امسال یعنی ششم فروردین قیمت دلار ۲۶ هزار و ۲۷۰ تومان بود و این عدد روز پایانی ماه به ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. ارزش اسکناس آمریکایی در این مدت حدود هزار و ۵۰۰ تومان بالا آمد. بین سایر ارز‌های رایج لیر رشد قیمت بیشتری را در اولین ماه سال تجربه کرد. افزایش قیمت لیر معادل ۶.۷ درصد بوده است. چون قیمت لیر ۳۱ فروردین درحالی به هزار و ۸۹۰ تومان رسید که ششم فروردین آن را با رقم هزار و ۷۷۰ تومان خرید و فروش می‌کردند.
درهم امارات نیز که رابطه مستقیمی با اسکناس آمریکا دارد، در اولین ماه امسال افزایش قیمت ۵.۵ درصدی را تجربه کرد و قیمت آن از هفت هزار و ۱۵۰ تومان به هفت هزار و ۵۵۵ تومان ارتقا پیدا کرد. یورو در این مدت به خریداران خود سود ۴.۳ درصدی را تقدیم کرده است. اسکناس اروپا ۳۱ فروردین ۳۰ هزار و ۱۱۰ تومان به‌فروش رسید و ششمین روز سال جدید ۲۸ هزار و ۸۵۵ تومان ارزش داشت.
بازدهی دلار، یورو، درهم امارات و لیر در فروردین
انواع ارز قیمت ۶ فروردین قیمت ۳۱ فروردین تغییر بازدهی
دلار آمریکا ۲۶ هزار و ۲۷۰ تومان ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان هزار و ۴۸۰ تومان افزایش مثبت ۵.۵ درصد
یورو ۲۸ هزار و ۸۵۵ تومان ۳۰ هزار و ۱۱۰ تومان هزار و ۲۵۵ تومان افزایش مثبت ۴.۳ درصد
درهم امارات هفت هزار و ۱۵۰ تومان هفت هزار و ۵۵۵ تومان ۴۰۵ تومان افزایش مثبت ۵.۵ درصد
لیر هزار و ۷۷۰ تومان هزار و ۸۹۰ تومان ۱۲۰ تومان افزایش مثبت ۶.۷ درصد
بازدهی بازار سکه و طلا در فروردین
قیمت سکه امامی در اولین ماه سال افزایش ۸۰۰ هزار تومانی را پشت سر گذاشت. طلافروش‌ها روز ششم فروردین که شروع سال جدید کاری برای آن‌ها محسوب می‌شد، سکه امامی را ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌فروختند و قیمت این قطعه سکه در ۳۱ فروردین ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود. به‌این ترتیب بازدهی سکه امامی در فروردین معادل مثبت ۶.۵ درصد بوده، اما خریداران سکه تمام‌بهار آزادی با اختلاف نیم‌درصدی سود بیشتری به‌جیب زده‌اند.
قیمت سکه تمام‌بهار آزادی در حالی ۳۱ فروردین ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان بود که آن را ششمین روز ماه ۱۲ میلیون تومان معامله می‌کردند. سرمایه‌گذاری روی سکه‌های کوچک بازدهی کمتری در اولین ماه سال داشته است. ربع‌سکه بهار آزادی با بازدهی دو درصدی بین آن‌ها بیشترین سود را به‌همراه آورده، خرید سکه گرمی ۱.۵ درصد سود در پی داشته و نیم‌سکه بهار آزادی در فروردین ارزان شد.
قیمت این قطعه سکه از هفت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به هفت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار در اولین ماه سال از یک میلیون و ۲۳۵ هزار تومان به یک میلیون و ۳۰۷ هزار تومان افزایش پیدا کرد تا بازدهی آن را تقریبا مثبت شش درصد درنظر بگیریم.
بازدهی انواع سکه و طلا ۱۸ عیار در فروردین
انواع سکه و طلا قیمت ۶ فروردین قیمت ۳۱ فروردین تغییر بازدهی
سکه امامی (طرح جدید) ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ۸۰۰ هزار تومان افزایش مثبت ۶.۵ درصد
سکه‌ تمام‌بهار آزادی (طرح قدیم) ۱۲ میلیون تومان ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان ۸۵۰ هزار تومان افزایش مثبت هفت درصد
نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۳۵۰ هزار توما هفت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان ۱۰۰ هزار تومان کاهش منفی ۱.۳ درصد
ربع‌سکه بهار آزادی چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان چهار میلیون و ۲۳۰ هزار تومان ۸۰ هزار تومان افزایش مثبت دو درصد
سکه گرمی دو میلیون و ۵۵۰ هزار تومان دو میلیون و ۵۹۰ هزار تومان ۴۰ هزار تومان افزایش مثبت ۱.۵ درصد
هر گرم طلا ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۳۵ هزار تومان یک میلیون و ۳۰۷ هزار تومان ۷۲ هزار تومان افزایش مثبت ۵.۸ درصد
بازدهی بورس در فروردین
بورس تهران در فروردین امسال رکورد شکست. طوری‌که شاخص کل بورس بعد شش ماه از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عبور کرد. روند صعودی شاخص کل بورس تهران باعث شد عدد یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحد در شروع کار، به‌عنوان کمترین ارتفاع به‌ثبت برسد. این وضعیت در اولین ماه سال آنقدر ادامه داشت که روز ۲۹ فروردین شاخص کل بورس از مرز مهم یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عبور کرد و در ارتفاع یک میلیون و ۵۰۱ هزار واحد قرار گرفت.
روز ۳۰ فروردین شاخص کل بورس تهران به سقف یک میلیون و ۵۱۳ هزار واحد در فروردین رسید و نهایتا روز چهارشنبه ۳۱ فروردین در ارتفاع یک میلیون و ۵۱۲ هزار واحد به‌کار خود پایان داد. به‌این ترتیب رشد ۲۱۲ هزار واحدی شاخص کل بورس بازدهی آن را برای سرما‌یه‌گذاران نزدیک ۹ درصد نشان می‌دهد.
تغییر شاخص بورس طی فروردین در یک نگاه
شاخص کل بورس ششم فروردین شاخص کل بورس ۳۱ فروردین بیشترین شاخص کل بورس در فروردین کمترین شاخص کل بورس در فروردین تغییر شاخص کل بورس در فروردین بازدهی بورس در فروردین
یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحد یک میلیون و ۵۱۲ هزار واحد یک میلیون و ۵۱۳ هزار واحد یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحد ۲۱۲ هزار واحد مثبت ۸.۸ درصد
بازدهی بازار ارز دیجیتال
بیت‌کوین به‌عنوان سردمدار بازار ارز دیجیتال در فروردین امسال بازدهی منفی داشته است. روز اول فروردین قیمت بیت‌کوین معادل ۴۱ هزار و ۳۷۳ دلار بود و آخرین روز ماه آن را ۴۱ هزار و ۳۳۵ دلار خرید و فروش می‌کردند. البته بیت‌کوین در روز ۹ فروردین تا سقف ۴۸ هزار دلار بالا رفت، اما بخت‌واقبال آن و سرمایه‌گذارانش ادامه نداشت.
حالا بازدهی مهمترین ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها در فروردین حدود منفی یک‌دهم درصد محسوب می‌شود. اتریوم با سهم ۱۸ درصدی از کل بازار، دومین ارز دیجیتال سرشناس جهان محسوب می‌شود. این یکی در فروردین امسال حدود هفت درصد به سرمایه‌گذاران خود سود داده است. چون قیمت آن از دو هزار و ۸۷۹ دلار در اول فروردین به سه هزار و ۷۸ دلار در آخرین روز ماه رسید. بین سایر ارز دیجیتال سرشناس جهان بیشترین بازدهی به سولانا تعلق می‌گیرد.
قیمت سولانا در اولین ماه سال نزدیک ۱۸ درصد رشد داشت. دو‌ج‌کوین با ثبت بازدهی ۱۶ درصد در رتبه بعدی قرار می‌گیرد. بایننس کوین ۷.۸ و و کاردانو ۲.۲ درصد سود به سرمایه‌گذاران خود داده‌اند و آن‌هایی که روی ریپل سرمایه‌گذاری کردند، متحمل ضرر ۷.۷ درصدی شده‌اند.
بازدهی انواع ارز دیجیتال سرشناس دنیا در فروردین
انواع ارز دیجیتال سرشناس قیمت اول فروردین قیمت ۳۱ فروردین تغییر بازدهی
بیت‌کوین ۴۱ هزار و ۳۷۳ دلار ۴۱ هزار و ۳۳۵ دلار ۳۸ دلار کاهش منفی یک‌دهم درصد
اتریوم دو هزار و ۸۷۹ دلار سه هزار و ۷۸ دلار ۱۹۹ دلار افزایش مثبت هفت درصد
بایننس‌کوین ۳۹۵ دلار ۴۲۶ دلار ۳۱ دلار افزایش مثبت ۷.۸ درصد
ریپل ۰.۸۱۲ دلار ۰.۷۴۹ دلار ۰.۰۶۳ دلار کاهش منفی ۷.۷ درصد
سولانا ۹۰ دلار ۱۰۶ دلار ۱۶ دلار افزایش مثبت ۱۷.۷ درصد
کاردانو ۰.۸۸ دلار ۰.۹ دلار ۰.۰۲ دلار افزایش مثبت ۲.۲ درصد
دوج‌کوین ۰.۱۲ دلار ۰.۱۴ دلار ۰.۰۲ دلار افزایش مثبت ۱۶ درصد

بازدهی بورس در آخرین هفته معاملاتی فروردین ؛ صعود بهاری
روند شاخص کل بورس در هفته آخر فروردین ماه صعودی بود و رکورد 5 روز صعود متوالی را ثبت کرد. پس از آن که هفته پیش شاخص در روز چهارشنبه از نیمه کانال 1.4 میلیونی بالاتر آمد در ابتدای هفته اخیر به روند صعودی ادامه داد و روز شنبه شاخص 13 هزار و 539 واحد بالا آمد. روز یکشنبه نیز شاخص بیش از 7 هزار واحد رشد کرد.
 روز دوشنبه نیز رشد شاخص ادامه یافت و 26 هزار 654 واحد صعود کرد و وارد کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی شد. روز سه‌شنبه شاخص افزایش 11 هزار و 221 واحدی را پشت سر گذاشت اما در آخرین روز کاری هفته شاخص کل بورس تهران از صعود بازماند و 818 واحد پائین آمد.
بورس
بازدهی هفته
شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 58 هزار و 158 واحد بالا‌‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 4 درصد شد.
همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن صعود کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 18 هزار و 473 واحد بالا‌تر ایستاد و وارد کانال 400 هزار واحدی شد. بازدهی شاخص هم وزن در آخرین هفته معاملاتی فروردین مثبت 4.8 درصد بود.
بورس
رونق معاملات سهام
در هفته اخیر در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی نسبت به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل 189 هزار و 994 میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته 45 هزار و 651 تومان بود که نسبت به رقم 45 هزار و 713 میلیاردی هفته پیشین، افت 0.14 درصدی داشته است.
در هفته اخیر ارزش معاملات خرد رشد کرد. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 6 هزار و 90 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 5 هزار و 532 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 10 درصدی داشته است.
افت میانگین هفتگی ارزش صف‌های فروش
میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 6 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 186 میلیارد تومان کمتر بود و افت 97 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 12 میلیارد تومان بود که در روز چهارشنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز دوشنبه برمی‌گردد که 1.2 میلیارد تومان بود.
کاهش میانگین هفتگی ارزش صف‌های خرید
میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 337 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 9 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 3 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته 437 میلیارد تومان بود و در روز یکشنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز دو‌‌شنبه برمی‌گردد که 210 میلیارد تومان بود.
ورود سرمایه حقیقی
در هفته اخیر شاهد ورود پول حقیقی در سه روز شنبه، یکشنبه و دوشنبه بودیم و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود. در مجموع کل هفته 288 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین روزانه ورود پول حقیقی 57 میلیارد تومان بود.
بازدهی بورس در فرودین ماه / بیشترین رشد شاخص در 8 ماه اخیر
شاخص کل بورس در پایان معاملات روز چهارشنبه 31 فروردین به سطح یک میلیون و 512 هزار واحد رسید تا فروردین را 2 کانال بالاتر از اسفند ماه به پایان ببرد. 
پس از آن که شاخص کل در سه ماه متوالی آبان، آذر و دی بازدهی منفی داشت، در بهمن ماه شاخص بازدهی مثبت 0.2 درصدی داشت و در اسفند شاخص بالاتر از نیمه کانال 1.3 میلیونی قرار گرفت و بازدهی مثبت 6.6 درصد را ثبت کرد. در فروردین روند صعودی بورس تداوم یافت و شاخص تا کانال یک میلیون و 500 هزار واحد بالا آمد. در 19 روز کاری فروردین، شاخص 14 روز صعودی را پشت سر گذاشت و تنها در 5 روز نزول کرد.
بورس
بازدهی ماهانه بازار سهام
با ایستادن  شاخص بورس  در سطح یک میلیون و 512 هزار واحد  بازدهی بورس  در فروردین ماه به مثبت 10.6 درصد رسید که بیشترین رشد ماهانه شاخص در 8 ماه اخیر است.
این در حالی است که بازدهی بازار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال گذشته به ترتیب منفی 6.7 درصد و منفی 5.3 درصد بود. بازدهی خرداد مثبت 1.2 درصد و بازدهی تیرماه مثبت 12 درصد شد و در مرداد بازدهی بورس 14.4 درصد شد که بیشترین بازدهی را در سال 1400 ثبت کرد. بازدهی شاخص در شهریور به منفی 8.5 درصد سقوط کرد که کمترین بازدهی ماهانه در 11 ماه گذشته بود. شاخص در مهرماه رشد 3.6 درصدی و در آبان نزول منفی 3.4 درصدی داشت. در آخرین ماه پائیز شاخص کل 68 هزار و 505 واحد پائین‌تر ایستاد، بازدهی بورس منفی شد و 4.9 درصد افت کرد. شاخص در دی ماه 2.1 درصد نزول کرد و در بهمن 0.2 درصد رشد کرد. در اسفند شاخص 6.6 درصد رشد کرد و در فروردین صعود 145 هزار واحدی را پشت سر گذاشت.
اما شاخص کل هم وزن در آخرین روز کاری فروردین نسبت به آخرین روز معاملاتی اسفند ماه 53 هزار و 166 واحد بالا‌تر ایستاد. بنابراین شاخص هم وزن رشد 15 درصدی را در فروردین پشت سر گذاشت.
بورس
خروج پول حقیقی
در 19 روز معاملاتی فروردین ماه در 10 روز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم و در 9 روز کاری دیگر نیز سرمایه حقیقی از بازار خارج شد. با این حال مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در فروردین ماه 439 میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 23 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به خروج روزانه 100 میلیارد تومان پول حقیقی در اسفند ماه کاهش 77 درصدی را نشان می‌دهد. در اسفند ماه نیز خروج پول حقیقی –نسبت به بهمن- افت 74 درصدی داشت.
کاهش میانگین ماهانه ارزش معاملات
مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام در فروردین ماه 703 هزار و 238 میلیارد تومان بود. میانگین روزانه ارزش معاملات کل 37 هزار و 12 میلیارد تومان است که نسبت به ماه پیشین افت 15 درصدی داشته است.   
رشد میانگین ماهانه ارزش معاملات خرد
در ماه اخیر مجموع ارزش معاملات خرد بورس 107 هزار و 337 میلیارد تومان بود. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات خرد 5 هزار و 649 میلیارد تومان است که نسبت به اسفند ‌ماه رشد 61 درصدی داشته است.
میانگین ارزش عرضه و تقاضا
میانگین ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات روزانه  بورس تهران  در فروردین ماه 63 میلیارد تومان بود که نسبت به ماه پیشین 31 درصد افزایش یافته است.
میانگین ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روزانه بورس تهران در فروردین ماه 513 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 181 میلیارد تومانی اسفند ماه رشد 183 درصدی داشته است. به طور کلی در ماه اخیر میانگین روزانه صف‌های خرید 450 میلیارد تومان بیشتر از میانگین روزانه صف‌های فروش بود، به عبارت دیگر به طور میانگین معاملات روزانه بازار با مازاد تقاضای 450 میلیارد تومانی بسته شده است.  
نام شما

آدرس ايميل شما

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

در چند روزی که از تعطیلات عید نوروز می‌گذرد جنجالی پیرامون حضور مهاجران افغانستانی در ...
بیداد اجاره‌ها

بیداد اجاره‌ها

تهران بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، مستأجرنشین‌ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت ...
نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
1